1
Vraag
2
Reageer en help mee
wildklimmer

Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

MAC-filter via nieuwe SmartWifi pods?

Ik heb twee vragen over de nieuwe SmartWifi pods in combinatie met de Ziggo Connect Box.

 

1) Begrijp ik goed dat bij het aansluiten van de nieuwe SmartWifi pods de bestaande Wifi van het modem zelf wordt uitgezet? Of blijft deze intact/aan/werkend?

 

2) In het Ziggo modem kun je MAC-filtering aanzetten, zodat alleen 'eigen toegevoegde' apparaten een verbinding mogen maken. Is deze beveiliging nog steeds actief als ik de nieuwe SmartWifi pods installeer en gebruik?

7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welke SmartWifi pods heb je het over?

De ronde hoge Deco's of de zeshoekige?

 

Bij de Deco's is het beter om de wifi uit te zetten.

MAC filtering zal werken als je het modem als router gebruikt en de Deco's als access point instelt, want je modem blokt de internet verbinding.

 

Bij de zeshoekige blijft de wifi van het modem aan en dat moet ook, omdat het modem de baas is in het mesh netwerk wat je maakt met de SmartWifi pods.

MAC filtering werkt met de SmartWifi pods, want je modem blokt de internet verbinding.

wildklimmer
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

De foto toont de ronde hoge Deco's.

 

De aanbieding meldt:
"Met een meshwifi-systeem zoals SmartWifi heb je meerdere slimme wifi-punten in je huis die samen voor een optimaal draadloos netwerk zorgen. Waar je ook bent in huis, het mesh wifi-systeem zorgt ervoor dat je op die plek de beste verbinding hebt. Dat gaat allemaal vanzelf. Daarnaast controleer je gemakkelijk de status van je netwerk met de handige SmartWifi app."
"De set bestaat uit 3 smartwifi pods. De eerste sluit je op je modem aan met de bijgeleverde internetkabel en neemt de wifi van je modem over. De andere twee kun je op strategische plaatsen in je huis zetten en hoeven alleen in het stopcontact. Je kúnt ze ook bekabeld aansluiten. Dan wordt het wifi-signaal nóg beter."

 

Hieruit maak ik op dat aansluiten/configureren automatisch de on board modemwifi uit zet. Ik weet niet of er dan effectief 2 of 3 wifi punten beschikbaar zijn; misschien is de 1e pod enkel om de andere 2 te bereiken.

 

De Ziggo Connect Box is mijn aansluiting (modem) met Ziggo. De 3 pods 'configureren zich automatisch'. Is MAC-filtering dan ook actief?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@wildklimmer  schreef:

Ik heb twee vragen over de nieuwe SmartWifi pods in combinatie met de Ziggo Connect Box.

 

1) Begrijp ik goed dat bij het aansluiten van de nieuwe SmartWifi pods de bestaande Wifi van het modem zelf wordt uitgezet? Of blijft deze intact/aan/werkend?

 

2) In het Ziggo modem kun je MAC-filtering aanzetten, zodat alleen 'eigen toegevoegde' apparaten een verbinding mogen maken. Is deze beveiliging nog steeds actief als ik de nieuwe SmartWifi pods installeer en gebruik?


Hallo,

 

zo te lezen hebt u een set Deco M4's.

 

Vraag 1 : U kan/moet zelf de wifi uit zetten op de Ziggo Modem/Router. Leest u punt 6 van de Leidraad eens, daar wordt uitgleged waarom wel ( en/of waarom niet ).

 

Vraag 2 : Als u de Deco set alleen voor een beter wifi hebt genomen, dan moet u de set in AccessPoint mode zetten. In die mode blijft de ZMR de 'beheerder' van uw netwerk ( en blijft o.a. de MAC filtering gewoon werken ) en worden de Deco stations alleen wifi punten.


Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
wildklimmer
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dank ieder voor de antwoorden. Ik kan de pods nu met een gerust hart gaan bestellen.

wildklimmer
Topicstarter
Level 2
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Dank voor de handleidingen. Ik heb de POD's besteld.

 

Ik heb op de Deco eerst ''Snelle Roaming” aangezet, en daarna "Access Point" geactiveerd. Ik kon daarna echter gewoon inloggen met een random MAC adres, terwijl dit adres onbekend is op de ZMR. MAC-filtering (whitelisting) vanuit de ZMR blijkt via de Deco dus helaas niet te werken. Doe ik iets fout, of kan MAC-filtering zo niet te werken?

Bij optie "Acces Point" staat o.a. dat 'apparaatisolatie' niet werkt. Valt MAC-filtering vanuit de ZMR hier ook onder dan, of is dit enkel binnen de Deco zelf?

deco1.jpg

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@wildklimmer  schreef:

Dank voor de handleidingen. Ik heb de POD's besteld.

 

Ik heb op de Deco eerst ''Snelle Roaming” aangezet, en daarna "Access Point" geactiveerd. Ik kon daarna echter gewoon inloggen met een random MAC adres, terwijl dit adres onbekend is op de ZMR. MAC-filtering (whitelisting) vanuit de ZMR blijkt via de Deco dus helaas niet te werken. Doe ik iets fout, of kan MAC-filtering zo niet te werken?

Bij optie "Acces Point" staat o.a. dat 'apparaatisolatie' niet werkt. Valt MAC-filtering vanuit de ZMR hier ook onder dan, of is dit enkel binnen de Deco zelf?

...... 


 

Inloggen op wifi, is alleen iets tussen het betreffende apparaat en de Deco's, daar heeft de ZMR geen rol.
Maar de Deco's zijn aangesloten op de ZMR, dus uiteindelijk wil het MAC adres via de ZMR het internet op, werkt dat dan wel? Want de ZMR zou dat MAC adres eigenlijk moeten tegenhouden.

De Deco's en de ZMR zijn 2 geheel verschillende dingen, behalve dat alle het verkeer van de Deco's via de ZMR het internet op moet. Configureert u iets in de ZMR, dan is het een ZMR 'zaak'. Configureert u iets in de Deco-set, dan is het een Deco 'zaak'.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic