1
Vraag
2
Reageer en help mee
Voorhorst

Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Logboek bij een smart wifi modem in bridge modes uitlezen

Hoe kan ik een Logboek bij een smart wifi modem in bridge modes uitlezen? Ik verwacht foutmeldingen te zien  omdat mijn lijnen al een half jaar niet steeds weg vallen. Er zijn al diverse monteurs geweest. Daarnaast lukt het niet om een VPN lijn te krijgen naar mijn werkgever.

92 Reacties 92
Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor je actie

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Voorhorst In de meting die loopt zie ik zo op het oog geen ongeregeldheden terug. Heb je bijgehouden op welke data en tijdstippen je precies problemen ervaart?  En ervaart je de problemen ook als je de router, die nu gebruikt wordt, even tijdelijk buiten beschouwing laat. Test dan wat er gebeurd als je een computer of laptop rechtstreeks op het modem aansluit. 

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Paul, wat je vraagt kan ik niet uitvoeren. Mijn archer router c3150 is op poort 1 gekoppeld aan de ziggo Bridge modem. Als ik deze loskoppel en hier een pc een hele dag op zet, heb ik geen alarmlijn en meer en is het camera systeem niet benaderbaar. We hebben juist voor deze configuratie gekozen omdat als Ziggo de modem ging updaten er steeds issues ontstonden in de configuratie waardoor de alarmlijn niet bij de meldkamer uit kwamen. Ik begrijp niet waarom jij geen ongeregeldheden zie. Ik heb een foto bijgesloten waarop een rode balk te zien is op het moment dat de verbinding weg viel. Ook heb ik een historie van de modem van ziggo bijgesloten waarop een error te zien is. Kloppen die dan niet?

PKoster

Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@tobiastheebe @Voorhorst 

 

Ik heb het topic doorgenomen en los van het lopende issue wil ik aangeven dat het wel tijd begint te worden om de C3150 te vervangen. Al is het onredelijk om aan te nemen dat dit het probleem oplost, is dit apparaat end of life. De laatste door de leverancier uitgegeven (EU) firmware is van 2017 - inmiddels vijf jaar oud. Dit houdt in dat kwetsbaarheden niet verholpen worden.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Voorhorst Qua signaal zie ik geen afwijkingen terug als ik naar de historische data kijk op de verbinding. Ik begrijp dat het tijdelijk rechtstreeks testen met 1 pc/laptop op het modem een probleem is vanwege het alarmsysteem wat dan niet werkt. Heb je anders een andere router die je (tijdelijk) aan kunt sluiten i.p.v. de huidige router? 

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb nog een iets oudere V1 van de C3150 en een Deco M9 die ik nu gebruik als accespoint. Maar dat is het volgens mij net niet. De iets oudere c3150 krijg ik denk ik dezelfde opmerking als wat Koster zegt (oud). De M9 betwijfel ik of die volledig in te stellen is voor het alarm en de camera's. Dus zal moeten investeren in een nieuwe router. Als dat niet werkt. Krijg ik dan de garantie dat de ziggo lijnen dan wel stabiel gekregen kan worden? Ik heb al een aantal monteurs hier gezien die steeds weer een ander signaal meten op de lijn. Nu ligt het probleem in mijn router (nog niet eerder meegemaakt dat routers soms wel en niet doen). Oke om het uit te sluiten zal ik een nieuwe router kopen en deze issue uit de weg gaan, maar dan verwacht ik ook dat de lijnen daarna stabiel blijven en niet dat ik straks te horen krijg dat het toch aan de lijn of modem ligt en ik voor niets 200 of 300 euro uitgeef. Het bijzondere blijf ik vinden dat alles een paar  jaar geleden ook een probleem was. Was in juni 2020 ongeveer opgelost en werkte vlekkeloos tot ergen januari 2022 nadat er van alles door ziggo aan de lijn is gedaan zoals een booster plaatsen met verschillende foute signalen.

Ik hoor het graag als het voorstel is om die weg in te gaan dat ik een nieuw modem moet aanschaffen.

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nog 1 ding waarom is de rode lijn en de error in de ziggo modem dan geen probleem. hier hoor ik niets over. In mijn modem staat geen enkele foutmelding volgens mij.

PKoster

Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Voorhorst, mijn suggestie om de router te vervangen is onafhankelijk van het probleem. De router is (wanneer je de Ziggo modem in bridge modus hebt staan) een grote factor in de veiligheid van je netwerk. Je noemt een alarm systeem en camera's - ik ga er van uit dat het niet wenselijk is dat iemand je alarm systeem verstoort of de camerabeelden inziet. De kans daarop wordt groter wanneer de router firmware niet meer onderhouden wordt.

 

Betreffende het probleem, de test resultaten geven aan dat er tussen het apparaat waarvan je test en je eigen router er fouten optreden. Op basis daarvan vermoed ik dat wanneer je een test aan laat staan tussen je client(s) en je router, bijvoorbeeld een simpele 'ping -t 192.168.1.1', het niet vlekkeloos blijft. Als dat blijkt dan weten we dat het probleem gerelateerd is aan de router of je clients. Het kan zijn dat de hardware stoort, maar dat hoeft niet. Het kan de configuratie zijn, of een verstorende interactie met andere apparaten.

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor je reactie PKoster. Ik ga op zoek naar een nieuwe router. Wat betreft mijn andere vraag ben ik nog wel benieuwd naar de T3 time out en de errors in de log van de ziggo modem. Betekent dat dan helemaal niets en hoort dat zo? Dat is toch onafhankelijk van mijn eigen router en veiligheid?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik verdenk ook nog steeds de router.

 

T3 timeouts komen algemeen voor en wijzen niet op een probleem, op voorwaarde dat ze niet (snel) achtereenvolgens voorkomen. Ook de log toont geen problemen, behalve enkele SYNC timing failures en MDD timeouts van toen je de aansluitwijze van het modem had aangepast op 27-6.

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Oke dank je wel heren. Ik ga zoeken naar een nieuwe router en hoop dat het daarmee opgelost is. Mocht ik dan alsnog problemen houden laat ik het weten. Dank voor jullie input en een fijn weekend.

PKoster

Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Let wel dat het nog steeds interessant is om verder te testen. Een hardwarematige fout in netwerk apparatuur (zoals de router) toont zich zelden kort en sporadisch. De kans is veel groter dat een apparaat geheel niet meer werkt of periodiek herstart. Een andere oorzaak is waarschijnlijker, echter hebben de logs en tests onvoldoende informatie opgeleverd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Ik geef ook altijd de voorkeur aan verder testen, onderzoeken en uitsluiten i.p.v. ingrijpende acties zoals fabrieksinstellingen terugzetten of het vervangen van apparatuur.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic