1
Vraag
2
Reageer en help mee
Voorhorst

Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Logboek bij een smart wifi modem in bridge modes uitlezen

Hoe kan ik een Logboek bij een smart wifi modem in bridge modes uitlezen? Ik verwacht foutmeldingen te zien  omdat mijn lijnen al een half jaar niet steeds weg vallen. Er zijn al diverse monteurs geweest. Daarnaast lukt het niet om een VPN lijn te krijgen naar mijn werkgever.

92 Reacties 92
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5146Oplossingen
  • 21925Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Bert, De aansluiting is denk ik niet zinvoll om die hier te plaatsen die is dit jaar al 4 keer door de monteurs vernieuwd. Ook zijn er diverse metingen gedaan. Ik zou graag het logboek van de modem willen uitlezen zoals ik dat ook kan met mijn eigen modem  (TP achter c3150) waarin je de errors kunt aflezen. 

Echter het inloggen van de modem probeer ik evenals de monteur met een directe kabel op poort 1 en ip adres 192.168.178.1 en 192.168.100.1 bij beiden kom je niet binnen. Ook de monteur jammer genoeg niet.

Bij het resetten (fabrieksinstelling) door de monteur vond ik het vreemd dat deze terug komt in Bridge en niet in de router modes.

Dus de link die jij doorstuurt lijkt bij mij niet te werken. Heb je nog andere suggesties?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In bridge mode is het modem enkel via 192.168.100.1 bereikbaar.

 

Ik vermoed dat jouw PC door het MAC-filter op het modem (dat WAN-toegang aan slechts een MAC-adres verleend, eRouter of eigen router) geen IP-adres toegewezen krijgt bij direct aansluiten op het modem en je daardoor 192.168.100.1 niet kunt bereiken. Als je de eigen router weer aansluit, dan moet deze wel een IP-adres toegewezen krijgen en moet je 192.168.100.1 kunnen bereiken zodra je de PC achter de eigen router aansluit. Andere optie is tijdelijk 192.168.100.2 statisch instellen op de PC.

 

Verder is het normaal dat fabrieksinstellingen terugzetten geen effect heeft op bridge/router mode. Deze instelling wordt bepaald door de boot file die het modem krijgt toegewezen vanuit het CMTS en kan alleen worden aangepast door Ziggo.

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank je Tobiastheebe Ik ben nu eindelijk binnen. Dit had ik samen met de monteur vrijdag ook gedaan maar dat lukte toen niet. Nu na een paar keer proberen wel. Nu zie ik ten minste foutmeldingen staan die ik door kan geven aan Ziggo als: No Ranging Response received - T3 time-out; en  critical en error DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option. Hopelijk komen we hiermee verder waarom bij mij met enige regelmaat de verbinding wegvalt. Top dank je. Heb jij ook een idee waardoor dit veroorzaakt kan worden?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De genoemde events wijzen niet op een probleem, op voorwaarde dat de T3 timeouts slechts sporadisch voorkomen.

 

Zou je de (volledige) downstream/upstream/historie-gegevens willen plaatsen?

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kun je die ook downloaden? en via een file sturen of is dat zover ik kan zien alleen knip en plakwerk?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Een export opvragen van de gegevens is (nog) niet mogelijk. Je kunt de gegevens het beste in een TXT- of Word-document plakken en dat vervolgens hier plaatsen.

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
 
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De downstream vertoont ongelijke unerrored codewords ('Pre RS Errors'), op alle kanalen zou het aantal ~8.500.000.000 moeten zijn. Het totale aantal T3 timeouts (33) is vrij hoog voor de uptime van circa vier dagen.

 

Zou je alsnog een foto van het AOP (de hoofdaansluiting) willen plaatsen?

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Deze aansluiting is vrijdag nog door de monteur wederom vernieuwd

Voorhorst_0-1656331382912.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat ziet er goed uit.

 

Kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (dus zonder de splitter ESX-02), opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream/upstream-gegevens plaatsen? Hiervoor heb je de zwarte kabel nodig. In de tussentijd kun je ook de stabiliteit testen.

 

Wat betreft de problemen met VPN: gezien je in voormalig UPC-gebied woont, is de kans groot dat Dual-Stack Lite wordt gebruikt op de eRouter, dit kun je laten omzetten naar IPv4 Only. Dit zou de verbindingsproblemen moeten oplossen.

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Als ik dit zonder de splitter gebruik dan heeft mij vrouw en kinderen volgens mij geen TV. Wij gebruiken 1 aansluiting naar de mediabox en deze krijgt dan geen signaal. Maar voor de test zal ik haar vragen om dan (volgens mij is dat mogelijk) via de laptop naar TV wil gaan kijken.

Dat met de VPN zou erg fijn zijn als dat opgelost kan worden. Ik had dat eerder gevraagd, maar had begrepen dat alles om zou gaan naar IPv6 en IPv4 uit zou staan. Ik ga hier vanmiddag direct over bellen of dat kan wat jij aangeeft. Zij hadden aangegeven dat ze al zaken hadden aangepast, maar even checken kan geen kwaad. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Bij direct aansluiten van modem op AOP is er inderdaad geen TV via coax, wel via Ziggo GO.

 

Kun je de eerste helft van je IPv4-adres vermelden? Indien dit met 213.127 begint, dan moet Dual-Stack Lite naar IPv4 Only worden omgezet.

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb de splitter al tussenuit gehaald en de modem opnieuw opgestart. Ik zal om 17:30 een nieuwe lijst maken met up en downstream. Ik ga nu ziggo opnieuw bellen of zij de router op IPv4 only willen zetten. Hopelijk heb je om 17:30 nog tijd om naar de dump te kijken en te beoordelen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik was net even uit het oog verloren dat je bridge mode gebruikt. In bridge mode gebruikt de eigen router normaliter al IPv4 Only of (sinds kort in steeds meer regio's in voormalig UPC-gebied beschikbaar) Full Dual-Stack. Beide zouden geen problemen moeten opleveren met VPN.

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Als ik ipconfig doe, zie ik dat de IPv4 begint met 192.168. en de klantenservice zegt dat IPv4 aanstaat (wat ze daarmee bedoelen weet ik niet. Zij zien niets anders. 

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Voor de volledigheid bij ipconfig zie ik wel een IPv6 adres, temporary en link-lokal IPv6 adres staan.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dat is het interne IP-adres van jouw PC, van belang is het externe IP-adres dat de router gebruikt, dat kun je bijvoorbeeld hier bekijken.

 

Feit dat je naast het link-local-adres ook andere IPv6-adressen ziet, betekent dat de router waarschijnlijk Full Dual-Stack gebruikt.

Voorhorst
Topicstarter
Level 3
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dat had ik vrijdag ook gedaan en kreeg net als nu een ip adres met nummer 77.250.1....

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic