1
Vraag
2
Reageer en help mee
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Liberty Global (moederbedrijf ziggo) gaat glasvezel aanbieden?

Tot mijn grote verbazing lees ik vandaag op tweakers.net , dat Liberty Global (moederbedrijf ziggo) voornemens is 100% glasvezelverbindingen te gaan aanbieden in nederland:

 

https://tweakers.net/nieuws/182684/liberty-global-wil-mogelijk-glasvezelabonnementen-aanbieden-in-be...

 

https://fullfibre.vividfibre.nl/

 

Een aantal zaken schieten er voor mij meteen uit:

 

"Wat is Full Fibre?

Full Fibre is ons nieuwste aanbod gebaseerd op de kracht van glasvezel. Het betekent dat je het snelste en meest stabiele internet hebt."

 

"Hoe werkt het?

Met Full Fibre is er geen koperen kabel nodig en hoef je niet te delen met je buren. Je krijgt alle snelheid die je nodig hebt. Daarnaast is het standaard betrouwbaar en goed beveiligd."

 

"Wie is de provider VividFibre?

VividFibre is een nieuw merk van Liberty Global, één van 's werelds grootste bedrijven in video, breedband en communicatie met kantoren in zes Europese landen."

 

Bijzonder dat met als argumenten voor glasvezel gebruikt: stabiliteit en "niet delen met de buren".

 

Screenshot 2021-06-07 at 13-09-34 Ad Library.pngvividfibre1.jpgvividfibre2.jpg

17 Reacties 17
BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Als het gewoon GPON is dan is niet delen met de buren natuurlijk onzin.

 

GPON is veel minder bewerkelijk als Coax dus wat dat betreft hoe sneller hoe beter.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Wat de grootste grap is Vodafone heeft door de fusie met Ziggo de Glasvezelklanten moeten overdragen naar Tmobile. 

 Nu zou LGi onder een andere naam de last mile willen verglazen? 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

De site is inmiddels afgeschermd. Bijzonder initiatief, hoewel glasvezel zeker te prefereren valt boven coax wat mij betreft, dus kom maar door met die graafploeg. 

dipswitch
Topicstarter
Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Nu is het zo dat wbt "delen met de buren" dit niet enkel een voorrecht voor docsis/coax is. Bij ftth verbindingen lopen de glasverbindingen naar een wijkpop, maar het is zeker niet zo dat daar de volle snelheid per gebruiker doorloopt naar de backbone vd provider.

 

Voorbeeld: stel je hebt een wijk met 400 1gbit glasgebruikers. Dan is het zeker niet zo dat in de wijkcentrale er 400 x 1gbit = 400gbit glas naar de provider's backbone loopt. Laat dit hooguit een 10 - 20 gbit zijn; dit heet overboeking/versnijding, en is een heel normaal fenomeen bij particuliere internetverbindingen.

En ja, het staat eenieder vrij om een glas abonnement af te sluiten met een lagere overboeking, maar schrik dan niet van de maandelijkse "bijdrage". Zo is er bij de concurrent een 1gbit glas abonnement af te nemen met een overboeking van 1:10 (dus nog steeds delen vd verbinding wbt bandbreedte). Deze verbinding kost je €310,- /maand. Valt te raden wat een 1:1 verbinding kost 😉

 

Zoals je bij docsis/coax bandbreedte deelt doordat je met de straat op een wijkversterker/splitter aangesloten zit, en ftth bij elkaar "geknoopt" wordt en met grote overboeking verder richting provider gaat, zo gaat dit verhaal ook op bij GPON. Daar vind de overboeking oa plaats in de optical splitter en OLT. Men werkt daar met tijdslots (iedere gebruiker krijg een tijdslot in het netwerk om data te versturen/ontvangen), zoals dit bij docsis min of meer ook het geval is .

http://www.gpon.com/how-gpon-works

Voordeel van een glasvezelnetwerk is dat voor de eindgebruiker zaken als bekabeling een stuk eenvoudiger zijn; je hebt niet te maken met coaxkabels, splitters en versterkers die alsmaar van hogere kwaliteit moeten zijn om de steeds hogere snelheden op het netwerk ongestoord mogelijk te maken. Bij glas pak je een stuk cat6 kabel, daar gaat met gemak 1gbit full duplex overheen. Een goedkope switch eventueel en je bent klaar. Uiteraard, voor complexere netwerk setups is er meer nodig, maar dat geld voor iedere verbinding.

 

Wat mijns inziens een groot voordeel van ziggo's coax netwerk is, is dat er nog gebruik gemaakt wordt van de dvb-c standaard (en in de toekomst hopelijk ook dvb-c2), en je hierdoor enige vrijheid hebt in welke apparatuur je zelf gebruikt. Je kunt gebruik maken van ziggo's ontvangers, maar het staat je ook geheel vrij een dvb-c compliant receiver te gebruiken. Dat en het gemak van een ci+ module in de tv: bij glas zit je toch altijd weer met een extra "kastje" (ontvanger) opgescheept (trined dvb-c over glas uitgezonderd).

 

Het zal mij benieuwen wat liberty global nu van plan is; de "laatste meters" verglazen, of een parallel product in de markt zetten met daaroverheen wel hun diensten als ziggo go etc.? We gaan het zien.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ehh je hebt weinig vrijheid bij ziggo hoor

je kan geen eens een losse smartcard kopen en die in een zelf gekochte decoder doen

en voor 4k kwaliteit heb je de mediabox next nodig waar ze er maar 1 per huishouden leveren

 

nu vind ik ziggo zelf wel rock solid qua internet bijna nooit drops maar heb dan ook niet geheel kabels die elke consument zomaar zou doen in zijn huis ik heb namelijk het modem van ziggo met een cat 7 kabel aangesloten op de netgear r7800 met custom firmware waardoor hij de volle 100% cpu kan gebruiken voor het verkeerd en vanuit daar ook weer een cat7 kabel naar mijn computer

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Als de fusie er niet was geweest hadden wij ook Vodafone Thuis daarom maar bij Ziggo gebleven en Vodafone maar zou heel fijn als het er komt. Dan kunnen ze eindelijk de concurrentie met KPN aan. En mocht het komen zijn ze hier welkom 😊

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Cat7 maakt je internet niet sneller of stabieler en een R7800 kan dat op zijn sloffen bijbenen..... Die heeft Cores met variabele kloksnelheid en waarschijnlijk heb je die gewoon in performance mode staan zodat ze altijd 1,7Ghz draaien.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

cat 7 heeft minder last van interventie van anders kabels mede dankzij de dikkere shielding en ik ben van cat5e naar cat7 gegaan en dat merk je wel wou gelijk klaar zijn voor de toekomst

 

en ik ben niet de maker van de custom firmware ik merk alleen dat snelheid nog sneller omhoog gaat dan met de stock firmware

dipswitch
Topicstarter
Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Ik denk dat je bedoeld "interferentie" ipv "interventie". cat5e kan prima 1gbit full duplex aan. Sterker nog, je kan er 2,5gbit over laten lopen.  cat7 is geen officiële IEEE standaard; cat6a of cat8 is een beter idee:
https://www.cablematters.com/blog/Networking/what-is-cat7-and-why-you-don-t-need-it

 

Je kan bij ziggo een losse smartcard huren en deze in een eigen te kiezen ontvanger of tv plaatsen, al dan niet met ci of ci+ cam. En er zijn genoeg oud-abonnees die nog eigen gekochte smartcards hebben.

 

"What is Cat7? It's effectively a dead standard and one that few should concern themselves with."

 

cat6a kan prima 10gbit full duplex aan, en is er ook in pimf configuratie (pairs in metal foil).

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik kan bij ziggo toch echt geen losse smartcard huren geen idee waar je dat vandaan haalt ik kan alleen mediabox of ci module huren ik heb nooit smartcards ook kunnen kopen maar ik woon ook in oud upc gebied 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

cat 5e zorgde voor wat haperingen in de verbinding met nu cat 7 zijn die zo goed als niet meer voorkomend cat5e in mijn opzicht is veel te oud om überhaupt nog gebruikt te worden

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Heeft niks met Cat 5E of Cat 7 van doen. Als je onderbrekingen had dan was je kabel gewoon rot.

 

Cat 7 is leuk als je 10 Gbit over 100 meter versturen wilt. Voor die 0,5m tussen router en modem doet Cat 7 echt helemaal niks. Behalve irritant stijf en moeilijk buigbaar zijn.

 

Ik heb Cat 7 voor vaste verbindingen tussen patch panel en wall sockets. Maar alles wat flexibel moet zijn zit daarbuiten met 5E aangesloten als het op een 1Gbit port zit. Enkel op 10Gbit spul heb ik Cat 7 patchkabels zitten maar dat kan ook met 6A of 6. Waarschijnlijk als ik er 5E tussen steek heb ik nog steeds 10Gbit. Trouwens voor Cat 7 moet je officieel ook andere connectoren gebruiken (GG45 ipv RJ45) alleen doet haast niemand dat. Maar wat je dus in de winkel als Cat 7 koopt is dus eigenlijk geen volwaardige Cat 7 kabel, gewoon gelijk aan 6A.

 

 

dipswitch
Topicstarter
Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Ja details: ik bedoel natuurlijk een smartcard met ci+ module. De ci+ gebruik je of je legt hem weg en gebruikt enkel de smartcard met je eigen ontvanger. Let op: alles wat ik noem is gebaseerd op voormalig ziggo gebied; oud upc gebruikte nagra en dus bij upc kon er weinig.

Bij het voormalige ziggo kon je: smartcards kopen, ontvangers kopen, zelfs 2e hands smartcards over laten schrijven op eigen naam, max 5 smartcards hebben, ci+ modules kopen, er waren zelfs erkende ziggo verkooppunten (vaak in bruingoedwinkels) waar je al deze spullen kon kopen. Voor oud-ziggo abonnee's is de overname door liberty global daarom nooit persé een vooruitgang geweest.

wbt. de netwerkkabel issue: onderbrekingen in het signaal hebben weinig met de categorie kabel te maken, dan heb je ergens een rotte connector of kabel. Ook komt het vaak voor dat mensen installatiekabel met massieve kern als patchkabel gebruiken en er dus rj45 pluggen op persen, wat helemaal niet de bedoeling is en tot storing kan leiden. Regel is: in kabelgoten tussen wanddoos en/of patchpanel = kabel met massieve kern, alles daarbuiten stranded kabel met gevlochten kern. Die laatste is enkel geschikt om rj45 op te persen.

En dan is er nog veel CCA rommel in omloop (copper clad aluminum wire); kabels van aluminium met een koper laagje eromheen. Is goedkoop, licht en grote rommel. Er wordt veel zogenaamde "cat7" (merkloze)m kabel verkocht voor spectaculaire prijzen, maar blijkt als je goed kijkt CCA rommel te zijn.

Overigens kan je nog een stabiele verbinding over twee aderparen hebben; daar gaat max 100mbit overheen. Ik weet dat er gebruikers zijn die die oude kabel nog gebruiken en er totaal geen erg in hebben. Enige is dat je niet boven de 100mbit uitkomt. Zegt overigens weinig over stabiliteit, het "werkt".

Cat5e bestaat wellicht al enige tijd, zoals gezegd kan je er prima 2,5gbit overheen draaien. Daar is die standaard nou juist ontwikkeld, zodat niet hele bedrijfspanden opnieuw bedraad hoeven te worden.

@BertM3cat6a, cat7 en cat8 zijn vaak ook erg stijf omdat men onjuist installatiekabel met massieve kern gebruikt (daar krijgt met de pluggen wat makkelijker op, maar juist is het niet). En dan is er de professionele awg22 (en dikkere) kabel, die krijg je met geen goed fatsoen door een kabelgoot heen. Allemaal erg lomp.

Ontopic: Liberty Global heeft haar glasvezelwebsite offline gehaald. Althans, de content is niet meer zichtbaar. Het blijft een bijzondere ontwikkeling.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@MR_CHIP  schreef:

cat 5e zorgde voor wat haperingen in de verbinding met nu cat 7 zijn die zo goed als niet meer voorkomend cat5e in mijn opzicht is veel te oud om überhaupt nog gebruikt te worden


Waar baseer je dat op? Voor klanten met internet start 75/10 of internet compleet is cat5e prima zat zeker als je een koper kern hebt.  

Die haperingen zal dan eerder in de kwaliteit van de kabel hebben gezeten of de connectoren. Maar goed zolang het naar wens werkt prima.

 

@dipswitch je bent redelijk thuis in het hele gebeuren, zie je het echt voor je dat een 'nieuw' bedrijf een volledig landelijk dekkend glasvezel net uitrolt? Of dat de 'last mile' wordt verglaasd ik zie dat vooral om financiele redenen niet gebeuren. De net geintroduceerde gigabox heeft geen nut meer, in elke woning kan de coax AOP eruit die heeft dan geen nut meer.

dipswitch
Topicstarter
Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

@RoWi.Ik sta eerlijk gezegd nergens meer van te kijken; in nederland is het al zo dat op sommige plaatsen dubbele glasvezelnetten over elkaar heen worden gelegd. In duitsland bijvoorbeeld mikken ze in een jaar of vijf even voor vijf miljard euro aan glasvezel de grond in. Geld klotst tegen de plinten op + rente staat zeer laag (of zelfs negatief). Dan kan investeren in bijv. glas zinniger zijn dan een berg rente betalen.

https://www.fiercetelecom.com/telecom/telefonica-hooks-up-allianz-for-ftth-rollout-germany

 

Ik ken situaties, bijv in mijn woonplaats, waar men beschikt over TWEE glasvezel aansluitingen (verschillende netwerken) plus Ziggo coax. En één van die glasnetten bied ook coax aan (dvb-c over fiber) , dus dubbel coax aanbod en dubbel glas.

Yoshi

Level 8
  • 183Posts
  • 3Oplossingen
  • 55Likes

Ze zijn hier van harte welkom om het aan te leggen!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Inderdaad zoals Deurne om er maar één te noemen, dat vind ik persoonlijk zeer kwalijk van het gemeente bestuur of in Den Haag.

 

Laat ik het zo zeggen, je moet wel genoeg echte abonnementen verkopen om uit de kosten te komen. Ooit was de norm niet voor niks 30% intresse, om die reden is het hier in 2010 niet doorgegaan in 2015/16 was het een gemeentelijke prestige project.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic