1
Vraag
2
Reacties
gasthuis

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Lenovo G40 ziet ziggo SSID niet

Hallo,

Sinds deze maand hebben wij een ziggo abonnement, alles werkt prima behalve dat ik mijn laptop, Lenovo G40, niet met wifi kan verbinden. De laptop ziet het ziggo SSID niet. Naar ik begrijp, na enig speuren, heeft dit waarschijnlijk te maken met het IPv6 protocol. Het "vreemde" is dat de netwerk adapter Realtek AC 3160 wel het IPv6 protocol aangeeft, echter wanneer ik deze optie uitvink blijft het probleem bestaan.

Is het (nog) mogelijk om dit voor mijn modem uit te zetten ?

Zo niet welk alternatief heb ik dan?

Bij voorbaat dank.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Solman

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hallo allemaal, het probleem is opgelost door een update van de wireless LAN driver!

Hierboven had ik al een link naar de Intel site, die exact het probleem beschrijft, gepost. De omschrijving luidt: "Systems Using Intel® Wireless Adapters Supporting 802.11ac Not Displaying Wi-Fi 6 (802.11ax) Networks in Scan List of Available Networks" Voor de AC 3160 adapter wordt gemeld dat driver 18.33.13.4 of hoger een fix bevat. Onze versie was 18.33.5.1 Het heeft me enige tijd gekost om de/een driver te vinden, alle driver sites installeren automatisch allerlei vervelende rommel. Op de Lenovo site vond ik versie 18.33.17.1 voor windows 10. Het vervelende was dat de download alleen kan via een serienummer check vooraf en die meldde dat de actuele driver ok was..... Uiteindelijk, ik weet niet hoe, kon ik hem toch downloaden zonder check. Installeren en probleem opgelost!

Nogmaals dank voor al jullie support en tips!!

Bekijk in context

24 Reacties 24
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Ik ga vragen aan Ziggo Medewerker of deze de IPv6 uit wil zetten.

 

Andere tip als je Gastennetwerk open zet, ziet de Lenovo die wel in je modem. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

welkom op dit openbaar klant helpt klant forum, waar Ziggo Moderators doordeweeks vaak binnen 3 werkdagen langskomen in ieder topic. Ze zijn te herkennen aan Ziggo Community Ranks-08.png in hun naam en hebben t.o.v. de Helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo systeem inkijken, waardoor ze u beslist beter kunnen helpen dan de Helpdesk.

 

Probeert u eens de Realtek AC 3160 adapter te verwijderen.

 

-Start "Computer beheer" ( Computer Management ), selecteer de Realtek AC 3160 en verwijder deze ( het voorbeeld hieronder betreft een andere adapter, maar werkwijze is hetzelfde ).

Delete device 1.png
-Bevestig verwijdering

Delete device 2.png
-Herstart de laptop. Windows zal de adapter opnieuw installeren, met standaard/default waardes.

  

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Dave! IPv6 is nooit meer uit te zetten op een modem van Ziggo.

 

Iedereen met internet van Ziggo krijgt Full Dual Stack op zijn modem en dat is een uniek IPv4 adres en een IPv6 adres.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Ok dank je @Bert  dus het IPv4 alleen is einde tijdperk geworden. 

 

@Pasi  Dank voor je uitleg.

 

@gasthuis  anders heb ik hier Hulp Linken voor je.

 

Populaire onderwerpen: draadloos, wifi - G40-80 Laptop (Lenovo) 

 

Kan geen draadloze netwerken binnen bereik detecteren of vinden - Windows 7, 8, 10 en 11 

 

Draadloze wifi in- of uitschakelen - Windows 7, 8, 8.1, 10 en 11 

 

 

Solman

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Dank jullie allemaal voor de snelle reactie. Ik ben een familielid van "gasthuis" die meehelpt/kijkt.

We hebben diverse dingen al geprobeerd, zoals bijv. hierboven aangegeven om de netwerk adapter te verwijderen, echter niets helpt. Wat we wel weten is dat we exact hetzelfde probleem met deze laptop hadden bij een KPN installatie, de betreffende monteur herkende direct het probleem, deactiveerde IPv6 op het modem en het probleem was opgelost.

De meldingen of Ziggo IPv6 uit kan zetten op afstand zijn wat verwarrend, ik begrijp dat dit niet meer mogelijk is. 

Heeft iemand een tip voor een "bypass" ? Kunnen we er bijv. een wifi repeater tussen zetten die niet IPv6 compatible is ? 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Probeer het eens met de laatste driver software direct van Intel op deze pagina

Daarin zit voor de AC3160 driver versie 19.51.42.2

 

Bij het opzetten van een wifi verbinding wordt eerst het MAC adres van de wifi adapter gekoppelt met de zichtbare SSID of onzichtbare bekende SSID naam, pas daarna komt IPv4 en IPv6 ter sprake.

 

Het kan zijn dat in de Modem/router het SSID op verborgen is gezet, die zie je dan soms in een wifi netwerk(en) overzicht als onbekend wifi netwerk. Dan zal die in de Modem/router op zichtbaar moeten zetten of handmatig het SSID op de PC in moeten vullen om connectie te kunnen maken.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Je kunt ook IPv6 uitzetten in Windows.

Windows Uitvoeren: ncpa.cpl

Wifi adapter -> rechter muisknop -> Eigenschappen -> Ites naar beneden scrollen en Internet protocol versie 6 uitvinken en opslaan.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

In je modem het Gastennetwerk open zetten met password dan kan je wel internetten.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

Als het gewone ssid niet te zien is voor de lenovo, is het niet aannemelijk dat het ssid van het gastnetwerk wel zichtbaar zal zijn.

@gasthuis  @Solman is het standaard ssid wel zichtbaar voor andere apparaten zoals tablets of Smartfoons

Ipv4 en ipv6 settings is zoals karel al aanstipt meer van belang voor de verbinding vanuit de modem/router naar buiten toe en het intern verkrijgen van een IPadres.

 

Verder als test ziet de lenovo  wel de ssid van een smartfoon als deze wordt ingesteld als hotspot?

 

 

 

Solman

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi, dank voor deze tip. Ik ben aan het zoeken gegaan en vond dit  https://www.intel.com/content/www/us/en/support/articles/000054799/wireless.html

het beschrijft precies het probleem, de AC 3160 adapter wordt ook genoemd. Ik ga hiermee (van de week) verder en zal het resultaat posten.

 

Solman

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi, bedankt voor deze tip. Ik heb dit uitgeprobeerd, helpt helaas niet. De hoop is nu gevestigd op een update van de netwerk adapter.

Solman

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hoi, jazeker hij ziet andere SSID's en connect gewoon met een smartphone hotspot. De hoop is nu gevestigd op de netwerk adapter update.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

@Solman  schreef:

Hoi, jazeker hij ziet andere SSID's en connect gewoon met een smartphone hotspot. De hoop is nu gevestigd op de netwerk adapter update.


Dan zou wifi 6 802.11 AX zoals genoemd in dat artikel de boosdoener kunnen zijn. 

Dit model lijkt tot wifi 4 802.11 n te gaan. Als de info hier klopt.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Volgens deze info over de AC3160 802.11ac. De AC in de type aanduiding zegt het eigenlijk al. Het is wel een adapter die niet meer actief ondersteund wordt.

 

Het modem hoort zich aan te passen naar de wifi versie van de client die probeert te verbinden. 

 

Aanvulling: Regio Europa / NL. 2.4 GHz zou zeker geen probleem mogen zijn. 5 GHz oppassen met DFS en hogere kanalen.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

De info hier noemt dat ook en inderdaad AC in het type aanduiding zegt al genoeg.

 

Verder mee eens daarom de vraag of een smartfoon wel het Ssid van de Ziggo modem router ziet en welk model is het die vraag mis ik ook.

Er wordt vanuit de lenovo gedacht maar een defecte wifiradio in de Ziggo Modem Router is zeker mogelijk.

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Volgens profiel van TS is het een sagemcom modem

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als het een Sagemcom modem is en @gasthuis geeft aan dat alles werkt behalve de Lenovo die /ac is, dan zou dat voor de Sagemcom geen probleem moeten zijn.

Hier een laptop op de /ax verbinding en een smartphone op de /ac verbinding van de Sagemcom.

Garihd

Level 16
  • 2026Posts
  • 72Oplossingen
  • 1107Likes

Het zou ook geen probleem moeten zijn. Het is voor mij onduidelijk of met alles andere wifi apparatuur wordt bedoeld. 

 

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Probeer eens in te loggen in je modem op http://192.168.178.1 password

ga naar Geavanceerde instellingen en kies voor Beveiliging klik op Firewall

FAD25257-12F8-4EFD-BBFF-F76F21C21541.png

 Klik daarna op Mac-Filtering

 

DFAC3BA0-BB03-45D6-90F1-0656DF4411F3.jpeg

Scroll naar beneden en vink wanneer moet Mac-Filtering actief zijn - Altijd

 

 

100490E8-6DF2-460B-B904-3CE4030B2348.png

Hopelijk helpt dit

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic