1
Vraag
2
Reacties
D422

Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Latency variation en onstabiel/hoog ping

Beste community,

 

Ik kamp al een tijdje met latency variation en onstabiel/hoog ping. Met name in games zoals Battlefield V en Rocket League is dit zo erg dat de games volledig onspeelbaar zijn geworden.

In Rocket League speelt dit probleem al enkele maanden en sinds kort ook bij Battlefield V. Het was in eerste instantie onregelmatig, maar momenteel heb ik er continu last van.

In de games varieert mijn ping van een normale hoogte (20-30 ms) tot uitschieters van 80 tot 100 ms. Als ik een pingtest doe naar verschillende adressen, lopen ook hier de reactietijden heel erg uit, van 10 tot bijna 200 ms. dit gebeurt zowel op mijn pc, die via een router bekabeld is aangesloten, als mijn laptop, die via Wi-Fi is verbonden.

Sinds deze problemen zijn ontstaan is het modem vervangen (toeval, Ziggo bood een vervanging aan voor de oude), de router is vervangen (april 2020) en de pc is nieuw (maart 2020). De problemen blijven echter bestaan. 

Om dit probleem te verhelpen heb ik gezocht op internet, zonder succesvol resultaat. Ik heb o.a. de volgende dingen geprobeerd:
 

  • Reset van het modem en vervolgens de router (met 5 min. wachttijd tussen beide)
  • Firmware update van het modem en de router
  • Inschakelen/uitschakelen van de firewall van Windows Defender en in de router
  • Het afsluiten van programma's die bandbreedte gebruiken zoals OneDrive
  • Het verwijderen van alle andere apparaten in het netwerk (tot grote ergernis van de rest van het huishouden...)
  • PC direct aansluiten op het modem met een nieuwe Cat6 kabel
  • Speedtest laat een normaal ping en normale snelheden zien (15-20 ms en 250D/25U)

Buiten het gamen heb ik nergens last van, de verbinding lijkt stabiel en snel. Games zijn echter onspeelbaar. Pingtest naar 8.8.8.8 ziet er doorgaans zo uit tijdens browsen:

Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=17ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=49ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=51ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=18ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=38ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=17ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=27ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=46ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=28ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=13ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=33ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=34ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=13ms TTL=117

Tijdens het spelen van Battlefield V ziet dat er zo uit:

Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=53ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=14ms TTL=117
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=109ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=46ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=57ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=135ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=30ms TTL=117
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=301ms TTL=117

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Welke meetinstrumenten kan ik gebruiken om een probleem vast te leggen? Hulp wordt zeer gewaardeerd! Graag zou ik in mijn vrije tijd weer willen kunnen gamen…

 

Met vriendelijke groet,

 

D422

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Ik raad je aan om de SQ601 opdruksplitter te vervangen.

 

Vraag het volgende kostenloos aan:

POA-01-B splitter

Modem kabel die op de POA-01-B splitter past.

 

Je kunt dit aanvragen door contact op te nemen met Ziggo.

 

Je kunt ook wachten op een Ziggo moderator:

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, binnen 1-3 werkdagen langskomen in ieder topic.

Zij hebben Ziggo achter hun naam staan.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten. 

Op de pagina iets naar beneden scrollen.

Bekijk in context

11 Reacties 11
MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

 

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=13ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=20ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=12ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=19ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=13ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=24ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=14ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=11ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=13ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=19ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=13ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=12ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=10ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=12ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=12ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=18ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=14ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=15ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=21ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=13ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=14ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=10ms TTL=116
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=14ms TTL=116

Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 27, Received = 27, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 10ms, Maximum = 24ms, Average = 14ms
 

 

 

jij hebt wel een slechte ping richting 8.8.8.8 vind ik zelf 

 

zou toch wat meer zoeken op wijkniveau als hij nadat je al zoveel heb vervangen nog steeds hetzelfde is

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Zou je wat foto's kunnen maken van je AOP (hoofdaansluiting) en wat daar op aangesloten zit?

Bijvoorbeeld splitter, kabels, modem, signaal versterker.

Zit vaak in de meterkast.

 

Om je signaal te kunnen beoordelen:

Kun je de up- en downstream waarden en netwerkhistorie van je modem hier posten?

 

 Instructies:

 https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van... 

D422
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt voor jullie reacties! Zie onderstaand de netwerkhistorie en de up- en downstream van het modem.

 

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
21-11-2020 16:23:17 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[84.25.129.225];CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20-11-2020 20:31:45 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20-11-2020 20:31:15 warning TCS Partial Service;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20-11-2020 20:31:15 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20-11-2020 20:18:41 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20-11-2020 20:18:31 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-01-1970 01:01:19 notice Cable Modem Reboot - due to power reset;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
20-11-2020 13:53:38 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-11-2020 07:58:28 error DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-11-2020 08:36:21 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-11-2020 10:30:34 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-11-2020 10:30:26 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-11-2020 10:29:46 notice MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-11-2020 10:29:36 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-11-2020 10:27:07 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
14-11-2020 19:58:30 error DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
13-11-2020 19:36:09 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
11-11-2020 07:58:32 error DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
10-11-2020 18:48:47 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
07-11-2020 19:58:34 error DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=68:02:b8:2f:9a:32;CMTS-MAC=28:52:61:29:3e:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 52000000 46 5.120 64qam 2
2 36000000 46 5.120 64qam 4
3 44500000 46 5.120 64qam 3
4 58800000 46 5.120 64qam 1

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 0 0
2 2.0 0 0 0 1
3 2.0 0 0 0 2
4 2.0 0 0 0 0

 

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 666000000 5 38 256qam 9
2 602000000 5 38 256qam 1
3 610000000 5 38 256qam 2
4 618000000 4 38 256qam 3
5 626000000 4 38 256qam 4
6 634000000 4 38 256qam 5
7 642000000 4 38 256qam 6
8 650000000 4 38 256qam 7
9 658000000 4 38 256qam 8
10 674000000 5 38 256qam 10
11 682000000 5 38 256qam 11
12 690000000 5 38 256qam 12
13 698000000 4 38 256qam 13
14 706000000 4 38 256qam 14
15 714000000 4 37 256qam 15
16 722000000 4 38 256qam 16
17 730000000 4 38 256qam 17
18 738000000 4 37 256qam 18
19 746000000 4 37 256qam 19
20 754000000 4 37 256qam 20
21 762000000 4 38 256qam 21
22 770000000 4 37 256qam 22
23 778000000 4 37 256qam 23
24 786000000 4 37 256qam 24

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 38.983 2439558966 21
2 Goed (Locked) 38.983 2464396851 27
3 Goed (Locked) 38.605 2464397415 19
4 Goed (Locked) 38.605 2439557069 26
5 Goed (Locked) 38.605 2439560290 40
6 Goed (Locked) 38.605 2439559009 51
7 Goed (Locked) 38.605 2439559894 36
8 Goed (Locked) 38.983 2439557818 37
9 Goed (Locked) 38.983 2439557280 35
10 Goed (Locked) 38.605 2464395885 16
11 Goed (Locked) 38.605 2464403231 26
12 Goed (Locked) 38.983 2464403712 37
13 Goed (Locked) 38.983 2464401164 35
14 Goed (Locked) 38.605 2464401933 29
15 Goed (Locked) 37.636 2464404265 26
16 Goed (Locked) 38.605 2464405082 30
17 Goed (Locked) 38.983 2464405569 47
18 Goed (Locked) 37.636 2464405993 65
19 Goed (Locked) 37.636 2464407223 45
20 Goed (Locked) 37.636 2464407721 48
21 Goed (Locked) 38.605 2464406206 30
22 Goed (Locked) 37.636 2464408072 41
23 Goed (Locked) 37.636 2464408561 41
24 Goed (Locked) 37.636 2464409070

29

 

Netwerk configuratie:

 

Ziggo Connect Box. Inkomende verbinding komt van beneden; de splitter hangt net boven de Connect Box (niet afgebeeld).
Splitter, direct boven Connect Box
Router, direct rechts van de Connect Box.

 

Ik hoop dat jullie iets kunnen met deze informatie!

 

Met vriendelijke groet,

 

D422

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Ik raad je aan om de SQ601 opdruksplitter te vervangen.

 

Vraag het volgende kostenloos aan:

POA-01-B splitter

Modem kabel die op de POA-01-B splitter past.

 

Je kunt dit aanvragen door contact op te nemen met Ziggo.

 

Je kunt ook wachten op een Ziggo moderator:

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, binnen 1-3 werkdagen langskomen in ieder topic.

Zij hebben Ziggo achter hun naam staan.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.Klik hier om je postcode en huisnummer in je profiel te zetten. 

Op de pagina iets naar beneden scrollen.

Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

Ik heb nog een tip voor je router:

 

Heb je AI protection aanstaan in je router?

Dit kan voor flinke latency en snelheids problemen zorgen.

Als je het aan hebt staan raad ik je aan om het uit te zetten.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Welkom hier op de Community, @D422!

Een lekker avondje ontspannen gamen is er al langere tijd niet meer bij begrijp ik en dat spijt me enorm.. We willen je game momentjes absoluut niet verpesten en ik snap heel goed dat je daarom hier een topic start om tot een oplossing te komen. Goed dat je zelf al zoveel hebt geprobeerd en dat je zo duidelijk omschrijft hoe alles aangesloten zit en wat de signaalwaarden van je modem zijn. Dat helpt enorm!

Sowieso is de SQ601 splitter aan vervanging toe. Ik stuur je dan ook kosteloos een nieuwe opdruksplitter en coaxkabel toe. Sluit die aan en koppel je SQ601 en oude coaxkabel richting het modem af. Mogelijk behalen we hiermee al een mooie winst. Check ook nog even de tip van @Tom. met betrekking tot je router want misschien kun je daar ook nog het één en ander tweaken wat de verbinding ten goede komt. 

Laat ons weten hoe het gaat met de nieuwe splitter en coaxkabel!

D422
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Beste Tom en Erik,

 

Hartelijk bedankt voor jullie reacties! Ik kreeg vanochtend al bericht dat de nieuwe splitter en kabel onderweg zijn, super! 

 

Ik zal deze aansluiten en kijken of dit een verbetering oplevert.  Wat betreft de router heb ik al redelijk wat settings uitgeprobeerd, ik vermoed dat het probleem niet hier ligt. De AI protection staat altijd uit.

 

In ieder geval alvast bedankt voor jullie behulpzame reacties! Ik meld me weer zodra de nieuwe splitter is geplaatst.

 

Met vriendelijke groet,

 

D422

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @D422 . Hoe staat het ervoor? Heb je de spullen al binnen, of ben ik te ongeduldig nu? ^^. 

D422
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 2Oplossingen
  • 4Likes

Goedemorgen Lycke,

 

Ik heb de onderdelen vorige week ontvangen, waarvoor dank! Echter heb ik nog geen tijd gehad om de splitter te vervangen. 

 

Met vriendelijke groet,

 

D422

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Kan gebeuren @D422 . Het kunnen drukke tijden zijn, dit. 
Laat je ons weten hoe het gaat wanneer het wel gelukt is? 🙂 

Michelunited

Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

En heeft het geholpen ?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic