bobbytrap

Level 7
  • 128Posts
  • 2Oplossingen
  • 36Likes

Latency problemen met Citrix

Goedemorgen allemaal,

 

Ik ervaar tijdens het thuiswerken regelmatig latency problemen met Citrix. Op aanraden van de helpdesk het modem (Connect Box - Arris) naar fabrieksinstellingen gereset. De helpdeskmedewerker zag in eerste instantie niets raars aan het modem, behalve dat het modem traag was. Helaas waren na de reset de latency problemen niet opgelost.

Op het AOP (een VQ601R) heb ik een Technetix FRA-752/N versterker aangesloten waarop het modem op de 0dB uitgang is aangesloten.

 

Om alle splitter/versterker-factoren uit te sluiten in dit verhaal heb ik nu het modem rechtstreeks op het AOP aangesloten (zonder splitters, rood-rood F-connector kabel) en dan geeft dit, na een reset, de volgende signaalwaarden:

 

Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal

Frequentie (Hz)

Vermogen (dBmV)

SNR (dB)

Modulatie

Kanaalnummer

1

618000000

7

40

256 qam

3

2

602000000

9.3

40

256 qam

1

3

610000000

8

38

256 qam

2

4

626000000

6.8

40

256 qam

4

5

634000000

7.4

38

256 qam

5

6

642000000

8.6

38

256 qam

6

7

650000000

9

40

256 qam

7

8

658000000

8.5

38

256 qam

8

9

666000000

7.3

38

256 qam

9

10

674000000

6.4

38

256 qam

10

11

682000000

6

40

256 qam

11

12

690000000

6.4

38

256 qam

12

13

698000000

7

38

256 qam

13

14

706000000

7.4

40

256 qam

14

15

714000000

7.1

38

256 qam

15

16

722000000

6.5

38

256 qam

16

17

730000000

6.4

38

256 qam

17

18

738000000

6.4

40

256 qam

18

19

746000000

6.6

38

256 qam

19

20

754000000

7.1

38

256 qam

20

21

762000000

7.5

40

256 qam

21

22

770000000

6.9

38

256 qam

22

23

778000000

5.4

38

256 qam

23

24

786000000

4.5

38

256 qam

24


Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal

Locked Status

RxMER (dB)

Fouten voor RS

Fouten na RS

1

Locked

40.3

11

0

2

Locked

40.3

0

0

3

Locked

38.9

0

0

4

Locked

40.3

0

0

5

Locked

38.6

0

0

6

Locked

38.9

5

0

7

Locked

40.9

5

0

8

Locked

38.9

3

0

9

Locked

38.9

0

0

10

Locked

38.9

0

0

11

Locked

40.3

0

0

12

Locked

38.9

5

0

13

Locked

38.9

5

0

14

Locked

40.3

6

0

15

Locked

38.9

6

0

16

Locked

38.9

6

0

17

Locked

38.9

5

0

18

Locked

40.3

5

0

19

Locked

38.9

0

0

20

Locked

38.9

0

0

21

Locked

40.3

2

0

22

Locked

38.6

4

0

23

Locked

38.9

0

0

24

Locked

38.6

1

0

 

Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal

Frequentie (Hz)

Vermogen (dBmV)

Symbol Rate (ksps)

Modulatie

Kanaalnummer

1

57800048

42

5120

64 qam

1

2

28600000

42

2560

64 qam

6

3

31800000

42

2560

64 qam

5

4

37100000

42

5120

64 qam

4

5

44000000

42

5120

64 qam

3

6

50900000

42

5120

64 qam

2


Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal

Kanaal soort

T1 Timeouts

T2 Timeouts

T3 Timeouts

T4 Timeouts

1

ATDMA

0

0

0

0

2

ATDMA

0

0

0

0

3

ATDMA

0

0

0

0

4

ATDMA

0

0

0

0

5

ATDMA

0

0

0

0

6

ATDMA

0

0

0

0

 

Het modem heeft afgelopen week de 9.1.2009.201 firmware update ontvangen.

Een Speedtest geeft overigens aan dat mijn abonnementsnelheid (250/25) gehaald wordt, dus daar lijkt het probleem niet te zitten.

 

Iemand een idee? Zou het AOP vervangen moeten worden door een Braun? Of is de capaciteit vanuit de wijkcentrale onvoldoende? De meeste problemen ervaar ik gedurende werkdagen tijdens kantooruren, dus vandaar mijn idee over capaciteitsproblemen.

 

Dank alvast voor de hulp!

 

Vriendelijke groet,

Bob

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Duidelijk, ik snap wat je ervaart! Omwille je eigen privacy en ook dat van je werk adviseer ik je inderdaad niet om die schermopnamen hier te delen. Wat dit probleem precies veroorzaakt is voor mij gissen. Je verbinding ziet er top uit en kan de boosdoener eigenlijk niet zijn. Een ander (non-wifi) modem kunnen we je nog toesturen om te proberen, mocht je hier interesse bij hebben. In eerdere soortgelijke situaties zagen we dat dit soms het gewenste resultaat opleverde in het geval van latency problemen. Laat het weten mocht je dit willen proberen!

Bekijk in context

bobbytrap
Topicstarter
Level 7
  • 128Posts
  • 2Oplossingen
  • 36Likes

Vandaag de Ubee 1318 ontvangen en geïnstalleerd. De eerste ervaring met de Citrix-omgeving zien er veelbelovend uit! De latency lijkt zo goed als verdwenen! Daar ik vandaag nog niet alles heb uit kunnen proberen ga ik morgen even goed aan de slag om te kijken of de verbinding stabiel blijft. Als dat het geval is dan kan dit topic wat mij betreft dicht!

Bekijk in context

143 Reacties 143
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Modem op versterker is al een aantal jaar niet meer de correcte aansluitwijze. De versterker dient alleen nog voor TV gebruikt te worden en alleen indien nodig (2+ TV's/decoders en/of 10+ meter kabel).

 

De VQ601R is een behoorlijk verouderd AOP dat vervangen dient te worden door een btv 1 IEC-NL. Er moet tegenwoordig een splitter (POA-01-B/POA 01-UPC) geplaatst worden op het AOP. Op de splitter worden modem en TV/decoder/versterker aangesloten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Deze oude aansluitingen worden gratis door Ziggo vervangen.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag langskomen in ieder topic.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

Wil je sneller contact met Ziggo?

Dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur.
1200 gratis vanaf je telefoonaansluiting van Ziggo.
0900-1884 gebruikelijke (mobiele) belkosten.

De Chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in het scherm op onderstaande pagina tevoorschijn zodra er iemand beschikbaar is.

Https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact/chatonly 

bobbytrap
Topicstarter
Level 7
  • 128Posts
  • 2Oplossingen
  • 36Likes

Bedankt heren voor de snelle reacties! Ik wacht even af tot het team van Ziggo langs dit topic komt voor vervanging van het AOP.

 

Waarschijnlijk ten overvloede voor jullie, maar wellicht nog handig voor de Ziggo moderators:

Op de momenten dat de latency vervelend hoog is, is het ook soms niet mogelijk om in te loggen op het modem (zowel als hij in Bridge mode staat via 192.168.100.1 alsook als hij in Router mode staat via 192.168.178.1). Ik kom niet op de inlogpagina (ping time-out) of hij geeft aan dat mijn wachtwoord onjuist is. Na een paar minuten of na een herstart lukt het dan wel weer. Surfen op het internet lukt op dat moment wél, dus wellicht dat er ook iets met de Connect box niet helemaal goed gaat.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Bij de Connect Box is het normaal dat de webinterface onbereikbaar is tijdens het (opnieuw) opbouwen van de internetverbinding. De webserver laat in het algemeen ook te wensen over aan snelheid en betrouwbaarheid.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Goedemiddag @bobbytrap,

Welkom op de Community!
Al is de aanleiding, latency problemen met Citrix, minder fijn.
Wel top dat er al reacties in dit topic staan en je al een tip over de signaalversterker hebt gekregen.

Is het modem inmiddels al zonder signaalversterker aangesloten?
Doorgaans is het vervangen van de hoofdaansluiting gratis als dat de oorzaak van het probleem is, maar als het modem op een signaalversterker is aangesloten geldt dat niet ben ik bang.
Kun je daarom ook een foto sturen van de hoofdaansluiting?
En aangeven van wanneer een monteur schikt?
Monteurs werken in dagdelen van 0800-1300 uur en 1200-1800 uur.


bobbytrap
Topicstarter
Level 7
  • 128Posts
  • 2Oplossingen
  • 36Likes

Hallo Erik,

 

Dank voor je welkomstbericht en antwoord! Ik heb inderdaad het modem al eens rechtstreeks aangesloten op het AOP. De signaalwaarden staan in mijn eerste post (zonder splitters/versterkers, rechtstreeks via rood-rood kabel).

Ik heb zojuist even een foto gemaakt van de hoofdaansluiting. Momenteel zit de versterker (FRA-752/N) er weer tussen (gezin kijkt TV) en zit het modem op de 0 dB-aansluiting van de versterker. Destijds (2015) was mij geadviseerd om het op deze manier aan te sluiten.

 

Kunnen jullie op afstand zien of er iets aan de hand is met de wijkcentrale of mijn modem?

Het dagdeel 0800-1300 uur is voor mij het handigst.

 

Dank alvast weer!

 

Vriendelijke groet, Bob

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hi bobbytrap! Ik heb de monteur voor je ingepland, hij komt langs op dinsdag 6 maart tussen 08.00 en 13.00 uur om je AOP te vervangen 🙂 Wil je de afspraak verplaatsen of annuleren dan kun je dit gemakkelijk zelf regelen via je Mijn Ziggo account onder het kopje Gegevens -> Mijn monteursafspraken. 

We horen heel graag van je hoe het hierna gaat! 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@bobbytrap Zie mijn eerste bericht. Het verouderde AOP en de onjuiste aansluitwijze van het modem moeten aangepakt worden. De '0 dB'-uitgang van de versterker heeft niet daadwerkelijk 0 dB versterking en de versterker voegt bijproducten toe aan het signaal. Het modem heeft een ruisarm en ongewijzigd signaal nodig en dient daarom niet meer op de versterker te worden aangesloten. De versterker dient alleen nog voor TV gebruikt te worden.

bobbytrap
Topicstarter
Level 7
  • 128Posts
  • 2Oplossingen
  • 36Likes

Hallo Tobias,

 

Dank voor je uitleg! Ziggo komt volgende week langs om het AOP te vervangen. Ik zal dan ook rechtstreeks een POA-01-B splitter aansluiten op het AOP zodat de versterker niet meer in beeld komt tussen modem & AOP.

bobbytrap
Topicstarter
Level 7
  • 128Posts
  • 2Oplossingen
  • 36Likes

Dag Mariska,

 

Hartelijk dank voor de snelle service! Ik ben ook erg benieuwd of het euvel dan opgelost is. Mag ik aannemen dat de monteur ook een POA-01-B splitter bij zich heeft, zoals genoemd door @tobiastheebe?

 

Fijne avond!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Monteurs hebben allerlei apparaten en standaard materialen altijd in hun bus liggen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

6 Maart ??? 🙂
@Mariska  schreef:

Hi bobbytrap! Ik heb de monteur voor je ingepland, hij komt langs op dinsdag 6 maart tussen 08.00 en 13.00 uur om je AOP te vervangen.

 
Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Je bent weer messcherp, @Bert Dankjewel daarvoor 🙂 Dit moet natuurlijk 6 april zijn, @bobbytrap

Zoals Bert al aangaf, heeft de monteur deze materialen standaard bij zich. Dit moet dan ook helemaal goed komen.
Laat je even weten hoe het gegaan is? 

bobbytrap
Topicstarter
Level 7
  • 128Posts
  • 2Oplossingen
  • 36Likes

Dank voor de feedback! Ik had hem al voor 6 maart volgend jaar in de agenda gezet 😉😉

Uiteraard laat ik weten hoe het gegaan is, ik ben benieuwd!

bobbytrap
Topicstarter
Level 7
  • 128Posts
  • 2Oplossingen
  • 36Likes

Goedemiddag allemaal,

 

De monteur heeft het AOP inmiddels vervangen door een Trisz-DG300 en ik heb het idee dat de signaalwaarden inmiddels een stuk beter zijn:

 

Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal

Frequentie (Hz)

Vermogen (dBmV)

SNR (dB)

Modulatie

Kanaalnummer

1

618000000

3.5

38

256 qam

3

2

602000000

5.4

40

256 qam

1

3

610000000

4.4

38

256 qam

2

4

626000000

3.4

40

256 qam

4

5

634000000

4

38

256 qam

5

6

642000000

4.9

38

256 qam

6

7

650000000

5.1

40

256 qam

7

8

658000000

4.5

38

256 qam

8

9

666000000

3.4

38

256 qam

9

10

674000000

2.5

38

256 qam

10

11

682000000

2.5

38

256 qam

11

12

690000000

2.9

38

256 qam

12

13

698000000

3.5

38

256 qam

13

14

706000000

4.1

38

256 qam

14

15

714000000

4.4

38

256 qam

15

16

722000000

3.9

38

256 qam

16

17

730000000

3.5

38

256 qam

17

18

738000000

3.4

40

256 qam

18

19

746000000

3.7

38

256 qam

19

20

754000000

4.1

38

256 qam

20

21

762000000

4.5

40

256 qam

21

22

770000000

4

38

256 qam

22

23

778000000

2.7

38

256 qam

23

24

786000000

2

38

256 qam

24




Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal

Locked Status

RxMER (dB)

Fouten voor RS

Fouten na RS

1

Locked

38.9

19

0

2

Locked

40.3

1

0

3

Locked

38.9

6

0

4

Locked

40.3

21

0

5

Locked

38.9

8

0

6

Locked

38.9

6

0

7

Locked

40.3

13

0

8

Locked

38.9

4

0

9

Locked

38.9

3

0

10

Locked

38.9

2

0

11

Locked

38.9

9

0

12

Locked

38.6

12

0

13

Locked

38.9

5

0

14

Locked

38.9

4

0

15

Locked

38.6

6

0

16

Locked

38.9

5

0

17

Locked

38.9

5

0

18

Locked

40.3

19

0

19

Locked

38.9

15

0

20

Locked

38.9

20

0

21

Locked

40.3

5

0

22

Locked

38.9

5

0

23

Locked

38.9

15

0

24

Locked

38.9

12

0

 

 

 

Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal

Frequentie (Hz)

Vermogen (dBmV)

Symbol Rate (ksps)

Modulatie

Kanaalnummer

1

57799913

45.3

5120

64 qam

1

2

28600000

45.3

2560

64 qam

6

3

31800000

45.3

2560

64 qam

5

4

37100000

45.3

5120

64 qam

4

5

44000000

45.3

5120

64 qam

3

6

50900000

45.3

5120

64 qam

2




Gebundelde upstream-kanalen 

Kanaal

Kanaal soort

T1 Timeouts

T2 Timeouts

T3 Timeouts

T4 Timeouts

1

ATDMA

0

0

1

0

2

ATDMA

0

0

0

0

3

ATDMA

0

0

0

0

4

ATDMA

0

0

0

0

5

ATDMA

0

0

0

0

6

ATDMA

0

0

0

0

 

Of zien jullie iets geks? (ik zag bijvoorbeeld dat de upstream waarden van +/- 40 dBmV naar +/- 45 dBmV zijn gegaan).


Ik zal de komende paar dagen mijn Citrix verbinding grondig testen en laten weten hoe het gaat.

 

PS de monteur heeft het nieuwe AOP niet geaard, terwijl het oude AOP wél was geaard. Is dit van belang?

 

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Hey @bobbytrap

Wat fijn dat de monteur het nieuwe AOP geplaatst heeft.

De waardes zien er goed uit! Ik kom niets geks tegen in het signaal. Ik ben dan ook erg benieuwd naar jouw bevindingen met onder andere jouw Citrix verbinding! 🙂

Of het aarden van het AOP van belang is durf ik je echt niet te zeggen. Hierover zijn de meningen nogal verdeeld kwamen we in een eerder topic achter 😉  
Ik ga dit voor je navragen. Zodra ik hierover meer duidelijkheid heb, kom ik hierop terug.
 

bobbytrap
Topicstarter
Level 7
  • 128Posts
  • 2Oplossingen
  • 36Likes

Hoi @Jiri ,

 

Het lijkt beter te gaan met de Citrix verbinding, maar ik wil nog even een slag om de arm houden en het de komende dagen blijven checken. Ik heb net even de signaalwaarden bekeken en het ziet er nog steeds goed uit, behalve dat ik nu een aantal Post RS fouten heb die ik tot gisteren niet had (dat waren er eigenlijk altijd 0):

 

Gebundelde downstream-kanalen 

Kanaal

Locked Status

RxMER (dB)

Fouten voor RS

Fouten na RS

1

Locked

38.6

61

25

2

Locked

40.3

41

0

3

Locked

38.9

25

0

4

Locked

40.3

79

0

5

Locked

38.9

37

17

6

Locked

38.9

30

0

7

Locked

40.9

38

0

8

Locked

38.9

30

0

9

Locked

38.9

51

0

10

Locked

38.6

68

5

11

Locked

38.6

72

0

12

Locked

38.9

68

14

13

Locked

38.6

67

5

14

Locked

38.9

47

0

15

Locked

38.9

47

0

16

Locked

38.9

46

15

17

Locked

38.9

39

6

18

Locked

38.9

94

0

19

Locked

38.9

75

0

20

Locked

38.6

44

0

21

Locked

40.3

63

0

22

Locked

38.9

52

0

23

Locked

38.9

85

35

24

Locked

38.6

118

0

 

Dit zijn de meldingen van het afgelopen etmaal toen het modem is gereset. Ik las elders op het forum dat Post RS fouten eigenlijk niet zouden moeten voorkomen, dus ik vraag me af of er nu iets anders niet goed gaat.

bobbytrap
Topicstarter
Level 7
  • 128Posts
  • 2Oplossingen
  • 36Likes

Helaas, net een Webex-call gehad (buiten Citrix om) waarbij de hele boel op tilt sloeg. Verbinding werd dusdanig slecht dat ik moest inbellen met telefoon. Ook de VPN-verbinding uitgeschakeld om te checken of het daaraan lag, maar helaas. De anderen van de call hadden geen problemen. Tijdens de Webex-call was het modem totaal niet bereikbaar (192.168.100.1, time-out). Nu een paar minuten na de call kon ik weer even inloggen op het modem. Signaalwaarden waren nog steeds goed. Terwijl ik de call had heb ik ook een Speedtest uitgevoerd en daar leek niets vreemds aan de hand te zijn en 'gewoon' surfen lukte ook.
Zou het een probleem in het modem zélf kunnen zijn, waardoor tijdens simultaan down- en upstream (bv Citrix of een videoconference call) de boel flipt?

Het modem is nu overigens wéér onbereikbaar...(er staat nu niets van mijn werk open)..

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Allereerst sorry voor mijn late reactie. Dit gaat zo te lezen nog niet goed. In geval van een Arris Connect Box (welke jij gebruikt) moeten de waarden in de kolom 'Fouten na RS' op 0 blijven staan, dit is uncorrectable (onherstelbare) data. Hoe is het modem op dit moment aangesloten?

Uitgelicht topic