1
Vraag
2
Reageer en help mee
factoid

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Latency issues na Compal ook met de Ubee UBC1318

Hoi,


Deze week heb ik een Ubee UBC1318 ontvangen ter vervanging van mijn Compal Connectbox.

De vervanging kwam omdat ook ik last had van hoge en uiteenlopende latency.

Ik merk wel verbetering, maar minimaal. Ter beeldvorming, ik heb het modem in bridge staan met mijn eigen router erachter. De puma6 test (http://www.dslreports.com/tools/puma6) kleurt nog erg gevarieerd en ook de waardes in de modem lijken mij niet zoals ze moeten zijn.

 

Correctables zijn in principe niet direct slecht weet ik, maar de mate waarop ze bij mij oplopen op de OFDM Downstream lijkt me zorgelijk. Na 1 uur en 40 minuten zat ik op 42 miljoen(!) correctables. Na 12 uur waren het 178 miljoen.

 

Daarnaast zie ik dat de MER wel wat te sterk lijkt af te lopen naar mate de bandwidth oploopt (van rond de 41-42 naar 36 dB) net als de power (0-0.2 tot -8.2 dBmV).

 

In de event log zijn er erg veel STATUS messages aanwezig (code 16 en 24) waar de Profile continu lijkt te switchen (?) van ID 123 naar ID 3 en terug, met heel soms een ID 2 ertussen. Dit gebeurt voornamelijk als de verbinding actief wordt gebruikt.

 

Wat kan hier nog aan de hand zijn? Ik heb screenshots bijgevoegd en een foto van het AOP. Mocht er nog wat nodig zijn dan hoor ik dat graag.

22 Reacties 22
DON PAPA

Level 17
Expert
  • 3051Posts
  • 53Oplossingen
  • 2386Likes

En als je het modem rechtstreeks op de AOP aansluit (zonder splitter), hoe gaat het dan?

Visser_

Level 17
Expert
  • 2554Posts
  • 76Oplossingen
  • 1060Likes

Dag @factoid ,

De ubee is een goed modem, daar ligt het niet aan denk ik.

Je AOP is echter niet geschikt voor Docsis 3.0.Een monteur kan daar een nieuwe voor plaatsen(gratis) en er ook meteen een POA-254 op zetten, ivm met de instraling die bij de POA-01-B binnen kan komen door de vrije aansluiting(de POA-254 heeft daar een filter voor).

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 16067Posts
  • 1022Oplossingen
  • 7046Likes

Het AOP (DIO-01) is inderdaad verouderd en ongeschikt voor DOCSIS 3.1. De slope in vermogen in de downstream is ook niet optimaal, op alle kanalen zou het vermogen minimaal -8 dBmV moeten zijn. De oorzaak daarvan ligt waarschijnlijk tussen AOP en EV. Op het OFDM-kanaal komt met regelmaat profile FEC lock loss voor, met sporadisch terugval naar profile ID 2 (2048-QAM).

 

Het ingebouwde high-pass-/retourbandfilter van de POA-254 helpt niet tegen instraling van 4G en 5G, wat hier wel aanwezig lijkt te zijn. Het spergebied op de TV-uitgang is 5-254 MHz. De splitter kan komen te vervallen, hierdoor verbetert het vermogen in zowel DS als US.

factoid
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Thanks mannen, ik heb gezien ik nog binnen 8 weken na aansluiting zit een gratis monteursafspraak ingepland voor volgende week waarbij ik aanneem dat mijn AOP vervangen zal worden.

 

Zal later vandaag het modem vast direct op het AOP aansluiten. Ik hoop dan op wat verbetering, waarna de monteur komende week naast het AOP vervangen hopelijk ook meteen kan kijken naar de verbinding tussen AOP en EV.

factoid
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hierbij even de situatie 1 uur en 40 minuten nadat ik het modem direct op het AOP heb aangesloten (en geherstart) ter vergelijking met mijn eerdere waarden. De log lijkt iets rustiger, maar nog altijd regelmatig event types 16 en 24.

 

De waarden (power en MER) zijn wel beter voor zover ik kan oordelen. De correctables zijn nog altijd aanzienlijk, weer voornamelijk op de OFDM Downstream. Hier lijkt er geen sprake van verbetering. Voor nu maar vertrouwen op de monteursafspraak denk ik en dan opnieuw kijken.

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 16067Posts
  • 1022Oplossingen
  • 7046Likes

Vermogen en MER zijn inderdaad verbeterd, echter blijft het signaal te wensen overlaten.

 

Het vermogen op het OFDM-kanaal blijft te laag, direct op het AOP zou het vermogen op alle kanalen teminste -3,5 dBmV moeten zijn. Om 21:30 is het OFDM-kanaal opnieuw teruggevallen op profile ID 2. Ook de instraling van 4G blijft zichtbaar op enkele SC-QAM-kanalen.

 

Een monteursafspraak is inderdaad de gewenste vervolgstap.

factoid
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Nog even een update, het modem geeft nu partial bonding US aan en heeft ook T3 timeouts gehad.

 

2022-10-29 11:20:15noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 11:19:41noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 11:16:27noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 11:15:58noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 11:06:10noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 11:05:36noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 10:24:02noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 8; Chan ID: 25; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 10:23:58critical16 consecutive T3 timeouts while trying to range on upstream channel 8;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 10:23:58criticalUnicast Maintenance Ranging attempted - No response - Retries exhausted;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 10:22:51criticalStarted Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 10:13:33noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 10:13:08noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 10:00:33noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 10:00:00noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 09:55:02noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 09:54:35noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 09:50:24noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 09:49:51noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 09:45:43noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 09:45:13noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 09:37:16noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 09:36:51noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 09:32:16noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 09:31:43noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 09:29:04noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 09:28:30noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 06:51:34noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 06:51:00noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 06:47:46noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 06:47:20noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 06:46:32noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-10-29 06:45:26noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 2.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
factoid
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Nog even een update, het modem geeft nu partial bonding US aan en heeft T3 errors gelogd.

 

 

tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 16067Posts
  • 1022Oplossingen
  • 7046Likes

Dit werd veroorzaakt door uitval (mislukkende periodieke (maintenance) ranging) van het OFDMA-kanaal tussen 10:22 en 10:24. Dit kanaal levert vaker problemen op met de huidige specificaties. Volgend jaar wordt het verplaatst naar hogere frequenties, wat hopelijk de stabiliteit doet verbeteren.

Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 2050Posts
  • 179Oplossingen
  • 963Likes

Hallo @factoid

 

Ik heb je modem er er bij gepakt en kan volgens mij precies zien wanneer je de DIO verwijderd hebt, zo rond 21.00 op de Vrijdag, want ik zie het RX van de OFDM van -11 naar -6 springen, wat weer acceptabel is. 

 

Echter kunnen we het pas een goed oordeel geven na bezoek van een monteur die het AOP gaat vervangen. Ik zag in het systeem dat deze staat ingepland op de 3e in de ochtend, dus ik weet zeker dat we van je gaan horen later die dag.

factoid
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hi @Rob L dat klopt! Al was het de splitter die ik heb verwijderd

 

Ik laat hier sowieso wat van me horen deze donderdag en hoop dat er na het monteursbezoek geen vuiltje meer aan de lucht is.

factoid
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Zoals beloofd weer even een update. De monteur heeft het AOP vervangen en daarna de kabel doorgemeten. Hij heeft daarbij kabelschade geconstateerd en hier melding van gemaakt. Dit gecombineerd met het feit dat de groene kabel bij binnenkomst in mijn apartement eigenlijk al te kort is (en een klein stukje verlengd is met een ouder type connector die slecht bestand is tegen instraling) zou de resterende issues moeten verklaren.

 

Mijn power en MER waardes zijn wel verder verbeterd, dus binnenshuis lijkt nu alles zo goed mogelijk op orde te zijn. Nu wachten op de aannemer die de kabelschade komt oppakken! Ik ben benieuwd wanneer ik hier meer over hoor.

 

Bijgevoegd nog even de huidige down en upstream waardes ter referentie en de log tot zover:

 

Time Priority Description

2022-11-03 12:20:29noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 24; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-11-03 12:19:57noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 16; Chan ID: 33; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-11-03 11:13:12noticeDS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
2022-11-03 11:13:06noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=40:f8;CMTS-MAC=00:01:5c:b6:62:63;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
tobiastheebe

Level 20
Super Expert
  • 16067Posts
  • 1022Oplossingen
  • 7046Likes

Inderdaad een kleine verbetering van vermogen en MER. De event log toont vooralsnog geen bijzonderheden.

Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 2050Posts
  • 179Oplossingen
  • 963Likes

Hey @factoid

 

Goed te lezen dat de monteur geweest en het nu beter lijkt. Ook "mooi" dat er kabelschade ontdekt is door de monteur en dat er een vervolgafspraak is gemaakt is om dit op te lossen. Ik heb in de ticket gezien dat er waarschijnlijk schade zit op 22m en 36m en dat er een hoogwerker aan te pas moet gaan komen. Hopelijk nemen ze snel contact met je op!

Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 2050Posts
  • 179Oplossingen
  • 963Likes

Hallo @factoid

 

Hoe gaat het momenteel met de verbinding? Hebben ze de schade al opgelost op de kabel?

factoid
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hi @Rob L helaas, ik heb 15 november maar eens gebeld naar het nummer dat in de mail stond maar daar werd aangegeven dat ik toch wel uit de richting woonde omdat ze uit het hoge noorden moeten komen, en er geschouwd moest worden. Ze zouden er wat druk achter zetten maar ik heb daarna ook opnieuw niks meer gehoord. Erg teleurstellend!

Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 2050Posts
  • 179Oplossingen
  • 963Likes

Hey @factoid

 

Net even telefonisch contact met de aannemer en daarna met jou gehad. We gaan hier wat druk achter zetten om het snel aangepakt en opgelost te krijgen.

factoid
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hi @Rob L , 3 weken verder en nog altijd niks gehoord.. denk je dat er nog wat gaat gebeuren bij de aannemer?

Rob L
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 2050Posts
  • 179Oplossingen
  • 963Likes

@factoid

We hadden elkaar nogmaals telefonisch gesproken en we gaan de aannemer nogmaals benaderen en vragen waarom het zo lang duurt. Ik had begrepen dat het momenteel het wachten is op een hoogwerker, gezien je op een niet werkbare hoogte zit vanaf de grond.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Ga je voor een film of een serie?

Uitgelicht topic