1
Vraag
2
Reacties
AlonBayy

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Latency issues [ConnectBox]

Dag allen,


Ondertussen ben ik al twee weken met Ziggo bezig om mijn issues tijdens het gamen weg te krijgen. Ik ervaar in vrijwel alle spellen behoorlijke latency issues (rubberbanding e.d.).

Ondertussen ben ik er dus achter gekomen dat ik late packets heb. DIt is een screenshot van 5 minuten geleden. Dit is echt een onwijs rustig moment. Normaal is het een stuk erger.Latency loss test.png

 

 

Ondertussen heb ik ook een tweede Connectbox gehad en blijven mijn problemen hetzelfde. Ik heb hieronder alvast wat screenshots toegevoegd:
- AOP aansluiting (Modem staat er direct naast)

- Modem aangesloten
- Pingplotter test (hierin is te zien dat er latency issues bij de modem zitten?)
- Down & Up in modem. 

Ligt het probleem binnen de modem? Ik heb uiteraard gelezen dat de Puma6 chipset niet al te best is?
Wie o wie kan mij verder helpen?

45 Reacties 45
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@AlonBayy Hartelijk dank voor je terugkoppeling! Fijn om te lezen dat je eerste bevindingen sinds het monteursbezoek positief zijn. Ik heb nog eens een blik geworpen op de verbinding en de signaalwaarden op zowel SC-QAM als OFDM zien er prima uit. Ik zie dus geen afwijkingen terug die op mogelijke problemen wijzen. Kijk anders de komende 2 dagen even hoe het blijft gaan, dan houden we nog even de vinger aan de pols. 

AlonBayy
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Top, laten we dan inderdaad even afspreken dat ik vrijdag een update plaats over mijn bevindingen tot nu toe.

Ik laat het topic dan nog even op unsolved staan (hopelijk vanaf vrijdag naar solved!)

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@AlonBayy Dat spreken we af! 😉

AlonBayy
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Zoals beloofd de update. Ondertussen zijn alle lampjes ook al een volle dag weer groen aan het branden (geen ds+us bonding message meer). Ook ervaar ik geen issues meer tijdens het gamen in alle spellen die ik speel. De combinatie AOP +Broadcomm modem heeft mij in ieder geval weer een gelukkige en tevreden klant gemaakt. Met name de hulp op dit forum is top te noemen. De service telefonisch mag wel echt beter. Onmogelijk om voorbij de eerste lijn te komen. 

@Paul @tobiastheebe onwijs bedankt voor jullie hulp. 10/10!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

@AlonBayy Hartelijk dank voor je terugkoppeling! We zijn ontzettend blij dat het probleem is opgelost met de hulp van o.a. @tobiastheebe en dat je nu zonder problemen kunt gamen. 😉
Als je in de toekomst ooit nog andere vragen hebt, dan weet je ons via dit forum te vinden. 

Heel veel online gameplezier gewenst!

Deadpool

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb vergelijkbare problemen. Heb ook een connectbox, deze staat in bridge modus. Hierachter heb ik m'n eigen unifi netwerk. Ik heb meerdere keren per dag latency op het netwerk. Ik twijfelde eerst of het aan m'n eigen netwerk lag, maar hier niets kunnen vinden. Heb met pingplotter verschillende testen gedaan en hier zie ik af en toe latency terug. Zie afbeelding voor het resultaat. 

 

Omdat ik de modem in bridge modus heb, kan ik zelf de modem niet uitlezen om te zien of hier foutmeldingen zijn. Kan iemand van ziggo hierbij helpen? En wat kan ik nog meer testen om te achterhalen waar de latency problemen vandaan komen? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

@Deadpool Dit wordt mogelijk veroorzaakt door de Puma-chipset van het modem.

 

Om andere mogelijke oorzaken uit te sluiten:

 

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

Deadpool

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe 

 

Hierbij de gevraagde info.

 

Foto's 1, 2 en 3 zijn van de AOP, de overige foto's spreken voor zich. 

 

Ik zie bij de netwerk historie vaak de volgende storing terug komen:

29/11/2022 23:45:33 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=e4:57:40:7b:bb:49;CMTS-MAC=00:01:5c:a4:3e:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

29/11/2022 23:45:33 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=e4:57:40:7b:bb:49;CMTS-MAC=00:01:5c:a4:3e:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In de upstream zijn alle kanalen op afwijkende frequenties gekoppeld, wat aangeeft dat ranging (periodieke communicatie tussen modem en CMTS) moeizaam verloopt. In de downstream is het vermogen iets aan de lage kant op de hoge kanalen/frequenties en zijn uncorrectable errors ('Fouten na RS') zichtbaar, deze mogen buiten werkzaamheden en bekende storingen niet voorkomen. De events in de log geven signaalonderbrekingen en kanaaluitval in de downstream aan.

 

De coaxinstallatie ziet er prima uit. Het kapje van de splitter (POA-01-B) zorgt soms echter voor problemen, kun je dit verwijderen volgens deze instructies? Vervolgens de splitter opnieuw op het AOP plaatsen (goed aandrukken) en tenslotte het modem opnieuw opstarten. Na enkele uren kun je eventueel nogmaals de downstream/upstream-gegevens plaatsen.

 

Is de TV-kabel direct op een TV/decoder aangesloten (al of niet via een contactdoos) of is er ook een versterker of tweede splitter in gebruik?

Deadpool

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Heb het kapje verwijdert, zie foto AOP.  Heb ook de overige informatie weer toegevoegd, er lijkt weinig veranderd te zijn. 

 

De TV-kabel gaat rechtstreeks naar een contactdoos en vanaf daar rechtstreeks naar de next box. Ik gebruik voor de rest geen versterkers of iets dergelijks. Met TV kijken merk ik ook geen problemen, maar kijk ook vrijwel geen TV. 

 

Toen ik hier ben komen wonen (3 jaar geleden), hebben ze destijds de kabel naar het AOP punt vernieuwd. Deze hebben ze net buiten het huis opgegraven en vanaf daar verlengd naar de meterkast. Ik vraag me af of die koppeling ondertussen is gaan oxideren of iets dergelijks. 

 

Zijn er nog andere dingen die ik kan aanpassen testen? 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De eerdere afwijkingen blijven zichtbaar.

 

Kun je het modem tijdelijk direct op het AOP aansluiten (dus zonder de splitter POA-01-B), opnieuw opstarten en na enkele uren nogmaals de downstream/upstream-gegevens plaatsen?

Deadpool

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hierbij,

 

Dit lijkt de verbinding wel te verbeteren. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Er is zeker verbetering zichtbaar, de splitter levert 4 dB demping op, waardoor het vermogen nu hoger is in de DS en lager in de US. In de DS zijn nog geen uncorrectable FEC/RS errors voorgekomen, in de US blijft CID 2 (38,4 MHz) echter op een afwijkende frequentie gekoppeld.

 

Hoe is je ervaring m.b.t. de stabiliteit van de internetverbinding op dit moment? Heb je de mogelijkheid om langer te testen met het modem direct op het AOP aangesloten?

Deadpool

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik heb het hele weekend de modem direct op het AOP aangesloten gehouden. Zie de afbeeldingen voor het resultaat ervan. 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Helaas geen verbetering, de ruis in zowel DS als US blijft aanwezig.

 

Mogelijk kan een moderator (Ziggo-medewerker) op de achtergrond een oorzaak ontdekken, ik heb hen zojuist ingelicht.

Jiri
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2539Posts
  • 346Oplossingen
  • 1002Likes

Bedankt voor jouw analyse, @tobiastheebe 

Welkom op de Ziggo Community, @Deadpool Leuk dat je er bent.
De reden waarom je hier bent is natuurlijk wat minder leuk. Wat super irritant dat je zoveel problemen ervaart tijdens het gamen. 

Er rest mij eigenlijk niets anders dan een monteur inplannen. Voordat ik deze voor je inplan, wil ik je wijzen op de voorwaarden van de afspraak. Neem deze goed door. Ben je het niet eens met de voorwaarden, mag je de afspraak annuleren in Mijn Ziggo. 
Ik heb een afspraak ingepland voor 07-12 tussen 8.00 & 13.00. Wanneer dit niet gelegen komt, verplaats je hem gemakkelijk in Mijn Ziggo. 

Laat je na de afspraak even weten hoe het gegaan is?

Deadpool

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt voor het plannen van de monteur. Deze is vanmorgen langs geweest.

 

Beetje teleurgesteld in de afhandeling en het resultaat van de monteur. Hij kon niets vinden en heeft geen oplossingen. Had het gevoel dat hij het probleem niet serieus nam. Het ging als volgt:

  • Monteur kwam aanrijden, heeft toen ~10 minuten in de auto bekeken of hij problemen zag op mijn netwerk. 
  • Toen aangebeld en binnen naar het AOP gekeken. 
    • Het AOP punt en laatste 5 meter kabel hebben ze ~2 jaar geleden vervangen, verwacht dat hier geen problemen inzitten. 
    • Toen kwam hij tot de conclusie dat de router in bridge modus stond, waarop de monteur reageerde met: "Dan kan ik er niets mee, hier valt niets uit te lezen" Wat ik vreemd vind, omdat er gewoon op de ziggo router ingelogd kan worden en daar statussen uitgelezen kunnen worden. 
    • Hierna vroeg ik hem wat die storingen op de "Netwerk Historie" pagina dan betekenden? Hier zij hij niets mee te kunnen, omdat hij tijdens zijn diagnose geen storingen zag. 
    • Toen vroeg ik hem waarom ze op het Ziggo Forum wel deze informatie wouden hebben? Kwam er een reactie van "Daar zitten allemaal mensen die denken dat ze er verstand van hebben, maar weten lang niet alles".
    • Daarna legde ik hem uit dat ik een PingPlotter test had gedaan. Direct vanaf mijn PC bekabeld naar de router, dat ik daaruit zag dat er af en toe latency was vanuit de router. Hier kon de monteur naar eigen zeggen niets mee omdat de router in bridge modus stond. Voor de rest maakt hij nog wat opmerkingen waarbij hij mijn apparatuur in twijfel trekt, wat ik niet erg professioneel vind.
    • Daarna heeft hij de splitter er weer tussen gedrukt, de monteur zegt dat het geen verschil moet uitmaken. 
    • Toen gevraagd of hij nog iets anders kon doen. Waarop de monteur in eerste instantie reageerde met "niets". Maar was uiteindelijk wel bereid om nog een iets uitgebreidere diagnose van een uur te draaien om te kijken of hij nog iets kon vinden. Dit ging hij doen terwijl hij ondertussen naar een andere klus ging. 
    • Na een uur belde hij mij op om te melden dat hij nog steeds niet kon zien en dit alles was wat hij kon doen. 

Dus lang verhaal kort, monteur is langs geweest en zegt dat hij geen problemen ziet. Heeft voor de rest geen idee wat het probleem kan zijn en bied geen mogelijke oplossingen aan.

 

Graag zou ik weten wat ik kan doen, momenteel is er niets veranderd.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Die monteursafspraak is een teleurstelling geweest, ik denk niet dat de monteur uitgebreid genoeg heeft gemeten. Het gaat om afwijkingen in het signaal tussen modem en CMTS, dat heeft niets met bridge mode of jouw router of andere netwerkapparatuur te maken.

 

Ik denk dat een moderator het signaal op jouw modem nog eens grondig moet onderzoeken en eventueel een meerdaagse meting opstarten.

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5180Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @Deadpool,

Jammer dat je eigenlijk niets bent opgeschoten met het bezoek. Ik stel voor dat we dan toch eerst wat meer data verzamelen en heb meerdaagse meting aangezet. Het zou fijn zijn als jij ook wat data kunt verzamelen. Wil je bijhouden wanneer je (de meeste) problemen ervaart? Graag met een datum, tijdstip en een omschrijving van wat je precies ervaart. Als je hier volgende week vrijdag een update wilt delen leggen we dat naast onze meting. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

kan er eventueel niet gekeken worden naar een ubee of sagemcom modem deze hebben geen intel puma chipset?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic