1
Vraag
2
Reacties
AlonBayy

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Latency issues [ConnectBox]

Dag allen,


Ondertussen ben ik al twee weken met Ziggo bezig om mijn issues tijdens het gamen weg te krijgen. Ik ervaar in vrijwel alle spellen behoorlijke latency issues (rubberbanding e.d.).

Ondertussen ben ik er dus achter gekomen dat ik late packets heb. DIt is een screenshot van 5 minuten geleden. Dit is echt een onwijs rustig moment. Normaal is het een stuk erger.Latency loss test.png

 

 

Ondertussen heb ik ook een tweede Connectbox gehad en blijven mijn problemen hetzelfde. Ik heb hieronder alvast wat screenshots toegevoegd:
- AOP aansluiting (Modem staat er direct naast)

- Modem aangesloten
- Pingplotter test (hierin is te zien dat er latency issues bij de modem zitten?)
- Down & Up in modem. 

Ligt het probleem binnen de modem? Ik heb uiteraard gelezen dat de Puma6 chipset niet al te best is?
Wie o wie kan mij verder helpen?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@AlonBayy Hartelijk dank voor je terugkoppeling! Jammer dat je ook met het nieuwe modem problemen ervaart. Hier is inderdaad toch iets anders aan de hand. Ik zie ruis terug op zowel de down- als upstream kanalen  Hier dient inderdaad een monteur langs te komen om het probleem op te lossen. Zo te zien heeft mijn collega al een monteur ingepland en in de monteursbon vermeldt dat het AOP verouderd is. Dit moet dus goedkomen. Laat je onder dit topic weten wat je bevindingen zijn na het monteursbezoek?

Bekijk in context

AlonBayy
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Zoals beloofd de update. Ondertussen zijn alle lampjes ook al een volle dag weer groen aan het branden (geen ds+us bonding message meer). Ook ervaar ik geen issues meer tijdens het gamen in alle spellen die ik speel. De combinatie AOP +Broadcomm modem heeft mij in ieder geval weer een gelukkige en tevreden klant gemaakt. Met name de hulp op dit forum is top te noemen. De service telefonisch mag wel echt beter. Onmogelijk om voorbij de eerste lijn te komen. 

@Paul @tobiastheebe onwijs bedankt voor jullie hulp. 10/10!

Bekijk in context

Deadpool

Level 2
  • 8Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Gisteren is er weer een monteur langs geweest. Deze heeft me wel goed geholpen.

 

Hij heeft duidelijk laten zien dat er wel iets ruis op het signaal was, maar dat alles ruim binnen de normen viel. 

 

Daarnaast heb ik sinds zaterdag de nieuwe Sagemcom router aangesloten. Dit lijkt de problemen met latency verholpen te hebben. Dus er zat waarschijnlijk toch iets in de "oude" connectbox.

 

Voor zover lijkt alles goed, wil jullie bedanken voor de hulp!

Bekijk in context

45 Reacties 45
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

In de downstream is wat ruis zichtbaar, vermoedelijk door instraling van 4G uplink. Het upstream-vermogen is aan de hoge kant maar nog acceptabel.

 

Zou je een foto van het AOP kunnen maken met de splitter verwijderd?

 

Verder zie ik aan de traceroute dat je een eigen router (TP-Link?) gebruikt en het modem niet in bridge mode staat, m.a.w. router achter router. Aanbevolen wordt om ofwel de eigen router in AP mode te zetten of het modem in bridge mode te laten zetten.

AlonBayy
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ik zal morgenochtend eens de splitter er afhalen.

Rookie mistake vanuit mij overigens door een pingtrace vanaf wifi te maken.

 

Dit is een pingtrace, direct bekabeld aangesloten op de modem. 

De jongen van Ziggo die ik heb gesproken heeft de  WiFi van het modem uitgeschakeld en de M5 deco's (vanuit Ziggo aangeleverd) aangesloten voor de Wifi verbinding. Mijn game pc is direct aangesloten op het modem (bekabeld).

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Je kunt deze instellingen toepassen op de modemrouter en de traceroute morgen een paar uur laten lopen om te kijken hoe de jitter zich gedraagt.

 

Verder zou ik de Deco M5 alsnog in AP mode zetten.

AlonBayy
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Oké top. Ik heb de instellingen alvast aangepast en de Deco in AP modus gezet. Ik zal morgen eens een traceroute doen om te kijken hoe de jitter zich gedraagt. 

AlonBayy
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Zo. Hier een dag later. 
Ik heb de Deco in AP modus gezet en de modem instellingen aangepast. Hieronder eigenlijk alle waardes opnieuw toegevoegd.

Ook gisteravond het kapje op de AOP gezet; vraag me niet waarom de vorige eigenaar deze er niet op heeft gezet. Het lijkt iets minder te zijn in een daadwerkelijke game test, maar ik merk nog wel wat latency issues tijdens het spelen van een online game. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Ik heb de moderators (Ziggo-medewerkers) gevraagd of een meer uitgebreide signaalcontrole kan worden gedaan.

AlonBayy
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Wat fijn. Ik ben nu overigens een lange Trace Route aan het doen via PingPlotter. 
Wat opvalt is dat de packet loss op mijn eigen IP (hop1) op 50-100 procent blijft staan.
Overall is de latency rond de 30-100 naar google.nl. Soms een uitschieter naar 200ms. 

Wil je dat ik deze nog een uurtje of langer laat draaien en vervolgens upload?
Of kan ik deze afbreken?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De screenshot die je hierboven had geplaatst geeft de hoge jitter duidelijk weer, wat mij betreft kun je de nu lopende test afbreken. Ik vermoed dat de modemrouter bewust ICMP-verkeer laat vallen, mogelijk komt dit door de instellingen die PingPlotter gebruikt. De packet loss blijft beperkt tot de modemrouter en kan verder genegeerd worden.

 

Het is nu even wachten op een moderator.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

Goedemorgen @AlonBayy en een warm welkom op de Community,

Wat onzettend vervelend dat je last hebt van latency problemen tijdens het online gamen! Ik kan mij voorstellen dat dit ten koste gaat van het online spelplezier. Het is daarom goed dat je even aan de bel trekt d.m.v. dit topic. Zo te lezen heeft expert @tobiastheebe ook al een aantal zaken samen met jou nagelopen. Ik heb jouw gegevens er even bijgepakt en zelf ook eens een blik geworpen op de connectie. Zo op het oog ziet het signaal er verder prima uit, en zie ik geen afwijkingen terug die de uitval doen verklaren. Om beter in kaart te brengen wat er precies aan de hand is stel ik voor dat ik  de komene 3 dagen een nauwkeurige meting laat lopen om het signaal beter te monitoren. Zie jij kans de momenten waarop je problemen ervaart met de verbinding te noteren (datum+ tijd) dan kan ik dit vergelijken met de signaalmeting. Afhankelijk van de uitkomst bepalen we dan welke vervolgactie hier gewenst is. 

Aanvullend: Op dit moment gebruik je het SmartWifi (Connectbox) modem in routermodus met daarop de TP Link Deco's in Accespoint (AP) modus. Dit is natuurlijk prima. Maar we zouden de Connectbox ook nog eens in bridged modus en de TP Link Deco's in Router modus kunnen testen. 

En een ander alternatief is een Ubee1318ZG (non-wifi) gebruiken i.c.m de TP Link Deco's.

AlonBayy
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hi Paul,


Dankjewel voor je snelle reactie. Het heeft weinig zin om exacte data en tijdstippen te noemen. Ik heb er namelijk op elk gegeven moment last van. Niet in 1 specifiek spel, maar in eigenlijk alle multiplayer online games. Ook de servers maken niet uit. Amsterdam, Frankfurt of London. Bij alle servers van diverse games dezelfde issues.

We hebben de Connextbox en Bridged modus getest met een collega van je. Ook daarmee had ik exact dezelfde issues. De reden waarom ik hem weer uit bridged modus heb laten zetten, is omdat ik dan de 4 LAN-poorten kan gebruiken :).

Ik zou heel graag gebruik willen maken van je alternatieve voorstel; namelijk de Ubee1318ZG (non-wifi) gebruiken i.c.m. de TP-Link Deco's. mijn vermoeden is namelijk (omdat ik alles al meerdere keren heb nagelopen met je collega's) dat het komt door de Puma6 chipset die in de Connectbox zit. 

Ik hoor graag van je. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@AlonBayy Dankjewel voor de snelle reactie! Ik regel dan op jouw verzoek een Ubee1318ZG modem ter vervanging van het SmartWifi modem. Binnen 2 a 3 dagen ontvang je het Ubee modem met de pakketdienst van Post NL in huis. Zorg je ervoor dat het SmartWifi modem weer retourgestuurd wordt naar onderstaande retouradres?

XPO / Ziggo
Antwoordnummer 1070
5800 VB Venray

Let op: vergeet niet het afgiftebewijs goed te bewaren op het moment dat je het oude modem terugstuurt. Dit is namelijk het bewijs dat je het oude bruikleen modem via Post NL hebt ingeleverd. Tip: maak gelijk een foto van het afgiftebewijs met je smartphone/camera. 
Mocht het bewijsje kwijtraken dan kun je altijd aantonen dat je het oud emodem ingeleverd hebt. 

Laat je onder dit topic weten wat je bevindingen zijn met het Ubee modem?

AlonBayy
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hi Paul,

Harstikke bedankt voor de snelle responsen, wat fijn.
Ook vanuit jou @tobiastheebe , harstikke bedankt so far!
Ik zal de Connectbox inderdaad retour sturen naar het retouradres.

Ik zal in dit topic mijn bevindingen delen!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Graag gedaan, de UBC1318ZG gaat vrijwel zeker voor een significante verbetering in latency en (vooral) jitter zorgen.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@AlonBayy Heel graag gedaan! We wachten je bevindingen even af. Alvast een prettig weekend gewenst! 😉

AlonBayy
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dag mannen,
Bizar snel dat de nieuwe modem al binnen is. 

Het nieuwe modem geeft een Partial Bonding issue aan op zowel DS als US. Ik heb ook even de waardes toegevoegd (bijlage). Overigens is de jitter volgens mij wel lager?

Had ook direct met Ziggo even gebeld. Ze willen toch voor de zekerheid even het AOP onderzoeken.
@Paul @tobiastheebe Zien jullie hier ook reden toe op basis van de informatie uit de bijlage?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

De downstream vertoont ruis door instraling van 4G uplink. Het AOP is verouderd en moet vervangen worden.

 

Ik heb de moderators zojuist ingelicht.

AlonBayy
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

@tobiastheebe Onwijs bedankt voor je snelle replies en inzichten. Voor de moderator die hier op binnen komt. De helpdesk heeft al een monteur met mij ingepland. zouden jullie eventueel in de melding willen zetten dat het AOP naar alle waarschijnlijkheid verouderd is? 🙂

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7277Likes

@AlonBayy Hartelijk dank voor je terugkoppeling! Jammer dat je ook met het nieuwe modem problemen ervaart. Hier is inderdaad toch iets anders aan de hand. Ik zie ruis terug op zowel de down- als upstream kanalen  Hier dient inderdaad een monteur langs te komen om het probleem op te lossen. Zo te zien heeft mijn collega al een monteur ingepland en in de monteursbon vermeldt dat het AOP verouderd is. Dit moet dus goedkomen. Laat je onder dit topic weten wat je bevindingen zijn na het monteursbezoek?

AlonBayy
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Dag mannen!

Monteur is gisteren langsgeweest. Coax kabel gestript en een nieuwe AOP aangesloten. 
Lampjes in eerste instantie groen, na een uurtje de DS/US beide op blauw en ook weer de melding Partial Bonding DS&US als ik inlog op het modem.

Gisteravond en vanochtend even de beste test gedaan; door de twee verchillende games te spelen. Eerste indruk is dat de latency loss (jitter) issues niet aanwezig zijn. Het lijkt (vooralsnog) nu opgelost te zijn. Ik heb nog even de down/up info and de event log sinds de herstart toegevoegd. Zien jullie nog afwijkende dingen of kan ik de blauwe lampjes (Partial Bonding US/DS) negeren?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic