Vraag
Reacties
Oplossing
bvandewetering
Level 3

Lan-snelheid

Hallo,

Ik heb in de kelder twee desktop PC’s in gebruik. Beide zijn via een 1000 Mbps switch op bekabeld internet aangesloten.

PC-1 heeft een Realtek PCIe GbE Family Controller als netwerkkaart met een snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 1000/1000 (Mbps) (info uit Windows 11).

Verdere info: stuurprogrammaversie: 10.26.328.2018

Met de Ziggo speedtest meet ik een download-snelheid van 333,6 Mbps (wat overeenkomt met mijn Ziggo abonnement).

PC-2 heeft ook een Realtek PCIe GbE Family Controller als netwerkkaart met ook een snelheid van de verbinding (ontvangen/verzenden): 1000/1000 (Mbps) (info uit Windows 11).

Verdere info: stuurprogrammaversie: 10.62.824.2022

Met de Ziggo speedtest meet ik zeer variabele download-snelheid die niet boven de 100 Mbps uitkomt. De laatste meting kwam uit op 87 Mbps. Een gisteren gekochte nieuwe kabel tussen de switch en de PC (CAT 6a met max 10 Gbps) gaf geen verbetering.

De upload-snelheid op beide PS's is vergelijkbaar rond de 19 Mbps.  

Vanwaar dit verschil? Waar kan de fout zitten?

Wie kan mij helpen

Met groet,

Ben

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
bvandewetering
Level 3
Topicstarter

Ja, twee van de drie monitoren zijnvia een usb-hub aangesloten.

Maar zoals ik aangaf, het is kieven of delen. Een nieuwe PC is voorlopig geen optie.

Tot slot, dank voor je hulp bij het zoeken. Ik weet nu in ieder geval wat de oorzaak is.

Met groet,

Ben

Bekijk in context

19 Reacties 19
Ronihd
Level 18

Hoi, 
Welkom op dit klanten helpen klanten forum van Ziggo.

Lijkt er op dat je netwerkkaart verrot is...... of een van de utp stekkers maakt geen goed contact.

Als je de stekkers in de switch omdraait maakt dat wat uit ? 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Vermoedelijk is de uplink van de switch de boosdoener (de kabel naar de router) en heeft deze een snelheid van 100 Mbps. Beide PC's kunnen dan wel een link van 1 Gbps tonen, maar dat heeft alleen betrekking op de link naar de switch.

0 Kudos
bvandewetering
Level 3
Topicstarter

Bedankt voor je reactie. 

Aan een verrotte netwerkkaart heb ik ook gedacht. De netwerkaansluiting in PC2 zit vast op het moederboard. Er zit helaas geen slot voor nieuwe netwerkkaart op het moederboard. 

De utp kabels heb ik verwisseld. Daar zit het niet in. 

0 Kudos
bvandewetering
Level 3
Topicstarter

PC1 zit op dezelfde 1000Mbps switch en heeft dus dezelfde uplink naar de router. Deze PC heeft wel een netwerksnelheid die overeenkomt met mijn Ziggo abonnement. De oorzaak kan m.i. daarom dus niet in de switch / uplink zitten. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De uplink van de switch kan wisselen tussen 100 Mbps en 1 Gbps. Op sommige switches kun je dat zien aan de kleur van de link/activiteit-LED, die verandert dan bijvoorbeeld van groen naar oranje.

0 Kudos
bvandewetering
Level 3
Topicstarter

Of de switch kan wisselen tussen 100 Mbps en 1000 Mbps weet ik niet (het is een Netgear GS105 Gigabitswitch). De leds bij de verschillende aansluitingen veranderen in ieder geval niet van kleur. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Bij de GS105 knipperen beide LED's boven de poorten als aanduiding voor een linksnelheid op 1 Gbps. Dat moet dus voor zowel de uplink als beide PC's altijd het geval zijn. De switch ondersteunt naast 1 Gbps ook 10/100 Mbps en de poorten kunnen dynamisch tussen deze snelheden wisselen.

Vanuit een andere hoek bekeken: wat is de CPU-belasting tijdens een test op de PC die de lage downloadsnelheid vertoont?

0 Kudos
Karel.
Level 17

Je kan ook eens proberen op PC2 direct op het modem aan te sluiten en dan de speedtest uit te voeren. Probeer eens een linux live CD / USB en probeer daarmee de speedtest. Verder kan het gewoon een hardware probleem zijn van de PC, switch, kabel, slecht contact aansluiting of gezamelijk. Het kan ook de moederbord (PCI) chipset drivers in combinatie met de ethernet drivers zijn. Het kunnen settings zijn van de ethernet kaart, bijv Full of Half Duplex. Het is een kwestie van alles uitproberen en een lange adem en soms kom je er nooit achter.

0 Kudos
bvandewetering
Level 3
Topicstarter

Ik hoop dat ik de goede info geef, maar de cpu-grafiek zat bijna de volledige test tegen de 100%. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dan is dat vermoedelijk de oorzaak. Welk merk en type heeft de CPU?

0 Kudos
bvandewetering
Level 3
Topicstarter

De test begint bij de sterke stijging tot 100%

Speedtest.jpg

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De CPU heeft het duidelijk erg zwaar. Celeron CPU's blinken hoe dan ook niet uit in rekenkracht.

Gebruik je een VPN- of firewallapplicatie van derden? Je kunt eens een test doen in veilige modus met netwerkmogelijkheden.

0 Kudos
bvandewetering
Level 3
Topicstarter

Het is een HP Slim S01-aF0150nd uit dec. 2019 bewaakt door Norton 360,  die ik vrijwel uitsluitend voor mijn modelspoorbaan gebruik. Ik gebruik geen VPN.

Ik ga een test in de veilige modus proberen, maar dat kan wel even duren. Als het gelukt is, meld ik me weer.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Norton 360 kan wel eens de oorzaak zijn. Mijn ervaringen met de producten van McAfee en Norton zijn al een aantal jaar slecht, meerdere keren meegemaakt dat ze nagenoeg nieuwe PC's onbruikbaar traag maakten. Zelf gebruik ik alleen de ingebouwde antivirus van Windows 10.

bvandewetering
Level 3
Topicstarter

Een test in de veililge modus geeft een downloadsnelheid van 344 Mbps. Dit is de snelheid van mijn Ziggo abonnement. De netwerkkaart is dus niet defect. 

Maar wat nu?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Dat is een keurige snelheid. Zie mijn vorige reactie, ik zou beginnen met het tijdelijk uitschakelen van Norton 360 en vervolgens nogmaals de CPU-belasting controleren tijdens een snelheidstest.

0 Kudos
bvandewetering
Level 3
Topicstarter

Voor m'n modelspoorbaan werk ik op deze PC met drie schermen, twee daarvan via USB aansluitingen. Als ik deze twee loskoppel komt de ssnelhieid uit rond de 280 Mbps. 

Daar zit dus het probleem.

Het wordt dus waarschijnlijk kiezen voor drie schermen en de lage snelheid voor lief nemen. 

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het lijkt dan op een bandbreedteprobleem van de chipset van deze PC. Ik maak uit je reactie op dat je een USB-hub gebruikt om de monitors aan te sluiten? Je zou eigenlijk een (krachtigere) PC moeten hebben met losse grafische kaart om de monitors op aan te sluiten (bij voorkeur via HDMI of DisplayPort, DVI is ook een optie).

bvandewetering
Level 3
Topicstarter

Ja, twee van de drie monitoren zijnvia een usb-hub aangesloten.

Maar zoals ik aangaf, het is kieven of delen. Een nieuwe PC is voorlopig geen optie.

Tot slot, dank voor je hulp bij het zoeken. Ik weet nu in ieder geval wat de oorzaak is.

Met groet,

Ben