1
Vraag
2
Reageer en help mee
stijnzeegers

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Lan-poort vast op 100 Mbit

Ik heb een connect box met daarachter een switch waar het meeste van mijn apparatuur opzit. Deze switch schakel zelf tussen een 100Mb of 1000Mb signaal afhankelijk van wat hij binnenkrijgt. Nu zie ik dat mijn connect box aangeeft dat al deze apparaten met een snelheid van 100mbit zijn aangesloten. Op deze benutten al die apparaten niet de snelheid waar ik voor betaal bij Ziggo.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn connect box regelt dat er 1000Mb snelheid naar die switch gaat?
16 Reacties 16
efok

Level 17
  • 3883Posts
  • 215Oplossingen
  • 1494Likes

Weet je zeker dat de switch 1000 Mbit aan kan? Zoja, probeer eens een andere kabel tussen de switch en connectbox ( minimaal cat5e) Ik heb met een goedkope Action kabel of een kabel met slechte connector ook wel eens gehad, dat er echt geen 1000Mbit door heen ging, en de netwerk interface naar 100 Mbit terugvalt.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 146Likes

stijnzeegers over welke switch gaat het?

Groet, Gusto
stijnzeegers
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een tplink gs108. Deze schakelt zelf tussen 100 en 1000mb. Ik zie ook dat de connectie naar mijn pc en nas vanaf de switch 1000mb is. (oranje lampje geeft een 100mb verbinding weer en een groen lampje geeft 1000Mb weer)

Nieuwe kabel (cat6) was ook mijn eerste idee maar dat werkte helaas niet. Dus ik hoop ergens een verborgen instelling te vinden om het te forceren zegmaar.

In principe zijn alle 4 de poorten op de connect box toch 1000Mb poorten?
efok

Level 17
  • 3883Posts
  • 215Oplossingen
  • 1494Likes

Ja, alle 4 poorten op de connectbox horen 1000 Mbit/s te doen. Ik vraag me alleen af welke switch je nu hebt. De gs 108 is van netgear en zou 1000 Mbit moeten doen. TPlink heeft een SG108 en die is 100 Mbit.
https://tweakers.net/pricewatch/327758/tp-link-tl-sg108.html

https://tweakers.net/pricewatch/74469/netgear-prosafe-gs108/specificaties/
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3462Likes

Ja en zeker met die nieuwe cat6 kabel die je probeerde op de ConnectBox.
Wat ging er mis? Te lage snelheid of deed ie helemaal niks?
Helaas is het niet uit te sluiten dat je een pech-kabel kocht.
Kans is wel klein.
Gr Han
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 146Likes

Wat geeft de switch aan bij de kabel van connectbox naar switch?

Groet, Gusto
stijnzeegers
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Efok: Ik heb de TP link en deze heeft volgens tweakers ook 8 keer een 1gb ethernet port.

@Gusto: Een oranje lampje. Dus echt de 100Mb snelheid

Ik zal morgen nog eens een andere kabel van mijn werk meenemen. Krijg toch hier wel het idee dat de kabel misschien de oorzaak kan zijn.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 146Likes

In dat geval is de kabel de eerste verdachte.

Groet, Gusto
stijnzeegers
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Inmiddels ben ik een aantal dagen en opties verder.

Wat ik gedaan heb is een nieuwe CAT6 kabel gekocht en deze tussen de switch en de connect box gezet. Dit gaat goed. De switch geeft netjes een groen lampje aan wat aangeeft dat hij via 1gb verbinding verbonden is. Ook en check in de sofware van de connect box geeft de juiste snelheid aan.

Deze kabel heb ik nu ontdaan van 1 rj45 connector en door de muur heen getrokken. Na het aansluiten van een nieuwe rj45 connector zit ik alleen weer op de 100mb snelheid.

Is het dus zo dat je ook verschil hebt in cat5 en cat6 bij de rj45 connector? Kan dat de oorzaak zijn?
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 146Likes

stijnzeegers , dan heb je de connector er niet juist op gezet.
Wel goed aangeknepen?

Groet, Gusto
stijnzeegers
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb wel gewoon internet over die kabel. Als hij niet goed is aangeknepen heb ik toch ook geen verbinding? Of zie ik dat verkeerd?
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 146Likes

Zo moet het aangesloten worden: https://www.utpkabelmaken.nl/
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3462Likes

Klik ook op Kabeltester bij de suggestie van Gusto. Overal te koop:
Bv
https://www.allekabels.nl/netwerk/netwerk_kabel_tester.html?gclid=CjwKCAiA9K3gBRA4EiwACEhFe9qREa5b84smL_4hMoxXs2q0Zo0mBdQEuqcsQxzfN2ySs-A5mAIhehoCKRkQAvD_BwE

Zelf connector op kabel zetten, is te leren, maar niet meteen.
Professionals testen ook, als het goed is.
Kabel niet helemaal Ok: dan 100 Mbps ipv 1 Gbps.
Kabel helemaal niet Ok: dan niks.
Gr Han
stijnzeegers
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gusto wrote:

Dank je wel! Ik zie inderdaad dat de wit/groene en wit/blauwe omgedraaid zijn. Connector er opnieuw opgezet en ik haal de 1 Gbps. Stom van mijzelf dat ik niet een een googletje heb gedaan op de volgorde van de kabeltjes. Ben er blind vanuit gegaan dat naast de oranje de wit/oranje kwam, naast de blauwe de wit/blauwe enz...

De kabel die er al lag was dus ook verkeerd gemaakt (Al een tijd geleden gemaakt door de buurman) en het probleem was dus simpeler op te lossen dat een hele nieuwe kabel leggen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3462Likes

en het probleem was dus simpeler op te lossen dat een hele nieuwe kabel leggen.

Dat is vrijwel altijd zo. Zelfs met een Cat5 UTP-kabel (ipv Cat5e of hoger).
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 146Likes

stijnzeegers wrote:

Gusto wrote:
Dank je wel! Ik zie inderdaad dat de wit/groene en wit/blauwe omgedraaid zijn. Connector er opnieuw opgezet en ik haal de 1 Gbps. Stom van mijzelf dat ik niet een een googletje heb gedaan op de volgorde van de kabeltjes. Ben er blind vanuit gegaan dat naast de oranje de wit/oranje kwam, naast de blauwe de wit/blauwe enz...

De kabel die er al lag was dus ook verkeerd gemaakt (Al een tijd geleden gemaakt door de buurman) en het probleem was dus simpeler op te lossen dat een hele nieuwe kabel leggen.

Was een kleine moeite. 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic