Kaaswater

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Laggspikes tijdens League of Legends, ten einde raad.

Hi Ziggo community,

 

Ik kom hier op advies van de Ziggo helpdesk. Ik ben redelijk ten einde raad.

Ik heb sinds een maand of twee last van lagg tijdens het gamen, bij League of Legends om precies te zijn. Waar ik voorheen een ping had van 20-25 ms heb ik nu een hele onregelmatige verbinding met pingspikes die uitschieten tot 300 ms. Er is niks veranderd in mijn situatie en ik heb al veel geprobeerd en getest.

 

Ik game bedraad, ik heb een Ziggo SmartWiFi modem in bridge modus staan, de router die hier aanhangt is een ASUS RT-AX55. Ik heb het geprobeerd via een andere kabel, andere apparaten op het netwerk losgekoppeld, begrenst maar dit werkte niet. Ook deed dit probleem zich voor op de Ziggo modem zelf voordat deze in bridge modus stond.

 

Mijn internet abbonoment is Ziggo Zakelijk, met 500 mbit down, en 40mbit up. Met een speedtest haal ik ~200 down en 20 up.

 

Ik heb ook geprobeerd om via een VPN te gamen om zo een statisch IP te krijgen, dit maakte ook niks uit.

 

Ik heb contact gehad met League of Legends support en heb veel met hen doorlopen in een poging dit op te lossen. Ze verwezen mij uiteindelijk door naar mijn ISP. Ik heb geprobeerd mijn firewall instellingen uit te zetten, mijn DNS op 8.8.8.8 + 8.8.4.4 gezet, alle apps op mijn pc behalve de game uitgezet, drivers geupdate, league prio gegeven op mijn netwerk via mijn router, league opnieuw geinstalleerd en hun eigen "Hextech repair tool" gebruikt.

 

Voor mijn gevoel is het enige wat ik nog niet gedaan heb een fresh windows installation. Het lastige is, is dat het probleem ook niet consistent is. Nu doet hij het bijvoorbeeld prima en ziet de pingplotter er zo uit (League game staat aan op de achtergrond)

Kaaswater_0-1641576276629.png

 

Maar vaak ziet het er helaas zo uit als hieronder. Dan is het echt onspeelbaar

Recent pingplot.PNG

 

Ik hoop dat hier iemand is die mij verder kan helpen. In ieder geval alvast heel erg bedankt voor eventuele hulp en moeite!

 

Groetjes,

 

Aaron

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dit AOP is zeer verouderd en wordt kosteloos vervangen door een monteur.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic en kan een monteursafspraak inplannen.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Bekijk in context

15 Reacties 15
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Als eerste stap een controle van installatie en signaal:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen? Instructies zijn hier te vinden.

Kaaswater
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi Tobias,

 

Ik heb de foto's toegevoegd. Ik heb ook een grove schets gemaakt van mijn netwerk. Eén van de kabels gaat naar mijn bovenbuurman, die heeft hier een eigen router aanhangen maar zit wel op "mijn" netwerk. Ik heb zelf het idee dat dit niks uitmaakt, ik heb deze namelijk ook al losgekoppeld gehad. Mochten er meer foto's nodig zijn hoor ik het graag!

 

 

 

down1.PNG

down2.PNG

 

up.PNG

netwerkmap.PNG

WhatsApp Image 2022-01-08 at 22.43.50.jpeg

WhatsApp Image 2022-01-08 at 22.43.12.jpeg

WhatsApp Image 2022-01-08 at 22.42.41.jpeg

WhatsApp Image 2022-01-08 at 22.42.11.jpeg

         

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Er is (te)veel ruis aanwezig op het signaal in zowel downstream als upstream. Ik vermoed een probleem tussen AOP en EV (straatkast).

 

Heb je de mogelijkheid om een foto van het AOP van dichtbij te plaatsen, liefst zonder splitter (POA-01-B)? Ik vermoed dat deze verouderd is er vervangen zou moeten worden.

 

De splitter is overbodig maar is mogelijk nog aanwezig i.v.m. beperkte ruimte tussen wand en kast? Beter is om de splitter en IEC/F-kabel door een IEC/F-kabel met haakse IEC-stekker te vervangen.

Kaaswater
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi tobias, Thanks voor je snelle reactie! De splitter zit er inderdaad zodat het kastje dichter op de muur kan staan. Ik heb de splitter er voor het idee eens tussenuit gehelaad om te kijken of het wat uit maakt.

Kaaswater_0-1641681512076.jpeg

Kaaswater_1-1641681556420.jpeg

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Dit AOP is zeer verouderd en wordt kosteloos vervangen door een monteur.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen 2-3 dagen langs in dit topic en kan een monteursafspraak inplannen.

Vul s.v.p. je adresgegevens in op deze pagina, deze gegevens zijn alleen voor moderators zichtbaar.

Kaaswater
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Thanks voor je hulp, ik ga mijn gegevens aanvullen! Tot nu toe lijkt het er ook op dat het weghalen van de splitter een positief effect heeft. Het probleem is niet helemaal verdwenen maar wel een stuk minder! Ook heb ik de kabel besteld die je hebt aangeraden. Heel erg bedankt voor je tijd en moeite en nog een fijne avond!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Fijn dat je de kabel al hebt besteld, dan kun je die over een paar dagen alvast plaatsen.

 

Mogelijk heeft het modem minder last van instraling nu er een open aansluiting minder is en dat de internetverbinding daardoor beter functioneert. Hopelijk lost een nieuw AOP de ruis volledig op.

 

Nadat de monteur is geweest en het AOP is vervangen kun je hier nogmaals de DS/US-gegevens plaatsen zodat ik kan zien of het ruisprobleem is opgelost.

Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 7450Posts
  • 630Oplossingen
  • 3978Likes

Goedemorgen @Kaaswater,

 

Welkom op de Ziggo Community. Zo te lezen krijg je van @tobiastheebe al goede hulp. Op dit ogenblik zijn de DOCSIS signaalwaarden van je modem goed. Naar mijn inziens heeft het verwijderen van de spliter een positief effect. Zoals tobiasthebee al schrijft, eventueel kan een monteur ze voor je optimaliseren en ook het AOP vervangen. Gezien het signaal nu beter dan eerst, heeft een monteur niet meer de hoogte prioriteit. Helaas zie ik nog een ander netwerkprobleem welk zwaarder weegt en van invloed is op de stabiltiteit (latency).

 

Er zijn bij jouw frequent piekmomenten in het netwerk waardoor de volledige uploadcapaciteit van het netwerk in jouw regio wordt gebruikt. op het moment dat de volleidge uploadcapaciteit wordt gebruikt komt jouw IP-verkeer in een soort van queue. Je merkt dit in game als latency. Laat in de nacht/vroeg (02:00 en 08:00)  in de ochtend is er voldoende capaciteit, maar niet meer in de late ochtend, middag en avond. Om dit op te lossen moet de capactieit in je regio ook vergroot worden. Ik ga voor je navragen wanneer er in jouw regio meer capaciteit bijkomt en of er op kort termijn eventueel een andere oplossing beschikbaar is. 

Zodra meer bekend is komen geven we een update in dit topic. We houden je op de hoogte!

Kaaswater
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hey allemaal,

 

de nieuwe kabel is inmiddels binnen en geinstaleerd. Ik merk dat het probleem iets is afgenomen maar online gamen is nog steeds niet echt te doen. Ik was wel nog benieuwd wat instraling precies is en waar het vandaan komt? Ik kon zelf online niet echt een duidelijk antwoord vinden op deze vraag.

 

Ik hoor graag van de monteur en eventuele capaciteitsvergrotingen, fijne dag vandaag!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15500Likes

Je hebt alsnog een monteursafspraak nodig voor het vervangen van het AOP. Het huidige AOP is verouderd en onvoldoende afgeschermd.

 

De ruis die op het algehele signaal aanwezig was, is niet alleen instraling. Er komt vermoedelijk ook van buitenshuis ruis binnen, dat kan een tekortkoming zijn van de buitenkabel maar kan ook aan de koppeling van buitenkabel op AOP liggen. Dit is een taak voor de monteur om verder te onderzoeken.

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Hey @Kaaswater! Inmiddels zijn we een week verder en ben ik erg benieuwd hoe het ervoor staat bij je thuis. Als je nog problemen ervaart lijkt het mij verstandig samen een monteursafspraak te plannen voor in ieder geval het vervangen van je hoofdaansluiting. De problemen met de uploadcapaciteit in je regio zijn bekend en dat zal worden aangepakt in een volgende 'batch'. Helaas heb ik geen exacte datum, maar het staat op de radar 😉

Ik hoor graag van je met betrekking tot de monteur. Deel gerust wat data met me, dan ga ik opzoek naar een geschikte afspraak!

Kaaswater
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi Erik,

 

Fijn om te horen dat de wijk op de radar staat. Ik werk zelf om maandag, woensdag en vrijdag thuis dus wat mij betreft kan er op één van die dagen een afspraak worden ingepland. Alvast bedankt!

Erik S
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2262Posts
  • 356Oplossingen
  • 545Likes

Dank voor je snelle reactie! Komende vrijdagochtend 21 januari komt de monteur langs om je AOP te vervangen, tussen 8.00 en 13.00 uur 🙂 Hopelijk past dat en anders wijzig je de afspraak eenvoudig vanuit je Mijn Ziggo account.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8991Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Kaaswater,

 

Het is inmiddels alweer eventjes terug dat de monteur is geweest. Hoe is het de afgelopen tijd gegaan?

Kaaswater
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi Alex,

 

De spikes zijn niet weggegaan, wel iets minder en iets minder heftig maar nog steeds niet echt speelbaar qua competetief gamen. Ik wacht eerlijk gezegd op de wijkupgrade. Ook zijn ze nu in de wijk glasvezel aan het aanleggen, ik hoop dat hiernaar switchen eventueel ook de oplossing kan zijn.

Uitgelicht topic