1
Vraag
2
Reacties
Martin Kraai

Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Lagging tijdens online gamen

Beste Ziggo,

 

blij geworden nadat een monteur vanmorgen geweest was, maar vanavond constateer ik toch een probleem, alhoewel ook dit vast goed komt. En ik benader bij deze maar direct de experts 👍

 

Het volgende:

Ik had de Connectbox ontvangen, op initiatief van Ziggo zelf, om de Technicolor te vervangen. Zo'n 1,5 week geleden heb ik hem aangesloten. Het modem bleef zichzelf echter vaak rebooten, door signaalverlies, wat jullie ook constateerden op afstand. De monteur heeft de wandcontactdoos (of de AOP?) en de splitter vervangen voor nieuwe. (Met de Technicolor heb ik al 12 jaar geen problemen, ook niet met m'n grootste hobby, online racen.)

Na de tests die hij uitvoert welke goed waren (ook de speedtest liet hij even zien) werkt alles prima, geen rebooten van modem meer, hij vertrok en ik was weer blij.

 

MAAR...... vanavond achter de pc, (ik doe al jaren online racen met maten) een vreselijke 'lag'.

Ik hoef denk ik niet uit te leggen wat dat betekent in race-auto's als je dat ineens hebt.

Had dus al 2 weken niet online gegamed door het rebooten telkens....en nu dit 😞

 

Dus ondanks dat het modem niet meer reboot heb ik een lag-probleem wat ik nog nooit heb had.

Het heeft niets met instellingen in-game te maken, er is hier nml. niets veranderd, behalve een andere modem en aansluitingen. 

Nu zit ik al heel wat te lezen hier op de forums, ook over 'lag', maar elk geval is toch weer anders.

Buitenkabels, patchkasten... van alles, ik weet het helaas niet.

Kunnen de Ziggo experts mij van dit probleem af helpen??

 

Alvast dank!

mvgr, Martin

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Martin Kraai
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Tobias je hebt mij een gelukkig man gemaakt!!

 

Ik heb een maat gevraagd achter de pc te kruipen en geen lag meer.

We kunnen weer knallen en close racen😁

 

Dus de verandering van de DHCP leasetijd heeft het probleem dan dus opgelost. Volgen doe ik het niet helemaal hahaha.

Ik zal de Deco TP link nog wel ff op AP zetten.

 

Nogmaals bedankt voor je hulp, waardeer het zeer en zeker op een zondag.👌💪👍👍

Bekijk in context

7 Reacties 7
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Mogelijk loop je tegen de beperkingen van de Puma-chipset in het SmartWifi modem aan, je kunt deze instellingen doorvoeren, mogelijk hebben deze een positief effect.

 

Om andere mogelijke oorzaken uit te sluiten:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

Martin Kraai
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Tobias,

bedankt voor je reactie!

Toevoeging aan mijn verhaal is, ik race online uiteraard wel bedraad, niet via Wifi.

 

Ik heb het volgende gecontroleerd en eventueel veranderd in het modem via hetgeen in je post staat:

1. ik heb alleen een Ipv4-firewall kennelijk, en dit was ook het enigste dat een vinkje had.

2. DHCP leasetijd stond op 3600 seconden en veranderd naar 86400.

Toen stond er in het schrijven van de instellingen: Op stateful instellen..... die begreep ik niet, heb dus niets gedaan. Had dat met de IPv6 te maken?.., want die heb ik niet. (zie foto's)

3. het laatste wat in het topic instellingen stond was: ga naar draadloos en verander naam van 5Ghz netwerk, maar bij mij staat Wifi van het modem zowieso uit, daar ik 3 stuks TP-link torentjes heb staan van jullie.

(Ik heb 5 Ghz naam dus niet veranderd.) Dus eigenlijk alleen die leasetijd veranderd in het modem.

Verder volgen nu de foto's en de up- en downstreamgegevens.

Hoop dat ik je op weg heb geholpen.

Bedankt!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Ik zie dat je in voormalig UPC-gebied woont en de eRouter in IPv4 Only is geconfigureerd t.b.v. port forwarding. IPv6 is dus uitgeschakeld, waardoor de DHCP- en firewall-instellingen hiervoor niet beschikbaar zijn, dat is geen enkel probleem.

 

Zo te zien is jouw PC direct op de router aangesloten en/of zijn de TP-Link Deco units in AP mode geconfigureerd?

 

De installatie ziet er goed uit. AOP, splitter en kabels zijn volledig up-to-date. De downstream en upstream zien er ook goed uit, de DS CER (RS errors) neemt iets toe en het vermogen neemt af naarmate de frequentie toeneemt, maar alle waarden zijn acceptabel.

 

Samengevat zie ik vooralsnog geen bijzonderheden. Mogelijk (hopelijk) gaat het vanaf nu al beter door de aangepaste firewall-instellingen voor IPv4.

Martin Kraai
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Haha ja klopt, voormalig UPC gebied.

 

Mijn pc zit direct op het modem aangesloten inderdaad en de hoofd TP-link ook met z'n kabel. Deze staat niet op Acces Point ingesteld, maar op wifi-router om het simpele feit dat daar tussen haakjes (Aanbevolen) achter staat. Wil je dat ik dit wel verander naar AccesPoint??

 

Om te testen of de lag verdwenen is heb ik een van de maten nodig online.

Laat het je weten!

 

P.S. voor mij is dit ICT gebeuren best moeilijk te begrijpen, enigste wat ik constateer is dat de technicolor prima was en de connectbox vooralsnog niet. Begrijpelijk toch van mijn kant..

 

Groeten, martin

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Als je de TP-Link Deco units alleen voor Wi-Fi gebruikt, is deze instelling minder van belang en heeft dan geen betrekking op jouw PC. Je kunt de instelling inderdaad veranderen naar AP mode, zodat er geen twee routers achter elkaar staan.

 

Ik beheer voor familie nog een TC7200 (inclusief 24/7 monitoring), deze is na 10 jaar nog altijd zeer stabiel, dus ik begrijp je gedachten volledig.

Martin Kraai
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Tobias je hebt mij een gelukkig man gemaakt!!

 

Ik heb een maat gevraagd achter de pc te kruipen en geen lag meer.

We kunnen weer knallen en close racen😁

 

Dus de verandering van de DHCP leasetijd heeft het probleem dan dus opgelost. Volgen doe ik het niet helemaal hahaha.

Ik zal de Deco TP link nog wel ff op AP zetten.

 

Nogmaals bedankt voor je hulp, waardeer het zeer en zeker op een zondag.👌💪👍👍

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31058Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15499Likes

Fijn om te lezen en graag gedaan! Laat het gerust weten als je onverhoopt nog ergens tegenaan loopt.

 

Waarschijnlijk leverden de firewall-opties teveel CPU-belasting op, niet zozeer DHCP.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic