Alles over het nieuwe zwarte SmartWifi modem
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Ik merkte dit al eerder op bij het testen van bufferbloat, maar had er nog geen concrete cijfers op, tot nu.
Wanneer er een download actief is op het modem verhoogt de ping/latency, (bijvoorbeeld) naar Google Public DNS (8.8.8.8). Dit fenomeen is typisch bufferbloat en is te verwachten. Echter bij een upload verlaagt juist de latency op een of andere manier.
Ik heb gemiddeld een ping van 14,2 ms naar 8.8.8.8, echter toen ik een upload startte van 07:56 tot 08:38 zag ik het volgende met de latency gebeuren:
De gemiddelde ping naar 8.8.8.8 is van 14,2 ms naar 7,5 ms gegaan! Dat is bijna de helft. Heeft iemand hier een verklaring voor? En merken andere mensen dit ook?
Voor gamers zou het dus positief zijn als er permanent een upload loopt te draaien op het modem, om zo'n laag mogelijke latency te behalen..
Met glasvezel van KPN had ik een latency van 3 ms naar 8.8.8.8. Nu met 7,5 ms via dit 'trucje' verkleint het verschil tussen glasvezel en DOCSIS. Zou het mogelijk zijn permanent deze latency te krijgen?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Interessante bevinding. Mijn vermoeden is dat tijdens een upload het OFDMA-kanaal aangesproken wordt en dit een hogere modulatie gaat gebruiken, wat een positief gevolg heeft voor de latency. Iets dergelijks werd in deze post in het Ziggo-topic op Tweakers ook geconstateerd.
Interessante bevinding. Mijn vermoeden is dat tijdens een upload het OFDMA-kanaal aangesproken wordt en dit een hogere modulatie gaat gebruiken, wat een positief gevolg heeft voor de latency. Iets dergelijks werd in deze post in het Ziggo-topic op Tweakers ook geconstateerd.
Dit is een gevolg van hoe docsis werkt. Omdat het een gedeeld medium is heeft je modem een send window wanneer er iets verstuurd mag worden, maar als je constant aan het verzenden bent, hoeft je modem daar niet op te wachten.
In plaats van een upload laten lopen, kun je ook lege UDP pakketjes versturen, dan krijg je in ruil voor z'n 100KB/s upload de minimale latency. (en het helpt ook met bufferbloat op de downstream).
Is verder geen goed idee omdat je op deze manier geen goede buur bent op de coax kabel.
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Update: 21 september 2023 13:25 door Ziggo Vanaf 19 september zijn alle Sagemcom F3896LG modems (SmartWifi Giga modem zwart) voorzien met de nieuwste firmware. Lees hier alles over de update. Ons zwar...