1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Erving

Level 6
  • 113Posts
  • 5Oplossingen
  • 31Likes

Lagere internetsnelheid op nieuwe pc

Hallo Forum ! Op mijn "oude" pc (nuc) is mijn internetsnelheid altijd ca. 400 mb (bekabeld via een switch). Op mijn pas gekochte pc (ook een nuc maar dan met betere specs, o.a. lan-aansluiting tot max. 2,5 gb) komt de snelheid niet hoger dan ca. 300 mb (via dezelfde switch). Heb van alles geprobeerd, zoals netwerkkabels van de nuc's wisselen, andere netwerkkabels geprobeerd, hardware-netwerkspecs vergeleken (zijn hetzelfde, beide geven mogelijke verbinding tot 1 gb). De modem is een witte ConnectBox die in bridge staat, dus met egen router erachter. Alls werkt altijd prima, behalve nu dan met dat vreemde verschil. Ik zie wel bij de netwerk-hardware-specs IPv6-getallen staan (bij beide nuc's). Ik dacht echter dat in bridge staan alleen IPv4 vereist, maar dat weet ik niet zeker. Als dat er iets mee te maken zou hebben, dan heeft de oude nuc er blijkbaar geen last van 😄. Ik ben heel benieuwd of iemand een oplossing heeft ! Alvast dank.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Erving
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 5Oplossingen
  • 31Likes

@puppie @Marinus @Jos P @Pasi allen bedankt voor het meedenken en de tips ! Ik heb ze allemaal geprobeerd. Uiteindelijk heb ik het stuurprog van de Ethernet Controller (in Apparaat-beheer) verwijderd, de nuc opnieuw opgestart en vervolgens werd het stuurprog "vanzelf"opnieuw geinstalleerd. Daarna toonde Ookla via de server Studenten Net Twente 407 Mb download. Zeg maar (ongeveer) hetzelfde als op mijn "oude" nuc. Paar keer op verschillende dagen geprobeerd en de resultaten blijven zo, dus het lijkt nu ok te zijn ! Overigens, deze server geeft bij mij de hoogste resultaten.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Meldingen
Aan Uit
Pasi

Level 19
  • 10615Posts
  • 508Oplossingen
  • 5873Likes

@Erving  schreef:

....Heb van alles geprobeerd, zoals netwerkkabels van de nuc's wisselen, andere netwerkkabels geprobeerd, hardware-netwerkspecs vergeleken (zijn hetzelfde, beide geven mogelijke verbinding tot 1 gb). De modem is een witte ConnectBox die in bridge staat, dus met egen router erachter. Alls werkt altijd prima, behalve nu dan met dat vreemde verschil. Ik zie wel bij de netwerk-hardware-specs IPv6-getallen staan (bij beide nuc's). Ik dacht echter dat in bridge staan alleen IPv4 vereist, maar dat weet ik niet zeker.

...

Hallo,

Misschien iets met drivers ? Maar dat is natuurlijk altijd een moeilijk ding !

Als test, de netwerkkabels op de switch omdraaien en dan opnieuw testen.

Hebt u de switch al eens 30 sec van de spanning af gehad ?

Erving
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 5Oplossingen
  • 31Likes

@Pasi dank voor je reactie.

* drivers: de nieuwste heb ik geïnstalleerd 

* netwerkkabels idd op die manier gewisseld

* switch verschillende malen op die manier spanningsloos gemaakt 

Het hielp allemaal niet, helaas.....

Marinus

Level 16
  • 1374Posts
  • 40Oplossingen
  • 425Likes

@Erving 

1. IPv6 heeft hier voor 99,9% zeker niets mee te maken.
  2. Wat voor eigen router heb je? (merk, uitvoering)
  3. Welk abonnement heb je (400 mbits)?
  4. Welke switch heb je?
  5. (Intel of Asus) nuc al eens rechtstreeks op de router aangesloten, zelfs eventueel via wifi? En dan opnieuw getest.
  6. Met welk programma/site test je?
Jos P

Level 9
  • 245Posts
  • 15Oplossingen
  • 107Likes

@Ervingmisschien een hele domme vraag maar wil hem toch gesteld hebben.

Heb je de oude en de nieuwe NUC tegelijk aan staan en zijn ze beide aan het downloaden of bestanden over het netwerk aan het kopiëren?

Als je ziggo abbonement 400/40 is en beide machines zijn aan het downloaden delen ze de snelheid naturlijk en halen ze max 200.

Erving
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 5Oplossingen
  • 31Likes

@Jos P dank voor het meedenken; ik heb de nucs echter niet tegelijkertijd getest, dus helaas is dit ook niet de oorzaaak.

Erving
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 5Oplossingen
  • 31Likes

@Marinus dank voor het meedenken !

1. dat is duidelijk, maar weet jij toevallig hoe dat precies zit met ipv4 en ipv6 in relatie met de modem in bridge ? Ik vraag het, omdat ik gewoon benieuwd ben hoe dat zit.

2. en 4. is gewoon spul van tp-link; dat altijd prima werkt met ziggo-internet; niks bijzonders dus.

3, idd, 400/40 internet-only

6. ik test met Ookla, al jaren ! ik vind dat een prima prog, jij waarschijnlijk ook ?

5. moet ik nog proberen, is echter gedoe en zal dus nog wel even duren voor ik daarover kan melden hoe dat ging.

Jos P

Level 9
  • 245Posts
  • 15Oplossingen
  • 107Likes

Ipv6 wordt gewoon doorgestuurd ook als het modem in bridge staat. Zou dat niet het geval zijn. Kun je niet op ipv6-only websites komen. 

Maar als je met ookla test dan ben je zeer afhankelijk van de server en de snelheid. Ik heb al meerdere jaren geen stabiele snelheidsmeting meer gehad. Dus die mag je vaak met een korreltje zout nemen. Speedtest.nl trouwens ook. Ik kan ze achter elkaar testen en op de een 300/100 halen en de andere 880/100

De beste resultaten haal ik nog met de odido server in Amsterdam.

Automatische server selectie wil mij soms zelfs op een Belgische of Duitse server zetten. Dit is vaak geografisch bepaald.

Marinus

Level 16
  • 1374Posts
  • 40Oplossingen
  • 425Likes

@Erving @Jos P 

Ik gebruik speedtest.net = ookla.

Wel kritisch naar de gekozen servers kijken en eventueel handmatig aanpassen.

De Servers van Ziggo, KPN, en andere providers zijn vaak goed.

Ik tref soms een server die op bepaalde momenten van de dag 940/100 en op andere momenten 100/100 doet.

Vaker testen en met verschillende servers geeft je uiteindelijk een helder beeld.

@Erving 

Met de hardware lijkt niets mis, alleen is de 2.5 gbit poort op de nieuwe nuc een mogelijke bron van problemen. Sommige andere hardware gaat hier soms minder goed mee om. Echter 300 mbits of minder zou ook dan niet mogen voorkomen.

puppie

Level 17
  • 3003Posts
  • 76Oplossingen
  • 1210Likes

welke TP router model en type?
Is eriets aan de aansluitingen in huis gewijzigd behalve een nuc.

Zijn er errors in het moden van ziggo te zien?

Kun je daar nog inloggen met 192.168.100.1

Marinus

Level 16
  • 1374Posts
  • 40Oplossingen
  • 425Likes

@puppie 

Als ik het goed begrijp is de enige verandering een nieuwe nuc, met nu een 2.5 gbits ethernetpoort.

Ik zou het probleem (tenzij het een speedtest probleem is) als eerste daar zoeken.

• hardware incompatibiliteit
  • conflicterende IP's in het LAN
  • nieuwe antivirussoftware? (toch geen Norton oid?)

Daarom:

• eerst switch uitsluiten (incl kabels)
  • dan router uitsluiten (incl kabels)
  • dan nuc uitsluiten (drivers en evt. test in een ander lan of via wifi. Wifi moet ook makkelijk 400 mbits halen.)
puppie

Level 17
  • 3003Posts
  • 76Oplossingen
  • 1210Likes

Ik zou anders beginnen dan weet je meteen of de nuc het aankan.
Nuc naar de router brengen daar een juiste kabel ertussen en testen wat dan de snelhied is dus rechtsstreeks zonder er verder iets tussen.

dus. Ziggo -> eigen router -> NUC

Hier ook ziggo met modem in bridge geen vaste aansluiting maar draadloos. 400/40
Perfecte snelheden

2024-09-06_21-05-46.jpg

Marinus

Level 16
  • 1374Posts
  • 40Oplossingen
  • 425Likes

@puppie 

Dat stel ik als mijn punt 5 ook voor. Ik ben het dus helemaal met je eens.

Wat wel opvallend is dat je een upload van 60 lijkt te halen. (360 download blijft dan weer achter bij wat ik zou verwachten.)

Je upload zou eigenlijk niet mogelijk moeten zijn. 40 + 10% zou wel zo'n beetje het maximum horen te zijn. dus niet 60.

Mijn upload op een 1000/100 verbinding is ook boven de 100 met meer dan 10%.

Een voorbode van een verdere stijging van de uploadsnelheid bij ziggo?

puppie

Level 17
  • 3003Posts
  • 76Oplossingen
  • 1210Likes

@Marinusik denk het.
Maar voor huis en tuin gebruik is 400 meer dan voldoende.
Ik zou het wel met 200 aankunnen.

Erving
Topicstarter
Level 6
  • 113Posts
  • 5Oplossingen
  • 31Likes

@puppie @Marinus @Jos P @Pasi allen bedankt voor het meedenken en de tips ! Ik heb ze allemaal geprobeerd. Uiteindelijk heb ik het stuurprog van de Ethernet Controller (in Apparaat-beheer) verwijderd, de nuc opnieuw opgestart en vervolgens werd het stuurprog "vanzelf"opnieuw geinstalleerd. Daarna toonde Ookla via de server Studenten Net Twente 407 Mb download. Zeg maar (ongeveer) hetzelfde als op mijn "oude" nuc. Paar keer op verschillende dagen geprobeerd en de resultaten blijven zo, dus het lijkt nu ok te zijn ! Overigens, deze server geeft bij mij de hoogste resultaten.

puppie

Level 17
  • 3003Posts
  • 76Oplossingen
  • 1210Likes

Die server staat net bij het internet knooppunt in enschede. Oude nederlandse bank. Net zo snel als bij amsterdam.