Rkersem

Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Lage snelheid met Sagem modem

Hallo,

 

Ik heb geupgrade van 600/40 naar 1000/50. 600/40 werkte altijd op mijn AOP met oude modem en op de eerste avond in zowel in bridge als normale modus op het nieuwe Sagem modem. De dag erna heb ik ineens maar 300Mbps als ik geluk heb terwijl ik 1000 moet hebben. AoP is vervangen door Ziggo maar nog steeds dezelfde snelheid. Dinsdag komt weer een monteur. Wat kan hier nog mis zijn. Her modernste AoP is gemonteerd, en de eerste avond werkte alles op het oude AoP in ieder geval op 600/40 dus ik snap niet waarom dit nog aan kan liggen buiten modem of de lijn. Hebben jullie nog tips?

 

 

563 Reacties 563
Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Er zit normaal gewoon de TV op dus er moet geen afsluitweerstand op. Ik had TV puur uitgetrokken om jullie de pure internet aansluiting te laten zien.

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Er zit normaal gewoon de TV aansluiting op.

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Vandaag is monteur geweest,vanuit wijkkast en meterkast signaal ok, echter bandbreedte niet ok. Modem weer vervangen, splitter ook vervangen. Monteur vermoedt dat ik administratief wel een giga abbonement heb gekregen, maar dat het technisch niet goed is doorgevoerd. Hij heeft het doorgezet. Ik hoop dat dit het is. Het verklaart voor mij nog steeds niet de mdd connection timeouts.

 

Mochten jullie nog tips hebben altijd welkom!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In de gegevens die je donderdag had geplaatst waren de service flows 1070/53,5 Mbps, m.a.w. de correcte snelheden voor Internet Giga. Ook technisch gezien is de abonnementswijziging dus correct doorgevoerd. Verder staan de MDD timeouts inderdaad los hiervan, deze duiden op een signaalprobleem in de downstream.

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

@tobiastheebe thanks, dat had ik niet gezien in de logging. Ik snap er dan niets meer van. De monteur heeft signaal doorgemeten en dat lijkt ok, maar dan toch die probleem, ook op zijn tester zeg maar los van alles. Ik kan als klant niks met de Ziggo lijn voorafgaand aan het moden. Zijn er nog verder tips evt? Waardeer het zeer als ik dit opgelost krijg. Signaal probleem in downstream is dat dan toch evt nog wijkkast issue?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Excuses voor mijn late reactie. Het lijkt mij verstandig als een moderator meer uitgebreid onderzoekt en/of een meerdaagse meting naar het modem opstart, ik heb hen zojuist ingelicht.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

Goedemiddag @Rkersem en een warm welkom op de Community,

Ontzettend balen dat je sinds de upgrade naar Gigabit problemen ervaart met de snelheid en stabiliteit van de verbinding. Omdat ik zie dat hier ook al het nodige is nagelopen en uitgesloten heb ik jou hier zojuist even gebeld en hebben we samen een en ander getest om in kaart te brengen wat hier precies aan de hand is. Op basis van onze constateringen heb ik zoals besproken een intern ticket (met ticketnummer #947) aangemaakt voor onze netwerkspecialisten om te bepalen wat hier de juiste vervolgstap is om jou optimaal te kunnen doen genieten van de Gigabitsnelheid. Zodra ik een terugkoppeling heb stel ik je hiervan op de hoogte. We doen er in ieder geval alles aan om dit zo snel mogelijk voor je opgelost te krijgen. 

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Dank je Paul. Snap dat deze even tijd vergt, maar goed hoe jullie dit nu serieus oppakken. Ik ben zeer benieuwd!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@Rkersem Heel graag gedaan! Ik houd je op de hoogte zoals afgesproken. Via het topic houden we contact. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@Rkersem Inmiddels heb ik een terugkoppeling van onze netwerkspecialisten. Het advies van hun is om hier een gespecialiseerde monteur in te plannen die het probleem op locatie nader komt onderzoeken. Ik plan hiervoor graag een afspraak in. Op dit moment kom ik alleen niet in onze monteursplanning vanwege een tijdelijke systeemstoring. Maar kun je alvast een aantal data doorgeven waarop een afspraak uitkomt? Dan kan ik zodra alles weer up and running is ene afspraak afstemmen met onze specialisten. Alvast dank voor je reactie!

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Hoi Paul kan je me hierover bellen, dan staan de tijden niet publiek op het forum. Modem staar in partial bonding dus er is echt wel een issue. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Partial bonding DS of US? Kun je nogmaals de DS/US-waarden + historie plaatsen?

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@Rkersem Zoals zojuist telefonisch besproken komt er vrijdag 24 maart 2023 tussen 8 en 13 uur een gespecialiseerde netwermonteur langs om de verstoring op het signaal te achterhalen en het probleem op te lossen. We houden contact via dit topic voor het verder verloop. 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19160Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7270Likes

@Rkersem We zijn erg benieuwd naar jouw bevindingen na het monteursbezoek. Ik lees in het monteursverslag terug dat het signaal aan netwerkzijde prima in orde is. Wil je vanaf nu in de gaten houden of je nog problemen ervaart met de snelheid en stabiliteit van de verbinding. Noteer op het moment dat je problemen ervaart de data en tijdstippen. Aan de hand van deze data kan ik er dan voor zorgen dat hier nader onderzoek op gedaan wordt door onze netwerkspecialisten.

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Hoi Paul,

 

Ik ben nog metingen aan het doen maar ben er nog steed niet uit. De download lijkt nu wel hoger die ik haal met de metingen (ik red 400 tot 600Mbps), maar nu is de up met 10Mbps ingezakt, dus kom daar uit op 40Mbps ipv de 50Mbps. De monteur meet denk ik op zijn apparaat wel hoge snelheid maar dat was in de ochtend zeg maar, en met geen sessie gedrag (zoals ik dagelijks ervaar). Ik heb wel het idee dat er iets verbeterd in de down, maar het is nog niet wat ik dacht dat het zou worden (daar ik die 600Mbps/40Mbps ook met het oude abbo al haalde). Mochten jullie nog wat zien in de meetingen. Ik ga verder metingen doen en tijden. Gek idee maar zit ik niet gewoon op een druk segment, waardoor ik ontzettend afhankelijk ben van gebruik door anderen. Ik vind het jammer want haal in weze de abbonement snelheid nog niet. Kan zijn dat er even tussen berichten zit, want kan denk ik pas komende weekend weer uitgebreider meten. 

 

Groeten, Rob

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@Rkersem ,

Hier hebben we ook een Draytek 2927, maar dan kaal, zonder wifi en zo dus.

Laatste tijd heb ik hier ook wat lopen stoeien met deze materie, vandaar dat ik twee vragen voor je heb, zonder dat ik nog ergens op vooruitloop. 

  • Test je de verbinding met ingeschakelde IPv6 of alleen IPv4? 
  • Van welke speedtest(s) maak je gebruik?

Alvast bedankt, ik kom er in ieder geval op terug, waarom het met die Vigor 2927 relevant zou kunnen zijn, als je verbindingsproblemen eenmaal verholpen zijn.

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

@AoxoMoxoA : dank voor de reactie, ik heb de 2927ax. Ik heb zowel met IPv4 only, als met IPv6 stateless en statefull getest, daar ik dat ook hier op het forum ergens las. De verbinding heeft met IPv6 wel wat verbetering merk ik. Ik test zowel op de Ziggo als de Ookla speedtest. Vanuit speedtest heb ik ook het gevoel dat ik een opeenvolgende download test ipv normaal sessie gedrag. Ik heb HW accleration aanstaan, en alle QoS uitstaan, en ook de firewall staat op normale default excl een paar NAT poorten, maar daar gaat echt geen heavy traffic over. Mocht je nog tips hebben in die hoek hoor ik het graag.

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

@Rkersem ,

 

Precies wat ik weten wilde.

In het kort nog even waar ik onlangs pas duidelijkheid over kreeg.

  • De Vigor2927-serie heeft wat IPv6 betreft een beperking ten opzichte van IPv4. Je hebt in ieder geval HW-acceleration ingeschakeld, waarvan Draytek vermeldt dat daarmee een NAT-throughput van zo'n 940 Mb/s gehaald kan worden. Hetgeen ik hier met ons Giga-abo inderdaad ook regelmatig haal. NAT is alleen IPv4 en over IPv6 wordt niets vermeld. Mij is gebleken, en inmiddels ook door Draytek bevestigd, dat de Vigor 2927-reeks via IPv6 geen hogere snelheid kàn halen dan 450 Mb/s, simpelweg omdat hardware-acceleration niet van toepassing is op IPv6.
  • Bij mij heeft het ook even moeten duren eer ik er achter kwam dat speedtests van o.a. Ookla die 1 Gb/s aankunnen meestal IPv4 gebruiken voor hun test. Daarbij maakt de speedtest van Ziggo een positieve uitzondering. Als je bij het uitvoeren van de speedtest bij Ziggo linksonder een IPv6-adres ziet, dan wordt de speedtest ook via IPv6 uitgevoerd. Bij KPN, die op het oog dezelfde test heeft, wordt altijd via IPv4 de snelheid gemeten. Hierdoor kan het gebeuren dat Ziggo 400 Mb/s aangeeft, terwijl direct daarna KPN aangeeft dat je snor zit met 940 Mb/s. Bij de speedtests van Ookla zelf ben je afhankelijk of de geselecteerde server wel of geen IPv6 ondersteunt.

Tot zover in het kort met toch alweer veel woorden.

 

In mijn ogen betekent dit dat je de kwaliteit van je verbindingssnelheid pas kunt bepalen nadat je IPv6 uitgeschakeld hebt. Het is al voldoende om dit op je desktop te doen als je daar de speedtest afneemt, of anders op je router. Andere optie is om je Sagemcom als router in te stellen en daarover zonder Vigor 2927 te meten.

Deze problematiek is mij ook pas opgevallen, nadat we het abonnement gewijzigd hebben van 600/40 naar 1000/50 Mb/s plus dat ik serieus werk van IPv6 ging maken.

 

Vandaag of morgen zal ik in een of twee topics er nog wat meer over uitweiden. Link(s) daarnaartoe zal ik dan in dit topic nog wel delen.

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Ah super bedankt. Lees ik goed dat het helpt als ik overal ipv6 uitzet, dit even voor ik nog eens aan die knoppen ga draaien? Niet normaal als dit zo is, ik heb die draytek juist gekocht ivm dan ben je van alle ellende af, gezien de goede ervaringen uit het verleden. Zeker gezien ik ook de access points van ze hebt. Ik heb een zakelijk modem als particulier gekregen dus geen sagecom, dit ivm ook met de problemen. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Je gebruikt nu dus een UBC1318ZG? Kun je nog eens de downstream/upstream-waarden + event log plaatsen?

Uitgelicht topic