Rkersem

Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Lage snelheid met Sagem modem

Hallo,

 

Ik heb geupgrade van 600/40 naar 1000/50. 600/40 werkte altijd op mijn AOP met oude modem en op de eerste avond in zowel in bridge als normale modus op het nieuwe Sagem modem. De dag erna heb ik ineens maar 300Mbps als ik geluk heb terwijl ik 1000 moet hebben. AoP is vervangen door Ziggo maar nog steeds dezelfde snelheid. Dinsdag komt weer een monteur. Wat kan hier nog mis zijn. Her modernste AoP is gemonteerd, en de eerste avond werkte alles op het oude AoP in ieder geval op 600/40 dus ik snap niet waarom dit nog aan kan liggen buiten modem of de lijn. Hebben jullie nog tips?

 

 

563 Reacties 563
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Via gigabit ethernet is maximaal 940 Mbps haalbaar i.v.m. overhead. De volledige downloadsnelheid van het abonnement (1070 Mbps) is alleen haalbaar via de 2,5 Gbps-poort (met geschikte apparatuur) of op meerdere apparaten tegelijk.

 

  • Gebruik je op dit moment router of bridge mode?
  • Welke snelheden haal je als direct op het modem test via ethernet?
  • Welk merk en type eigen router gebruik je?
  • Is/zijn op de eigen router een of meerdere van de volgende functies ingeschakeld: QoS, SQM, SPI, DPI, IDS, IPS?
EdeB59

Level 4
  • 33Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes

Dat is lastig te beantwoorden omdat het van alles kan zijn. (Ik neem aan dat je get over bekabelde snelheden ligt??)  In dit geval zou een escalatie monteur handig zijn. Als er binnen niets veranderd is kan het in de straatkast zitten daar kan hij dan ook meten.

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Extra informatie voor jullie ;-). de router hier is een 2927AX van Draytek die dus zowel met oude modem (altijd) en met nieuwe modem (1 avond) gewoon altijd de snelheid haalde van 600/40. Zowel bedraad als draadloos ivm gebruik van Wifi-AX vlakbij de meterkast. Modem nu in bridge mode, maar ook met router mode geen beter snelheid gehaald (via Ziggo desk al een omgezet). Modem aangesloten naar router op de 2.5Gbps poort en Draytek zet deze netjes naar 1Gbps.

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Hoi Bert, de monteur van ziggo heeft al het nieuwste AOP geplaatst afgelopen vrijdag, maar geen succes. Ivm bridge mode nu kan ik de waardes er even niet uithalen.

 

 

 

 

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Ik heb even de meeste info in de topic algemeen geplaatst. Direct ethernet op moden zelfde verhaal.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Kun je een of meerdere foto’s plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream, Configuratie en Netwerk historie/log op de pagina Geavanceerde instellingen, Hulpmiddelen, Netwerk status?

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Hey @Rkersem . Zien we je snel terug met de gevraagde informatie? 🙂 

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Hoi, ik heb in het word document de gegevens toegevoegd behalve foto van AoP. Dat is echt de laatste stand techniek door de monteur gemonteerd, en door de 2de monteur gecheckt. Zowel ik als de laatste monteur meten rechtstreeks op het modem een lage snelheid. Soms een snelheid van 800 Mb/s die kompleet inzakt naar laag, en dan weer op bepaald moment opkomt. NIeuw Sagem modem ook geinstalleerd, maar precies hetzelfde. Laatste monteur geeft advies dat ze dit wel een zien en dat dan mogelijk het Compal modem toch nodig is om stabiele verbinding te krijgen: ik haal dan wel niet het volledige Giga abbonenement qua snelheid (zo rond de 900 Mbps), maar nu is het minder dan 1/3. Tips aanwijzingen blijven zeer welkom. Dinsdag wordt ook de lijn naar de wijkkast gecontroleerd, maar de Docsis test kwam de vorige monteur al gewoon doorheen.

 

Mij valt voornamelijk de MDD timeout in de logging op, maar ik ben geen expert in deze materie. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De actuele waarden zijn goed tot zeer goed in zowel DS als US. De MDD timeouts en CM-STATUS events met event type code 4 duiden echter op vrij regelmatige uitval van kanaal 9, 11 en 31 in de DS. Dit kan zeker verband houden met de te lage downloadsnelheid. Gezien de uitval voorkomt op SC-QAM-kanalen, levert wisselen naar een ED3.0-modem waarschijnlijk geen verbetering op.

 

Je kunt eventueel controleren of het tijdelijk aansluiten van het modem direct op het AOP verbetering oplevert.

Gio2903

Level 17
  • 3124Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

naar mijn weten kan je niet wisselen naar een ed3.0 modem als je een giga abo hebt, deze zal worden afgekeurd. vermoedelijk zit dit probleem verder in het netwerk

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Teruggaan naar een ED3.0-modem zou inderdaad een downgrade van het abonnement betekenen.

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Hoi even een follow up. Zonder splitter aansluiten lukt mij niet. heb ik de kabel niet voor. Ik heb foto AOP toegevoegd, kabel van TV even uitgetrokken zodat jullie goed zien waar de model kabel zit. Ik heb ook de nieuwe logging meegestuurd het aantal RS fouten blijft ook maar toenemen zie ik.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De coaxinstallatie ziet er prima uit. De F/F-kabel vanaf de splitter (POA-254) naar het modem kan inderdaad niet direct op het AOP (TRISZ-DG300) worden aangesloten. Het ontkoppelen van de TV-kabel is echter voldoende om de binnenhuisinstallatie uit te sluiten.

 

Kun je de gegevens van het tabblad Netwerk historie nog eens plaatsen?

Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Bij deze:

Netwerk historie

Tijd Prioriteit Omschrijving
12-03-2023 04:38:01noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 9 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d0:6d:c9:51:4d:43;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
12-03-2023 04:37:40warningMDD message timeout;CM-MAC=d0:6d:c9:51:4d:43;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-03-2023 23:40:32noticeCM-STATUS message sent. Event Type Code: 4; Chan ID: 11; DSID: N/A; MAC Addr: N/A; OFDM/OFDMA Profile ID: N/A.;CM-MAC=d0:6d:c9:51:4d:43;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-03-2023 23:40:31warningMDD message timeout;CM-MAC=d0:6d:c9:51:4d:43;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-03-2023 18:02:11noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:51:4d:43;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-03-2023 17:52:10noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 12 13; New Profile: 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:51:4d:43;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-03-2023 15:41:03noticeUS profile assignment change. US Chan ID: 7; Previous Profile: 13; New Profile: 12 13.;CM-MAC=d0:6d:c9:51:4d:43;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-03-2023 15:40:59noticeREGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status
11-03-2023 15:40:48noticeDS profile assignment change. DS Chan ID: 32; Previous Profile: ; New Profile: 1 2 3.;CM-MAC=d0:6d:c9:51:4d:43;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-03-2023 15:40:44noticeTLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=d0:6d:c9:51:4d:43;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-03-2023 15:40:36warningDHCP WARNING - Non-critical field invalid in response ;CM-MAC=d0:6d:c9:51:4d:43;CMTS-MAC=28:52:61:29:42:42;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-03-2023 15:40:34noticeHonoring MDD; IP provisioning mode = IPv4
11-03-2023 15:40:22criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=d0:6d:c9:51:4d:43;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
11-03-2023 15:40:03criticalCable Modem Reboot due to power button reset
07-03-2023 18:33:18criticalSYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing;;CM-MAC=d0:6d:c9:51:4d:43;CMTS-MAC=00:00:00:00:00:00;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;
Rkersem
Topicstarter
Level 8
  • 235Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes

Wat is jullie tip om tegen de monteur aan te geven? Ik hoor dus echt: modem wissel heeft geen zin, maar controleer in detail de lijn naar de wijkkast. Ze hebben hier in de wijk glasvezel aangelegd dus ik weet niet of daar iets gebeurd is. Heeft het zin hem de logging te laten zien op specifieke punten?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

De historie toont instabiliteit van het OFDMA-kanaal (IUC = Interval Usage Code wisselt tussen 12 en 13 op 11-3 tussen 15:41 en 18:12) en uitval van SC-QAM-kanalen (MDD timeouts) op 11-3, 23:40 en 12-3, 4:38.

caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Rkersem @tobiastheebe 

Ook hier geen afsluitweerstand op de TV uitgang van de splitter, dus instraling mogelijk.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

(Reactie verwijderd, niet van toepassing.)

Uitgelicht topic