mesmerizzle

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Lage snelheid (Giga) bij bridge mode op Sagemcom modem

Ben pas verhuisd en heb de nieuwe Sagemcom modem gekregen bij het nieuwe adres. Hiervoor had ik de witte modem ( weet het merk even niet ) met hetzelfde abbonement. Na het overzetten van mijn netwerk kom ik er achter dat ik max rond de 370Mbit/s haal op het Giga abbonnement in bridge mode. Vreemd genoeg krijg ik volle snelheid als ik de kabel rechtstreeks in de modem steek.

 

Router gechecked... kan geen issues vinden daar. Kabels geswitched, ook niets. Router geeft aan een gigabit connectie te hebben op de WAN poort. Zelfs backup router geprobeerd, hetzelfde issues. Nog wat iperf tests gedaan op het interne netwerk en krijg gewoon 1000 Mbit/s. Lijkt er op dat er een of ander issue is tussen de modem en de router.

 

Heb wat andere posts hier gelezen en zag dat er potentieel een firmware issue is met de Sagemcom modem? Klopt dit? Enig idee wanneer dat opgelost gaat worden? Het lijkt dat er meerdere klanten dit probleem hebben.

15 Reacties 15
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

"Heb wat andere posts hier gelezen en zag dat er potentieel een firmware issue is met de Sagemcom modem?"

 

Kun je aangeven welke posts, want ik ken geen problemen in snelheid in router of bridge modus met dit modem.

mesmerizzle
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Ah, duidelijk, maar dat is een Ubee modem en met het Sagemcom ben ik dit nog niet tegengekomen.

@tobiastheebe ben jij dit wel eens tegengekomen?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Was 900+ download Mbps op de router wel haalbaar met het vorige modem (Arris TG3492LG-ZG)? Weet je zeker dat bridge mode actief is? Hierbij kan de router namelijk niet zomaar verwisseld worden, zonder reset van het modem.

mesmerizzle
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik had hiervoor de vierkante toren modem, geen idee wat het merk precies was. Die werkte prima op dezelfde router. 

 

Er brand een groen lichtje op de router. Dat geeft als het goed is aan dat het bridge mode is. Ik twijfel nu of ik de router heb omgeswitched. Ik heb wat zitten knutselen met de tweede router om makkelijk nieuwe configuratie files aan te maken en die in de eerste router te laden. Gewoon eens een hele reset proberen misschien?

 

Het rare is dat een directe kabel op mijn laptop gewoon de volle snelheid haalt als ik 'm naast de router in poort 2 plug. 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

aangezien een directe kabel op poort 2 zonder je router te gebruiken wel de volledige snelheid haalt, verdenk ik idd de router , ik zou eens beginnen met een reset naar fabrieksinstellingen

 

en hier de uitkomst laten weten

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes

Kijk ook even in je router of QoS nu aanstaat?

Zo ja, zet deze uitgeschakeld.

mesmerizzle
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mijn router is een Netgear r7000 met Freshtomato 2022.6. Het issue was ook al met 2202.5. Heb de nvram gereset, dat is het equivalent van factory reset. Heeft jammer genoeg geen effect. QoS staat ook uit. Dezelfde router werkte prima op de oude modem met dezelfde settings en firmware. 

 

Heb ook nog een tweede r7000 geprobeerd, ook met default settings om een brakke WAN poort uit te sluiten. Zelfde probleem

 

Misschien de modem nog een keer resetten? 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

heb je de andere poorten ookal geprobeerd met de netgear ?

mesmerizzle
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb twee verschillende routers gebruikt zelfs 😀

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Hoi @mesmerizzle

Leuk dat we mee mochten verhuizen 🙂 Had je nog een reset geprobeerd? 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

ik wist niet er zo laat nog werd gereaggeerd ? 😛

mesmerizzle
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Jazeker. Heb inmiddels ook contact gehad met de klantenservice en die zijn bekend met het probleem, maar konden nog geen oplossing bieden.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

nu ik mij het bedenk

heb je dit probleem ook met de firmware van netgear zelf

ik heb zelf een r7000 en r7800 in gebruik gehad en daar haalde ik met een custom firmware ook niet de volle Gbit aangezien veel van de custom firmware's niet de ingebouwd close drivers hebben voor volledige hardware offloading waardoor er teveel traffic door de cpu moet op software level, waardoor die de snelheid niet haalt 

 

wat info aangaande r7000

Netgear r7000 employs various NAT Acceleration techniques in order to facilitate faster downlink speeds. Without them gigabit speeds on WAN port would be impossible with 1Ghz dual core CPU.

Stock Netgear firmware implements Broadcom's proprietary CTF (Cut Through Forwarding), it comes as a binary blob, no one outside of Broadcom knows how it operates.

SFE is an open source answer to CTF. It is not as efficient as CTF; however it can be updated and has no reliance on Broadcom. SFE accelerated NAT was added to DD-WRT in build 08-03-2017-r33006 (kernel 3.10+), which Kong tested at 900 Mb/s throughput (download and upload).

Both options are available from Setup -> Basic Setup menu. NOTE: After a factory clean or initial boot after flash, perform a reboot for the options to show up. Additionally, after settings is set, perform one last router reboot for the settings to be read on module load.

Additionally ddwrt implemented Broadcom's Flow Acceleration, this utilizes hardware in the Broadcom chip to facilitate level 2 NAT acceleration.

 

Dré1973

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

ik had hetzelfde probleem.

ik haalde de beloofde snelheid via wifi ook niet.

na veel zoek werk kwam ik er achter dat het in mijn geval lag aan de instelling van de TP-link X20.

In de Qos instelling stond de bandbreedte niet op maximaal zowel voor upload als download.

De upload is nu maximaal 100 Mbps de download rond de 650-700 Mbps.

Uitgelicht topic