1
Vraag
2
Reacties
Henkvisser

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Lage download (80 tot 130 mbps ipv 600)

Mijn download schommelt via zowel via wifi als bedraad (direct op switch) tussen de 80 en 140 Mbps. Speedtests voor Ziggo en DSLreports gedaan op verschillende browsers op verschillende apparaten.

 

Ik heb er een tijd geen acht op geslagen maar na wat "gehaper" de laatste tijd toch maar beter naar gekeken en de resultaten vallen dus tegen. Het is wel eens anders geweest in ieder geval.

 

Mijn situatie:

- Internet Max (600/40)

- Compal CH7465LG-ZG moden in bridge mode

- Daarachter Ubiquiti Unifi UGS met Unifi en Netgear gigabit switches en Unifi AP's. Alles via Cat5e of Cat6

 

Wellicht staat er ergens niet goed, maar zou graag wat tips ontvangen wat ik nog kan proberen. Misschien "een beruchte" unifi setting waar ik niet vanaf weet, of iets anders. Graag hulp!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Henkvisser
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ja, dat was een van de aandachtspunten en heb ik dus al bekeken. Ondertussen ook nog maar een keer alles nagelopen en het leek mij logisch datgene wat ziggo met mijn netwerk verbindt eens te checken: de kabel. En ja hoor, een ogenschijnlijk goede cat5e kabel blijkt toch niet zo goed. Vervangen en alles is in orde. Volle 600 Mbps download over USG en 400 Mbps+ over wifi.

 

Gelukkig is de monteur niet helemaal voor niets geweest. Dank voor de hulp en meedenken allemaal.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7509Likes

Zou je misschien volgende even kunnen doen:

 

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Henkvisser
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Maar natuurlijk Dave, bij deze:

 

downstream

upstream

netwerkhistorie

splitter

(geen versterker oid)

connectbox downstream.png

connectbox upstream.png

connectbox netwerkhistorie.png

IMG_8279.JPG

  

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7509Likes

@Henkvisser 

Heb je ook nog een foto van de AOP (Abonne Overname Punt) waar Ziggo huis binnenkomt, dit is de splitter en mijn inzien is de bedrading wel aan vervanging toe.

 

Henkvisser
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Daar moet ik even naar op zoek, het AOP. Kom ik op terug. Kabel rechtsonder gaat naar modem, rest is tv

Henkvisser
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Hierbij een update. De situatie is mij helaas ook niet 100% duidelijk. Alles is door de vorige bewoners zo'n 6-7 jaar geleden vernieuwd (alles, dus ook volledige elektra en deze aansluitingen). Volgens een tekening van de elektra zit er een AOP/ISRA op een plek aan de voorkant vd woning waar ik niet bij kan. Daar zit enkel een niet gebruikte inbouwdoos waarachter ik nog net een kabel kan zien, maar meer ook niet. Ik kan er verder ook niet bij. Het gat is niet groter dan de enkele inbouwboos (die er dus nog in zit).

 

In de de meterkast zit een ISRA punt zoals te zien op onderstaande foto. De kabel uit het ISRA punt verdwijnt in het kabelnetwerk. Ik weet niet 100% zeker, maar ik neem dat dit een soort verlenging is vanuit het eerder genoemde moeilijk/niet bereikbare ISRA punt aan de voorkant vd woning. De meterkast zit in het midden vd woning overigens.

Een andere aanname is dat de ingaande coax linksonder op de splitter van het AOP afkomstig is dat waarschijnlijk dus ook aan de voorkant vd woning zit (en die ik niet kan zien). Geen idee hoe het er tussen de voorkant vd woning en de meterkast eruit ziet. De kruipruimte is heel moeilijk bereikbaar, zeker voor mijn omvang.

 

De coax rechtsonder op de splitter gaat dus naar de connect box

De ingaande coax linksonder op de splitter verdwijnt de kruipruimte, aanname is naar AOP

 

IMG_8280.JPG

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dat is een lastige situatie, ik zie wat ruis op je modem en die ruis kan binnen komen door de open stekkers die 4G 5G Digitenne enz. keurig op je hele coax netwerk kunnen zetten.

 

Ook de kabel naar je modem zal vernieuwd worden.

Ook de splitter zal vervangen moeten worden om in de toekomst de juiste signalen te kunnen doorlaten.

 

Het kan zijn dat de groene kabel is doorgelust met een groene kabel naar de splitter hier, maar dat is een gok.

 

Hier zal een Ziggo monteur uitsluitsel moeten geven hoe het het best in orde te maken zal zijn.

 

Bert_0-1666897896001.png

 

S4R

Level 16
  • 2035Posts
  • 71Oplossingen
  • 1271Likes
tjhslangen

Level 10
  • 418Posts
  • 25Oplossingen
  • 204Likes

Hoe het aangesloten zit snap ik dat je geen 600 haalt. Groene kabel links onder is vermoedelijke de inkomende kabel. Beste monteur laten komen om een aop te plaatsen en het verder goed te maken.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7509Likes

@Bert  dank je voor het overnemen, ik was onderweg naar Drenthe, best leuk topic's op je iPad doen in de auto als tijdverdrijf, waarom ik naar Drenthe moest wegens privé onstandigheden, heb topic niet meer bij gehouden.

 

@Henkvisser  De AOP is een oudje en ik denk dat Bert dit wel heeft doorgegeven en dat hulp onderweg is, anders hoor ik wel.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @Henkvisser, ik zie dat er om hulp is gevraagd 🙂 Het lijkt ook verstandig dat er een van onze monteurs langskomt. Ik heb de afspraak ingepland voor maandag 31 oktober tussen 12:00-18:00 uur. Je krijgt nog een bevestiging per e-mail. Het kan natuurlijk zo zijn dat je op dat moment niet aanwezig bent, verplaats dan de afspraak via mijn Ziggo. 

 

Laat je na het bezoek van de monteur weten hoe het gegaan is? 

Henkvisser
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

DPI stond aan, daar had ik al eens naar gekeken en wat ik las zou het geen noemenswaardige impact moeten hebben op de bandbreedte

 

Smart Queues stond al uit

 

Hardware offload stond al uit want DPI stond aan (zet je Threat Management helemaal uit dan gaat Hardware offload default weer aan). Nu zowel Threat Management als Hardware offload uitgeschakeld. Ik zag 1x een piek in de Ziggo speedtest download naar 240 mbps, maar dat was kennelijk eenmalig. Daarna blijft het sterk wisselen van 133  naar 180 naar 109.

Tests zijn via safari, chrome en opera voor Ziggo Speedtest en DSLreports, zowel utp als wifi

 

Het uitzetten van Threat Management (en daarmee automatisch hardware offload) leek dus even het verschil te maken, maar uiteindelijk toch maar een klein beetje helaas

Henkvisser
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

klasse, dank je!

Henkvisser
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ok, monteur is geweest, vriendelijke en kundige man. Hij heeft het AOP vervangen. Het leverde echter in 'mijn' setup geen snelheidswinst op. Daarop hebben we het modem uit bridge modus gehaald om direct daarop de snelheid te kunnen testen met volle snelheid als resultaat. Via kabel de volle 600 Mbps.

 

Goed en slecht nieuws: Aan Ziggo-zijde alles in orde, maar mijn kant faalt hard. De Unifi-setup is duidelijk de bottleneck, het wijst mijns inziens naar de USG 3 gateway/router. N.a.v. van eerdere opmerkingen in dit draadje al wat aanpassingen gedaan, destijds tevergeefs. 

 

Momenteel staat het modem nog in router-mode (DHCP aan) en heb ik verder nog niets veranderd omdat ik nu niet weet wat de beste oplossing is. De Unifu USG (met de switches en AP's (en tevens DHCP aan)) is ook nog op ongewijzigd verbonden. Er moet ergens iets niet goed ingesteld staan, de vraag is alleen wat precies, en wat de volgende stappen zijn. USG factory reset?

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

zie je iets op de USG met de volgende benamingen : hardware/software offloading, QOS ?

Henkvisser
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes

Ja, dat was een van de aandachtspunten en heb ik dus al bekeken. Ondertussen ook nog maar een keer alles nagelopen en het leek mij logisch datgene wat ziggo met mijn netwerk verbindt eens te checken: de kabel. En ja hoor, een ogenschijnlijk goede cat5e kabel blijkt toch niet zo goed. Vervangen en alles is in orde. Volle 600 Mbps download over USG en 400 Mbps+ over wifi.

 

Gelukkig is de monteur niet helemaal voor niets geweest. Dank voor de hulp en meedenken allemaal.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic