Vossss

Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Lag tijdens online gamen

Hallo,

 

Vandaag precies een week geleden is er een monteur bij mij langs geweest om mijn witte Connectbox aan te sluiten in de woonkamer. Het signaal dat op de aansluiting werd gemeten door de monteur was goed en ik haal daarom ook de volle snelheid met zowel uploaden als downloaden (350 down, 35 up) . Streamen en downloaden verloopt probleemloos.

 

Helaas is dit niet het geval bij het spelen van online games. Games als Fortnite, Warzone en Fifa zijn onspeelbaar geworden door de constante ervaring van lag spikes, packet loss en stotteren. De Connectbox zelf staat in bridge mode en ik heb daarachter een eigen TP-link router staan. De Xbox en PS4 zijn bekabeld aangesloten direct op de TP-link router.

 

Wat ik al geprobeerd heb:

-De connectbox uit bridge modus halen en direct aangesloten op de consoles

-De connectbox weer in bridge modus met daarachter een alternatieve ASUS router

-Alle LAN kabels vervangen

-Het meerdere keren resetten van Modem en Routers

-Alle apparaten zowel bedraad als draadloos losgekoppeld van het router/modem

 

Op mijn vorige adres maakte ik ook gebruik van een Ziggo verbinding met dezelfde apparatuur en bandbreedte en gamen verliep altijd probleemloos. Bellen met de servicedesk heeft tot nu toe nog niks opgeleverd dus ik hoop dat iemand mij kan helpen om dit probleem te verhelpen.

 

mvg Vos

162 Reacties 162
Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Goedemiddag@tobiastheebe 

 

Voordat de netwerkmonteur donderdag (hopelijk voor de laatste keer 😅)  komt heb ik een vraagje over mijn huidige aansluiting.

 

Sinds het plaatsen van het nieuwe AOP in de meterkast bemerk ik tijdens het gamen naast de lag spikes en jitter ook een soort extra "input lag" bij het spelen van online games. Om de aansluiting in de woonkamer uit te sluiten heb ik dit ook getest met de Ubee direct aangesloten op het AOP in de meterkast.

 

Image.jpeg

 

Is het mogelijk dat deze manier van aansluiten extra lag veroorzaakt?

 

Ook gaf je eerder in het topic aan dat ik de huidige set in de woonkamer het beste kan laten vervangen. Is dit omdat dit extra lag kan veroorzaken of omdat het high-pass-/retourbandfilter van de POA-254 in mijn situatie overbodig is?

 

Nogmaals dank voor al je input to nu toe.

 

mvg Vos

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ofwel de TRISZ-DG300 (in de meterkast) of de btv 01-SET (in de woonkamer) kan komen te vervallen. De btv 01-SET is technisch gezien een einddoos geworden. Overigens mag dit geen problemen veroorzaken. In jouw situatie heeft de POA-254 geen voordelen boven een POA-01-B of andere (tweeweg)splitter als de ESX-02, omdat je de TV-uitgang niet gebruikt. De btv 01-SET en POA-254 kunnen beide komen te vervallen en het modem kan via een 6 dB FPA (forward path attenuator) aangesloten worden om het downstream-vermogen te optimaliseren.

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@tobiastheebe 

Dank weer voor je  snelle reactie. Ik zal je input delen met de monteur, hopelijk kan hij naast het vervangen van de huisaansluitkabel ook dit voor me in orde maken.

 

mvg Vos

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Goedemiddag @tobiastheebe  en @Paul 

 

De monteur is vorige week geweest en hij  heeft het koppelstuk bij de entree vervangen.

 

Image-3.jpeg

 

Ook is het eerste AOP in de meterkast komen te vervallen (TRISZ-DG300) en is weer teruggezet naar de oude staat.

 

Image-2.jpeg

 

Het aansluitpunt in de woonkamer is nog in dezelfde staat (btv 01-SET met POA-254 ) want de monteur vond het niet nodig om die te wijzigen.

 

De netwerkmonteur ging grondig te werk. Hij heeft alles in huis uitgebreid doorgemeten. De huidige aansluiting zou volgens hem geen problemen meer moeten opleveren.

 

Helaas zijn met de bovenstaande wijzigingen het problemen tijdens het gamen niet verholpen, wat uiteraard zeer frustrerend is 😑 . Nog steeds jitter en lag. MTR en ping metingen naar game servers of google DNS laten op het eindstation naar mijn mening geen bijzonderheden zien. Wel zie ik vaak latency in de intermediate hops, maar zolang het eindstation goed is zou dit toch geen problemen moeten opleveren? Ik ervaar alleen packet loss als ik naar de de DNS server van ziggo een meting laat lopen.

 

ping google.png

ping ziggo dns.png

 

 

Dit is de huidige status van de Ubee modem, sinds vanmorgen krijg ik ook een melding van partial bonding US.

 

DownstreamDownstreamUpstreamUpstreamubee.jpeg

 

 

Heb als aanvullende test mijn Asus router meegenomen naar vrienden en familie met een Ziggo verbinding om het gamen te testen. Daar werkt het als een zonnetje.

 

Bufferbloat is er zeker maar ik kan dit tackelen door mijn verbinding met Qos iets af te knijpen. Dit kan dus ook niet de oorzaak zijn van de problemen die ik ervaar. Tenzij het dieper in het netwerk ligt.

 

Heeft iemand misschien nog suggesties over wat ik kan ondernemen om verbetering te krijgen?

Ik heb het gevoel dat het na 4 monteursbezoeken en van alles proberen nu een beetje vastloopt.

 

mvg Vos

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De monteur had de keuze tussen ofwel de TRISZ-DG300 in de meterkast of de btv 01-SET in de woonkamer te laten vervallen, hij heeft dus het voor het eerste gekozen. Beide opties waren prima. Uiteraard moet er wel een AOP zijn, de btv 01-SET moest dus intact blijven.

 

Er is een probleem met het OFDMA-kanaal, dit is niet gekoppeld en het zendvermogen is te laag (< 30 dBmV). Helaas komt het vaker voor dat het OFDMA-kanaal niet naar behoren functioneert met de huidige specificaties. Verder zijn op een aantal kanalen uncorrectable errors enkele zichtbaar.

 

@Paul Kun jij nog eens het signaal controleren, met name de upstream? Je gaf eerder aan dat de MER afwijkingen vertoonde.

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@tobiastheebe

 

Hartelijk dank weer voor je snelle input. Ik wacht de reactie van @Paul even af.

 

mvg Vos

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Vosss Dankjewel voor de terugkoppeling na het monteursbezoek. Balen dat het probleem nog niet verholpen is ondanks de inspanningen v.d. monteur. Ik heb nog eens een blik geworpen op het signaal. Na het monteursbezoek zie ik geen MER afwijkingen meer. Ik heb nu even een nieuwe nauwkeurige meting gestart om het signaal beter te monitoren. Eventuele ongeregeldheden op het signaal (SCQAM / OFDM/OFDMA ) zullen dan direct aan het licht komen. Kun jij op jouw beurt vandaag en morgen storingsmomenten bijhouden (datum en tijd) dan kan ik dit vervolgens vergelijken met de data in de nieuwe signaalmeting. Op basis van wat hier uitkomt kan ik dan bepalen welke vervolgactie hier wenselijk is. 

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Goedenavond @Paul 

 

Dank weer voor je reactie en het verder onderzoeken van het signaal.

 

Ik zal de storingsmomenten bijhouden en het signaal op het modem regelmatig checken.

 

Sinds gisteren schommelt de power tabel van de OFDMA upstream tussen de 28 en 33.5 dBmV. Op dit moment is het 33.5 dBmV, de status is weer locked en de partial bonding US message is verdwenen. Ik hoop dat er iets concreets uit de metingen komt want het vermoeden dat er iets mis gaat met de upstream is al meerdere keren voorbij gekomen in dit topic.

 

Ik hoor het graag van je zodra er een update is.

 

mvg Vos

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Ik zie zelf ook wel enige fluctuatie in zendvermogen op het OFDMA-kanaal, maar niet meerdere dBmV's.

 

20221005-01.png

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@tobiastheebe 

 

Misschien heeft het iets te maken met dat het upstream OFDMA kanaal bij mij (ik woon in voormalig UPC gebied) pas recent is toegevoegd. In eerdere screenshots van mij in dit topic was dit kanaal nog niet aanwezig. Ik las in een ander topic dat dit kanaal een sterker signaal nodig heeft (als ik het goed begrijp) dan de overige kanalen. Kan het zijn dat de toevoeging van dit kanaal eventuele upstream problemen aan het licht heeft gebracht?

 

mvg Vos

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Hier in voormalig Multikabel-gebied (fZiggo) is het kanaal in januari toegevoegd. Op dit moment is het kanaal actief in een gedeelte frequentiespectrum met een hogere ruisvloer dan de ATDMA-kanalen.

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@tobiastheebe 

 

Dank weer voor je reactie.

 

Volgens mij is het bij mij pas sinds een paar dagen actief. Gisteren en vandaag was er onderhoud aan het netwerk dus waarschijnlijk is het toen geactiveerd.

 

Als ik jouw verhaal goed begrijp is het dus normaal dat het signaal fluctueert omdat er sprake is van een hogere ruisvloer dan op de ATDMA kanalen.

 

Ik besef dat ik veel vragen heb maar ik probeer een duidelijke verklaring te vinden voor mijn problemen tijdens het gamen en omdat er al zoveel oorzaken zijn uitgesloten hoop ik dat we nu in juiste hoek zitten. Hopelijk leveren de metingen van Paul iets concreets op. Hartelijk dank iig voor het blijven meedenken.

 

mvg Vos

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Het is een vermoeden, maar denk dat het wel in die richting gezocht moet worden, in ieder geval voor de uitval ('Not Locked') van en het fluctuerend zendvermogen op het OFDMA-kanaal.

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Helder, we wachten het even af.

 

Update: Ik heb mijn Qos tijdelijk uitgezet en ik zie dat ondanks dat de signaalwaardes nu goed lijken ik moeite heb met het halen van de maximale uploadsnelheid. Soms wordt 35 wel gehaald maar ook dan blijft hij een tijdje steken rond de 15 mbps voordat de max is bereikt. Laatste meting was om 20:05. Misschien dat @Paul  iets heeft aan deze info. Edit: Ook het downloaden is om dit tijdstip een stuk lager (rond de 225 mbps),de laatste meting was om 20:22.

 

mvg Vos

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Vossss Dank voor het delen van je bevindingen. In de meting zie ik tot dusver nog geen ongeregeldheden terug, ook niet rond de tijdtippen die je doorgegeven hebt. Het lijkt mij goed om de meting nog even verder te laten lopen om te kijken of er later deze week mogelijk nog zaken aan het licht komen.

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@Paul

 

Dank voor je bericht. Ik wacht het resultaat van de meting even af.

 

mvg Vos

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Goedemiddag @Paul 

 

Ik heb vannacht tussen 00:00 en 00:35 een gamesessie gehouden, veel last van lag.

Tussen 00:30 en 00:35 sprong het upstream lampje op het modem voor korte tijd op blauw.

 

Tijdens MTR metingen had ik op de 2e hop (het modem) altijd een gemiddelde ping tussen de 8,5 en 9,5.

Deze is inmiddels gestegen naar een gemiddelde van 12/13 met hoge uitschieters. Wordt dit mogelijk veroorzaakt door de lopende metingen?

 

mvg Vos

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Vossss In de nauwkeurige meting zie ik ruis terug op het OFDMA kanaal. Dit valt deels samen met de data en tijd die jij aan mij doorgeeft. De meting die loopt heeft verder geen invloed op de ping/latency, de ruis die op het signaal te zien is daarentegen wel. Ik stel voor dat we de meting nog even doorlaten lopen en zodra ik meer data verzameld heb lijkt het mij verstandig hier opnieuw een netwerk expert naar te laten kijken. 

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@Paul 

Dank voor je snelle reactie.

Ik hoor het graag.

 

Mvg Vos

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@Paul 

Omdat er op dit moment nog metingen naar het modem lopen is het denk ik handig als ik een korte update van mijn kant geef.

 

Ik heb het afgelopen weekend, op zaterdag en zondag, meerdere gamesessies gehouden en er was weer sprake van hevige lag en jitter. Dit was in de ochtend, middag en avond. Sinds de toevoeging van het uptream OFDMA kanaal lijkt de lag en jitter nog hinderlijker aanwezig te zijn.

 

Sinds vandaag springt het upstream lampje op het modem weer regelmatig op blauw. Ook krijg ik weer de melding van Partial Bonding US in het welkomstmenu van het modem. Het OFDMA kanaal staat dit keer wel op locked en het vermogen lijkt goed te zijn (boven de 30 dBmV ?).

 

Schermafdruk_2022-10-10_20-16-55.pngSchermafdruk_2022-10-10_20-18-03.pngSchermafdruk_2022-10-10_20-18-29.pngSchermafdruk_2022-10-10_20-18-57.png

 

In de event log van het modem komen de onderstaande meldingen vaak voor:

 

-No Maintenance Broadcasts for Ranging opportunities received - T2 time-out

-Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3 time-out

-No Ranging Response received - T3 time-out

 

Uit verschillende speedtests blijkt dat de up en downloadsnelheid van 35/350 niet gehaald wordt. Dit is met name bij de upload het geval.

 

Mocht er iets afwijkends geconstateerd worden nav de data van de lopende metingen dan hoor ik het graag.

 

mvg Vos

 

Uitgelicht topic