Vossss

Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Lag tijdens online gamen

Hallo,

 

Vandaag precies een week geleden is er een monteur bij mij langs geweest om mijn witte Connectbox aan te sluiten in de woonkamer. Het signaal dat op de aansluiting werd gemeten door de monteur was goed en ik haal daarom ook de volle snelheid met zowel uploaden als downloaden (350 down, 35 up) . Streamen en downloaden verloopt probleemloos.

 

Helaas is dit niet het geval bij het spelen van online games. Games als Fortnite, Warzone en Fifa zijn onspeelbaar geworden door de constante ervaring van lag spikes, packet loss en stotteren. De Connectbox zelf staat in bridge mode en ik heb daarachter een eigen TP-link router staan. De Xbox en PS4 zijn bekabeld aangesloten direct op de TP-link router.

 

Wat ik al geprobeerd heb:

-De connectbox uit bridge modus halen en direct aangesloten op de consoles

-De connectbox weer in bridge modus met daarachter een alternatieve ASUS router

-Alle LAN kabels vervangen

-Het meerdere keren resetten van Modem en Routers

-Alle apparaten zowel bedraad als draadloos losgekoppeld van het router/modem

 

Op mijn vorige adres maakte ik ook gebruik van een Ziggo verbinding met dezelfde apparatuur en bandbreedte en gamen verliep altijd probleemloos. Bellen met de servicedesk heeft tot nu toe nog niks opgeleverd dus ik hoop dat iemand mij kan helpen om dit probleem te verhelpen.

 

mvg Vos

162 Reacties 162
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Goedenavond Bert,

 

Dank voor je snelle reactie.

 

Zoals gevraagd heb ik de screenshots bijgevoegd. De foto's zal ik in een apart bericht uploaden aangezien 10 bijlagen de max is.

 

mvg Vos

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Goedenavond Bert,

 

Ter aanvulling ook de foto's van de aansluiting.

 

mvg Vos

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Bedankt voor je reactie Steefb.

 

Helaas ondervind ik deze problemen al 7 dagen ( sinds de plaatsing van het modem) zowel op PSN als Xbox. Het lijkt me dus onwaarschijnlijk dat dit gerelateerd is aan de huidige storing op het Playstation Network.

 

mvg Vos

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Ik zie een wirwar van draden en begrijp niet helemaal welke kabel er naar de woonkamer gaat.

Is de wandcontactdoos in de woonkamer aangesloten door een Ziggo monteur of zelf gedaan of was dat al zo?

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Goedenavond Bert,

 

Voor zover ik weet heeft de monteur het een en ander aangepast in de meterkast (deze zit niet in mijn woning maar beneden aan de trap) . Oorspronkelijk zat de ziggo kabel die vanaf buiten komt aangesloten op een splitter en een versterker. Omdat de bewoners die boven mij wonen geen behoefte hebben aan een kabelaansluiting heeft hij de kabel direct doorgezet naar de kabels die door de muren in mijn woning lopen. In mijn woning zat een verouderd aansluitpunt, de monteur heeft deze vervangen met een nieuwe maar kon het doosje niet goed sluiten omdat de kabel niet lang genoeg was. Ik was vergeten te vermelden dat ik ook al geprobeerd heb om de splitter in de woonkamer weg te halen aangezien deze overbodig is met een internet-only abonnement. Helaas ook zonder resultaat.

 

mvg Vos

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

Goedenavond @Bert 

 

Ik vroeg me af of je iets hebt kunnen aflezen aan mijn down en upstream signalen, helaas heb ik nog steeds last van de hinderlijke lag spikes en stotteren tijden het gamen. Zelf ik heb ik op mijn bekabelde laptop een aantal ping metingen laten lopen naar een server in de buurt en daar zijn de lag spikes ook zichtbaar ( zie bijgevoegd).

Mocht jij of iemand anders een suggestie hebben dan hoor ik het graag.

 

mvg Vos

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De installatie ziet er over het algemeen goed uit, wel had de monteur eigenlijk de opdraaistekkers moeten vervangen door krimp- of compressiestekkers, deze zijn beter afgeschermd.

 

20220721-02.JPG

 

De versterker en splitter in de meterkast zijn omzeild en kun je verwijderen. De splitter in de woonkamer kun je permanent verwijderd laten, ondanks dat dit geen merkbaar effect heeft, open aansluitingen moeten zoveel mogelijk voorkomen worden.

 

De downstream- en upstream-waarden zijn (zeer) goed. Zou je ook de historie willen plaatsen?

job-lek

Level 5
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

Kan het zijn dat het signaal juist te sterk is?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Het downstream-vermogen is met -1 tot 3 dBmV nagenoeg perfect. Zonder splitter wordt dit 3 tot 7 dBmV, nog steeds goed. Tot 11 dBmV is acceptabel.

job-lek

Level 5
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes

JA je hebt gelijk. Dan zou het ook slechter moeten worden zonder splitter

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De open aansluiting op de splitter kan wel van een afsluitweerstand IEC female voorzien worden om instraling te voorkomen en het vermogen op het huidige (vrijwel) ideale niveau te houden.

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@tobiastheebe  en @job-lek ,

 

Hartelijk dank voor jullie snelle reactie! Ik zal screenshots van mijn netwerkhistorie bijvoegen.

 

Goed om te horen dat de signaalwaardes goed zijn. Even voor de duidelijkheid, het kan dus geen kwaad om de splitter te verwijderen? Zou er nog een monteur moeten langskomen om krimp of compressiestekkers in de meterkast te plaatsen?

 

Heb zelf ondertussen wat onderzoek gedaan en weet dat ik op mijn vorige adres gebruik maakte van een Connectbox Arris in bridgemode met daarachter een eigen Asus router. Op mijn nieuwe adres maak ik gebruik van een Connectbox Compal in bridge met een eigen Asus router. Ik ben er achter dat ik op mijn nieuwe modem last heb van bufferbloat, wat ik deels kan verhelpen met de bandbreedtebegrenzer op de Asus maar toch lost dit het probleem van de lag spikes niet op. Als ik oude tests bekijk vanaf mijn vorige adres bleef de ping altijd stabiel en de waardes van bufferbloat laag. Kan het zijn dat mijn huidige modem problemen geeft? Ik heb in andere topics gezien dat ik niet de enige ben met dit probleem. Hoop wel dat dit op te lossen is want gamen is nogal frustrerend op deze manier 😑

Nogmaal dank voor jullie input 💪

 

mvg Vos

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

De log laat enkel een tweetal resets/power cycles zien, geen (signaal)problemen. Je kunt de splitter inderdaad verwijderen, maar het vermogen in zowel DS als US is met splitter vrijwel perfect. Ik zou alleen nog een afsluitweerstand plaatsen op de open aansluiting om instraling te voorkomen, maar dit is puur preventief: ik zie geen enkel teken van ruis of andere problemen.

 

Bij een eventuele volgende monteursafspraak zou ik de monteur de stekkers laten vervangen, maar een directe noodzaak is er niet. Mocht je bij een hogere uptime toch zien dat de correctable RS errors (kolom 'Post RS Errors') op een of meerdere kanalen significant hoger uitvallen dan op andere kanalen, dan kunnen de huidige opdraaistekkers daarvan wel de oorzaak zijn.

 

Zonder QoS zal er inderdaad sprake zijn van bufferbloat, zeker bij een snelheidstest. Het Arris-modem is qua hardware identiek aan het Compal-modem, alleen de software verschilt. Beide modems kennen ook zowel in bridge als router mode de beperkingen van de Puma-chipset en ik vermoed dat deze ook in jouw geval problemen oplevert.

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@tobiastheebe 

 

Dan zal ik voor de zekerheid de afsluitweerstand bestellen. Ookal is dit niet de oplossing, voorkomen is beter dan genezen 🙂. Ook zal ik de kolom Post RS errors in de gaten houden.

 

Door jouw input heb ik bepaalde oorzaken kunnen uitsluiten. Mijn vermoeden is ook dat mijn huidige modem dan wel eens het probleem kan zijn. Ik hoop dat iemand van Ziggo meeleest zodat we hier een gepaste oplossing voor kunnen vinden want gamen met deze lag spikes is waardeloos.

 

Bedankt voor je hulp!

 

mvg Vos

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnenkort in het topic langs en kan het signaal verder onderzoeken en/of een meerdaagse meting opstarten. Vooral wat betreft de upstream zijn bepaalde gegevens (MER, CER en capaciteit/minislots) alleen inzichtelijk voor Ziggo, er kan dus ook iets spelen wat tot nu toe niet aan het licht gekomen is.

 

Als er geen bijzonderheden zichtbaar zijn, dan is een UBC1318ZG nog een optie. Dit is een zakelijk modem met Broadcom-chipset, kent niet de beperkingen van de Puma-chipset en is bij uitstek geschikt om in bridge mode te worden gebruikt.

Vossss
Topicstarter
Level 6
  • 83Posts
  • 0Oplossingen
  • 19Likes

@tobiastheebe 

Dan wacht ik de bevindingen van de moderator even af. Anders hoop ik dat het zakelijke modem de oplossing kan bieden 👍

 

mvg Vos

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31064Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15501Likes

Deze test geeft ook nog wel eens interessante resultaten.

Uitgelicht topic