Max123

Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Lag spikes tijdens gaming en trage verbinding met vlagen

Al jaren ondervinden wij hinder van een instabiele internetverbinding waarbij lag spikes tijdens gaming het voornaamste is wat voorkomt. Dit hadden  we al met de conectbox, maar om toch de performance van dat ding weg te nemen, hadden we zelf een router aangeschaft en deze verbonden aan de connectbox en de connectbox vervolgens op bridged gezet. In het begin leek het beter te zijn, maar later merkten we toch dat het niet is verbeterd. Zal het placebo effect wel zijn geweest. Vorig jaar was er ook een monteur langs geweest maar die merkte niks en was binnen letterlijk 5 minuten alweer weg met als reden: "Het eten thuis is klaar". Dus wij moesten de kosten zelf betalen, dit aan de klantenservice voorgelegd en uiteindelijk de kosten niet hoeven te betalen. Dit heeft ons echter niet geholpen aan een betere en stabielere internetverbinding.

 

Ik had de community website doorgelezen en zag dat meerdere mensen tijdens gaming last hadden van lag spikes en een niet stabiele verbinding en zij hadden ook de connectbox met de welbekende Puma chip. Daarnaast een post gezien van @anoniemforum om tests uit te voeren en deze tests zijn bijgesloten met de foto's die van belang zijn.

 

Onze infrastructuur is als volgt: Internet komt binnen via wandcontactdoos met daarop een splitter. Vervolgens een coax kabel naar het modem en de andere naar de TV. De connectbox staat in bridged en vanuit de connectbox loopt een kabel naar de router die ernaast staat die ook een WiFi signaal afgeeft. Zie foto's voor verdere verduidelijking.

 

Wat ik graag zou willen is dat het probleem van lag spikes en een instabiele internetverbinding opgelost wordt. Maakt niet uit hoe, zolang we weer zoals vanouds fatsoenlijk kunnen gamen en zonder gezeur het internet kunnen gebruiken.

 

Zoals in de foto's te zien is de performance best wel slecht. Daarnaast zie ik in het modem ook veel "No Ranging Response Received"

 

IMG_20220126_174322.jpg

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer

1682000000938256qam11
2666000000938256qam9
3674000000938256qam10
4690000000938256qam12
5698000000938256qam13
6706000000938256qam14
7714000000938256qam15
8722000000838256qam16
9730000000838256qam17
10738000000838256qam18
11746000000838256qam19
12754000000838256qam20
13762000000838256qam21
14770000000838256qam22
15778000000838256qam23
16786000000738256qam24
17794000000638256qam25
18802000000638256qam26
19810000000538256qam27
20818000000538256qam28
21826000000537256qam29
22834000000638256qam30
23842000000637256qam31
24850000000637256qam32

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors

1Goed (Locked)38.6054099880319161
2Goed (Locked)38.6054099880234679
3Goed (Locked)38.6054099879782078
4Goed (Locked)38.6054099879833637
5Goed (Locked)38.98340998799458101
6Goed (Locked)38.6054099880156992
7Goed (Locked)38.6054099880250990
8Goed (Locked)38.6054099879979258
9Goed (Locked)38.9834099880240488
10Goed (Locked)38.98340998796391117
11Goed (Locked)38.60540998797432169
12Goed (Locked)38.98340998801513100
13Goed (Locked)38.6054099879855460
14Goed (Locked)38.9834099879569762
15Goed (Locked)38.6054099880136881
16Goed (Locked)38.60540998802109105
17Goed (Locked)38.60540998797972218
18Goed (Locked)38.60540998794129227
19Goed (Locked)38.60540998804021362
20Goed (Locked)38.60540998804020477
21Goed (Locked)37.63640998804676339
22Goed (Locked)38.983409988009334875
23Goed (Locked)37.93640998805342663
24Goed (Locked)37.63640998792801355

 


Upstream.PNG

Puma4.PNG

Puma8.PNG

Puma9.PNG

Puma10.PNG

Pingplotter.PNG

     

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Max123
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Paul Bedankt voor het nieuwe modem! Ik merk veel verschil in zowel de PingPlotter, als het gamen. De erge lagspikes heb ik niet meer en de Pingplotter ziet er "rustiger " uit dan voorheen. Bedankt voor de geboden oplossing!

Bekijk in context

28 Reacties 28
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

In de downstream is wat ruis zichtbaar (correctable errors ofwel 'Post RS Errors'), maar gezien de uptime van het modem (circa 21 dagen) valt het mee. Dat geldt ook voor de hoeveelheid T3 timeouts. De verouderde TV-kabel kan een oorzaak zijn.

 

Mogelijk loop je inderdaad tegen de beperkingen van de Puma-chipset aan, maar er zou ook iets anders kunnen spelen m.b.t. het signaal wat alleen Ziggo in de achtergrond kan controleren. Ik heb daarom gevraagd of een van de moderators (Ziggo-medewerkers) een signaalcontrole kan doen.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

de downstream is aan de hoge kant 

gezien je al een splitter gebruikt heb je al wat demping daarom lijkt het mijn verstandig als een moderator even beoordeeld of niet beter een monteur het signaal vanuit de straatkast wat zou kunnen verzwakken.

 

andere optie is een coax demper of forward path attenuator maar dat lijkt mijn in dit geval niet slim gezien het signaal met een splitter er tussen al aan de hoge kant is

 

zet even je postcode en huisnummer in je profielinstellingen

dat kun je doen door op je profielfoto te klikken daarna profielinstellingen

Max123
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@tobiastheebe en @anoniemforum bedankt voor de reacties! In de profielinstellingen heb ik al postcode en huisnummer ingevuld. Het klopt inderdaad dat de modem geen lange uptime heeft. Wij proberen deze elke maand effe de stekker eruit te trekken en een paar minuten later weer in te steken. Om te kijken of dit hielp, maar de situatie blijft hetzelfde.

 

Ik zie dat ik de verkeerde foto heb bijgevoegd in de topicstart. Hieronder is de huidige/normale situatie. Had de eerder geposte situatie geprobeerd maar dat gaf dezelfde resultaten.

 

IMG_20220126_191239.jpg

 

IMG_20220126_191322.jpg

Dit verdient de schoonheidsprijs inderdaad niet, maar zo had de monteur het gemonteerd jaren geleden. Vanaf de eerste foto is de linker kabel voor de radio en de rechter voor de TV.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Op zich is er niets mis met splitter op splitter, zolang het modem maar op de eerste splitter aangesloten is. Wel komt analoge radio binnenkort te vervallen en worden zowel de POA-1IEC-NL als de radiokabel overbodig. Verder zijn de TV- en radiokabel beide verouderd en onvoldoende afgeschermd. Je kunt ook nog testen met het modem direct op het AOP aangesloten.

Max123
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Okay goed om te weten, thanks! Zijn nog de kabels van tientallen jaren geleden. Aangezien de radiokabel door de kruipruimte gaat door een gat van de begane grond en bij de radio weer uit komt, aan de andere kant van de kamer. Witte TV kabel hebben we achter de plinten getrokken.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Indien mogelijk zou ik wel de TV-kabel vervangen. Via Ziggo Randapparatuur zijn diverse lengtes beschikbaar tot 10 meter. Een kabel van maximaal 5 meter kan ook kosteloos toegestuurd worden.

 

De radiokabel kun je t.z.t. simpelweg afkoppelen en daarna de TV-kabel weer direct op de POA-01-B aansluiten.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

zie dat we tegelijk waren met antwoorden @tobiastheebe  

 

de Post RS Errors had ik bewust niet genoemd wegens dat het wel mee valt 

 

de tv kabel twijfelde ik even of die nog goed was 

 

rechtstreeks op het aop is het proberen waard wel ben ik bang dat de downstream dan nog een tikje hoger is 

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31062Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15501Likes

Ik heb zo'n TV-kabel vorig jaar vervangen door Technetix RLA++ bij familie. Oude kabel zorgde bij live (HD)TV voor haperingen en blokjes in beeld, met nieuwe kabel (10 meter) meteen opgelost.

 

Met het modem direct op het AOP komt de downstream inderdaad nog ~4 dB hoger uit, is dan ook alleen om te kijken of de jitter nog steeds voorkomt wanneer het signaal zo ruisvrij mogelijk is.

 

Het is zeker geen slecht plan om een forward path attenuator (3 of 6 dB) op het modem te laten plaatsen. Een andere tap in de EV is soms ook mogelijk, maar extra demping binnenshuis verdient de voorkeur.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

Wat ik graag zou willen is dat het probleem van lag spikes en een instabiele internetverbinding opgelost wordt. Maakt niet uit hoe, zolang we weer zoals vanouds fatsoenlijk kunnen gamen en zonder gezeur het internet kunnen gebruiken.

Hi Max, ik hoop dat we hiervoor kunnen zorgen!

 

Zoals in de foto's te zien is de performance best wel slecht. Daarnaast zie ik in het modem ook veel "No Ranging Response Received"

Maar hier ben ik het niet mee eens. De verbinding tussen ons en jouw modem ziet er prima uit, ik zie geen bijzonderheden in de logs en in de metingen. Ik heb dus nog geen indicatie waardoor deze problemen veroorzaakt worden en daar moeten we naar op zoek.

 

Dat begint met het probleem zelf analyseren. Wat voor problemen ervaar je precies en wanneer ervaar je die?

- Een pingspike in een spel, hoe lang duurt die, wat zie je gebeuren, zie je ook gelijktijdig een pingspike in een lopende pingtest naar een andere host, etc...

- Ervaar je het nog op andere manieren buiten het gamen?

 

Zou je in je router pingverzoeken van buitenaf willen toestaan? Dan kunnen we ook vanaf onze server wat metingen doen.

Max123
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hey Mark,

 

De pingverzoeken heb ik aangezet.

 

Wat wij ervaren is een continu niet "smooth" lopend spel tijdens Multiplayer. Dit geldt voor alle Multiplayer games die gespeeld worden. Af en toe komt er dan ook een moment van een paar minuten dat het haperen sterker wordt en daarna is het voor even "normaal" (dus het niet "smooth" draaien). Daarnaast krijgen we altijd de melding dat de connectie tussen de server van de game en de pc waar vanuit gegamed wordt niet stabiel is met een percentage van enkele procenten in packet loss. Tussendoor wordt de ms dan ook 100 of hoger, dit blijft dan zo voor paar minuten en deze daalt dan vervolgens als het "goed" gaat. Echter kan dit ook de hele avond duren waardoor de lol er al snel af is. Ik game dan ook alleen maar na 19:00 uur tot 23:00 uur. Aan de FPS ligt het niet aangezien een vriend zijn pc (krachtiger als die van mij) hier is gaan proberen en hij ervaart dezelfde problemen met het internet tijdens multiplayer als mij. Zodra single player gespeeld wordt, heb ik geen problemen.

 

Buiten het gamen komt geregeld voor dat we 10-20 seconden moeten wachten voordat een website als tweakers.net of andere nieuwswebsites geladen moeten worden.

 

De vraag:  zie je ook gelijktijdig een pingspike in een lopende pingtest naar een andere host? Wil je dan zien dat ik tijdens het gamen Pingplotter heb aanstaan en daar de resultaten van wilt weten? Of naar een host binnen netwerk?

 

De firmware van de router (ASUS RT-AC86U)  is trouwens up-to-date. Deze is vorige week nog geüpdatet maar gaf geen verschil. Daarnaast zet ik alvorens het opstarten van de game alle lopende processen uit die ik niet nodig heb. Waardoor zo min mogelijk programma's gebruik maken van het internet/de pc.

Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes

De pingverzoeken heb ik aangezet.

Hmm, ik kan je router nog steeds niet bereiken. Volgens mij heet de optie "Respond to ICMP Request from WAN" (oid) in de GUI van de Asus, die moet enabled/ON zijn.

 

De vraag:  zie je ook gelijktijdig een pingspike in een lopende pingtest naar een andere host? Wil je dan zien dat ik tijdens het gamen Pingplotter heb aanstaan en daar de resultaten van wilt weten? Of naar een host binnen netwerk?

Om uit te sluiten dat alleen het spel er last van heeft zou je op de achtergrond een command prompt (ping www.google.nl -t) of pingplotter kunnen laten draaien naar google of 8.8.8.8 ofzo.

Gezien je verhaal vermoed ik dat het probleem niet alleen ingame maar ook in de pingtest daarnaast zichtbaar zal zijn.

Max123
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hey Mark,

 

Had de Pingplotter aangezet tijdens het gamen. Hieronder het resultaat voor de gehele sessie 

 

Pingplotter tijdens gamen.PNG

 

De router instellingen zijn aangepast. Had hem vergeten op te slaan 😅

Router firewall settings.PNG

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Max123 Hartelijk dank voor het aanpassen v.d. instelling op je router! We hebben nu een signaalmeting en een ICMP meting lopen op de verbinding om de verbinding de komende dagen even nauwkeurig te monitoren. ZIe jij kans de komende dagen storingsmomenten (datum + tijdstip) bij te gaan houden? Wij kunnen dit dan vergelijken met onze meetresultaten en zodoende achterhalen of dit een netwerkgerelateerd probleem is, of dat hier mogelijk een andere oorzaak is. 

Max123
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hebben jullie al iets kunnen zien op jullie monitoring? Vandaag was het weer raak tijdens het gamen. Je kunt de tijdstippen zien op onderstaande screenshot.

Pingplotter tijdens gamen 01022022.PNG

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Max123 In de meting op het signaal en ICMP zie ik tot dusver geen bijzonderheden terug. Had je alleen deze lagspikes bij de online game, of merkte je dit ook op andere apparaten? We zouden om een en ander uit te sluiten ook nog eens met het modem in routermodus kunnen testen en daarop dan even 1 computer/laptop bekabeld aansluiten. Ik kan niet zien wat er achter het modem allemaal gebeurd.

Max123
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Hey @Paul. Modem in routermodus zetten is prima! Zullen we afspreken dat jullie dit morgen om 9:00 uur 's ochtends doen of om 16:00 uur in de middag? Ligt eraan wanneer jullie dit bericht zien.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Max123 Ik lees je bericht nu. Kan ik je modem nu in router modus zetten of is dat nu niet handig?

Max123
Topicstarter
Level 3
  • 17Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@Paul Ben nu aan het werk en wil het risico niet nemen. Om 16:00 uur ben ik klaar en kan je het omzetten naar ROUTER modus.

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7273Likes

@Max123 Is goed! Dan wacht ik tot na 16 uur. 😉

Uitgelicht topic