Beste lezer,
Ik heb de laatste tijd best vaak last van het internet die wegvalt. Ik volg een tijdje het forum hier, en vroeg me af of er een firmware update is geweest, die dit kan veroorzaken, aangezien ik veel mensen hierover zie klagen, op dit forum.
Ik heb net een verbroken verbinding gehad om mijn bekabelde PC. Kijkend in de log zie ik op dat tijdstop LAN Login success, het lijkt erop dat deze box zijn connectie kwijt was en zich weer heeft aangemeld
Ook met de wifi op mijn tablet heb ik last, dus het ligt niet aan het medium. Soms verdwijn het wifi logo, hetgeen duidt dat de box goed de weg kwijt is aangezien het wifi signaal helemaal weg is/was. Het kan zijn dat er toen een update is geweest van de software, want ik zie in de logging het volgende:
Ik heb deze box al jaren, maar eingelijk nooit problemen gehad, bekabeld of met de WIFI. De laatste tijd valt de verbinding ook vaak weg als ik thuis werk en via Microsoft Teams een videocall heb.
Ik vraag me nu af op de box aan het verouderen is, of dat de kabels/splitter het begeven. Het probleem lijkt sinds ongeveer de laatste 2 maanden voor te doen. Hiervoor heb ik nooit last gehad.
Hieronder de gegeven van de modem:
Het zijn niet extreem veel meldingen, maar wel erg verstoren aangezien ik thuiswerk, merk ik het snel als het internet eruit ligt, ookal is het voor voor een korte (20 seconde) periode. Ik heb hiervoor, een aantal weken geleden, dit nooit zo vaak ervaren.
Mocht men meer willen weten dan hoor ik het graag.
Hieronder nog even een overzicht van hoe de kabels zijn verbonden:
Signaal komt binnen op de witte "box". Daarboven zit een splitter (denk ik). Vanuit daar gaat de kabel naar een andere splitter (Denk ik):
En van daar gaat de witte kabel de modem in:
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Je hebt niet de juiste AOP en de daar bijhorende POA en kabels.
Dat moet dus eerst geregeld worden.
@S4R schreef:Je hebt niet de juiste AOP en de daar bijhorende POA en kabels.
Dat moet dus eerst geregeld worden.
🤣Abracadabra.
Dit moest ik beide Googlen:
AOP staat voor abonnee overname punt
POA, is de versterker.
Maar dit heeft allemaal goed gewerkt tot recent. Hoe kan ik nu zorgen dat alles "juist" wordt gemaakt? Ziggo bellen neem ik aan?
POA is het verdeelblok wat je op de AOP drukt.
Zo
Er moet een monteurafspraak worden gemaakt. Je kan bellen of wachten totdat er iemand van Ziggo dit topic leest.
Het modem is nu achter de tweede splitter aangesloten, wat niet de bedoeling is. Naast het AOP (VQ601R) zijn ook beide splitters en de kabels verouderd.
Als meterkast-AOP wordt tegenwoordig een TRISZ-DG300/FISO-X11 geplaatst, met daarop een POA-254/POA-550/TPS-258 als (eerste) splitter. Op deze splitter wordt het modem aangesloten met een F/F-kabel rood/rood. De TV-kabels kunnen (met nieuwe F connectors) aangesloten worden op een ESX-02 of vergelijkbaar, die op diens beurt met een IEC/F-kabel groen/rood op de eerste splitter wordt aangesloten. De tweede splitter vervangen door een versterker (FRA-752X) is ook een optie.
De actuele DS/US-waarden zijn goed, op de wat hoge US Tx na, maar dat is aan de huidige aansluitwijze te wijten (zie hierboven). In de historie is niets zichtbaar wat op uitval duidt, 'LAN login success' ben jij (inloggen op webinterface).
Je kunt testen met het modem direct op het AOP aangesloten. Kun je tevens alle opties behalve 'Firewallbeveiliging' uitschakelen voor zowel IPv4 als IPv6 op de pagina Geavanceerde instellingen → Beveiliging → Firewall? Aangezien je in voormalig UPC-gebied woont is het mogelijk dat IPv6 niet zichtbaar is, dat is geen probleem.
Tenslotte is vervangen van de Arris TG2492 door een Sagemcom F3896 te overwegen, maar daarvoor moet eerste de coaxinstallatie hedendaags gemaakt worden.
Je kunt ook hier een gratis storingsmonteur bestellen: De monteur | Klantenservice | Ziggo
Hey @AshwinR, welkom op onze Community!
Wegvallend internet is natuurlijk behoorlijk storend. We zijn weer een paar daagjes verder. Is het nog gelukt met de tips van @tobiastheebe en merk je ook verbetering? Zo niet, dan is het een goed idee om een monteur in te plannen zoals @Bert aangeeft. Hou ons in de loep voor updates over je ervaringen. 😄
Hoi,
Ik heb nog geen actie ondernemen, Ik zal contact openemen voor een monteur.
Goedemiddag @AshwinR ,
Helemaal goed hoor! Ik kan eventueel ook een afspraak voor je inplannen. Laat het maar weten! 😉
Het leek, na het openen van dit topic goed te gaan, maar nu laden website weer traag:
Die waarden lijken mij niet geweldig. Soms zakt het weer naar dubbele (2) cijfers, maar over 1000ms (4 cijfers) is erg veel. Kan een monteur ingepland worden? Vreemd genoeg zegt de Ziggo servicsan geen problemen te hebben (Wij van WC eend........), hetgeen ik heel raar vind, aangezien die pingwaarden echt niet goed zijn. Ook een test vanaf de conect box geeft aan dat alles ok is, terwijl dit niet zo is.
Het is op alle sites die ik open, dus ligt niet aan de andere kant en netlfix op de computer moet ook bufferen, als ik naar voren spoel. Dat gaat, als de ping waardes veel lager liggen, instant.
EDIT:
Nu een paar minuten verder en alles laat een stuk sneller, dat is ook terug te zien aan de ping waarden:
Wegvallend internet is natuurlijk behoorlijk storend.
succe6
er is al gezegd dat het aop etc verouderd is, het ene moment gaat het dan dus goed en het andere moment niet. zou gewoon een monteur laten komen..
Hi allemaal,
Ik heb een aantal berichten hier verwijderd, doordat deze in strijd zijn met onze kernwaarden/huisregels en persoonlijk van aard worden. Hierbij dan ook het vriendelijke verzoek om bij het plaatsen van een bericht de huisregels in acht te nemen.
Zoals aangegeven is de kans groot dat de problemen met de verbinding worden veroorzaakt doordat het AOP is verouderd en de aansluitwijze niet hedendaags is. Mijn collega, Jesse, heeft aangeboden om hier een monteur voor langs te laten komen. Hier wil je nu graag gebruik van maken @AshwinR. Bij deze heb ik de afspraak met de monteur ingepland voor donderdag 24 april tussen 13:00 - 16:00 uur. Een bevestiging per e-mail volgt nog.
Mocht de afspraak niet gelegen komen, dan kan deze worden gewijzigd in Mijn Ziggo via 'Je monteursafspraken' naar een andere dag/tijd. Ik ga er vanuit dat de monteur de problemen voor je zal oplossen. Houd je ons op de hoogte nadat de monteur is geweest? 🙂
Monteur is donderdag langsgeweest, maar vandaag toch rond 17:30 - 18:00 was het weer bar slecht internet.
Vandaag, tijdens het kijken van Netflix werd er heel lang gebufferd en kon ik gewoon niks. Internet op mobiel en Tablet gechecked, die via de wifi werken, en deze waren ook supertraag. Dus bekabled en met WIFI weer problemen. Bekabeld is dan wel met powerline, maar dit zou de Wifi niet mogen schaden. Als het alleen de bekaldebe PC was, dan snap ik dat ik moet gaan kijken naar mijn powerline devices, maar de wifi was ook supertraag. Inmiddels zijn de speedtest test waarden beter, maar ziggotv, via de tablet is behoorlijk aan het happeren, dit is in het verleden nooit geweest.
Ik heb de modem gerestart. Na het herstarten van de modem duurde het 20 minuten voordat ik op mijn mobile en tablet weer een wifi logo zag, dit was in het verlende veel sneller. Ik heb het vermoeden dat de modem gewoon niet goed is.
De wifi is direct via de Ziggo modem, er zitten geen Repeaters of Mesh neterk tussen.
Hieronder de speedtests van 3 apparaten:
Speedtest - Mobiele telefoon WIFI
Speedtest - Tablet WIFI
Speedtest - PC bekabeld, via Powerline
Zoals je ziet, zijn de donwload waarden bedroevend slecht, en geeft ook aan waarom de speedstest pagina openen, minuten duurde.
Met de Ping zag ik ook onzettend veel drops
Nadat de montuer donderdag was weggegaan waren de WIFI snelheden 250 MBIT en 30 Mbit Upload, precies zoals volgens het abbonement. Maar waar de lage download waarden vandaag vandaan komen, is mij een raadsel.
Ik ga kijken of Ziggo mijn modem kan vervangen, zo niet, dan heb ik tot volgend jaar Januari te gaan, en dan gaat Ziggo eruit.
Heb je al eens getest zonder de PLC-adapters? Deze kunnen namelijk spontaan een bridge opzetten naar buren als de beveiliging niet op orde is, wat uiteenlopende problemen (o.a. traagheid en instabiliteit) veroorzaakt binnen het gehele LAN (ongeacht ethernet/Wi-Fi), ik heb dit in het verleden zelf meegemaakt.
Overigens sluit ik niet uit dat een nieuw modem (de eerder genoemde Sagemcom F3896) de oplossing is.
Hmmmmmm, dat zou ik dan nog moeten testen. Dat wordt dan een lange kabel van de Ziggo modem naar mijn PC. Denk je dat de powerline, de modem zo danig op hol laat slaan, dat de WIFI ook niet goed werkt? Ik moet zeggen dat heel snel, na mijn bovenstaande reactie (leest er een engineer van ziggo misschien mee???) , het internet weer stabiel werd, zonder enig reboot van wat dan ook. Of gewoon toeval....? Netflix (Nvidia shield, bekabeld) was weer scherp, geen blokkerig beeld en de ziggo TV app, op de tablet (WIFI), speelde weer zonder enig happeren.
Nu net voor het slapen gaan nog een speedstest op de tablet:
Alles reageert weer supersnel, ook op de tablet, dat is ook te zien aan de snelheid van de WIFI.
Ergens hoop ik eingelijk dat een engineer, wat dieper in de logging kan kijken nog er wat is gebeurd op de modem, tussen 17:30 en 20:00. Iets wat ik als klant niet kan zien, in de normale logging. Het feit dat het 20 minuten duurde, voordat mijn apparaten weer de WIFI, zagen vind ik maar raar. Hetgeen mij doet vermoeden dat de modem niet lekker is. In het verleden wel eens vaker een modem reboot gehad/gedaan, maar er was altijd binnnen 5 minuten weer wel WIFI connectie.
De situatie die ik in mijn vorige reactie schetste veroorzaakt inderdaad uitval/instabiliteit op zowel ethernet als Wi-Fi. Omdat je externe IPv4-adres in alle screenshots hetzelfde is, zowel toen het probleem speelde als toen dit weer was opgelost, lijkt van deze situatie echter geen sprake te zijn.
Aangezien tenminste op de PC de upload in orde c.q. conform abonnement was terwijl de download extreem laag was speelde mogelijk een probleem in de downstream. Misschien kun je nog eens de eerder geplaatste gegevens van het modem ophalen? De tabbladen Status en Configuratie mag je overslaan.
Goedemiddag @AshwinR, hoe gaat het op dit moment met je verbinding? Nog steeds hoge snelheden, of problemen?
Ik heb je modem uitgelezen, dan dat ziet er signaaltechnisch perfect uit.
Geen gekke dingen, maar gister weer om 01:00 heel veel buffers/happeren op Youtube rond 01:00. Het uitval heb ik vaker rond dit tijdstip gehad, misschien gebeurt er iets op het netwerk of in de wijkcentrale.
Dit heeft in het verleden vlekkenloos gewerkt. Zoals het er nu uitziet, gaat Ziggo einde contract eruit. Na jaren Ziggo wordt het tijd voor wat anders. In ieder geval bedankt voor het meedenken.
De actuele DS/US-waarden zijn in orde (zoals ook door Marco al geconstateerd) en ook historie laat geen verklaring voor de hoge latency zien. Vervangen van de Arris TG2492 door een Sagemcom F3896 is nog het proberen waard zoals ik in mijn eerste reactie aangaf.
Als je wil kun je het IPv4- en/of IPv6-adres van de pagina Beheer → Informatie toesturen via een privébericht, dan kan ik kijken of ik de hoge latency kan reproduceren aan WAN-zijde op een moment dat jij dit probleem ervaart.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.