Vraag
Reacties
Oplossing
LeonGbLAN
Level 1

LAN Speed te laag ingesteld in Ziggo Connectbox

Hallo,

Ik wil graag op mijn thuisnetwerk grote bestanden verplaatsen tussen PC's en netwerkschijven via het thuisnetwerk (LAN). Het netwerk is met CAT6 kabels professioneel aangelegd en de router in de Ziggo Connectbox heeft volgens de specificaties Gigabit poorten (4 stuks). Ik haal echter maar 80Mb/s. Ik zie op de interne pagina van het Ziggo Connectbox dat de verbonden apparaten communiceren op een snelheid van 100Mb/s maar die instelling kan ik niet wijzigen. Op ZiggoCommunity zie ik dat anderen een printscreen van de pagina hebben toegeveoegd in de berichten en daarin zie ik dat zij achter de verbonden apparaten wel 1000Mb/s snelheid hebben staan. Deze snelheid is overigens niet afhankelijk van de internet snelheid van het abonnement ... bij die persoon zou de snelheid op 500Mb/s zijn aangeschaft. Een tweede probleem is dat op diezelfde internetpagina van de ziggo Connectbox het aantal apparaten dat van de internetverbinding gebruik kan maken beperkt is tot 2. Ook die instelling zou ik willen wijzigen. De helpdesk van Ziggo kon mij hierbij niet helpen en verwees mij door naar de ziggo community waar een expert mij verder zou kunnen helpen. Is de instelling aan te passen of zou ik een ander modem kunnen krijgen? 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pasi
Level 19

@LeonGbLAN  schreef:

Bedankt

Ik heb de COMPAL CH7465 LG-ZG Docsis 3.0 Cable Modem. 

Is het zo dat de linksnelheid op een bepaalde poort in de Compal wordt bepaald door de LAAGSTE linksnelheid van 1 van de aangesloten apparaten op die poort? Ik heb namelijk op 1 fysieke poort een switch aangesloten waar zowel Gigabit als 100Mb apparaten zijn aangesloten.  Indien 1 van de aangesloten apparaten op een poort 100Mb is dan kan ik mij voorstellen dat Compal aangeeft dat er met 100Mb over de poort wordt gecommuniceerd maar verlaagt COMPAL de snelheid op die poort in dat geval daadwerkelijk tot 100Mb of kunnen de andere Gb apparaten op die poort nog wel op 1 Gb communiceren? 

Is er een ander type Connectbox dat die problemen met de interne switch niet heeft? 

Algemeen : de snelheid van een netwerkkabel-verbinding, wordt bepaald door de beide apparaten die op diezelfde kabel zijn aangesloten. Beide apparaten bepalen samen hoe hoog ze de snelheid kunnen instellen, terwijl de verbinding stabiel blijft.

De Compal heeft 4 1Gbit/s netwerkaansluitingen en per netwerk aansluiting wordt bepaald welke snelheid er wordt gebruikt.

Een moderne switch ( dus ook de Compal ) heeft minimaal allemaal 1Gbit/s poorten. Dat een apparaat/netwerkkabel op één van die poorten maar 100Mbit/s aankan, heeft geen enkele invloed op de andere poorten van die switch. Ook de verbinding van de switch naar de Ziggo Modem/Router bepaald zelf de eigen snelheid ( over die netwerkkabel ) en heeft geen benul hoe snel andere netwerkverbindingen in uw netwerk zijn. Het zijn allemaal 'losstaande' verbindingen.

Bekijk in context

0 Kudos
8 Reacties 8
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Welk type Connectbox heb je precies? Bij de Compal CH7465 heb ik eerder wel eens problemen ervaren met de interne switch, terugval van 1 Gbps naar 100 Mbps en hoge packet loss ondanks geen probleem met de UTP-kabel. Verder bleef de link/activiteit-LED bij de poort knipperen terwijl ik de betreffende kabel had ontkoppeld.

De linksnelheid van 100 Mbps is automatisch overeengekomen met het aangesloten apparaat en kun je niet aanpassen op de modemrouter. Is van de apparaten die je hebt aangesloten de netwerkadapter geschikt voor 1 Gbps? Uiteraard heeft dit alles niets met het abonnement te maken, ook met een abonnement van 100 Mbps kun je intern c.q. binnen het LAN van 1 Gbps gebruik maken. Heb je verder het modem al eens kort stroomloos gemaakt?

Het 'maximaal aantal apparaten' (docsDevMaxCpe) heeft niets met het LAN te maken. Dit zijn de apparaten achter het modem. Bij router mode zijn dit de eRouter en eMTA, beide virtuele apparaten welke ingebouwd zijn in het modem, in deze configuratie ben je alleen beperkt door de grootte van het subnet (/24). Alleen bij bridge mode kun je naast de eMTA alleen de eigen router aansluiten op het modem, andere apparaten ontvangen geen WAN-toegang.

Steefb
Level 20

@LeonGbLAN  schreef:

Hallo,

. Ik haal echter maar 80Mb/s. Ik zie op de interne pagina van het Ziggo Connectbox dat de verbonden apparaten communiceren op een snelheid van 100Mb/s maar die instelling kan ik niet wijzigen.

Dat is geen instelling die je kunt wijzigen, is de max snelheid die op die aangesloten poort gehaald kan worden.

Je hebt zeer waarschijnlijk toch iets niet goed in je thuisnetwerk.

De linksnelheid hoort op 1000Mb/s te staan.

Een fout in bekabeling of een switch zorgt voor 100Mb/s waarna max zo'n 87Mb/s overblijft na overhead.

LeonGbLAN
Level 1
Topicstarter

Ok, bedankt voor antwoorden. 

Is er een makkelijke manier om de kabels te testen zonder dat ik een heel nieuw netwerk hoef te maken ? Of is een kabeltester de enige manier? 

0 Kudos
Pasi
Level 19

@LeonGbLAN  schreef:

....Ik wil graag op mijn thuisnetwerk grote bestanden verplaatsen tussen PC's en netwerkschijven via het thuisnetwerk (LAN). Het netwerk is met CAT6 kabels professioneel aangelegd en de router in de Ziggo Connectbox heeft volgens de specificaties Gigabit poorten (4 stuks). Ik haal echter maar 80Mb/s....

In principe heeft Ziggo geheel geen invloed, hoe snel ( of juist niet ) uw eigen huisnetwerk is. De poorten op de Ziggo Modem/Router zijn minimaal 1000Mbit/s ( 1Gbit/s ) en alles wat u daarop aansluit bepaald zelf ( onderling ) welke snelheid wordt gekozen voor dié verbinding.
Zolang uw eigen apparatuur/netwerkkabels/switches maar minimaal 1Gbit/s aankunnen, zouden alle verbindingen in uw eigen huis netwerk op die maximale snelheid moeten kunnen werken.

Die genoemde "...80Mb/s..." is typisch voor een kabelprobleem. Of het is een oude ( pre cat5e ) kabel of er zijn aders in die kabel defect, waardoor beide ( op die kabel aangesloten ) apparaten beslissen, dat een 100Mbit/s verbinding de maximale stabiele snelheid is ( over dié kabel ).

0 Kudos
LeonGbLAN
Level 1
Topicstarter

Bedankt

Is het zo dat de linksnelheid op een bepaalde poort in de Compal wordt bepaald door de LAAGSTE linksnelheid van 1 van de aangesloten apparaten op die poort? Ik heb namelijk op 1 fysieke poort een switch aangesloten waar zowel Gigabit als 100Mb apparaten zijn aangesloten.  Indien 1 van de aangesloten apparaten op een poort 100Mb is dan kan ik mij voorstellen dat Compal aangeeft dat er met 100Mb over de poort wordt gecommuniceerd maar verlaagt COMPAL de snelheid op die poort in dat geval daadwerkelijk tot 100Mb of kunnen de andere Gb apparaten op die poort nog wel op 1 Gb communiceren? 

Is er een ander type Connectbox dat die problemen met de interne switch niet heeft? 

0 Kudos
Pasi
Level 19

@LeonGbLAN  schreef:

Ok, bedankt voor antwoorden. 

Is er een makkelijke manier om de kabels te testen zonder dat ik een heel nieuw netwerk hoef te maken ? Of is een kabeltester de enige manier? 

U zou andere apparatuur kunnen aansluiten op die netwerkkabel en als die ook hetzelfde probleem hebben, dan zou u de netwerkkabel als schuldige kunnen aanwijzen.

Wilt u het zeker weten, dan is een kabel tester is inderdaad een goede aankoop. Heeft u zelf de RJ45 stekkers aan de kabel gezet, dan kan u natuurlijk eerst proberen op één kant een nieuwe RJ45 stekker te zetten, waarna misschien Murphy ook even meekijkt en u ook de andere kant van een nieuwe Rj45 stekker moet voorzien.

Overigens, ook al koopt u een kabeltester, mocht er inderdaad een fout in de netwerkkabel zitten, dan zal u alsnog dit zelf moeten verhelpen.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.
Is het zo dat de linksnelheid op een bepaalde poort in de Compal wordt bepaald door de LAAGSTE linksnelheid van 1 van de aangesloten apparaten op die poort?

Dat is niet het geval. Alleen als de link tussen het modem en de losse switch terugvalt van 1000 naar 100 Mbps, dan wordt voor alle apparaten achter de switch 100 Mbps getoond op de pagina 'Verbonden apparaten', ook voor apparaten achter de switch met linksnelheid van 1000 Mbps. Apparaten achter de switch kunnen nog wel onderling op 1000 Mbps communiceren.

Pasi
Level 19

@LeonGbLAN  schreef:

Bedankt

Algemeen : de snelheid van een netwerkkabel-verbinding, wordt bepaald door de beide apparaten die op diezelfde kabel zijn aangesloten. Beide apparaten bepalen samen hoe hoog ze de snelheid kunnen instellen, terwijl de verbinding stabiel blijft.

De Compal heeft 4 1Gbit/s netwerkaansluitingen en per netwerk aansluiting wordt bepaald welke snelheid er wordt gebruikt.

Een moderne switch ( dus ook de Compal ) heeft minimaal allemaal 1Gbit/s poorten. Dat een apparaat/netwerkkabel op één van die poorten maar 100Mbit/s aankan, heeft geen enkele invloed op de andere poorten van die switch. Ook de verbinding van de switch naar de Ziggo Modem/Router bepaald zelf de eigen snelheid ( over die netwerkkabel ) en heeft geen benul hoe snel andere netwerkverbindingen in uw netwerk zijn. Het zijn allemaal 'losstaande' verbindingen.

0 Kudos