GuidoN
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kwaliteit huisaansluiting

Best Ziggo community,

 

Klein stukje geschiedenis. Begin november ben ik met de Ziggo klantenservice gaan bellen omdat we al een tijd lang problemen met de wifi ervaarden. Als ik met mijn telefoon van boven naar beneden liep schakelde hij snel over van het accespoint boven naar de connectbox beneden, echter duurde het minimaal een halve minuut voor er daadwerkelijk internetverbinding was. 

Het was een onbekend probleem bij de klantenservice, maar ze zagen wel met het uitlezen van het modem dat de signalen niet goed waren. Ik kreeg dus een nieuwe kabel en splitter opgestuurd. Na het vervangen van de kabel en splitter is er een monteur langs geweest. We hebben het probleem kunnen reproduceren, maar wat het probleem was is onbekend gebleven. Als oplossing is er een nieuw modem opgestuurd. (begin december). 

 

Na het een tijdje aangekeken te hebben heb ik 2 weken geleden besloten om zelf 2 nieuwe Asus routers aan te schaffen omdat het probleem niet was opgelost. De wifi is nu top!

Tijdens het telefoongesprek met de klantenservice om mijn modem in bridgemodus te zetten heb ik gevraagd of ze meteen even naar mijn verbinding kon kijken.

De 1e reactie was: 'oh dit is echt niet goed, ik ga meteen een nieuwe kabel en splitter opsturen'.

Aangezien dit de 3e persoon in relatief korte tijd zo'n reactie geeft begin ik mij een klein beetje zorgen te maken.

 

Ik kan ook niet echt hard maken of ik hier nu last van heb of niet. Tijdens het thuiswerken merk ik dat mijn extern bureaublad verbinding af en toe blijft hangen, maar of dat nu komt door mijn netwerk of doordat de pc op de zaak hapert weet ik niet.

Daarnaast doe ik 's avonds veel Call of Duty. De latency meter in game hangt vaak rond de 25ms, maar er zijn ook genoeg momenten dat hij omhoog schiet. Soms boven de 150ms.

Juist voor deze game wil je een zo laag mogelijke latency, dus ik wil wel dat mijn verbinding tip top is.

 

Om een beetje gevoel bij de verbinding te krijgen ben ik op een paar momenten een ping meting gestart in opdrachtprompt. Zo'n half uur lang per keer een ping richting 8.8.8.8

De resultaten heb ik steeds naar Excel gekopieerd zie resultaten hieronder en de grafieken in de bijlagen.

 

Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden en of Ziggo een uitgebreidere meting kan doen om de oorzaak te achterhalen.

 

Als extra info de nieuwe opstelling:

Nieuwbouwwoning uit 2016

Ziggo Connectbox (Arris) in bridgemodus

Asus RT-AX82U als router

2e Asus RT-AX82U bedraad (cat6) aangesloten op de router beneden. (ingesteld als Mesh punt)

Alle ping gemeten via bedrade verbinding.

 

24-2-21 10:30

min 6
max 105
gem. 15

24-2-21 13:30

min 6
max 60
gem. 13

24-2-21 16:45

min 6
max 78
gem. 14

1-3-21 14:30 (1x zelfs request time out)

min 6
max 1014
gem. 18

1-3-21 16:30

min 7
max 123
gem. 16
22 Reacties 22
ontevreden_klan
Ontdekker
  • 4Reacties
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

gewoon lekker overstappen op iets als glasvezel

Bert!
Super Expert
Super Expert
  • 41417Reacties
  • 2345Oplossingen
  • 8652Likes

Glasvezel heeft ook de nodige problemen als ik de fora daar lees, dus dat als perfecte oplossing aanbieden hoeft niet de juiste oplossing te zijn.

Bert!
Super Expert
Super Expert
  • 41417Reacties
  • 2345Oplossingen
  • 8652Likes

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

 
GuidoN
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste  Bert, bedankt voor je reactie.

Hoe kan ik deze waarden het beste uitlezen als het modem in bridgemodus staat?

Zover ik weet kan ik deze waarden nu niet meer uitlezen omdat het modem niet meer toegankelijk is.

 

Foto van de aansluiting:

(Kabel en splitter is nu 2x vervangen)

IMG_20210301_154931.jpg

tobiastheebe
Expert
Expert
  • 1670Reacties
  • 91Oplossingen
  • 528Likes

Een Connect Box in bridge mode kun je bereiken op 192.168.100.1.

GuidoN
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Top! Dat werkt inderdaad, weet wat geleerd.

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 618000000 5.5 38 256 qam 3
2 626000000 6 38 256 qam 4
3 642000000 6.4 40 256 qam 6
4 650000000 6 38 256 qam 7
5 658000000 6 38 256 qam 8
6 666000000 5.9 40 256 qam 9
7 674000000 5.9 40 256 qam 10
8 682000000 5.1 38 256 qam 11
9 690000000 4 38 256 qam 12
10 698000000 3.5 38 256 qam 13
11 706000000 3.5 38 256 qam 14
12 714000000 4.1 38 256 qam 15
13 722000000 5 38 256 qam 16
14 738000000 6 38 256 qam 18
15 746000000 6 38 256 qam 19
16 754000000 6 38 256 qam 20
17 762000000 5.6 38 256 qam 21
18 770000000 5.4 40 256 qam 22
19 778000000 5 38 256 qam 23
20 786000000 5 38 256 qam 24
21 810000000 5 38 256 qam 27
22 818000000 5 38 256 qam 28
23 826000000 5.3 38 256 qam 29
24 850000000 2.9 38 256 qam 32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.9 81 101
2 Locked 38.9 30 0
3 Locked 40.3 41 0
4 Locked 38.9 29 0
5 Locked 38.9 26 0
6 Locked 40.3 35 0
7 Locked 40.3 44 0
8 Locked 38.9 23 0
9 Locked 38.6 70 0
10 Locked 38.6 123 0
11 Locked 38.9 141 0
12 Locked 38.9 128 0
13 Locked 38.9 27 0
14 Locked 38.9 42 0
15 Locked 38.9 38 0
16 Locked 38.9 32 0
17 Locked 38.9 53 0
18 Locked 40.3 67 0
19 Locked 38.9 28 0
20 Locked 38.9 34 0
21 Locked 38.9 51 0
22 Locked 38.9 40 0
23 Locked 38.9 24 0
24 Locked 38.6 439 0

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 50900000 49.3 5120 64 qam 8
2 28600000 48.3 2560 64 qam 12
3 57800000 49 5120 64 qam 7
4 37100000 48.3 5120 64 qam 10
5 44000000 48 5120 64 qam 9
6 31800000 48.3 2560 64 qam 11



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 18 0
2 ATDMA 0 0 12 0
3 ATDMA 0 0 24 0
4 ATDMA 0 0 11 0
5 ATDMA 0 0 16 0
6 ATDMA 0 0 16 0
tobiastheebe
Expert
Expert
  • 1670Reacties
  • 91Oplossingen
  • 528Likes

De upstream ziet er niet zo goed uit (vrij veel T3 errors, vermogen aan de hoge kant). Aangezien @Bert! de oorspronkelijke vragen stelde, laat ik het topic verder over aan hem.

Bert!
Super Expert
Super Expert
  • 41417Reacties
  • 2345Oplossingen
  • 8652Likes

@tobiastheebe Bemoei je er gerust mee, hoe sneller iemand geholpen is, hoe beter.

Bert!
Super Expert
Super Expert
  • 41417Reacties
  • 2345Oplossingen
  • 8652Likes

Even voor de zekerheid, zit de kabel achterop je modem goed aangedrukt, het moet nogal stevig om diep genoeg te komen.

Haal hem eens los en druk hem stevig over de aansluiting.

 
GuidoN
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb de kabel eraf gehaald en er stevig opnieuw opgedrukt. Maar ik had niet het idee dat hij er verder op ging dat eerst.

IMG_20210302_080652.jpg

 

De nieuwe waarden van vanochtend:

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 618000000 5 38 256 qam 3
2 626000000 5.6 38 256 qam 4
3 642000000 6 40 256 qam 6
4 650000000 5.6 38 256 qam 7
5 658000000 5.8 40 256 qam 8
6 666000000 5.5 40 256 qam 9
7 674000000 5.5 38 256 qam 10
8 682000000 4.9 38 256 qam 11
9 690000000 4.3 38 256 qam 12
10 698000000 3.7 38 256 qam 13
11 706000000 3 38 256 qam 14
12 714000000 3 38 256 qam 15
13 722000000 3.7 38 256 qam 16
14 738000000 5.1 38 256 qam 18
15 746000000 5.4 38 256 qam 19
16 754000000 5.4 38 256 qam 20
17 762000000 5 38 256 qam 21
18 770000000 4.9 38 256 qam 22
19 778000000 4.5 40 256 qam 23
20 786000000 4.5 38 256 qam 24
21 810000000 4.5 38 256 qam 27
22 818000000 4.5 38 256 qam 28
23 826000000 4.8 38 256 qam 29
24 850000000 2.4 38 256 qam 32



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.9 205 3104
2 Locked 38.9 157 2919
3 Locked 40.3 591 1367
4 Locked 38.9 535 1411
5 Locked 40.3 538 1413
6 Locked 40.3 568 1407
7 Locked 38.9 590 1368
8 Locked 38.9 465 1456
9 Locked 38.9 605 1443
10 Locked 38.6 598 1573
11 Locked 38.9 707 1350
12 Locked 38.6 640 1330
13 Locked 38.6 498 1162
14 Locked 38.9 583 1274
15 Locked 38.9 524 1302
16 Locked 38.9 561 1175
17 Locked 38.9 581 1161
18 Locked 38.9 508 1251
19 Locked 40.3 561 1195
20 Locked 38.9 524 1150
21 Locked 38.9 312 963
22 Locked 38.9 575 423
23 Locked 38.9 511 452
24 Locked 38.6 909 523

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 50900000 49.3 5120 64 qam 8
2 28600000 48.3 2560 64 qam 12
3 57800000 48.8 5120 64 qam 7
4 37100000 48.3 5120 64 qam 10
5 44000000 48 5120 64 qam 9
6 31800000 48.3 2560 64 qam 11



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 18 0
2 ATDMA 0 0 12 0
3 ATDMA 0 0 25 0
4 ATDMA 0 0 11 0
5 ATDMA 0 0 17 0
6 ATDMA 0 0 17 0
Bert!
Super Expert
Super Expert
  • 41417Reacties
  • 2345Oplossingen
  • 8652Likes


***

GuidoN
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor het meedenken Bert.

Dit bevestigd dus wat de Ziggo klantenservice steeds ziet, alleen vind ik het vreemd dat tot 2 maal toe een monteur ter plaatse niets ziet of niets mee doet.

 

Ik heb gisteravond nog 5 minuten bij de buurman met Ziggo een pingtest kunnen doen. 

Ook bij hem fluctueert de ping sterk. Ik heb geen hoge uitschieters waargenomen, maar dat gebeurt bij mij ook niet altijd in 5 minuten.

Wel is er 3x een 'loss' voorgekomen.

 

GuidoN_0-1614672270480.png

 

Ter vergelijking, bij een collega een dorp verderop was het stabiel 14/15ms

En bij mijn ouders in het buitengebied met een aansluiting uit het jaar 0 was het zelfs stabiel 10ms.

 

Bert!
Super Expert
Super Expert
  • 41417Reacties
  • 2345Oplossingen
  • 8652Likes

@GuidoN Om een defecte splitter nog uit te sluiten.

Kun je het modem eens zonder splitter aansluiten, 30 seconden van de stroom en dan weer aan en na 1 uur de bovenstaande waarden plaatsen.

GuidoN
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hierbij de waarde zonder splitter na 1 uur:

Tevens een nieuwe ping laten lopen gedurende dit uur.

Nog steeds erg wisselend en weer een flinke piek rond 10:55

min 6
max 103
gem. 14

GuidoN_0-1614680241728.png

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 618000000 8 38 256 qam 3
2 610000000 7.1 38 256 qam 2
3 602000000 6.4 38 256 qam 1
4 626000000 8.5 38 256 qam 4
5 634000000 9.1 38 256 qam 5
6 642000000 9.5 40 256 qam 6
7 650000000 9.5 40 256 qam 7
8 658000000 9.5 38 256 qam 8
9 666000000 9 38 256 qam 9
10 674000000 8.9 38 256 qam 10
11 682000000 8 38 256 qam 11
12 690000000 6.9 38 256 qam 12
13 698000000 6 38 256 qam 13
14 706000000 5.9 38 256 qam 14
15 714000000 6.9 38 256 qam 15
16 722000000 8 38 256 qam 16
17 730000000 9 38 256 qam 17
18 738000000 9.1 38 256 qam 18
19 746000000 9.1 38 256 qam 19
20 754000000 9 38 256 qam 20
21 762000000 8.5 38 256 qam 21
22 770000000 8.3 38 256 qam 22
23 778000000 8 38 256 qam 23
24 786000000 8 38 256 qam 24



Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.9 5 0
2 Locked 38.9 6 0
3 Locked 38.9 2 0
4 Locked 38.9 20 0
5 Locked 38.9 4 0
6 Locked 40.3 19 0
7 Locked 40.3 18 0
8 Locked 40.3 18 0
9 Locked 38.9 14 0
10 Locked 38.9 4 0
11 Locked 38.9 5 0
12 Locked 38.6 13 0
13 Locked 38.6 5 0
14 Locked 38.9 0 0
15 Locked 38.6 13 0
16 Locked 38.9 6 0
17 Locked 38.9 5 0
18 Locked 38.6 8 0
19 Locked 38.6 19 0
20 Locked 38.9 23 0
21 Locked 38.9 17 0
22 Locked 38.9 8 0
23 Locked 38.9 2 0
24 Locked 38.9 7 0

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 50900000 45.5 5120 64 qam 8
2 28600000 45.5 2560 64 qam 12
3 57800000 45.5 5120 64 qam 7
4 37100000 45.5 5120 64 qam 10
5 44000000 45.5 5120 64 qam 9
6 31800000 45.5 2560 64 qam 11



Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 1 0
2 ATDMA 0 0 0 0
3 ATDMA 0 0 0 0
4 ATDMA 0 0 0 0
5 ATDMA 0 0 0 0
6 ATDMA 0 0 0 0
Bert!
Super Expert
Super Expert
  • 41417Reacties
  • 2345Oplossingen
  • 8652Likes

Moeilijk te zeggen wat er nu fout gaat, de upstream waarden zijn nu goed, maar zou ook goed moeten zijn met en splitter en niet zo hoog.

 

Een Ziggo moderator kan eens in de achtergrond kijken en mogelijk iets vinden wat je probleem veroorzaakt.

 

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, Mogelijk vandaag nog langskomen.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

GuidoN
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Na het verwijderen van de splitter heb ik PingPlotter de rest van de dag laten lopen.

Ik krijg steeds meer het idee dat de pieken in de ping samen gaan met verhoogd netwerk gebruik.

Als ik de ziggo speedtest doe, schiet de latency in PingPlotter naar 577ms.

In een ander topic kwam ik de term 'BufferBloat' tegen en heb ik een meting gestart op dslreports.com

De PingPlotter schoot nu boven de 800ms.

Resultaten: http://www.dslreports.com/speedtest/67541175

 

Is dit een samenhang naar de verhoogde upstream waarden in mijn modem? Of is er meer aan de hand?

 

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 6072Reacties
  • 478Oplossingen
  • 1257Likes

Goedemiddag @GuidoN en welkom op de Community,

Balen dat de internetverbinding op dit moment niet lekker werkt! Ik heb even een blik geworpen op het signaal. De signaal op de upstream is zo te zien nog wat aan de hoge kant ondanks de aanpassingen in de binnenhuisinstallatie. Om te achterhalen wat er precies aan de hand is heb ik een sessie gestart om de komende dagen jouw verbinding nauwkeurig te kunnen monitoren.

Zie jij kans om de komende dagen 1 computer of laptop bekabeld, en rechtstreeks op het modem aan te sluiten? Houd dan in de gaten of je nog problemen constateert m.b.t. de stabiliteit of latency van de verbinding. Noteer dan de momenten (datum en tijd) waarop dit gebeurd. Dan kan ik dit naast onze resultaten leggen en de juiste vervolgacties bepalen. 

GuidoN
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 9Reacties
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Paul, dank voor je reactie.

Goed om te horen dat je een meting gestart bent!

Ik zal de komende dagen de pingplotter aan laten staan zodat we de resultaten kunnen vergelijken.

Rechtstreeks aansluiten op het modem wordt lastig omdat ik mijn pc boven nodig heb.

Ik heb een 2e ping naar het modem aangezet (192.168.100.1) om uit te sluiten dat daartussen vertraging optreed. (momenteel 1ms)

De splitter laat ik er nog even tussenuit, tenzij de tv nodig is. Maar dat verwacht ik niet.

Paul Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 6072Reacties
  • 478Oplossingen
  • 1257Likes

@GuidoN Hartelijk dank voor je reactie. Top dat jij ook jouw bevindingen de komende dagen bij gaat houden. De sessie die ik gestart heb loopt gedurende een periode van 7 dagen. Als jij kunt specificeren op welke data en tijdstippen zich eventuele problemen voordoen kan ik dit vergelijken met de data uit mijn meting. Zodoende hoop ik samen met jou makkelijker achter de uiteindelijke oorzaak van dit probleem te komen. 

We houden via dit topic even contact.;)

Uitgelicht topic