Best Ziggo community,
Klein stukje geschiedenis. Begin november ben ik met de Ziggo klantenservice gaan bellen omdat we al een tijd lang problemen met de wifi ervaarden. Als ik met mijn telefoon van boven naar beneden liep schakelde hij snel over van het accespoint boven naar de connectbox beneden, echter duurde het minimaal een halve minuut voor er daadwerkelijk internetverbinding was.
Het was een onbekend probleem bij de klantenservice, maar ze zagen wel met het uitlezen van het modem dat de signalen niet goed waren. Ik kreeg dus een nieuwe kabel en splitter opgestuurd. Na het vervangen van de kabel en splitter is er een monteur langs geweest. We hebben het probleem kunnen reproduceren, maar wat het probleem was is onbekend gebleven. Als oplossing is er een nieuw modem opgestuurd. (begin december).
Na het een tijdje aangekeken te hebben heb ik 2 weken geleden besloten om zelf 2 nieuwe Asus routers aan te schaffen omdat het probleem niet was opgelost. De wifi is nu top!
Tijdens het telefoongesprek met de klantenservice om mijn modem in bridgemodus te zetten heb ik gevraagd of ze meteen even naar mijn verbinding kon kijken.
De 1e reactie was: 'oh dit is echt niet goed, ik ga meteen een nieuwe kabel en splitter opsturen'.
Aangezien dit de 3e persoon in relatief korte tijd zo'n reactie geeft begin ik mij een klein beetje zorgen te maken.
Ik kan ook niet echt hard maken of ik hier nu last van heb of niet. Tijdens het thuiswerken merk ik dat mijn extern bureaublad verbinding af en toe blijft hangen, maar of dat nu komt door mijn netwerk of doordat de pc op de zaak hapert weet ik niet.
Daarnaast doe ik 's avonds veel Call of Duty. De latency meter in game hangt vaak rond de 25ms, maar er zijn ook genoeg momenten dat hij omhoog schiet. Soms boven de 150ms.
Juist voor deze game wil je een zo laag mogelijke latency, dus ik wil wel dat mijn verbinding tip top is.
Om een beetje gevoel bij de verbinding te krijgen ben ik op een paar momenten een ping meting gestart in opdrachtprompt. Zo'n half uur lang per keer een ping richting 8.8.8.8
De resultaten heb ik steeds naar Excel gekopieerd zie resultaten hieronder en de grafieken in de bijlagen.
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden en of Ziggo een uitgebreidere meting kan doen om de oorzaak te achterhalen.
Als extra info de nieuwe opstelling:
Nieuwbouwwoning uit 2016
Ziggo Connectbox (Arris) in bridgemodus
Asus RT-AX82U als router
2e Asus RT-AX82U bedraad (cat6) aangesloten op de router beneden. (ingesteld als Mesh punt)
Alle ping gemeten via bedrade verbinding.
24-2-21 10:30
24-2-21 13:30
24-2-21 16:45
1-3-21 14:30 (1x zelfs request time out)
1-3-21 16:30