Vraag
Reacties
GGS
Level 6

Kun je een eigen router rechtstreeks aansluiten op het AOP?

Momenteel heb ik het als volgt aangesloten maar niet naar tevredenheid;

AOP=>Ziggo Sagemcom (bridge) op poort 1: =>Deco X10 (router) => 5 poort Switch=>1e verd. X10 bedraad en 2e verd. X10 bedraad.

Deze verbinding is niet stabiel. De Hoofd Deco X10 (naast de Ziggo Sagemcom vliegt er heel vaak uit en dan zit het hele huis zonder internet.... De Ziggo Sagemcom lijkt dan nog wel internet te ontvangen omdat het lichtje dan groen is maar kennelijk raakt hij dan tussen Sagemcom en X10 de verbinding kwijt.

Mijn vraag is kun je rechtstreeks op het AOP een eigen router aansluiten? Ik las op dit forum iets over de Fritzbox?? Of is het dan stabieler en beter om toch eerst de Sagemcom op het AOP aan te sluiten en dan daarna een eigen router. En welke router is dan geschikt?

Heb internet Elite (1100 mbps).

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
152 Reacties 152
tobiastheebe
Level 20

Een eigen modem (+ router) zoals een FRITZ!Box Cable 6660/6670/6690 kan inderdaad direct op het AOP aangesloten worden en de Sagemcom F3896 vervangen. De Deco X10's kun je vervolgens in access point mode achter de FRITZ!Box installeren. Meer informatie: Eigen modem | Ziggo.

Het is waardevol om verder onderzoek uit te voeren als de uitval optreedt. Controleer bijvoorbeeld of je nog wel het modem (192.168.100.1) kunt bereiken vanuit het LAN en of de router nog bereikbaar is vanaf internet op bijvoorbeeld https://centralops.net/co/Ping, controleer hierbij zowel IPv4 en IPv6.

0 Kudos
Jos P
Level 10

@GGS wat TobiasTheebe beschrijft is correct. onderzoek eerst de uitval voordat je gaat investeren in eigen apparatuur.

Als alles stabiel is en je wil ook van de 1100 mb gebruik willen maken, dan is het beter om te investeren in nieuwere deco's die deze snelheid ook aankunnen zowel bedraad als via WiFi. Of schroef je abonnement omlaag naar 400 of 500mbit dat is ook wat je apparatuur momenteel kan doorgeven via wifi dus buiten de portomonee ga je niets van die snelheidsverlaging merken.

tobiastheebe
Level 20

De Deco X10's kunnen inderdaad geen 1100 Mbps doorgeven omdat 160 MHz niet ondersteund wordt, ik verwacht maximaal ~900 Mbps op 5 GHz met 80 MHz, 802.11ax en 2×2 MIMO. Uiteraard moet ook de gebruikte eindapparatuur hiervoor ondersteuning bieden.

0 Kudos
GGS
Level 6
Topicstarter

@tobiastheebe  schreef:

Een eigen modem (+ router) zoals een FRITZ!Box Cable 6660/6670/6690 kan inderdaad direct op het AOP aangesloten worden en de Sagemcom F3896 vervangen. De Deco X10's kun je vervolgens in access point mode achter de FRITZ!Box installeren. Meer informatie: Eigen modem | Ziggo.

Het is waardevol om verder onderzoek uit te voeren als de uitval optreedt. Controleer bijvoorbeeld of je nog wel het modem (192.168.100.1) kunt bereiken vanuit het LAN en of de router nog bereikbaar is vanaf internet op bijvoorbeeld https://centralops.net/co/Ping, controleer hierbij zowel IPv4 en IPv6.

Toen het internet weg viel vanmiddag was het lichtje van de Ziggo modem groen. Ik dacht dat dat betekende dat hij online was. Maar ms is dit een verkeerde aanname? 
Ik heb op dat moment het internet kunnen herstellen door de Hoofddeco even van de stroom te halen. 
ik ging er dus van uit dat het aan de Hoofd Deco lag!??

Wat betreft die controle van ipv4 en ipv6 dat weet ik even niet hoe ik dat kan controleren. Ik weet wel hoe ik online de Sagemcom moet benaderen. De Deco doe ik eigenlijk altijd via de app. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Een constant groene (status-)LED is normaal voor bridge mode, in router mode is deze wit. Feit dat je de uitval tijdelijk kunt oplossen door Deco 1 kort te ontkoppelen sluit al een aantal zaken uit.

Op welke poort van het modem is Deco 1 aangesloten? Ik adviseer om poort 1/2/3 (1 GbE) i.p.v. 4 (2.5 GbE) te gebruiken, aangezien de laatste niet met alle apparatuur (100%) compatibel is. De X10's zijn hoe dan ook beperkt tot 1 GbE.

In de app kun je controleren welke IP-adressen Deco 1 heeft ontvangen op de WAN-interface. Deze zouden vanaf internet bereikbaar moeten zijn. Hiervoor moet wel de optie 'Ignore Ping from WAN' uitgeschakeld zijn.

Heb je een specifieke reden om het Ziggo-modem niet als router te gebruiken?

0 Kudos
GGS
Level 6
Topicstarter

@tobiastheebe  schreef:

Een constant groene (status-)LED is normaal voor bridge mode, in router mode is deze wit. Feit dat je de uitval tijdelijk kunt oplossen door Deco 1 kort te ontkoppelen sluit al een aantal zaken uit.

Op welke poort van het modem is Deco 1 aangesloten? Ik adviseer om poort 1/2/3 (1 GbE) i.p.v. 4 (2.5 GbE) te gebruiken, aangezien de laatste niet met alle apparatuur (100%) compatibel is. De X10's zijn hoe dan ook beperkt tot 1 GbE.

In de app kun je controleren welke IP-adressen Deco 1 heeft ontvangen op de WAN-interface. Deze zouden vanaf internet bereikbaar moeten zijn. Hiervoor moet wel de optie 'Ignore Ping from WAN' uitgeschakeld zijn.

Heb je een specifieke reden om het Ziggo-modem niet als router te gebruiken?

Hoofddeco zit op poort 1 van de ZM. Jij gaf bij mij bij eerdere problemen al aan dat er een bug zat in de 2,5 gb poort. 

Bij een eerdere uitval 2 weken geleden heb ik Ziggo gevraagd het Modem uit te lezen. Maar zij geven aan de het signaal niet onderbroken is geweest op het moment van mijn internet uitval toen. Ze hebben het ZM toen op afstand een grote reset gegeven. Conclusie was toen dat het probleem binnenshuis zou zitten. 
De reden dat de ZM in bridge staat is op advies geweest van de monteur die hier is geweest. Hij heeft op jouw advies het AOP vervangen. Bij een eerder topic had ik namelijk al aangegeven dat er problemen zijn tussen de ZM en de Deco X10…

Als de ZM in router modus en wifi uit staat dan staat de Deco in access point.
Maar omdat ik steeds last heb en had van internet onderbrekingen moest ik steeds de verbinding van wifi eerst weer herstellen op de ZIggo en pas dan weer op de Deco. En dan weer alles terug zetten zoals het was. Dus heel omslachtig om alles na een onderbreking weer te herstellen. 

Ik weet het niet meer..

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Aangezien kort ontkoppelen van Deco 1 het probleem tijdelijk oplost is duidelijk dat de uitval inderdaad niet door een signaalprobleem veroorzaakt wordt. Deco 1 is het enige apparaat en direct op het modem aangesloten? Als volgende stap zou ik naar de tests kijken die ik in mijn eerste reactie had voorgesteld.

0 Kudos
GGS
Level 6
Topicstarter

@tobiastheebe  schreef:

Aangezien kort ontkoppelen van Deco 1 het probleem tijdelijk oplost is duidelijk dat de uitval inderdaad niet door een signaalprobleem veroorzaakt wordt. Deco 1 is enige apparaat en direct op het modem aangesloten? Als volgende stap zou ik naar de tests kijken die ik in mijn eerste reactie had voorgesteld.

Klopt, Deco is de enige die is aangesloten (op poort 1 dus). En uiteraard de Coax vanuit het AOP die er in gaat. Verder niks. 
Wat ik van jou begrijp is dat ik op het moment dat het internet uitvalt moet gaan kijken of de modem en de router bereikbaar zijn via internet. 
IP van Ziggo is me duidelijk maar die van Deco nog niet. Onder apparaat info zie ik wel een IP adres staan 192.168.68.1 Maar bij internetverbinding staat weer een ander IP adres. Ook zie ik daar staan dat Ipv6 uit staat. 
En als ik deze test heb gedaan wat voor conclusies kan ik dan trekken? 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Het gaat erom of het modem nog bereikbaar is vanuit het LAN (bijvoorbeeld vanaf jouw PC) en of de router nog bereikbaar is vanaf internet. Het IP-adres 192.168.68.1 is het interne IP-adres van Deco 1. 'Internetverbinding' is de WAN-interface die ik in mijn voorlaatste reactie noemde, het IP-adres dat je daar ziet kun je invullen op de eerder genoemde site.

Ik adviseer om IPv6 in te schakelen, gebruik hiervoor de instellingen Dynamic IP + Prefix Delegation, voor Assigned Type de optie SLAAC + stateless DHCPv6 of SLAAC + RDNSS.

0 Kudos
GGS
Level 6
Topicstarter

@tobiastheebe  schreef:

Het gaat erom of het modem nog bereikbaar is vanuit het LAN (bijvoorbeeld vanaf jouw PC) en of de router nog bereikbaar is vanaf internet. Het IP-adres 192.168.68.1 is het interne IP-adres van Deco 1. 'Internetverbinding' is de WAN-interface die ik in mijn voorlaatste reactie noemde, het IP-adres dat je daar ziet kun je invullen op de eerder genoemde site.

Ik adviseer om IPv6 in te schakelen, gebruik hiervoor de instellingen Dynamic IP + Prefix Delegation, voor Assigned Type de optie SLAAC + stateless DHCPv6 of SLAAC + RDNSS.

Ik heb ipv6 aangezet. 
Als ik weer internet uitval heb zal ik testen of de router en/of het modem nog bereikbaar is. Maar nogmaals de vraag wat voor conclusies kan ik dan trekken?

Als het Ziggo modem niet bereikbaar is dan?

Als het ZM wel bereikbaar is maar de Deco niet,,, dan?

Wil me graag voorbereiden en evt conclusies trekken wat ik dan zou willen. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Het is nog lastig te zeggen waar de oorzaak gezocht moet worden. Nu IPv6 is ingeschakeld is het mogelijk dat je bij uitval bepaalde sites (zoals Google) nog wel kunt bereiken en andere niet. Dit duidt op een probleem met IPv4/DHCPv4. Het tijdelijk verbreken van de ethernet link is een trigger om bepaalde acties zoals een nieuwe DHCP handshake te starten, wat een probleem met het betreffende protocol kan oplossen.

Bij de Deco's is naast de app ook een (beperkte) webinterface beschikbaar, die je op 192.168.68.1 of tplinkdeco.net kunt bereiken. Hier kun je onder Advanced → System de system log van de Deco bekijken. Ik ben benieuwd wat deze toont bij uitval. Daarnaast kun je op dit moment kijken naar de informatie onder 'Internetverbinding' in de app.

0 Kudos
GGS
Level 6
Topicstarter

@tobiastheebe  schreef:

Het is nog lastig te zeggen waar de oorzaak gezocht moet worden. Nu IPv6 is ingeschakeld is het mogelijk dat je bij uitval bepaalde sites (zoals Google) nog wel kunt bereiken en andere niet. Dit duidt op een probleem met IPv4/DHCPv4. Het tijdelijk verbreken van de ethernet link is een trigger om bepaalde acties zoals een nieuwe DHCP handshake te starten, wat een probleem met het betreffende protocol kan oplossen.

Bij de Deco's is naast de app ook een (beperkte) webinterface beschikbaar, die je op 192.168.68.1 of tplinkdeco.net kunt bereiken. Hier kun je onder Advanced → System de system log van de Deco bekijken. Ik ben benieuwd wat deze toont bij uitval. Daarnaast kun je op dit moment kijken naar de informatie onder 'Internetverbinding' in de app.

Ik vermoed zelf dat het aan de Deco ligt. Omdat het netwerk hersteld na het aan/uitzetten van de hoofddeco zonder dat ik iets met de Ziggo modem doe. 
Maar bij uitval zal ik kijken of modem en router bereikbaar zijn. 
Maar het kan best zijn dat het netwerk nu weer 1/2 weken stabiel is. Laten we dit topic dan zolang open zodat ik je dan terugkoppeling kan geven? Moet wel zeggen dat ik er wel goed klaar mee ben en eigenlijk geneigd ben om een Fritzbox router te kopen….

Heb al even gekeken naar die types die jij noemde maar kwam er niet helemaal uit welke nou het beste was. 
Bedankt iig voor je hulp weer tot zo ver. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Ik deel jouw vermoeden. Bij uitval kun je als test ook een PC naast de router aansluiten op het modem en controleren of daarop nog wel internettoegang beschikbaar is. Als de uitval elke 3,5 dagen of week optreedt, dan vermoed ik dat het vernieuwen van de DHCPv4-lease mislukt. Ik zou testen met het modem in router mode en de Deco's in AP mode.

Je kunt de eerder genoemde types hier vergelijken: Compare models – FRITZ!Box for cable. Gebruiken van een eigen modem heeft persoonlijk niet mijn voorkeur. Er zijn soms activatieproblemen en voor iedere abonnemenswijziging moet het Ziggo-modem tijdelijk weer in gebruik genomen worden.

0 Kudos
CobusR
Level 11

Er is wat betrefd de Fritz!Box niet echt aan te geven wat de beste is, allen draaien op de Puma 7 chip wie gewoon goed is.

Het is meer wat jij wil te kunnen met je Fritz!Box en welke optie deze moet hebben maar dat is een eigen afweging die je moet maken. Zelf maak ik gebruik van 6660 versie daar ik deze alleen gebruik voor internet (wifi loopt bij mij via de Deco X60 en mijn eigen dyndns erin wilde zetten en eigen telefonie maar dat is iets wat je eerst zal moeten overwegen.

Maar eerst moet je de oorzaak van het wegvallen achterhalen dat is namelijk wel voornaam.

GGS
Level 6
Topicstarter

@tobiastheebe  schreef:

Ik deel jouw vermoeden. Bij uitval kun je als test ook een PC naast de router aansluiten op het modem en controleren of daarop nog wel internettoegang beschikbaar is. Als de uitval elke 3,5 dagen of week optreedt, dan vermoed ik dat het vernieuwen van de DHCPv4-lease mislukt. Ik zou testen met het modem in router mode en de Deco's in AP mode.

Je kunt de eerder genoemde types hier vergelijken: Compare models – FRITZ!Box for cable. Gebruiken van een eigen modem heeft persoonlijk niet mijn voorkeur. Er zijn soms activatieproblemen en voor iedere abonnemenswijziging moet het Ziggo-modem tijdelijk weer in gebruik genomen worden.

Ik begrijp je zin niet van dat ik een pc aan moet sluiten naast de router op het modem?? Wil je dat ik een pc aan sluit op de Ziggo modem of op de Deco X10 router? Of beide?

Het klopt wel ongeveer wat je zegt over die 3,5 dag tot week dat het dan optreedt. Als het vernieuwen van de DHCP mislukt hoe zou ik dat dan kunnen oplossen? En door wie komt dat dan de ZM of de Deco router? Sorry voor de vele vragen. 

Ik snap wat je zegt over de Ziggo Sagemcom weer terug zetten in router mode en deco's in AP.

Maar hier heb ik al eerder problemen mee gehad en dat gaf steeds internet uitval.. Ook zo ongeveer elke week.

Zie mijn eerdere topics;

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Deco-X10-raakt-steeds-verbinding-kwijt-met-Smartwifi-modem/td-...

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Internet-valt-steeds-enkele-seconden-weg/td-p/1491848

Gezien bovenstaande problemen met Ziggo in de router (wifi uit) en Deco's in de AP ben ik wat voorzichtig om dit weer te gaan doen..

Want als er dan weer een internet onderbreking is dan moet ik eerst de wifi op de Ziggo weer aanzetten, dan de deco's weer online krijgen en dan de wifi op de Ziggo weer uitzetten....Kortom gedoe. 

Ik heb hier 2 pubers die graag stabiel en snel internet willen. Niet nice als je in een ranked potje zit en je wordt er uit geknikkerd....😭

Ongeveer het moment van internet uitval in de historie van het Ziggo modem;

GGS_1-1750586007891.png

Op de Deco kan ik helaas alleen de historie van vandaag zien.

0 Kudos
GGS
Level 6
Topicstarter

@CobusR  schreef:

Er is wat betrefd de Fritz!Box niet echt aan te geven wat de beste is, allen draaien op de Puma 7 chip wie gewoon goed is.

Het is meer wat jij wil te kunnen met je Fritz!Box en welke optie deze moet hebben maar dat is een eigen afweging die je moet maken. Zelf maak ik gebruik van 6660 versie daar ik deze alleen gebruik voor internet (wifi loopt bij mij via de Deco X60 en mijn eigen dyndns erin wilde zetten en eigen telefonie maar dat is iets wat je eerst zal moeten overwegen.

Maar eerst moet je de oorzaak van het wegvallen achterhalen dat is namelijk wel voornaam.

Dank voor het meedenken CobusR. Je hebt gelijk dat je eerst moet achterhalen wat de oorzaak is. Probleem is alleen dat ik niet heel technisch ben en dus afhankelijk ben van wat mensen mij vertellen, adviseren en uitleggen. Ik heb dus geen idee waarom ik steeds de internet verbinding kwijt raak...

0 Kudos
Jos P
Level 10

@GGS Hoeveel apparatuur heb je in je netwerk staan en hoeveel maakt er veel gebruik van dus in de vorm van streams, downloads of bittorrents of ander zwaar verkeer? Ik heb namelijk het vermoeden dat je deco x10 zeker in router modus te licht is voor jouw gebruik. De X10 is een instap model met minimaal geheugen en cpu kracht. Ik kan mij dus voorstellen dat deze overbelast raakt. Alle verkeer van je hele netwerk gaat door die hoofd deco heen.

Het advies om het ziggo modem uit de bridge te halen en de deco's in AP mode te plaatsen verlicht in principe de last van de deco.

Andere optie is om het modem in bridge te laten en een losse router te kopen (als je handig en bedreven bent kun je daar eventueel eigen firmware op plaatsen zoals openWRT voor meer en geavanceerde functionaliteit) en de deco's dan alleen als accespoint te laten fungeren.

0 Kudos
GGS
Level 6
Topicstarter

@Jos P  schreef:

@GGS Hoeveel apparatuur heb je in je netwerk staan en hoeveel maakt er veel gebruik van dus in de vorm van streams, downloads of bittorrents of ander zwaar verkeer? Ik heb namelijk het vermoeden dat je deco x10 zeker in router modus te licht is voor jouw gebruik. De X10 is een instap model met minimaal geheugen en cpu kracht. Ik kan mij dus voorstellen dat deze overbelast raakt. Alle verkeer van je hele netwerk gaat door die hoofd deco heen.

Het advies om het ziggo modem uit de bridge te halen en de deco's in AP mode te plaatsen verlicht in principe de last van de deco.

Andere optie is om het modem in bridge te laten en een losse router te kopen (als je handig en bedreven bent kun je daar eventueel eigen firmware op plaatsen zoals openWRT voor meer en geavanceerde functionaliteit) en de deco's dan alleen als accespoint te laten fungeren.

Dank voor je reactie JosP. Dit is exact de vraag die ik heb gesteld aan de Ziggo monteur toen hij de Ziggo Sagemcom in bridge heeft gezet en mijn Deco X10 plotseling als router gebruikt ging worden. Zijn antwoord was dat de Deco ook gewoon een 1 gigabit poort had dus dat ik daar geen problemen mee zou krijgen...

Wat hier aan het netwerk zit zijn op de piek momenten 3 game pc's op volle toeren. En heel veel dingen op wifi.

Mijn idee was om de Ziggo Sagemcom te vervangen voor een Fritzbox of de Fritzbox ná de Ziggo Modem te plaatsen. En dan de bestaande Deco's in Accespoint om een sterk wifi netwerk te maken. Het probleem met de Sagemcom is dat ik eigenlijk maar 3 Gb poorten heb. De 2,5 gb poort kan ik niet gebruiken ivm problemen. Maar van de 3 gb poorten moet ik al 1 opofferen voor de Deco dus dan blijven er maar 2 poorten over. Dat is me eigenlijk wat te weinig.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Ik bedoelde inderdaad een PC direct op het modem aansluiten naast de router. Door gebruik van bridge mode ontvangt de router direct een DHCP-lease van het CMTS bij Ziggo, het modem staat hier los van. Ik denk dat het lastig wordt om een eventueel probleem hiermee op te lossen, gelet op de beperkte instellingsmogelijkheden van de Deco.

Ik weet dat je eerder de configuratie router mode + AP mode gebruikte en daarmee ook instabiliteit ervoer. Toen was de coaxinstallatie echter nog verouderd. Is hiervoor inmiddels een monteur langs geweest?

In de historie is instabiliteit op OFDM (D3.1 downstream) zichtbaar, dus toch een afwijking in het signaal die verder onderzocht moet worden.

0 Kudos