Vraag
Reacties
GGS
Level 6

Kun je een eigen router rechtstreeks aansluiten op het AOP?

Momenteel heb ik het als volgt aangesloten maar niet naar tevredenheid;

AOP=>Ziggo Sagemcom (bridge) op poort 1: =>Deco X10 (router) => 5 poort Switch=>1e verd. X10 bedraad en 2e verd. X10 bedraad.

Deze verbinding is niet stabiel. De Hoofd Deco X10 (naast de Ziggo Sagemcom vliegt er heel vaak uit en dan zit het hele huis zonder internet.... De Ziggo Sagemcom lijkt dan nog wel internet te ontvangen omdat het lichtje dan groen is maar kennelijk raakt hij dan tussen Sagemcom en X10 de verbinding kwijt.

Mijn vraag is kun je rechtstreeks op het AOP een eigen router aansluiten? Ik las op dit forum iets over de Fritzbox?? Of is het dan stabieler en beter om toch eerst de Sagemcom op het AOP aan te sluiten en dan daarna een eigen router. En welke router is dan geschikt?

Heb internet Elite (1100 mbps).

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
154 Reacties 154
GGS
Level 6
Topicstarter

@Jesse Bedankt voor je terugkoppeling. Waar bevindt zich die eindversterker?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Deze bevindt zich in de straatkast. Op de EV zijn een of meerdere (gebruikelijk max. 4) multitaps aangesloten, waar op diens beurt de abonnee-/huisaansluitkabels zijn aangesloten.

GGS
Level 6
Topicstarter

Hierbij een update van de laatste dagen (2 juli tm 6 juli)

 

2 juli:

Fouten Voor RS en na RS lopen verder op.

CM-STATUS 16 en 24 meldingen op 13:54-13:56 en 14:50-14:52.

T3 timeout 17

T4 timeout 1

DHCP renew warning

 

GGS_0-1751811328552.png

 

GGS_1-1751811370546.png

 

GGS_2-1751811397849.png

 

 

3 juli

Oplopen van de Fouten voor RS en na RS tov 2 juli.

Ook is er een T4 timeout bijgekomen. Ik zie in het log CM-STATUS 16 en 24 weer voorbij komen.

Internet onderbrekingen op en af tussen 10:33-10:36

 

GGS_3-1751811430251.png

 

GGS_4-1751811501141.png

 

GGS_5-1751811527159.png

 

 

4 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli en geen bijzonderheden in de log.

5 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli.

Alleen deze error in het log. Weer een DHCP renew warning.

 

GGS_7-1751811645026.png

 

6 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli en geen bijzonderheden in de log.

7 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli

Op 7 juli op onderstaande tijdstippen tussen 10:36 en 10:41 onderbrekingen van internet nadat het modem 2 dagen en 23:53:30 online is geweest.

In het log zie ik gek genoeg geen bijzondere meldingen hiervan.. Alleen de talloze US profile assignment change en DBC-REQ mismatch meldingen.

 

 

GGS_8-1751811743361.png

 

 

 

 

 

0 Kudos
GGS
Level 6
Topicstarter

@GGS  schreef:

Alleen de talloze US profile assignment change en DBC-REQ mismatch meldingen.

GGS_8-1751811743361.png


 

Nog ter aanvulling wat ik bedoel met de talloze US profile assignment change en DBC-REQ mismatch meldingen.

Dit waren ze van vandaag tm nu;

Best (te) veel lijkt mij.

 

GGS_1-1751822151030.png

 

 

 

 

0 Kudos
GGS
Level 6
Topicstarter

Nog een aanvulling. Vergeten te vermelden dat ik woensdag (2 juli) op aanraden de Deco's nu achter elkaar heb aangesloten.

Nu als volgt dus aangesloten;

ZM => poort 2 => Hoofd Deco X10 => Switch=> meerdere UTP waaronder naar de slave Deco X10 en M4.

Dus niet meer parallel.

Maar er zijn dus nog steeds problemen na 2 juli geweest zoals hier boven beschreven.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Beide DOCSIS 3.1-kanalen (OFDM + OFDMA) laten nog steeds te wensen over. De CM-STATUS events met event type codes 16 + 24 (OFDM profile FEC lock loss + recovery) zijn i.t.t. 20 + 22 (NCP FEC lock loss + recovery) vrij gebruikelijk, maar dit komt in jouw geval op profile ID's 1 t/m 3 (1024-QAM t/m 4096-QAM) voor en niet alleen op profile ID 3. De T4 timeouts op OFDMA hebben uitval veroorzaakt. Ook de oplopende uncorrectables zijn niet goed. Zoals eerder aangegeven kunnen de DHCP renew warnings/errors genegeerd worden.

 

Hoe is het modem op dit moment aangesloten?

GGS
Level 6
Topicstarter

@tobiastheebe 

Dank je wel dat je er weer naar hebt gekeken! 
Ik ga er van uit dat dit een analyse is die  @Jesse goed kan gebruiken!

 

 

Het modem zit nu nog aangesloten zoals de monteur het heeft achtergelaten. Dus rood/rood met splitter POA 550 op het AOP. 
De test met de coax rechtstreeks op het AOP met groen/rood wilde ik (nog) niet doen om de modemsessie van @Jesse niet te verstoren. 

 

 

 

PeterH2020
Level 13

Bij zoveel schakelingen lijkt het wel of er toch iets onder het OFDMA loopt te drukken. 

Misschien even een monteur in de wijk laten checken?

GGS
Level 6
Topicstarter

Vandaag om 12:05 stroomstoring in de hele stad...

Dat betekend dat mijn router tellingen weer op nul staan en het logboek zo goed als leeg is.

Na de stroomstoring kwam de router vanzelf weer online.

Ik zie nu echter in het log om de 5 minuten Gateway ipv6 address is empty.

Bij de DHCPv6 server zie ik ook geen begin adres staan..

Heb je advies @tobiastheebe 

 

GGS_0-1751973623446.png

 

GGS_1-1751973636768.png

 

GGS_2-1751973755801.png

 

 

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Dit probleem ervaren meerdere klanten op dit moment (IPv6 adres verdwenen?). Zo te zien is de modemrouter een ULA prefix (fdb1:ca7d:f455:38da::/64) gaan verspreiden nu geen delegated (GUA) prefix beschikbaar is. Wat laat de pagina Beheer → Informatie zien bij IPv6?

0 Kudos
GGS
Level 6
Topicstarter

Dank voor je snelle reactie. Ik had dit probleem niet voor de stroomstoring. Wat apart.

 

Ik snap dit gedeelte van de zin niet helemaal

"gaan verspreiden nu geen delegated (GUA) prefix beschikbaar is"

Wat bedoel je precies?

 

Beheer, Info

GGS_1-1751974902562.png

 

Omdat meerdere klanten er last van hebben neem ik aan dat ik dit niet op kan lossen en dat het aan de kant van Ziggo opgelost moet worden?

 

 

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Aan WAN-zijde is nog wel de default gateway (van het CMTS) zichtbaar, dus vreemd dat de historie aangeeft dat dit 'empty' is. Wel ontbreekt ook hier een GUA = global unicast address. Bij de DHCPv6 handshake worden een WAN-adres (IA_NA) en delegated prefix (IA_PD) opgevraagd. In dit geval zijn beide niet beschikbaar. Er is dus een probleem met ICMPv6 RA = router advertisement en/of DHCPv6 vanaf het CMTS. Dit is inderdaad iets voor Ziggo om verder te onderzoeken.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Inmiddels wat waardevolle informatie ontvangen in het topic waar ik naar verwees, waarschijnlijk ligt het probleem bij DHCPv6, vermoedelijk specifiek op (bepaale) Axyom.Core/Casa CMTS's in fUPC.

0 Kudos
Rene89
Level 4

Hier hetzelfde issue. Ook om 12:05 een stroomstoring gehad, PC gebied 9202. Om de 5 minuten een notice dat IPv6 ontbreekt.

 

Schermafbeelding 2025-07-08 154332.png

 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20

Dank voor de info, bij jou dezelfde omstandigheden: Axyom.Core/Casa CMTS in fUPC. Zo te zien zijn jullie modems met hetzelfde CMTS verbonden, al zijn ze ieder wel onderdeel van een ander wijknet/segment. Waarschijnlijk hebben jullie het dus ook over dezelfde stroomstoring

Welmoed
Community Moderator
Community Moderator

Hi @Rene89 en @GGS - dank voor jullie meldingen. Ik zag ze ook voorbij komen in dit topic en heb het zojuist intern aangekaart. Zodra ik een reactie heb ontvangen en meer weet kom ik er op terug in dat betreffende topic.

Rene89
Level 4

Sinds +- 18:30 heb ik weer een IPv6 adres toegewezen gekregen. Geen reboot voor benodigd geweest.

GGS
Level 6
Topicstarter

@GGS  schreef:

Hierbij een update van de laatste dagen (2 juli tm 6 juli)

 

2 juli:

Fouten Voor RS en na RS lopen verder op.

CM-STATUS 16 en 24 meldingen op 13:54-13:56 en 14:50-14:52.

T3 timeout 17

T4 timeout 1

DHCP renew warning

 

GGS_0-1751811328552.png

 

GGS_1-1751811370546.png

 

GGS_2-1751811397849.png

 

 

3 juli

Oplopen van de Fouten voor RS en na RS tov 2 juli.

Ook is er een T4 timeout bijgekomen. Ik zie in het log CM-STATUS 16 en 24 weer voorbij komen.

Internet onderbrekingen op en af tussen 10:33-10:36

 

GGS_3-1751811430251.png

 

GGS_4-1751811501141.png

 

GGS_5-1751811527159.png

 

 

4 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli en geen bijzonderheden in de log.

5 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli.

Alleen deze error in het log. Weer een DHCP renew warning.

 

GGS_7-1751811645026.png

 

6 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli en geen bijzonderheden in de log.

7 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli

Op 7 juli op onderstaande tijdstippen tussen 10:36 en 10:41 onderbrekingen van internet nadat het modem 2 dagen en 23:53:30 online is geweest.

In het log zie ik gek genoeg geen bijzondere meldingen hiervan.. Alleen de talloze US profile assignment change en DBC-REQ mismatch meldingen.

 

 

GGS_8-1751811743361.png

 

 

 

 

 


 

Verslag van 2 juli tm 7 juli zie mijn reactie hierboven.

8 juli:

US profile assignment change + DBC-REQ Mismatch op de volgende tijdstippen

13:11, 14:17, 14:44, 15:47, 15:48, 16:51, 16:53, 17:56, 19:13, 20:16.

 

Deze melding in het log;

 

GGS_1-1752045666078.png

 

Internet uitval; 

GGS_2-1752045694240.png

 

 

9 juli

Meerdere ernstige meldingen in het log.

Tussen 01:17-01:21 CM-STATUS 20 en 22 OFDM/OFDMA.

07:10: T3 time out (19 keer)

07:11: T4 time out (1 keer)

 

GGS_3-1752045756389.png

DS

GGS_4-1752045946887.png

 

US

GGS_5-1752045993622.png

 

Wij ervaren nog steeds onstabiel en wegvallend internet. Dit is al sinds de wissel naar de Sagemcom in juli vorig jaar!

Ook de snelheden wisselen enorm en halen zoiezo de snelheden van Elite abonnement niet (1100/100 Mbps).

Graag reactie @Jesse @Ziggo 

 

 

 

 

 

 

 

Jesse
Community Moderator
Community Moderator

Goedemorgen @GGS,

Dank je wel voor je seintje en heel fijn dat je zo'n uitgebreide log hebt bijgehouden. Ik ga hiermee aan de slag en laat straks iets van me horen in dit topic. Wat betreft het IPv6-probleem lijkt dat inmiddels opgelost te zijn.

GGS
Level 6
Topicstarter

@Jesse  schreef:

Goedemorgen @GGS,

Dank je wel voor je seintje en heel fijn dat je zo'n uitgebreide log hebt bijgehouden. Ik ga hiermee aan de slag en laat straks iets van me horen in dit topic. Wat betreft het IPv6-probleem lijkt dat inmiddels opgelost te zijn.


Fijn! Nog even ter info; de fouten in het log van gisteren rond 12:05 mag je negeren ivm een regionale stroomstoring.

Woensdag 2 juli heb ik de Deco's achter elkaar aangesloten, dus niet meer parallel. Alleen poort 2 is nu in gebruik. Maar zoals je ziet, de problemen blijven.

Het aantal Correcteds DS valt mij op is wel heel hoog.

Ik hoor graag van je.