Momenteel heb ik het als volgt aangesloten maar niet naar tevredenheid;
AOP=>Ziggo Sagemcom (bridge) op poort 1: =>Deco X10 (router) => 5 poort Switch=>1e verd. X10 bedraad en 2e verd. X10 bedraad.
Deze verbinding is niet stabiel. De Hoofd Deco X10 (naast de Ziggo Sagemcom vliegt er heel vaak uit en dan zit het hele huis zonder internet.... De Ziggo Sagemcom lijkt dan nog wel internet te ontvangen omdat het lichtje dan groen is maar kennelijk raakt hij dan tussen Sagemcom en X10 de verbinding kwijt.
Mijn vraag is kun je rechtstreeks op het AOP een eigen router aansluiten? Ik las op dit forum iets over de Fritzbox?? Of is het dan stabieler en beter om toch eerst de Sagemcom op het AOP aan te sluiten en dan daarna een eigen router. En welke router is dan geschikt?
Heb internet Elite (1100 mbps).
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Jesse Bedankt voor je terugkoppeling. Waar bevindt zich die eindversterker?
Deze bevindt zich in de straatkast. Op de EV zijn een of meerdere (gebruikelijk max. 4) multitaps aangesloten, waar op diens beurt de abonnee-/huisaansluitkabels zijn aangesloten.
Hierbij een update van de laatste dagen (2 juli tm 6 juli)
2 juli:
Fouten Voor RS en na RS lopen verder op.
CM-STATUS 16 en 24 meldingen op 13:54-13:56 en 14:50-14:52.
T3 timeout 17
T4 timeout 1
DHCP renew warning
3 juli
Oplopen van de Fouten voor RS en na RS tov 2 juli.
Ook is er een T4 timeout bijgekomen. Ik zie in het log CM-STATUS 16 en 24 weer voorbij komen.
Internet onderbrekingen op en af tussen 10:33-10:36
4 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli en geen bijzonderheden in de log.
5 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli.
Alleen deze error in het log. Weer een DHCP renew warning.
6 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli en geen bijzonderheden in de log.
7 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli
Op 7 juli op onderstaande tijdstippen tussen 10:36 en 10:41 onderbrekingen van internet nadat het modem 2 dagen en 23:53:30 online is geweest.
In het log zie ik gek genoeg geen bijzondere meldingen hiervan.. Alleen de talloze US profile assignment change en DBC-REQ mismatch meldingen.
@GGS schreef:
Alleen de talloze US profile assignment change en DBC-REQ mismatch meldingen.
Nog ter aanvulling wat ik bedoel met de talloze US profile assignment change en DBC-REQ mismatch meldingen.
Dit waren ze van vandaag tm nu;
Best (te) veel lijkt mij.
Nog een aanvulling. Vergeten te vermelden dat ik woensdag (2 juli) op aanraden de Deco's nu achter elkaar heb aangesloten.
Nu als volgt dus aangesloten;
ZM => poort 2 => Hoofd Deco X10 => Switch=> meerdere UTP waaronder naar de slave Deco X10 en M4.
Dus niet meer parallel.
Maar er zijn dus nog steeds problemen na 2 juli geweest zoals hier boven beschreven.
Beide DOCSIS 3.1-kanalen (OFDM + OFDMA) laten nog steeds te wensen over. De CM-STATUS events met event type codes 16 + 24 (OFDM profile FEC lock loss + recovery) zijn i.t.t. 20 + 22 (NCP FEC lock loss + recovery) vrij gebruikelijk, maar dit komt in jouw geval op profile ID's 1 t/m 3 (1024-QAM t/m 4096-QAM) voor en niet alleen op profile ID 3. De T4 timeouts op OFDMA hebben uitval veroorzaakt. Ook de oplopende uncorrectables zijn niet goed. Zoals eerder aangegeven kunnen de DHCP renew warnings/errors genegeerd worden.
Hoe is het modem op dit moment aangesloten?
Dank je wel dat je er weer naar hebt gekeken!
Ik ga er van uit dat dit een analyse is die @Jesse goed kan gebruiken!
Het modem zit nu nog aangesloten zoals de monteur het heeft achtergelaten. Dus rood/rood met splitter POA 550 op het AOP.
De test met de coax rechtstreeks op het AOP met groen/rood wilde ik (nog) niet doen om de modemsessie van @Jesse niet te verstoren.
Bij zoveel schakelingen lijkt het wel of er toch iets onder het OFDMA loopt te drukken.
Misschien even een monteur in de wijk laten checken?
Vandaag om 12:05 stroomstoring in de hele stad...
Dat betekend dat mijn router tellingen weer op nul staan en het logboek zo goed als leeg is.
Na de stroomstoring kwam de router vanzelf weer online.
Ik zie nu echter in het log om de 5 minuten Gateway ipv6 address is empty.
Bij de DHCPv6 server zie ik ook geen begin adres staan..
Heb je advies @tobiastheebe
Dit probleem ervaren meerdere klanten op dit moment (IPv6 adres verdwenen?). Zo te zien is de modemrouter een ULA prefix (fdb1:ca7d:f455:38da::/64) gaan verspreiden nu geen delegated (GUA) prefix beschikbaar is. Wat laat de pagina Beheer → Informatie zien bij IPv6?
Dank voor je snelle reactie. Ik had dit probleem niet voor de stroomstoring. Wat apart.
Ik snap dit gedeelte van de zin niet helemaal
"gaan verspreiden nu geen delegated (GUA) prefix beschikbaar is"
Wat bedoel je precies?
Beheer, Info
Omdat meerdere klanten er last van hebben neem ik aan dat ik dit niet op kan lossen en dat het aan de kant van Ziggo opgelost moet worden?
Aan WAN-zijde is nog wel de default gateway (van het CMTS) zichtbaar, dus vreemd dat de historie aangeeft dat dit 'empty' is. Wel ontbreekt ook hier een GUA = global unicast address. Bij de DHCPv6 handshake worden een WAN-adres (IA_NA) en delegated prefix (IA_PD) opgevraagd. In dit geval zijn beide niet beschikbaar. Er is dus een probleem met ICMPv6 RA = router advertisement en/of DHCPv6 vanaf het CMTS. Dit is inderdaad iets voor Ziggo om verder te onderzoeken.
Inmiddels wat waardevolle informatie ontvangen in het topic waar ik naar verwees, waarschijnlijk ligt het probleem bij DHCPv6, vermoedelijk specifiek op (bepaale) Axyom.Core/Casa CMTS's in fUPC.
Hier hetzelfde issue. Ook om 12:05 een stroomstoring gehad, PC gebied 9202. Om de 5 minuten een notice dat IPv6 ontbreekt.
Dank voor de info, bij jou dezelfde omstandigheden: Axyom.Core/Casa CMTS in fUPC. Zo te zien zijn jullie modems met hetzelfde CMTS verbonden, al zijn ze ieder wel onderdeel van een ander wijknet/segment. Waarschijnlijk hebben jullie het dus ook over dezelfde stroomstoring
Sinds +- 18:30 heb ik weer een IPv6 adres toegewezen gekregen. Geen reboot voor benodigd geweest.
@GGS schreef:Hierbij een update van de laatste dagen (2 juli tm 6 juli)
2 juli:
Fouten Voor RS en na RS lopen verder op.
CM-STATUS 16 en 24 meldingen op 13:54-13:56 en 14:50-14:52.
T3 timeout 17
T4 timeout 1
DHCP renew warning
3 juli
Oplopen van de Fouten voor RS en na RS tov 2 juli.
Ook is er een T4 timeout bijgekomen. Ik zie in het log CM-STATUS 16 en 24 weer voorbij komen.
Internet onderbrekingen op en af tussen 10:33-10:36
4 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli en geen bijzonderheden in de log.
5 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli.
Alleen deze error in het log. Weer een DHCP renew warning.
6 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli en geen bijzonderheden in de log.
7 juli geen wijzigingen in de US/DS waardes tov 3 juli
Op 7 juli op onderstaande tijdstippen tussen 10:36 en 10:41 onderbrekingen van internet nadat het modem 2 dagen en 23:53:30 online is geweest.
In het log zie ik gek genoeg geen bijzondere meldingen hiervan.. Alleen de talloze US profile assignment change en DBC-REQ mismatch meldingen.
Verslag van 2 juli tm 7 juli zie mijn reactie hierboven.
8 juli:
US profile assignment change + DBC-REQ Mismatch op de volgende tijdstippen
13:11, 14:17, 14:44, 15:47, 15:48, 16:51, 16:53, 17:56, 19:13, 20:16.
Deze melding in het log;
Internet uitval;
9 juli
Meerdere ernstige meldingen in het log.
Tussen 01:17-01:21 CM-STATUS 20 en 22 OFDM/OFDMA.
07:10: T3 time out (19 keer)
07:11: T4 time out (1 keer)
DS
US
Wij ervaren nog steeds onstabiel en wegvallend internet. Dit is al sinds de wissel naar de Sagemcom in juli vorig jaar!
Ook de snelheden wisselen enorm en halen zoiezo de snelheden van Elite abonnement niet (1100/100 Mbps).
Goedemorgen @GGS,
Dank je wel voor je seintje en heel fijn dat je zo'n uitgebreide log hebt bijgehouden. Ik ga hiermee aan de slag en laat straks iets van me horen in dit topic. Wat betreft het IPv6-probleem lijkt dat inmiddels opgelost te zijn.
@Jesse schreef:Goedemorgen @GGS,
Dank je wel voor je seintje en heel fijn dat je zo'n uitgebreide log hebt bijgehouden. Ik ga hiermee aan de slag en laat straks iets van me horen in dit topic. Wat betreft het IPv6-probleem lijkt dat inmiddels opgelost te zijn.
Fijn! Nog even ter info; de fouten in het log van gisteren rond 12:05 mag je negeren ivm een regionale stroomstoring.
Woensdag 2 juli heb ik de Deco's achter elkaar aangesloten, dus niet meer parallel. Alleen poort 2 is nu in gebruik. Maar zoals je ziet, de problemen blijven.
Het aantal Correcteds DS valt mij op is wel heel hoog.
Ik hoor graag van je.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.