1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Uhmazing34

Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Kun je een Cat8 kabel aansluiten op een lagere Cat-serie kabel? Beperkt dit internetsnelheid?

Goedenavond,

Ons Ziggo Connectbox Giga staat in onze kelder, vanwaar ik een Cat6a kabel heb getrokken naar de gigabit switch in de meterkast. Vanuit deze switch loopt weer een Cat6a kabel naar de UTP-wandcontactdoos in mijn werkkamer. Nu merk ik het volgende:

- Als ik op de UTP-wandcontactdoos in mijn werkkamer een Cat8 kabel aansluit op mijn desktop, haal ik een maximale download snelheid van 90 mbps.
- Als ik een Cat6 kabel aansluit haal ik wél de maximale snelheid van 900+ mbps. Ik heb dit met verschillende Cat6 kabels geprobeerd.

Kan ik hieruit concluderen dat een Cat8 kabel niet overweg kan met lagere Cat-serie kabel?

Aanvullende informatie (geen idee of het relevant is). Op de switch in de meterkast heb ik ook nog een Linksys Atlas Pro 6 node aangesloten voor WiFi.

Alvast bedankt!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35218Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17722Likes

Een Cat 8-kabel kan prima overweg met kabels met lagere Cat rating. Voor 1 GbE is Cat 5e overigens al prima, Cat 6 ondersteunt ook officieel 10 GbE. Je kunt prima de Cat 6-kabel gebruiken, Cat 8 is (nog) niet zinvol voor thuisgebruik.

Bij een maximale downloadsnelheid van 90 Mbps is de linksnelheid waarschijnlijk 100 Mbps, wat vaak veroorzaakt wordt door een defect in de kabel of slecht afgemonteerde RJ45 connector, waardoor een of meerdere aders in aderpaar blauw/bruin geen/slecht contact maken. Voor 100 Mbps worden alleen aderparen oranje/groen gebruikt.

Bekijk in context

Uitgelicht
Uhmazing34
topicstarter
Level 4
  • 31Reacties
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Mysterie opgelost, stommigheidje. Alles gecontroleerd behalve de driver van de ethernetadapter.
Deze zojuist geüpdatet en zag de 100/100 verspringen naar 1000/1000, ook getest met de andere Cat8 kabel.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

46 Reacties 46
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35218Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17722Likes

Een Cat 8-kabel kan prima overweg met kabels met lagere Cat rating. Voor 1 GbE is Cat 5e overigens al prima, Cat 6 ondersteunt ook officieel 10 GbE. Je kunt prima de Cat 6-kabel gebruiken, Cat 8 is (nog) niet zinvol voor thuisgebruik.

Bij een maximale downloadsnelheid van 90 Mbps is de linksnelheid waarschijnlijk 100 Mbps, wat vaak veroorzaakt wordt door een defect in de kabel of slecht afgemonteerde RJ45 connector, waardoor een of meerdere aders in aderpaar blauw/bruin geen/slecht contact maken. Voor 100 Mbps worden alleen aderparen oranje/groen gebruikt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79200Posts
  • 5357Oplossingen
  • 23727Likes

Heb je de CAT 8 kabel kunnen testen met een kabeltester, want 90 Mbps zegt meestal dat er 1 van de 8 draadjes geen contact maakt.

CAT8 maakt ook gebruik van een RJ45 stekker en Cat8-kabel is ook achterwaarts compatibel met zijn vorige versies. 

Uhmazing34
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Heel erg bedankt voor de snelle reactie.

Ik zag bij de netwerkadapter inderdaad 100/100 mbps staan.
Ik heb de Cat8 kabels van de Action. Had even geen kabel thuis en had er een nodig. Goedkoop is duurkoop zo blijkt maar weer?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 79200Posts
  • 5357Oplossingen
  • 23727Likes

Van de Action lees ik nooit problemen met geen 1 kabel en heb ook nooit problemen ervaren met alle soorten kabels die ik daar gekocht heb en ik wil primair betrouwbaarheid en als dat geld moet kosten dan betaal ik dat graag, maar met kabels nooit nodig geweest, ook niet met b.v. HDMI kabels van de Action, alleen wel de goede specificaties kopen.

Met iedere kabel kan wel eens wat mis zijn, ook met de dure is mijn ervaring in de zakelijke ICT wereld.

Steefb

Level 20
  • 17104Posts
  • 3116Oplossingen
  • 8185Likes

@Uhmazing34  schreef:

Goedenavond,

- Als ik op de UTP-wandcontactdoos in mijn werkkamer een Cat8 kabel aansluit op mijn desktop, haal ik een maximale download snelheid van 90 mbps.

Er maakt een draad geen verbinding, je valt dan terug op 100 mbps verbinding , na overhead blijft er dan 90 mbps over.

Dit kan een kabelbreuk zijn of , waarschijnlijker, een slecht contact in een van je connectors.

Ik zie dat terwijl ik dit aan het typen was anderen tot dezelfde conclusie kwamen, wat zijn we toch snel hé.

Uhmazing34
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Nee heb geen kabeltester thuis.

Het vreemde is dat ik 2 verschillende kabels heb. Beide heb ik zojuist uit de verpakking gehaald en beide laten 100/100 mbps zien bij de netwerkadapter.
Lijkt me sterk dat beide dan kapot zijn, of zou ik gewoon pech hebben?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35218Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17722Likes

Het is mogelijk dat beide kabels uit dezelfde batch komen en iets is misgegaan tijdens het productieproces van die batch. Ik had laatst patchkabels gekocht die ieder van een eigen testrapport uit een Fluke-tester voorzien waren.

Uhmazing34
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik zal beide kabels zometeen eens rechtstreeks vanaf het modem naar mijn laptop proberen.
Ik kom er zometeen op terug!

Uhmazing34
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ik heb getest:

- Modem rechtstreeks naar laptop: 1000/1000
- Switch meterkast naar laptop: 1000/1000
- UTP-contactdoos werkkamer naar laptop: 1000/1000

- UTP-contactdoos werkkamer naar desktop: 100/100

Lijkt er dus op dat de Ethernet aansluiting op mijn desktop niet meer goed functioneert?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35218Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17722Likes

Maar de Cat 6-kabel van RJ45-contactdoos naar desktop laat wel 1000 Mbps zien?

Het lijkt er inderdaad op dat de oorzaak bij de netwerkadapter van jouw desktop gezocht moet worden, als daarop eerder wel gigabit mogelijk was. Heb je de RJ45 connector van de adapter al eens voorzichtig schoongemaakt en gecontroleerd op verbogen pinnen?

Uhmazing34
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Ja, elke andere (behalve cat8) kabel laat 1000/1000 zien en als ik daarmee een speedtest uitvoer krijg ik inderdaad 900+ mbps downloadsnelheid.

Zal inderdaad eens kijken of ik op het oog iets kan zien aan mijn RJ45 van de netwerkadapter

Karel.

Level 16
  • 2496Posts
  • 300Oplossingen
  • 1723Likes

Een artikel hierover op https://www.wifiweb.nl/verschil-utp-kabels/ is wel aardig om te lezen.

efok

Level 17
  • 4111Posts
  • 224Oplossingen
  • 1636Likes

Ook ik heb eens een action kabel gekocht en viel meteen terug op 100 Mbps. Nooit weer een action kabel hier.

pak gewoon een kwaliteitskabel.

Uhmazing34
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Mysterie opgelost, stommigheidje. Alles gecontroleerd behalve de driver van de ethernetadapter.
Deze zojuist geüpdatet en zag de 100/100 verspringen naar 1000/1000, ook getest met de andere Cat8 kabel.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Uhmazing34
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Hmm, lijkt toch niet opgelost. Heb weer verschillende scenario's getest en krijg heel vaak max 90 mbps. Soms krijg ik ook 900+ mbps, maar als ik een paar minuten later weer test gaat hij weer naar max 90. Gisteren een UTP kabeltester gekocht en alle kabels getest. Bij alle Cat8a kabels laat hij de lampjes 1 t/m 8 en G branden. Bij één van de Cat6a kabels brandde het lampje G niet, dus die heb ik nu buiten de hele setup gelaten.

Een vraagje: de elektricien heeft destijds een Cat6a kabel getrokken vanuit de meterkast naar de UTP wandcontactdoos op mijn werkkamer. Is het een valide test als ik de connector van de meterkast in de UTP kabeltester steek, en vanuit de UTP wandcontactdoos een andere kabel insteek en de andere kant in de UTP kabeltester? Dit heb ik namelijk gedaan en zie dat bij de connector van de meterkast de lampjes 1 t/m 8 wel branden, maar lampje G niet. Zou het dan toch iets met deze kabel te maken hebben? Onderstaand de foto's ervan.

Edit: lees net dat lampje G voor "ground" staat. Lijkt me dus dat die kabel ook gewoon in orde is?

Volgens mij is overigens de hoofdaansluiting in de kelder wel heel oud? Zou dat het issue kunnen verklaren? Zie foto helemaal beneden.

Kabel1.jpgKabel2.jpgKabel3.jpgKabel4.jpgUTP-contactdoos.jpg

Aansluiting.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35218Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17722Likes

Bij een UTP-kabel met unshielded (onafgeschermde) RJ45 connectors is het geheel zoals verwacht dat 'G' (ground) niet oplicht op de kabeltester.

Uhmazing34
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Klopt, kwam ik net ook achter inderdaad, had mijn reactie hierboven zojuist bijgewerkt.
Heb daar ook een foto bijgevoegd van mijn hoofdaansluiting in de kelder, die oogt namelijk vrij oud. Zou het daar aan kunnen liggen?
Ik heb echt geen idee meer waar ik moet zoeken.

Aansluiting.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 35218Posts
  • 2605Oplossingen
  • 17722Likes

De ETU-01 is geen AOP/hoofdaansluiting maar een aftakelement, dit is verouderd, alsook de kabel vanaf het AOP, dat waarschijnlijk ook verouderd is. Dit staat echter volledig los van 100 i.p.v. 1000 Mbps linksnelheid. Ik zou het nog steeds in de netwerkadapter van de desktop zoeken.

Uhmazing34
Topicstarter
Level 4
  • 31Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Vergeten te vermelden, ook op mijn laptop krijg ik een max. snelheid van 90 mbps. Met wifi haal ik zojuist 476 mbps...
Heb ook geprobeerd om een usb-c hub in mijn desktop te pluggen en de UTP kabel daarin te pluggen, maar ook dan max 90 mbps