1
Vraag
2
Reacties
Blauwvinger

Level 9
  • 370Posts
  • 17Oplossingen
  • 129Likes

Krijg IPv6 niet werkend in bridgemodus

Helaas te vergeefs diverse pogingen ondernomen om IPv6 werkend te krijgen.

Met onderstaande instellingen krijg ik bij o.a. bij https://ipv6-test.com/ de melding dat IPv6 niet herkend wordt.

De uitleg van de mogelijke redenen die gegeven worden van het niet herkennen zijn voor mij een brug te ver.

Wellicht heb ik toch ergens een fout gemaakt.

(Na de aanpassingen zowel router als computer herstart)

 

Configuratie: Connectbox in Bridgemodus-Windows 10-TP Link Archer C2300 Router.

Aan de hand van de Ziggo mail instellingen van router aangepast:

IPv6: geactiveerd

Type Internetverbinding: Dynamisch IP (Slaac/DHCPv6)

verkregen adressen:

IPv6 adres: 2001:1C06:2E00:0 enz

Primaire DNS: 2001:B88: enz

Secundaire DNS: 2001:730:3E42 enz

Geavanceerd:

IPv6 adres verkrijgen: Auto

Voorvoegsel delegatie: uitschakelen

DNS-adres: Dynamisch van ISP verkrijgen

Primaire DNS: 2001:B88: enz.

Secundaire DNS: 2001:730: enz

Lan:

Toegewezen type: DHCPv6

Windows Ehternet netwerkinstellingen:

Internet protocol versie 4 (TCP/IPv4): ingeschakeld

Internet protocol versie 6 (TCP/IPv6): ingeschakeld

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen @Blauwvinger en een warm welkom op de Community,

Wat ontzettend vervelend dat het niet wil lukken om IPV6 werkend te krijgen in bridged modus i.c.m. je Netgear router! Ik zie dat experts @Dave en @Bert al een aantal zaken met je nagelopen hebben. Ik heb zelf ook even een blik geworpen en zie dat IPV6 wel dient te werken. Kun je op je router nog eens de instellingen nalopen? 

Zorg er in iedergeval voor dat de volgende instellingen op je router goed staan:
Controleer in de instellingen van je router of IPV6 geactiveerd is Staat IPv6 uitgeschakeld? Dan gebeurt er niets, en blijft internet werken zoals je gewend bent. Wil je voorbereid zijn op de toekomst en/of heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen, activeer dan IPv6.

 

Controleer de firewall-instellingen van je router Met een firewall voorkom je dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Staan je firewall-instellingen niet goed? Dan kan een kwaadwillende via internet wellicht naar je IP-camera of netwerkschijf. Stel daarom ook de firewall goed in.

Bij sommige routers: Zet Prefix Delegation aan Soms moet je Prefix Delegation (PD) expliciet aanzetten om IPv6-adressen in het thuisnetwerk te krijgen. Daarbij wordt mogelijk gevraagd om de waarde van de Prefix Delegation Size PD Size in te vullen. Die waarde is /56. Check hiervoor de handleiding van je router. Wordt er gevraagd om het type IPv6 internetconnectie? Kies dan voor automatisch of DHCPv6.

 

Na aanpassen instellingen de router resetten/opnieuw opstarten Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Dan reboot je je router.

Bekijk in context

Blauwvinger
Topicstarter
Level 9
  • 370Posts
  • 17Oplossingen
  • 129Likes

@Paul 

Dank voor de uitgebreide info.

Uiteindelijk is het mij gelukt IPv6 werkend te krijgen!

Vraag me niet hoe, daar heb veel te veel dingen voor moeten proberen.

Wel heb ik voorvoegsel /64 moeten activeren, aanpassen naar /56 gaat niet.

Hopelijk geeft dat geen verdere conflicten.

https://ipv6-test.com/ geeft nu o.a. het volgende aan:

Blauwvinger_0-1641217871715.png

 

Blauwvinger_1-1641217912807.png

De handleidingen van de router en Bitdefender TS geven geen uitsluitsel over de ICMPv6 messages.

(Of het filteren een essentiële instelling kan ik niet inschatten.)

 

 

 

Bekijk in context

10 Reacties 10
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Heb het topic vermeld bij een Ziggo Medewerker die zal hier naar komen kijken, of een mede lid. Het is gemeld en hopelijk wordt snel opgelost.

Blauwvinger
Topicstarter
Level 9
  • 370Posts
  • 17Oplossingen
  • 129Likes

Dank voor het melden.

(Krijg zelf eigenlijk het Idee dat de Connectbox Docsis 3.1 wel eens de oorzaak zou kunnen zijn).

Wacht verdere reacties af.

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes

Ik durf er geen uitspraak over te doen met de Connect Box, het is vermeld en topic zal worden opgepakt, wegens weekend bezetting kan ik niet zeggen wanneer.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Het gaat mis bij je LAN configuratie, je krijgt namelijk wel gewoon een WAN IPv6.

 

je hebt prefix delegation op off staan. Kan je die op /56 zetten?

 

En LAN evt op auto ipv DHCP (ik heb een andere router van Netgear, ik kan kiezen DHCP of Auto, ik gebruik auto)

Blauwvinger
Topicstarter
Level 9
  • 370Posts
  • 17Oplossingen
  • 129Likes

@BertM3 de prefix delegation heb ik inmiddels aangezet.

Zie geen kans deze op /56 te zetten.

Mijn LAN ziet er zo uit:

Blauwvinger_0-1641140363704.png

Komen mijn overige instellingen wel overeen met die in jouw Netgear?  

(p.s. ik heb overigens een TP Link en geen Netgear)

 

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

 

 

Volgens mij moet je ipv DHCPv6,  SLAAC+stateless DHCP hebben.

 

Dat is wat auto bij mij doet volgens mij.

Blauwvinger
Topicstarter
Level 9
  • 370Posts
  • 17Oplossingen
  • 129Likes

@BertM3 Alle door jou aangedragen mogelijkheden uitgeprobeerd.

Helaas zonder het gewenste resultaat.

Bedankt voor de genomen moeite.

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

Goedemorgen @Blauwvinger en een warm welkom op de Community,

Wat ontzettend vervelend dat het niet wil lukken om IPV6 werkend te krijgen in bridged modus i.c.m. je Netgear router! Ik zie dat experts @Dave en @Bert al een aantal zaken met je nagelopen hebben. Ik heb zelf ook even een blik geworpen en zie dat IPV6 wel dient te werken. Kun je op je router nog eens de instellingen nalopen? 

Zorg er in iedergeval voor dat de volgende instellingen op je router goed staan:
Controleer in de instellingen van je router of IPV6 geactiveerd is Staat IPv6 uitgeschakeld? Dan gebeurt er niets, en blijft internet werken zoals je gewend bent. Wil je voorbereid zijn op de toekomst en/of heb je apparaten die alleen IPv6 ondersteunen, activeer dan IPv6.

 

Controleer de firewall-instellingen van je router Met een firewall voorkom je dat je apparaten rechtstreeks via het internet te benaderen zijn. Staan je firewall-instellingen niet goed? Dan kan een kwaadwillende via internet wellicht naar je IP-camera of netwerkschijf. Stel daarom ook de firewall goed in.

Bij sommige routers: Zet Prefix Delegation aan Soms moet je Prefix Delegation (PD) expliciet aanzetten om IPv6-adressen in het thuisnetwerk te krijgen. Daarbij wordt mogelijk gevraagd om de waarde van de Prefix Delegation Size PD Size in te vullen. Die waarde is /56. Check hiervoor de handleiding van je router. Wordt er gevraagd om het type IPv6 internetconnectie? Kies dan voor automatisch of DHCPv6.

 

Na aanpassen instellingen de router resetten/opnieuw opstarten Staat IPv6 nu ingeschakeld en staan je firewall-instellingen goed? Dan reboot je je router.

Blauwvinger
Topicstarter
Level 9
  • 370Posts
  • 17Oplossingen
  • 129Likes

@Paul 

Dank voor de uitgebreide info.

Uiteindelijk is het mij gelukt IPv6 werkend te krijgen!

Vraag me niet hoe, daar heb veel te veel dingen voor moeten proberen.

Wel heb ik voorvoegsel /64 moeten activeren, aanpassen naar /56 gaat niet.

Hopelijk geeft dat geen verdere conflicten.

https://ipv6-test.com/ geeft nu o.a. het volgende aan:

Blauwvinger_0-1641217871715.png

 

Blauwvinger_1-1641217912807.png

De handleidingen van de router en Bitdefender TS geven geen uitsluitsel over de ICMPv6 messages.

(Of het filteren een essentiële instelling kan ik niet inschatten.)

 

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@Blauwvinger Ontzettend fijn dat het uiteindelijk gelukt is om IPV6 werkend te krijgen! 😉 Mogelijk dan andere gebruikers ook baat hebben bij jouw terugkoppeling. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic