Ok, ik heb even zitten experimenteren. Ik had maar 1 IEC ↔ F kabel, maar ik bedacht dat ik voor een experiment natuurlijk ook best het modem direct op het AOP punt aan kon sluiten.
Dat maakte helaas voor de PostRS errors op kanaal 22 en 23 niet echt uit.
De kanalen zitten op 770 en 778 Mhz.
Toen bedacht ik dat er vlak onder het modem een switch hangt (4 poorten was niet genoeg; vanuit de meterkast gaat er bedraad netwerk naar vrijwel iedere kamer).
Idee was dat de switch misschien stoorde op het modem, maar helaas, uitschakelen van de switch leverde ook verschil op.
Op dit punt aangekomen realiseerde ik me dat er geen groene kabel naar het AOP gaat maar een gewone coax kabel. Na wat onderzoek bleek dat de aansluiting origineel in de woonkamer het huis binnenkomt. Klaarblijkelijk was dat 40 jaar geleden gebruikelijk. In de woonkamer zit een doos met een blinde plaat en daarachter zit een koppelstuk naar een coax kabel. Deze kabel lijkt kwalitatief dik in orde en het koppelstuk ook (is met F connectoren, zat goed vast en zo).
Ik wet niet of dat nog invloed kan hebben.
Overigens viel het me wel op dat de Pre-RS Errors voor alle kanalen ongeveer hetzelfde zijn, maar klaarblijkelijk kan het modem op kanaal 22 en 23 minder errors corrigeren.
Maar ik denk niet dat het uitvallen van de verbinding hierdoor veroorzaakt wordt.
Ik heb inmiddels bij security alles behalve de firewall uitgezet, dat leverde niets op.
En wat ik zie is dat als ik mijn internet kwijt raak dat er dan ook een dropped input packet is. B.v.:
Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=75.64.27.5 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Het SRC adres is verschillend maar komt vaak bij AWS, Microsoft, Comcast of Google uit.
Ik vermoed eigenlijk dat iemand probeert mijn router te hacken en dat ie daarbij iets doet waardoor het modem even over de rooie gaat. Ik heb zo 1-2-3 nog geen idee wat ik daaraan kan doen behalve evt bridged mode en een losse router.
Ik blijf nog even puzzelen.