1
Vraag
2
Reacties
eFfeM

Level 9
  • 266Posts
  • 8Oplossingen
  • 45Likes

Korte internetverbinding hick-ups; ook T3 meldingen

Hi,

 

Ik heb een paar keer per dag dat mijn verbinding kort wegvalt (10 seconden of zo).

Ik heb een Connect Box en zie daar ook T3 meldingen.

De laatste keer dat ik de hiccup had is rond de tijd van de laaste INPUT dropped.

Er is een paar maanden geleden een monteur geweest, die heeft wel een stekkertje vervangen maar verder geen probleem geconstateerd.

 

Ik heb een 50/5 abbo. Kabels in de wijk zijn ca. 40 jaar oud 

 

LOG:

03-09-2020 09:22:14 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.120];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 09:22:07 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.97.133.178 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 06:52:38 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 06:51:06 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 05:12:34 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 05:11:04 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 04:24:15 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 04:23:23 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:51:30 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:50:28 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:02:46 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:02:28 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 22:20:38 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 22:19:50 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:34:25 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:34:06 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:16:47 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:15:44 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 19:23:16 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 19:23:11 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 634000000 3 37 256qam 5
2 610000000 4 38 256qam 2
3 618000000 4 38 256qam 3
4 626000000 3 38 256qam 4
5 602000000 4 38 256qam 1
6 642000000 3 38 256qam 6
7 650000000 3 38 256qam 7
8 658000000 3 38 256qam 8
9 666000000 3 37 256qam 9
10 674000000 3 37 256qam 10
11 682000000 3 37 256qam 11
12 690000000 3 37 256qam 12
13 698000000 3 37 256qam 13
14 706000000 4 37 256qam 14
15 714000000 4 37 256qam 15
16 722000000 3 37 256qam 0
17 730000000 3 37 256qam 17
18 738000000 3 37 256qam 18
19 746000000 3 37 256qam 19
20 754000000 3 37 256qam 20
21 762000000 2 37 256qam 21
22 770000000 2 37 256qam 22
23 778000000 1 37 256qam 23
24 786000000 0 36 256qam 24

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 37.936 47987271537 86707
2 Goed (Locked) 38.983 47985960522 83204
3 Goed (Locked) 38.983 47985954671 85436
4 Goed (Locked) 38.605 47985956268 86104
5 Goed (Locked) 38.983 47985963211 82162
6 Goed (Locked) 38.605 47985965589 86639
7 Goed (Locked) 38.983 47985976505 85860
8 Goed (Locked) 38.605 47985985446 83847
9 Goed (Locked) 37.636 47985989618 83899
10 Goed (Locked) 37.636 47985998423 82859
11 Goed (Locked) 37.636 47985998252 83012
12 Goed (Locked) 37.636 47986006210 82481
13 Goed (Locked) 37.356 47986002141 82802
14 Goed (Locked) 37.636 47986000573 82307
15 Goed (Locked) 37.636 47985990094 83368
16 Goed (Locked) 37.636 47985996504 82961
17 Goed (Locked) 37.636 47985986559 83081
18 Goed (Locked) 37.356 47985973212 85492
19 Goed (Locked) 37.356 47985977647 86278
20 Goed (Locked) 37.356 47985980663 86141
21 Goed (Locked) 37.636 47985979451 87351
22 Goed (Locked) 37.636 47985590621 481586
23 Goed (Locked) 37.636 47985614226 466815
24 Goed (Locked) 36.844 47985994507 96853

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 31800000 42 2.560 64qam 5
2 28600000 42 2.560 64qam 6
3 57800000 42 5.120 64qam 1
4 50900000 42 5.120 64qam 2
5 44000000 42 5.120 64qam 3
6 37100000 42 5.120 64qam 4

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 49 0
2 2.0 0 0 146 0
3 2.0 0 0 1122 0
4 2.0 0 0 935 0
5 2.0 0 0 503 0
6 2.0 0 0 100 0

 

 

lgemene configuratie

Netwerk toegang Toegang tot internet
Maximaal aantal apparaten 3
Standaard beveiliging Ingeschakeld
DOCSIS-Modus DOCSIS 3.0
Config bestand internet50_5_wifion_v4-sip.bin

 

Primaire Downstream Service Flow

SFID 606724439
Maximale snelheid 64200000 bps
Maximum Traffic Burst 96000 bytes
Minimale snelheid 0 bps
SFID 606724438
Maximale snelheid 10700000 bps
Maximum Traffic Burst 16320 bytes
Minimale snelheid 0 bps
SFID 606724437
Maximale snelheid 128000 bps
Maximum Traffic Burst 3044 bytes
Minimale snelheid 12000 bps
SFID 606724436
Maximale snelheid 53500000 bps
Maximum Traffic Burst 42600 bytes
Minimale snelheid 0 bps

 

Primaire Upstream Service Flow

SFID 606716249
Maximale snelheid 2140000 bps
Maximum Traffic Burst 16320 bytes
Minimale snelheid 0 bps
Maximum Concatenated Burst 16320 bytes
Roostertype Best effort
SFID 606716248
Maximale snelheid 128000 bps
Maximum Traffic Burst 3044 bytes
Minimale snelheid 12000 bps
Maximum Concatenated Burst 1522 bytes
Roostertype Best effort
SFID 606716243
Maximale snelheid 5350000 bps
Maximum Traffic Burst 42600 bytes
Minimale snelheid 0 bps
Maximum Concatenated Burst 42600 bytes
Roostertype Best effort
139 Reacties 139
Tom.

Level 18
  • 5481Posts
  • 205Oplossingen
  • 1222Likes

@Henno 

Klopt vandaar dat ik al had gevraagd of de splitter al aangevraagd was.

En eerder al aangaf dat het aop laten vervangen echt verstandig is om te doen?

eFfeM
Topicstarter
Level 9
  • 266Posts
  • 8Oplossingen
  • 45Likes

Korte update:

De nieuwe splitter is inmiddels aangevraagd.

Zodra ik hem binnen heb en gemonteerd heb zal ik nog even wat resultaten delen.

Het lijkt er overigens wel op dat de splitter voor de antenne versterker de verbindings hiccups opgelost heeft.

 

Overigens: helpdesk is wel redelijk slecht bereikbaar: telefonisch aantal keren wachttijd > 10 minuten (dus laat maar). Chat was dagen niet beschikbaar. Vandaag uiteindelijk via chat contact kunnen leggen.

eFfeM
Topicstarter
Level 9
  • 266Posts
  • 8Oplossingen
  • 45Likes

Hmm, ik krijg toch af en toe weer dat internet er even uit ligt.

Als ik in de log kijk heb ik op dat moment ook een Dropped INPUT packet, b.v deze:

 

Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=34.120.101.53 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:4428:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Kan het zijn dat iemand mijn box probeert te hacken?
De SRC IP addressen zijn steeds anders, en zijn volgens whois van Amazon AWS of Google Cloud of Microsoft.

 

Is hier een remedie voor? (en helpt het als ik een ander IP adres krijg, en zoja hoe krijg ik dat voor elkaar)

 

Edit:

Ik heb gezocht op andere meldingen over Dropped INPUT packet.

Deze thread https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/internet-valt-regelmatig-weg-no-ranging-response-r...

suggereerde om naar IPv4 settings te kijken en blokkeer beschadigde IP pakketten uit te schakelen in de firewall. Op dit moment zijn mijn settings:

 

Misschien de Blokkeer beschadigde IP pakketten eens uitschakelen; als er suggesties zijn voor betere settings: graag

 

Edit2:

Ik heb ook al eens overwogen om de connect box in bridged mode te zetten en er een fatsoenlijke router achter te hangen maar dan raak ik hotspots kwijt (of ik ga dubbel NATten en daar wordt ik dan ook weer niet blij van)

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Je mag / kan alles uitzetten behalve de “Firewall beveiliging”. 

Over Edit2: wat voor velen ook hielp is de WiFi uitzetten, vervangen door een echte AP, dan is de Connectbox minder druk en minder gevoelig voor bizarre dingen als CMTS verkeer blokkeren met de firewall.

eFfeM
Topicstarter
Level 9
  • 266Posts
  • 8Oplossingen
  • 45Likes

@Henno  @Tom. 

De splitter komt morgen 🙂 Ben benieuwd.

Wat betreft de firewall: ik heb alles aangezet met het idee, wat de router al tegenhoudt is mooi meegenomen. Uiteraard  heb ik ook beveiliging op mijn PC, maar met name de beveiliging van IOT devices wil nog wel eens wat minder zijn.

WiFi uitzetten: heb ik ook wel eens over gedacht, maar in weet niet of dat veel uit gaat maken. Routing van de pakketten gaan normaliter niet over de CPU want dan beperk je de snelheden substantieel (of je moet een redelijk stevige CPU inzetten).

Van de andere kant denk ik er wel over om bv iets van een mesh netwerk op te zetten. Ik heb geen idee hoe die wifi boosters zijn die Ziggo tegenwoordig aanbiedt of wat een andere geschikte oplossing is.

eFfeM
Topicstarter
Level 9
  • 266Posts
  • 8Oplossingen
  • 45Likes
Henno wrote:

Je moet je wel realiseren dat dat een oude splitter is die niet gemaakt is om je coax van 3G / 4G / 5G af te schermen. Je kunt beter bellen en een POA-01 splitter vragen met 2 kabels die op het modem en versterker passen (F-Connectoren).

Hmm, ik heb de splitter inmiddels ontvangen maar het ging niet helemaal goed.

Ik kreeg er alleen een standaard coax kabel bij.

Ik had eigenlijk ook verwacht dat de POA-01 F connectoren zou hebben.

Anyway, straks even proberen

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@eFfeM van 5 dagen geleden: “ Je kunt beter bellen en een POA-01 splitter vragen met 2 kabels die op het modem en versterker passen (F-Connectoren).”

Ziggo levert geen IEC naar male F-connector kabels bij de POA-01, daar moet je om vragen.

 

eFfeM
Topicstarter
Level 9
  • 266Posts
  • 8Oplossingen
  • 45Likes
Henno wrote:

@eFfeM van 5 dagen geleden: “ Je kunt beter bellen en een POA-01 splitter vragen met 2 kabels die op het modem en versterker passen (F-Connectoren).”

Ziggo levert geen IEC naar male F-connector kabels bij de POA-01, daar moet je om vragen.

 

Ja dat snap ik nu, ik had jouw antwoor geinterpreteerd als: de POA-01 splitter heeft F-Connectoren en daar moet je kabels voor bijvragen.

Mijn aanname over F-connectoren waren duidelijk fout. 

Bij ziggo heb ik om een POA-01 met kabelset gevraagd, en dat leverde dus een IEC kabel op. Mijn vraag aan Ziggo was dus niet goed genoeg gespecificeerd.

(en ik schrijf dat hier even op voor het geval iemand dit terugleest; misschien dat het iemand helpt om niet in dezelfde valkuil te vallen)

 

PS: ik heb dus zelf iets voorkeur voor F-connectoren, in het algemeen levert dat een betere verbinding op.

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

Ah duidelijk. Helaas heeft de poa-01 iec maar modem en versterkers meestal f connector.

Ziggo heeft ze ook in hun webshop staan alleen verkeerd om. Iec mannetje en f vrouwtje. 

eFfeM
Topicstarter
Level 9
  • 266Posts
  • 8Oplossingen
  • 45Likes

Ok, ik heb even zitten experimenteren. Ik had maar 1 IEC ↔ F kabel, maar ik bedacht dat ik voor een experiment natuurlijk ook best het modem direct op het AOP punt aan kon sluiten.

Dat maakte helaas voor de PostRS errors op kanaal 22 en 23 niet echt uit.

De kanalen zitten op 770 en 778 Mhz.
Toen bedacht ik dat er vlak onder het modem een switch hangt (4 poorten was niet genoeg; vanuit de meterkast gaat er bedraad netwerk naar vrijwel iedere kamer).

Idee was dat de switch misschien stoorde op het modem, maar helaas, uitschakelen van de switch leverde ook verschil op.

 

Op dit punt aangekomen realiseerde ik me dat er geen groene kabel naar het AOP gaat maar een gewone coax kabel. Na wat onderzoek bleek dat de aansluiting origineel in de woonkamer het huis binnenkomt. Klaarblijkelijk was dat 40 jaar geleden gebruikelijk. In de woonkamer zit een doos met een blinde plaat en daarachter zit een koppelstuk naar een coax kabel. Deze kabel lijkt kwalitatief dik in orde en het koppelstuk ook (is met F connectoren, zat goed vast en zo).

Ik wet niet of dat nog invloed kan hebben.

 

Overigens viel het me wel op dat de Pre-RS Errors voor alle kanalen ongeveer hetzelfde zijn, maar klaarblijkelijk kan het modem op kanaal 22 en 23 minder errors corrigeren.

 

Maar ik denk niet dat het uitvallen van de verbinding hierdoor veroorzaakt wordt.

Ik heb inmiddels bij security alles behalve de firewall uitgezet, dat leverde niets op.
En wat ik zie is dat als ik mijn internet kwijt raak dat er dan ook een dropped input packet is. B.v.:

Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=75.64.27.5 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

Het SRC adres is verschillend maar komt vaak bij AWS, Microsoft, Comcast of Google uit.
Ik vermoed eigenlijk dat iemand probeert mijn router te hacken en dat ie daarbij iets doet waardoor het modem even over de rooie gaat. Ik heb zo 1-2-3 nog geen idee wat ik daaraan kan doen behalve evt bridged mode en een losse router.

Ik blijf nog even puzzelen.

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Hi @eFfeM ,welkom op onze Community!
Goed om te zien dat je samen met @Tom. en @Henno aan het puzzelen bent naar een oplossing.

Volgens de theorie krijg je de beste en stabielste verbinding als het modem zo dicht mogelijk op de groene kabel en AOP zit.
Dus ook zonder switch en/of signaalversterker.

Plaats gerust ook nog een foto van de net ontdekte aansluiting in de woonkamer. Dan zien we meteen of deze up to date is 🙂
 

 

eFfeM
Topicstarter
Level 9
  • 266Posts
  • 8Oplossingen
  • 45Likes
Erik P Ziggo wrote:

Hi @eFfeM ,welkom op onze Community!
Goed om te zien dat je samen met @Tom. en @Henno aan het puzzelen bent naar een oplossing.

Volgens de theorie krijg je de beste en stabielste verbinding als het modem zo dicht mogelijk op de groene kabel en AOP zit.
Dus ook zonder switch en/of signaalversterker.

Plaats gerust ook nog een foto van de net ontdekte aansluiting in de woonkamer. Dan zien we meteen of deze up to date is 🙂
 

 

Ik zal proberen een foto te maken, maar het is een wat onhandig hoekje waar ik niet echt geod bij kan.

Er zit een dubbele doos, daar komt de groene kabel binnen en die is met een F connector koppelstuk verlengd. Dus zoiets:

Aan de groene kabel zit dus gewoon een F-connector. Die gaat naar het koppelstuk en dan gaat er een coax naar de meterkast (ik denk een meter of 5 verder).

 

@Erik P Ziggo vraagje: kun je vanaf jullie kant zien hoe het gesteld is met mijn signaal.

En kunnen jullie iets zien over de T3 en het Dropped Input Packet?

Ik heb voor dat laatste ook zitten denken of dit iets is van een hacker, en of het zou kunnen helpen als ik een ander IP adres krijg.

 

En als ik naar de downstream krijg heb ik nog steeds wat meer post-RS errors op kanalen 22 en 23.

 

Maar de verbinding lijkt vandaag wel stabieler (nog geen hiccup gehad)

 

Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes
eFfeM wrote:
Erik P Ziggo wrote:

Hi @eFfeM ,welkom op onze Community!
Goed om te zien dat je samen met @Tom. en @Henno aan het puzzelen bent naar een oplossing.

Volgens de theorie krijg je de beste en stabielste verbinding als het modem zo dicht mogelijk op de groene kabel en AOP zit.
Dus ook zonder switch en/of signaalversterker.

Plaats gerust ook nog een foto van de net ontdekte aansluiting in de woonkamer. Dan zien we meteen of deze up to date is 🙂
 

 

Ik zal proberen een foto te maken, maar het is een wat onhandig hoekje waar ik niet echt geod bij kan.

Er zit een dubbele doos, daar komt de groene kabel binnen en die is met een F connector koppelstuk verlengd. Dus zoiets:

Aan de groene kabel zit dus gewoon een F-connector. Die gaat naar het koppelstuk en dan gaat er een coax naar de meterkast (ik denk een meter of 5 verder).

 

@Erik P Ziggo vraagje: kun je vanaf jullie kant zien hoe het gesteld is met mijn signaal.

En kunnen jullie iets zien over de T3 en het Dropped Input Packet?

Ik heb voor dat laatste ook zitten denken of dit iets is van een hacker, en of het zou kunnen helpen als ik een ander IP adres krijg.

 

En als ik naar de downstream krijg heb ik nog steeds wat meer post-RS errors op kanalen 22 en 23.

 

Maar de verbinding lijkt vandaag wel stabieler (nog geen hiccup gehad)

 

Alright; fijn dat het al beter lijkt sinds vandaag 🙂 Qua signaal zien we geen bijzondere of afwijkende dingen.
Als het onverhoopt toch minder gaat, dan zien we graag die foto!

eFfeM
Topicstarter
Level 9
  • 266Posts
  • 8Oplossingen
  • 45Likes

Ik krijg nog steeds af en toe een netwerk hiccup, maar het lijkt wat minder vaak te zijn.

Ik heb nog steeds het idee dat dit komt door de invalid input packets die ik krijg. 

Als er nl een hiccup is en ik kijk dan in de log dan is er altijd op diezelfde tijd zo’n melding.
Daardoor heb ik toch het idee dat iemand mij probeert te hacken.

Ik heb ook nog even gekeken naar het signaal:

 

Het aantal fouten is (naar verhouding) wat minder dan in het vorige screenshot.

 

Wat ik denk ik ga proberen is het modem binnenkort een paar dagen afzetten om te proberen een ander IP adres te krijgen en te zien of dat invloed heeft.

Eigenlijk vertrouw ik de connect box in deze niet helemaal.
Misschien dat ik ook nog een keer kan kijken of het probleem er ook nog is in bridged mode.

 

En ik heb klaarblijkelijk vannacht een maintenance reboot gehad maar die heeft mijn T3 issue niet opgelost:

 

17-09-2020 11:33:01 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.97.179.242 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-09-2020 11:27:35 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-09-2020 11:26:54 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-09-2020 11:24:59 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=40.122.160.14 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-09-2020 03:09:10 warning Lost MDD Timeout;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-09-2020 03:09:05 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-09-2020 03:09:03 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-09-2020 03:08:56 warning MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-09-2020 03:08:31 critical Received Response to Broadcast Maintenance Request, But no Unicast Maintenance opportunities received - T4 time out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-09-2020 02:58:45 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=34.243.163.34 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-09-2020 00:27:25 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
17-09-2020 00:15:48 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=216.58.211.106 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2020 23:31:15 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2020 23:24:28 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.17.138 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2020 21:56:25 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2020 21:49:26 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=59.20.230.246 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2020 19:57:37 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
16-09-2020 19:53:08 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=13.75.79.49 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Erik P
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3232Posts
  • 585Oplossingen
  • 769Likes

Het lijkt inderdaad beter; maar helaas nog niet perfect.
Goed dat je door wilt puzzelen!

Vanuit hier hebben we daarnaast opgemerkt dat je verbinding mogelijk last hebt van LTE frequenties (4G).
Gisteren zijn daarom deze frequenties uitgeschakeld, hopelijk merk je daardoor dat het signaal ook daadwerkelijk beter is. 

Houd ons op de hoogte 🙂

eFfeM
Topicstarter
Level 9
  • 266Posts
  • 8Oplossingen
  • 45Likes

@Erik P Ziggo 

Even gekeken hoe de status nu is:

Ik had problemen met de hoge frequenties

 

Dat lijkt nu dus weg. Het zou aan die LTE invloeden kunnen liggen maar ik wil het weer ook niet helemaal uitsluiten dus ik hou een vinger aan de pols.

Het lijkt er echter op dat de hiccups niet weg zijn. Ik lijk ook een software reset gehad te hebben.

 

In de log staat dit:

22-09-2020 01:43:37 notice REGISTRATION COMPLETE - Waiting for Operational status;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-09-2020 01:43:35 notice TLV-11 - unrecognized OID;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
22-09-2020 01:43:28 warning

MIMO Event MIMO: Stored MIMO=-1 post cfg file MIMO=-1;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

hiervoor stond ook nog een bericht over number of retries exceeded, maar toen ik opnieuw inlogde om het screenshot te maken was er weer een GUI login en een Dropped input packet geweest, en was die melding uit de history verdwenen.

 

E.e.a. lijkt me nog niet helemaal stabiel.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Thanks voor de update @eFfeM! Ervaar je nog steeds dat de verbinding kort wegvalt? Als dat het geval is dan zien we graag de foto verschijnen van je aansluiting (ik hoop dat het je lukt om hierbij te komen) 
 

Erik P Ziggo wrote:


Plaats gerust ook nog een foto van de net ontdekte aansluiting in de woonkamer. Dan zien we meteen of deze up to date is 🙂
 

 

 

eFfeM
Topicstarter
Level 9
  • 266Posts
  • 8Oplossingen
  • 45Likes

@Mariska Ziggo Omdat ik nu vakantie heb wordt de verbinding wat minder inttensief gebruikt. Ik meen dat ik nog een keer een onderbreking gehad heb, maar ik heb even een testje opgezet (smokeping).

 

Over de aansluiting in de woonkamer. Ik zal morgen nog een keer proberen om onder de vensterbank te duiken en de doos waar alles in verstopt zit open te maken voor een fotootje hoewel ik denk dat daar niet zoveel aan te zien is.

Ik kan de situatie nog wel beschrijven:

De groene kabel komt in een doos in de woonkamer binnen en is via F-connectoren en een koppelstuk verbonden met een coaxkabel naar de meterkast. De coxa kabel heeft als opdruk CAI 2012 bedea COAX TWAALF en gaat van daar uit naar het AOP in de meterkast (zie eerder geplaatste foto).

Die coax kabel is een kwalitatief goede kabel met lage demping dus ik verwacht niet dat die het probleem is.

 

De hoeveelheid RS errors is goed, maar ik krijg nog wel notices voer Dropped INPUT packet’s en criticals over T3. Zie logs hieronder

De T3’s zitten vooral op upstream kanaal 1.

Overigens is de symbol rate van kanaal 2 maar de helft van die van de andere kanalen. Is dat nog een probleem?

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44000000 45 5.120 64qam 3
2 28600000 46 2.560 64qam 6
3 31800000 45 2.560 64qam 5
4 37100000 46 5.120 64qam 4
5 57800000 45 5.120 64qam 1
6 50900000 45 5.120 64qam 2

 

Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 185 0
2 2.0 0 0 14 0
3 2.0 0 0 19 0
4 2.0 0 0 11 0
5 2.0 0 0 12 0
6 2.0 0 0 23 0

 

 

24-09-2020 19:12:15 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.64];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 19:11:39 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=77.111.247.159 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 19:02:54 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 19:02:51 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=77.111.247.159 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 16:18:11 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 16:17:48 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.216.252.89 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 15:29:59 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 15:29:05 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=77.111.247.159 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 14:38:41 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 14:37:49 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=77.111.247.159 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 13:43:46 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 13:43:11 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=77.111.247.159 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 12:15:20 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 12:14:46 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=77.111.247.159 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 12:14:40 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 12:13:52 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=157.240.27.55 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 11:24:19 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.64];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 11:23:38 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=77.111.247.159 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 10:48:19 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.64];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
24-09-2020 10:47:36 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.17.45 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

 

Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes

@eFfeM “De groene kabel komt in een doos in de woonkamer binnen en is via F-connectoren en een koppelstuk verbonden met een coaxkabel naar de meterkast. “

Dit is nieuw…. in het hele relaas.

Kun je hier eens foto's van maken en posten?

 

eFfeM
Topicstarter
Level 9
  • 266Posts
  • 8Oplossingen
  • 45Likes

@Mariska Ziggo Hierbij nog foto’s van de koppeling.

Dit zit in een dubbele doos weggewerkt, ik heb het metalen frame niet losgeschroefd (ik wilde voorkomen dat ik het stuc-werk eromheen beschadig).

En een foto van de kabel zelf (in de meterkast)

De groene kabel die van buiten komt is zoals je ziet erg kort. (die gaat meteen naar onderen en van daar uit naar buiten)
De aanleg van het hele infrastructuur in de wijk (dus de aanleg van de groene kabel) is ca 1980
Het omleggen naar de meterkast is klaarblijkelijk in 2012 of 2013 gedaan bij de laatste verbouwing. Is door een erkende installateur gebeurd. Ik heb nog even gekeken naar de connectoren maar die kon ik met de hand niet vaster draaien of zo.

Of ik nog onderbrekingen heb durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het valt vooral op bij teams meetings en ik heb op dit moment vakantie (dus geen vergaderingen 🙂 ), maar ik maar ik zie nog wel af en toe een T3 melding (zie screenshot van gisteren)

 

 

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic