eFfeM
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes

Korte internetverbinding hick-ups; ook T3 meldingen

Hi,

 

Ik heb een paar keer per dag dat mijn verbinding kort wegvalt (10 seconden of zo).

Ik heb een Connect Box en zie daar ook T3 meldingen.

De laatste keer dat ik de hiccup had is rond de tijd van de laaste INPUT dropped.

Er is een paar maanden geleden een monteur geweest, die heeft wel een stekkertje vervangen maar verder geen probleem geconstateerd.

 

Ik heb een 50/5 abbo. Kabels in de wijk zijn ca. 40 jaar oud 

 

LOG:

03-09-2020 09:22:14 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.120];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 09:22:07 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.97.133.178 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 06:52:38 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 06:51:06 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 05:12:34 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 05:11:04 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 04:24:15 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 04:23:23 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:51:30 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:50:28 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:02:46 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
03-09-2020 01:02:28 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 22:20:38 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 22:19:50 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:34:25 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:34:06 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:16:47 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 20:15:44 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=46.31.116.71 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 19:23:16 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
02-09-2020 19:23:11 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=23.236.62.147 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 634000000 3 37 256qam 5
2 610000000 4 38 256qam 2
3 618000000 4 38 256qam 3
4 626000000 3 38 256qam 4
5 602000000 4 38 256qam 1
6 642000000 3 38 256qam 6
7 650000000 3 38 256qam 7
8 658000000 3 38 256qam 8
9 666000000 3 37 256qam 9
10 674000000 3 37 256qam 10
11 682000000 3 37 256qam 11
12 690000000 3 37 256qam 12
13 698000000 3 37 256qam 13
14 706000000 4 37 256qam 14
15 714000000 4 37 256qam 15
16 722000000 3 37 256qam 0
17 730000000 3 37 256qam 17
18 738000000 3 37 256qam 18
19 746000000 3 37 256qam 19
20 754000000 3 37 256qam 20
21 762000000 2 37 256qam 21
22 770000000 2 37 256qam 22
23 778000000 1 37 256qam 23
24 786000000 0 36 256qam 24

 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Pre RS Errors Post RS Errors
1 Goed (Locked) 37.936 47987271537 86707
2 Goed (Locked) 38.983 47985960522 83204
3 Goed (Locked) 38.983 47985954671 85436
4 Goed (Locked) 38.605 47985956268 86104
5 Goed (Locked) 38.983 47985963211 82162
6 Goed (Locked) 38.605 47985965589 86639
7 Goed (Locked) 38.983 47985976505 85860
8 Goed (Locked) 38.605 47985985446 83847
9 Goed (Locked) 37.636 47985989618 83899
10 Goed (Locked) 37.636 47985998423 82859
11 Goed (Locked) 37.636 47985998252 83012
12 Goed (Locked) 37.636 47986006210 82481
13 Goed (Locked) 37.356 47986002141 82802
14 Goed (Locked) 37.636 47986000573 82307
15 Goed (Locked) 37.636 47985990094 83368
16 Goed (Locked) 37.636 47985996504 82961
17 Goed (Locked) 37.636 47985986559 83081
18 Goed (Locked) 37.356 47985973212 85492
19 Goed (Locked) 37.356 47985977647 86278
20 Goed (Locked) 37.356 47985980663 86141
21 Goed (Locked) 37.636 47985979451 87351
22 Goed (Locked) 37.636 47985590621 481586
23 Goed (Locked) 37.636 47985614226 466815
24 Goed (Locked) 36.844 47985994507 96853

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 31800000 42 2.560 64qam 5
2 28600000 42 2.560 64qam 6
3 57800000 42 5.120 64qam 1
4 50900000 42 5.120 64qam 2
5 44000000 42 5.120 64qam 3
6 37100000 42 5.120 64qam 4

 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 2.0 0 0 49 0
2 2.0 0 0 146 0
3 2.0 0 0 1122 0
4 2.0 0 0 935 0
5 2.0 0 0 503 0
6 2.0 0 0 100 0

 

 

lgemene configuratie

Netwerk toegang Toegang tot internet
Maximaal aantal apparaten 3
Standaard beveiliging Ingeschakeld
DOCSIS-Modus DOCSIS 3.0
Config bestand internet50_5_wifion_v4-sip.bin

 

Primaire Downstream Service Flow

SFID 606724439
Maximale snelheid 64200000 bps
Maximum Traffic Burst 96000 bytes
Minimale snelheid 0 bps
SFID 606724438
Maximale snelheid 10700000 bps
Maximum Traffic Burst 16320 bytes
Minimale snelheid 0 bps
SFID 606724437
Maximale snelheid 128000 bps
Maximum Traffic Burst 3044 bytes
Minimale snelheid 12000 bps
SFID 606724436
Maximale snelheid 53500000 bps
Maximum Traffic Burst 42600 bytes
Minimale snelheid 0 bps

 

Primaire Upstream Service Flow

SFID 606716249
Maximale snelheid 2140000 bps
Maximum Traffic Burst 16320 bytes
Minimale snelheid 0 bps
Maximum Concatenated Burst 16320 bytes
Roostertype Best effort
SFID 606716248
Maximale snelheid 128000 bps
Maximum Traffic Burst 3044 bytes
Minimale snelheid 12000 bps
Maximum Concatenated Burst 1522 bytes
Roostertype Best effort
SFID 606716243
Maximale snelheid 5350000 bps
Maximum Traffic Burst 42600 bytes
Minimale snelheid 0 bps
Maximum Concatenated Burst 42600 bytes
Roostertype Best effort
Uitgelicht
139 Reacties 139
eFfeM
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes
Alex Ziggo wrote:

Hi @eFfeM,

Heeft jouw meting nog iets opgeleverd?

Helaas niet veel. Ik zie alleen een dipje terug in de nacht van 13 op 14 oktober. Dit leek voor de hele wijk te zijn gebeurd. Het verklaart in ieder geval de meldingen in je log. Verder ziet alles er prima uit.

Afgezien van je T3's; wat heb je ervaren?

@Alex Ziggo Jammer dat er niets uitgekomen is.

Ik maak me toch wel wat zorgen over die T3’s want als ik kijk naar de data hierboven dan zie ik dat er vannacht in 11 uur tijd toch weer 7 T3’s geweest zijn. Lijkt mij erg veel.

Ik heb ook nog steeds af en toe hiccups. Ik heb gisteren de hele dag een ping mee laten lopen, en grofweg ieder uur (meestal rond het hele uur) is er een ping met een latency van 22 a 25 seconden (geen ms!). Dat is ook het moment waarop mijn verbinding met de teams server wegvalt. En de laptop hangt via een kabel aan de connect box

De ping was naar 8.8.8.8. Ik heb daarna voor de zekerheid hetzelfde gedaan met een ping naar mijn upstream router maar dat maakte niet uit. De verbinding viel nog steeds ieder uur weg. 

Het zou naturlijk kunnen dat dit in mijn laptop zit maar de rest van de laptop gaat vrolijk verder.
Wel heb ik recentelijk ook een issue gehad dat een router na de connect box de hele box ophing. Daar is een topic van: https://community.ziggo.nl/community-archief-226/wired-netwerk-hangt-connect-box-62057
Ik weet niet of dit nog gerelateerd is.

Wat ik nog kan doen aan mijn kant:

  • ping test vanaf andere computer
  • laptop op andere poort aansluiten en ping test doen
  • laptop via wifi connecten en ping test doen

Blijft natuurlijk dat het aantal T3’s best wel hoog is. 1 per dag lijkt me acceptabel. 7 in 11 uur lijkt me vrij veel. Er staat niet voor niets critical bij denk ik dan ...

eFfeM
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes
KBX458 wrote:

TS schrijft:

“ Overigens vind ik de dropped INPUT packets ook nog steeds merkwaardig.

Ik verwacht niet veel verkeer op mijn netwerk om 4 uur ‘s nachts. Misschien dat er een keer een telefoon of de smart TV autonoom  verbinding legt maar daar is het wel mee op. Er stond geen PC of laptop aan.”

 

Ook al staat alle verdere apparatuur uit, dan nog vindt er steeds intensief controle communicatie plaats tussen CMTS en modem. Dat er af en toe een dropped packet of T3 plaatsvindt, is geen ramp.

 

 

Af en toe een T3 is ook geen probleem, maar 7 in 11 uur vind ik dan weer vrij veel.

Ik snap dat er communicatie tussen CMTS en modem is, maar dat zou eigenlijk niet tot dropped input packets moeten leiden.

De src van de dropped input packets is trouwens vaak terug te herleiden (via whois) naar facebook of amazon. Ik heb zelf eigenlijk het vermoeden dat iemand probeert mijn router te hacken.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 46985Reacties
  • 2842Oplossingen
  • 10279Likes

“Ik heb zelf eigenlijk het vermoeden dat iemand probeert mijn router te hacken.”

Als je met de juiste router direct op je externe IP adres dat allemaal zou kunnen loggen en zien, dan schrik je je rot, dat gaat de hele dag door.

Ik vermoed geen hack, maar apps die verbinding blijven houden.

Als j de Firewall instellingen op deze wijze zet, zie je die meldingen van dropped input packets dan nog?

 

eFfeM
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes

@Alex Ziggo@Henno@Tom. 

Na een anvontje puzzelen ben ik weer wat verder gekomen.

De trage ping en de connection loss lijkt aan de laptop te liggen. Het bleek dat de ping van ca 22 seconden ieder uur optrad. Ik heb toen via WiFI geprobeerd. Dan blijft het probleem bestaan.

De volgende stap was om een desktop PC op de poort aan te sluiten waar eerst de laptop aan zat, en gedurende 6 uur in een loopje pings te doen. Deze PC had geen onderbrekingen en geen pings die 22 seconden duren. Langste ping was 168 ms, 7 pings > 100 ms.

Ik denk dat de conclusie dat de connection loss in de laptop zit daarmee wel erg aannemelijk geworden is.

 

Zit ik alleen nog met de T3’s. Als ik nu kijk heb ik in 52 uur 33 T3’s gehad. Toch weer iets van 6 erbij gedurende de laatste 15 uur of zo.

Iemand een idee wat daarvan de oorzaak kan zijn en wat daar evt nog aan te doen is?

 

FM

eFfeM
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes
Be rt wrote:

“Ik heb zelf eigenlijk het vermoeden dat iemand probeert mijn router te hacken.”

Als je met de juiste router direct op je externe IP adres dat allemaal zou kunnen loggen en zien, dan schrik je je rot, dat gaat de hele dag door.

Ik vermoed geen hack, maar apps die verbinding blijven houden.

Als j de Firewall instellingen op deze wijze zet, zie je die meldingen van dropped input packets dan nog?

 

@Be rt 

Bedankt voor je suggestie.

Ik heb getriggerd door een eerder bericht van @Tom.  of @Henno  de firewall al zo ingesteld. De dropped INPUT meldingen zijn er dan nog steeds.

 

Maar….

Als ik de huidige log bekijk (zie einde van dit bericht ) dan zie ik dat er net voor iedere T3 melding en net voor iedere GUI login een Dropped INPUT packet zit.

Dat leidt bij mij tot het vermoeden dat het load gerelateerd is. Als iemand aan de deur rammelt dan heeft de connect box het zo druk dat ie een T3 storing krijgt.

En bij een GUI login gebeurt er mogelijk ook iets waardoor er een Dropped INPUT packet gelogd wordt voordat de GUI login gelogd wordt.

 

Ruikt een beetje naar overload.

@Alex Ziggo  Is er misschien een ander/beter modem wat dingen zou verbeteren?

 

Netwerk historie
Tijd Prioriteit Omschrijving
15-10-2020 22:18:41 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.64];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 22:17:48 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=69.171.250.61 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 22:14:25 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 22:13:42 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=69.171.250.61 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 22:03:37 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.64];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 22:03:18 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.94.231.196 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 19:06:29 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 19:05:27 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.97.146.178 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 17:24:35 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 17:24:31 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.96.62.226 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 14:57:05 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.189];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 14:55:42 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=172.217.20.106 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 14:51:50 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 14:50:47 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=52.96.33.82 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 11:57:46 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 11:56:25 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=20.190.9.86 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 08:47:55 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 08:47:30 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=40.126.1.166 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 07:01:53 notice GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.189];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
15-10-2020 07:01:26 notice Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=72.21.91.29 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

Tom.
Expert
Expert
  • 5441Reacties
  • 204Oplossingen
  • 1226Likes

@eFfeM

Bij mij verdwenen die dropped input meldingen toen ik de connectbox in bridge had gezet.

 

Maar voor bridge heb je wel een router nodig.

Als je een router zou hebben zou ik vragen of je een Technicolor of Ubee modem kan krijgen.

(Word alleen als uitzondering gegeven)

Bekijk in context

eFfeM
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes
Tom. wrote:

@eFfeM

Bij mij verdwenen die dropped input meldingen toen ik de connectbox in bridge had gezet.

 

Maar voor bridge heb je wel een router nodig.

Weet ik en ik sta niet echt te springen op een extra apparaat in de meterkast.

En met bridged raak ik het access tot de Ziggo hotspots kwijt.

Van de andere kant geeft een eigen router wel wat meer control.

Helaas kunnen we nog geen eigen modem aansluiten.

 

In andere threads zie ik dat er wel andere modems zijn. B.v. de screenshots in deze thread: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/upload-packet-loss-64468 zijn heel anders dan die van mij. Is dat een beter type modem?

Ik zie ook referenties naar ubee, maar dat is geloof ik alleen voor zakelijke klanten

(ik ben of zich niet gehecht aan WiFi, zit over een speed upgrade te denken met zo’n TP-link mesh oplossing)

Tom.
Expert
Expert
  • 5441Reacties
  • 204Oplossingen
  • 1226Likes

Vandaar dat ik ook zei dat een Ubee soms als uitzondering word gegeven (aan particulieren klanten)

Normaal gesproken word die alleen aan zakelijke klanten gegeven.

 

eFfeM
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes
Tom. wrote:

Vandaar dat ik ook zei dat een Ubee soms als uitzondering word gegeven (aan particulieren klanten)

Normaal gesproken word die alleen aan zakelijke klanten gegeven.

 

 

Snap ik.

@Alex Ziggo zie jij mogelijkheden voor een Ubee ?

Dan koop ik wel zo’n Deco M-4 setje voor WiFi

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 5031Reacties
  • 504Oplossingen
  • 1704Likes

Hi @eFfeM,

Goed dat je nog wat verder op onderzoek bent gegaan! Voorop gesteld heeft deze Ubee geen wifi-mogelijkheden (en geen wifispots dus) maar doen we ook alleen in hele specifieke uitzonderlijke gevallen. Op dit moment denk ik niet dat dit verschil bij je gaat maken.

eFfeM
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes
Alex Ziggo wrote:

Hi @eFfeM,

Goed dat je nog wat verder op onderzoek bent gegaan! Voorop gesteld heeft deze Ubee geen wifi-mogelijkheden (en geen wifispots dus) maar doen we ook alleen in hele specifieke uitzonderlijke gevallen. Op dit moment denk ik niet dat dit verschil bij je gaat maken.

Hi @Alex Ziggo 

Bedankt voor je antwoord.

Ik kan je geen PM sturen, dus toch maar even zo.

Geen WiFi is geen probleem en geen wifispots is jammer maar geen ramp. 4G dekking voldoet tegenwoordig ook best goed.

Issue is dat ik niet zoveel vertrouwen heb in mijn connect box. Enerzijds vanwege de T3 meldingen, anderzijds ook vanwege dit issue:

https://community.ziggo.nl/community-archief-226/wired-netwerk-hangt-connect-box-62057

Ik heb dat nog niet verder uitgezocht, maar die setup met de WDR4300 heeft het al minstens 5 jaar gedaan.

 

Als het helpt en qua prijs niet teveel scheelt wil ik ook best naar een zakelijk abonnement gaan. Ik heb een BV op mijn adres (maar zonder BTW nummer)

Maar ik zag geen zakelijk abbo met gewone mediabox of CI+

 

Heb je nog een andere suggestie? Zou een van de andere modems een verbetering zijn (of het modem vervangen)?
https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/wifi-modems

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 5031Reacties
  • 504Oplossingen
  • 1704Likes

Ik kan je geen PM sturen, dus toch maar even zo.

Nu wel 

 

Wat betreft de situatie: Ik wil toch graag de T3's even parkeren en ons vooral richten op je ervaring. Anders krijg ik het gevoel dat we problemen zoeken die er wellicht niet zijn. Voorop gesteld; het blijven critical meldingen en het liefst komen we ze helemaal niet tegen natuurlijk, maar hoop dat je het idee begrijpt.

Dat gezegd hebbende begrijp ik je twijfels natuurlijk wel. In het geval van de eerder genoemde Ubee heb je dus eigen apparatuur nodig. Is het dan een idee dat we eerst nog Bride-modus proberen om te checken hoe het dan gaat?

eFfeM
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes

@Alex Ziggo

Ik heb nog geen tijd gehad om bridge modus te testen.

Wel vanmiddag een ander testje gedraaid.

context: modem direct aangesloten op AOP (dus zonder splitter naar TV) daarna het modem gereboot

gedurende ca 6 uur en een kwartier een pingtest gedraaid naar 80.56.160.1. Dat is mijn upstream router. In die tijd zijn er bijna 22500 pings geweest. Het netwerk was verder niet in gebruik (niemand thuis).

(PC hangt rechtstreeks aan de router via Gbit interface)

Resultaten van die ping test:

snelste ping: 2.89 ms

mediaan (50%) 8.68 ms

< 10 ms: 77 %

< 20 ms: 95 %

langste ping: 156 ms. dat was vrij snel na het rebooten.

Op een na langste ping is 90.6 ms

189 pings round trip time van 50 ms of meer

 

Nu weet ik wel dat ping UDP gebaseerd is, maar als ik de router ping verwacht ik daar eigenlijk geen verlies op (ondanks dat UDP geen guaranteed delivery kent)

En ik snap ook wel dat e.e.a. afhankelijk is van de responstijd afhankelijk is van de load op de router, maar pings > 20 ms vind ik zelf toch wel lang, zeker omdat ik ook wel eens multiplayer games doe.

 

In die tijd ook drie T3’s gehad. en 4 Dropped input packets, allemaal van 1.1.1.1 wat op zich wel vreemd is want ik gebruik de standaard ziggo DNS servers, niet 1.1.1.1.

 

Dus als je vraagt ben je hiermee tevreden, dan heb ik toch wat gemengde gevoelens. De verbinding werkt, ik heb geen packet loss geconstateert met de ping test, maar een round-trip van 20 ms of meer voor 1 van de 20 packets is eigenlijk wel veel. En van die T3’s wordt ik ook niet echt gelukking.

En misschien ben ik overmatig kritisch (ik heb in het verleden zelf aan de ontwikkeling van (glasvezel) modems gewerkt).

 

18-10-2020 18:56:07     notice  Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=1.1.1.1 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-10-2020 18:07:53     critical        No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-10-2020 18:06:07     notice  Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=1.1.1.1 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-10-2020 17:35:20     critical        No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-10-2020 17:33:39     notice  Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=1.1.1.1 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-10-2020 13:36:32     critical        No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
18-10-2020 13:36:07     notice  Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=1.1.1.1 MAC=00:17:10:91:65:0A;CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

 

 

eFfeM
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes

@Alex Ziggo

Negeer AUB mijn laatste twee posts (en verwijder ze evt).

Dit was van mijn laptop. Ik kwam er net achter dat de netwerk stekker er niet goed in zat en ik een draadloze verbinding had. Dat zal wel de verklaring zijn voor de latency problemen en de connection loss in teams die ik vanmiddag had. 

eFfeM
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes

@Alex Ziggo 

Ik heb het modem in bridged mode gezet en daarachter een high end router (asus dsl--ac87vg, kan ook gewoon als ethernet router fungeren.

Maakt verder niet zoveel uit.
In ruim 4 uur tijd 3 T3’s en 1% van de pings die > 50 ms roundtrip tijd heeft.

5.5 % zit boven de 20 ms.

Naar mijn mening niet geweldig

 

eFfeM
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes

@Alex Ziggo 

Ik heb je ook nog even PM gestuurd n.a.v. mijn ervaringen met bridged.

eFfeM
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes

Even een update om te zorgen dat deze thread niet op slot gaat.

Ziggo gaat mij een ander modem sturen. Ik ben benieuwd en zal zodra het ontvangen is hier mijn bevindingen posten.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 5031Reacties
  • 504Oplossingen
  • 1704Likes

Even een update om te zorgen dat deze thread niet op slot gaat.

Geen paniek, dat heb ik zelf in handen  

Ik ben ook erg benieuwd! 

eFfeM
topicstarter
Gedreven Raadgever
  • 231Reacties
  • 6Oplossingen
  • 37Likes

Ok, ik heb zojuist een ander modem ontvangen.

De eerste ervaringen:

  • Ik heb een heel ander IP adres gekregen. Zit niet eens in dezelfde range.
    Oude adres zat in 80.x.x.x range, nieuwe in 62.x.x.x
  • Ping naar 8.8.8.8 is heel stabiel en is gemiddeld rond de 12 ms
  • ping naar upstream router heeft wat meer jitter; vaak rond de 10 ms, maar ik heb ook wel eens 60 ms gezien.
  • vol downloaden (speedtest.nl) zorgt uiteraard wel voor veel langere ping tijden, maar dat is meer een bandbreedte probleem dan een verbindingsprobleem
  • het aantal errors in de connection log downstream is veel minder

In de log zie ik (na een kwartiertje) nog geen connectie errors, wel deze:

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=90:32:4b:c8:0b:1f;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Geen idee waar dat vandaan komt, maar niet echt een probleem.

Enige opmerking over het modem zelf:

Als ik naar “Cable Modem” “CM Info” “Connection” ga dan duurt het op[halen ervan erg lang

 

Concluderend: even kijken hoe e.e.a. zich houdt dit weekend, maar tot op heden ben ik heel tevreden!

Tom.
Expert
Expert
  • 5441Reacties
  • 204Oplossingen
  • 1226Likes
eFfeM wrote:

Ok, ik heb zojuist een ander modem ontvangen.

De eerste ervaringen:

  • Ik heb een heel ander IP adres gekregen. Zit niet eens in dezelfde range.
    Oude adres zat in 80.x.x.x range, nieuwe in 62.x.x.x
  • Ping naar 8.8.8.8 is heel stabiel en is gemiddeld rond de 12 ms
  • ping naar upstream router heeft wat meer jitter; vaak rond de 10 ms, maar ik heb ook wel eens 60 ms gezien.
  • vol downloaden (speedtest.nl) zorgt uiteraard wel voor veel langere ping tijden, maar dat is meer een bandbreedte probleem dan een verbindingsprobleem
  • het aantal errors in de connection log downstream is veel minder

In de log zie ik (na een kwartiertje) nog geen connectie errors, wel deze:

DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option;CM-MAC=90:32:4b:c8:0b:1f;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.1;

Geen idee waar dat vandaan komt, maar niet echt een probleem.

Enige opmerking over het modem zelf:

Als ik naar “Cable Modem” “CM Info” “Connection” ga dan duurt het op[halen ervan erg lang

 

Concluderend: even kijken hoe e.e.a. zich houdt dit weekend, maar tot op heden ben ik heel tevreden!

De DHCP melding heeft iedereen met dit modem daar hoef je je geen zorgen om te maken.

De netwerkhistorie pagina word inderdaad niet zo vlot geladen.

Hopelijk word dat in de toekomst verbeterd.

Zou je de downstream en upstream willen plaatsen?

Uitgelicht topic