Met de functie voor automatische suggesties kun je je zoekresultaten snel verfijnen doordat mogelijke overeenkomsten wordt voorgesteld terwijl je typt.
Korte internetverbinding hick-ups; ook T3 meldingen
Een reactie in dit topic is gekozen als oplossing:Bekijk oplossing
Hi,
Ik heb een paar keer per dag dat mijn verbinding kort wegvalt (10 seconden of zo).
Ik heb een Connect Box en zie daar ook T3 meldingen.
De laatste keer dat ik de hiccup had is rond de tijd van de laaste INPUT dropped.
Er is een paar maanden geleden een monteur geweest, die heeft wel een stekkertje vervangen maar verder geen probleem geconstateerd.
Ik heb een 50/5 abbo. Kabels in de wijk zijn ca. 40 jaar oud
LOG:
03-09-2020 09:22:14
notice
GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.120];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
En misschien is het beste antwoord wel “ik stuur een monteur” maar dat wil ik pas kiezen als het probleem echt opgelost is. Van de andere kant zou ik ook graag de input van o.a. @Tom. en @Henno willen waarderen.
En nog wat mogelijk off-topic nieuws. Vanmiddag was er een monteur bezig in de straatkast. Ik ben even naar hem toegegaan, maar hij was geen storing aan het verhelpen maar onderhoud aan het doen. (ik wilde voorkomen dat er dinsdag een monteur hier staat en het probleem vandaaag toevallig opgelost is). Ik hou e.e.a. sowieso nog in de gaten.
Monteur is geweest, heeft het signaal bekeken en daarna het AOP vervangen en daarna weer het signaal bekeken. Vervangen van de koppeling om de inkomende kabel te verlengen vond ie niet nodig. Hij vond de waarden na het vervangen van de AOP goed, maar ik vrees dat het probleem niet echt weg is.
Ik heb zelf daarna nl het modem ge-powercycled (had hij niet gedaan, ik had het idee dat ivm trainen van het modem dat toch wel een goed idee was), maar ik heb de eerste T3 en netwerk onderbreking alweer binnen. Ik had toevallig een ping lopen op mijn PC en kreeg dit:
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=114 ttl=117 time=11.4 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=115 ttl=117 time=22223 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=116 ttl=117 time=56.0 ms 64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=117 ttl=117 time=10.8 ms
Logs hieronder, de ping van 22 seconden was denk ik tegelijk met de laatste T3.
Overigens: afgelopen donderdag/vrijdag zijn er werkzaamheden in de wijk geweest (o.a. in de straatkast waar ik op zit). Ik heb zondagochtend daarom voor de zekerheid het modem opnieuw opgestart maar net voordat de monteur kwam had ik 33 T3’s staan in krap twee dagen tijd.
Maar het kan ook aan het weer liggen, het heeft de laatste dagen wat meer geregend dus misschien heeft het vocht impact op de kabels buiten (die zijn 40 jaar oud)
GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Ik wil even wat langer data verzamelen voordat ik conclusies trek.
De pre rs errors van kanaal 1 nemen niet harder toe dan de andere kanalen:
Dit heb ik nu:
Kanaal
Locked Status
RxMER (dB)
Pre RS Errors
Post RS Errors
1
Goed (Locked)
38.983
144237447
17
2
Goed (Locked)
38.983
141506559
20
Wat betreft de koppeling:
Ik heb hem de foto laten zien, maar hij heeft verder niet gekeken. Uitspraak was iets van “als het signaal op de AOP goed is moet ook die verbinding goed zijn, en hoef ik daar verder niet naar te kijken.
Niet bepaald de update waar op hadden gehoopt. Zeker niet als de monteur nét weg is of je merkt alweer uitval
Ik zie inderdaad de werkzaamheden terug, sindsdien is het hele signaal iets naar beneden gaan, maar is alles nog wel binnen de marges. Een enkele T3 hoeft niets ergs te betekenen, maar in jouw situatie ging het zo te zien direct gepaard met gehele uitval en/of reboot. Dat ziet er niet goed uit. Opvallend natuurlijk dat hij niet eventuele preventieve werkzaamheden heeft uitgevoerd.
Ik ben voor de zekerheid een nauwkeurige meting gaan starten op het netwerk, maar ik houd er wel rekening mee dat we op een nieuwe afspraak uitkomen.
@Alex Ziggo Inderdaad niet precies wat ik gehoopt had.
Ik weet ook niet precies wat hij gemeten heeft, hij heeft eerst een analyzer aan mijn AOP gehangen, daaruit bleek duidelijk dat de hogere frekwenties zwakker waren. Toen heeft ie in zijn busje wat metingen gedaan. Daarna is het AOP vervangen en heeft ie weer in zijn busje wat dingen bekeken.
Over de log:
Na 7 uur en 17 minuten zijn er wel een paar T3’s bijgekomen. Zie de log data hieronder
inmiddels zojuist overigens per ongeluk een power cycle van het modem veroorzaakt. Ik hoop dat dat je meting niet verknoeid heeft.
Kan het ook nog zijn dat dit toch iets is wat in het modem zelf zit?
GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.64];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.64];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Bijna 14 uur na de laatste restart heb ik 13 T3’s:
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal
Frequentie (Hz)
Vermogen (dBmV)
Symbol Rate (ksps)
Modulatie
Kanaalnummer
1
44000000
45
5.120
64qam
3
2
28600000
45
2.560
64qam
6
3
57800000
46
5.120
64qam
1
4
37100000
45
5.120
64qam
4
5
50900000
45
5.120
64qam
2
6
31800000
45
2.560
64qam
5
Gebundelde upstream-kanalen
Kanaal
Kanaal soort
T1 Timeouts
T2 Timeouts
T3 Timeouts
T4 Timeouts
1
2.0
0
0
0
0
2
2.0
0
0
3
0
3
2.0
0
0
1
0
4
2.0
0
0
5
0
5
2.0
0
0
3
0
6
2.0
0
0
1
0
Hieronder ook de log.
Overigens vind ik de dropped INPUT packets ook nog steeds merkwaardig.
Ik verwacht niet veel verkeer op mijn netwerk om 4 uur ‘s nachts. Misschien dat er een keer een telefoon of de smart TV autonoom verbinding legt maar daar is het wel mee op. Er stond geen PC of laptop aan.
GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.195];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.123.64];CM-MAC=90:5c:44:ec:28:fd;CMTS-MAC=00:17:10:91:65:0a;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Helaas niet veel. Ik zie alleen een dipje terug in de nacht van 13 op 14 oktober. Dit leek voor de hele wijk te zijn gebeurd. Het verklaart in ieder geval de meldingen in je log. Verder ziet alles er prima uit.
“ Overigens vind ik de dropped INPUT packets ook nog steeds merkwaardig.
Ik verwacht niet veel verkeer op mijn netwerk om 4 uur ‘s nachts. Misschien dat er een keer een telefoon of de smart TV autonoom verbinding legt maar daar is het wel mee op. Er stond geen PC of laptop aan.”
Ook al staat alle verdere apparatuur uit, dan nog vindt er steeds intensief controle communicatie plaats tussen CMTS en modem. Dat er af en toe een dropped packet of T3 plaatsvindt, is geen ramp.
Via Marktplaats en andere tweedehands platformen worden de zeshoekige
SmartWifi pods van Ziggo regelmatig aangeboden. Wat op het eerste
gezicht een mooie deal lijkt, blijkt het toch vaak een spreekwoo...