Mijn nieuwe Smartwifi (zwart) krijgt geen verbinding met de Comfortability hub.
Mijn vorige Smartwifi (wit) had altijd prima verbinding.
Comfortability heeft de hub getest en alles accoord bevonden.
Hoe krijg ik die communicatie weer aan de praat?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
@Jac Ebus Welkom op de Community! Ontzettend frustrerend dat je sinds het gebruik van het zwarte smartwifi modem problemen ondervindt met de Comfortability Hub.
We doen inderdaad onderzoek naar het STP op dit modem. Begrijp ik het goed dat je met meerdere bekabelde apparaten niet direct verbinding hebt nadat je de apparaten hebt opgestart? Krijgt de laptop of een ander desktop/laptop in zijn geheel geen verbinding via de kabel en utp wel?
Alleen de Comfortabilty hub krijgt geen verbinding.
(Bekabelde) laptop is geen probleem.
Dat is tegenstrijdig aan wat je eerder aangaf: "Sorry, ik zie helemaal geen link/activiteit-LED. Ook niet bij de poort naar mijn bekabelde laptop waar ik nu achter zit." Als dit nog steeds het geval is, dan maak je op de laptop gebruik van Wi-Fi.
Ik had en heb 100% zeker de bekabelde verbinding laptop <=> modem. Wellicht zit er krommunikatie in mijn interpretatie van de vraag "Licht de link/activiteit-LED op boven de poort waarop de hub aangesloten is?".
Waar, wanneer, hoe moet ik wat zien?
Als er apparaten via ethernet (bekabeld) zijn aangesloten op de switchpoorten van de modemrouter, dan moet boven/naast die poorten de LED gaan oplichten en knipperen bij activiteit/verkeer. Als er geen link is (geen LED) tussen de modemrouter en jouw laptop, dan moet die laatste zijn teruggevallen op Wi-Fi, ook al is deze via ethernet aangesloten.
Ik zit nu "in de meterkast". Ik heb mijn laptop bekabeld aangesloten aan het modem. Ik heb de wifi van de laptop uitgeschakeld. Als ik nu een browser opnieuw opstart, krijg ik via internet wel nieuwe data. oftewel er is verbinding. Ik zie echter nergens LED oplichten.
NB1. de aansluiting aan mijn laptop is via een ethernet - usb adapter.
NB2. Als ik de hub aansluit, zie ik wel LED oplichten aan de kant van de hub.
Heb je al aan de achterzijde van het modem gekeken? Er moeten daar LED's oplichten en knipperen (na 30 seconden) bij de poorten waarop je de laptop en hub hebt aangesloten.
Wat ik ook doe, waar ik ook kijk, hoe lang ik ook wacht: er is geen teken van leven te bespeuren bij het modem. Behoudens natuurlijk het witte lampje dat me zegt dat hij aan staat.
Sorry voor de verwarring, ik zie nu dat de F3896LG-ZG niet beschikt over link/activiteit-LED's boven de switchpoorten, terwijl de F3896 (het algemene type, niet specifiek voor Liberty Global en Ziggo) die wel heeft. Op het modem zelf kun je dus niet controleren of de links van de switchpoorten actief zijn.
Wat betreft de hub lijkt er dan ook een ander probleem te spelen. Wordt deze getoond op de pagina Verbonden apparaten na inloggen op het modem via 192.168.178.1?
Ik herhaal een van mijn eerste opmerkingen: Smartwifi en Hub "zien elkaar niet". De hub is door de leverancier getest en accoord bevonden.
Ik herhaal ook mijn vraag: kan het liggen aan de instelling van DHCP en/of DNS en/of DDNS. (UPnP is ingeschakeld. Ik houd ernstig rekening met een instelling in het modem, die verkeer verhinderd met mijn hub.
Welke LED's lichten op bij de hub? Deze beschikt wél over een link/activiteit-LED boven de RJ45-poort, die dus moet oplichten en knipperen. Zie ook deze video. Eventueel kun je een foto plaatsen van de aangesloten hub, waarop de LED's zichtbaar zijn.
Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall. Dit zijn de enige instellingen die eventueel iets kunnen verhinderen.
Het probleem was steeds, dat er op de hub maar twee (links) lampjes gingen branden. Het groene lampje rechts bleef uit. Ik heb nu de IP-flood detectie van IPv4 en IPv6 uitgezet en hiep hiep hoera het groene lampje rechts gaat nu ook aan. Helaas krijg ik nog geen verbinding met mijn hub via de comfortability app. Hierover ga ik nu weer in de slag met Comfortability.
Wat Ziggo betreft is nu wel nog een vraag wat voor risico ik loop nu IP-flood uit staat. Daarnaast is de vraag of er automatische software updates kunnen komen en wat dat betekent.
Mogelijk duurt het nog even voordat de hub weer zichtbaar/online is in de app. In ieder geval positief dat deze nu wel een verbinding naar de server lijkt te kunnen opbouwen.
Het is geen probleem om IP-flood detectie permanent uitgeschakeld te laten, deze functie werkt soms averechts en blokkeert dan ten onrechte inkomende/uitgaande verbindingen.
Wat bedoel je precies met automatische updates, van het modem of van de hub?
Inderdaad inmiddels wel app verbinding met de hub !!!
De IP-flood heeft natuurlijk wel een functie, ook al is die soms hinderlijk. Welke functie?
Met automatische updates bedoel ik software / firmware updates van het modem.
Hoe vaak komen die? Krijg ik daar melding van? Zetten die evt. de IP-flood weer aan?
Fijn om te lezen dat het probleem is opgelost.
IP-flood detectie is bedoeld als rate limiter. Als een overmatige hoeveelheid inkomende/uitgaande verbindingen wordt gedetecteerd, dan wordt dit onderschept en geblokkeerd door de firewall. Verdere details over de implementatie hiervan op de modemrouter, zijn mij niet bekend.
Firmware-upgrades worden over het algemeen niet van tevoren aangekondigd en de frequentie waarmee deze worden uitgebracht, wisselt. Grofweg zijn er 2 of 3 upgrades per jaar, deze zouden geen effect moeten hebben op de (firewall-)instellingen. Overigens wordt er op 12-1 tussen 1:00 en 6:00 een configuratiewijziging uitgevoerd op alle F3896's t.b.v. STP (Spanning Tree Protocol). Daarna zou er geen vertraging meer moeten zijn bij bijvoorbeeld het opstarten van jouw laptop en internettoegang via ethernet.
Dan zal ik er maar op vertrouwen, dat ik verder geen last heb van het uitschakelen van die IP-flood.
Fijn dat er op korte termijn een upgrade is gepland. Dan kan ik overmorgen meteen de status na upgrade checken van de IP-flood detectie. Bedankt, over en sluiten.
De wijziging van overmorgen is geen firmware-upgrade, maar een configuratiewijziging van een (onzichtbare) functie.
Oplossing: IP-flood in het modem uitgezet.
De actieve IP-flood detectie verhinderde de goede communicatie tussen modem F3896LG-ZG en de comfortability hub.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.