1
Vraag
2
Reageer en help mee
Jaxx

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Kanaalbreedte op 5Ghz kan niet aangepast worden i.c.m. Sagecom modem

Hoi,

Sinds een aantal dagen zend mijn modem breed uit op 5ghz volgens wifi analyser 160mhz.

Wat ik ook probeer krijg het niet terug naar 80mhz ook niet wanneer modem naar fabrieksinstellingen zet.

Ik werk met Smart wifi pods dus die functie moet aanstaan.

Iemand een idee?

15 Reacties 15
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als de SmartWifi optimalisatie aanstaat en je hebt SmartWifi pods, dan bepaald het mesh systeem hoe één en ander ingesteld moet zijn voor de beste stabiliteit, daar kun je zelf niets aan veranderen.

Jaxx
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ok duidelijk

Wel vreemd dat dit pas de laatste week speelt

Hiervoor met de pods was de totale breedte maar 80mhz.

Misschien hiervoor niet goed gewerkt bij het modem of een nieuwe update.

Garihd

Level 16
  • 2021Posts
  • 72Oplossingen
  • 1105Likes

Dit is inderdaad vreemd en eerlijk gezegd ongewenst gedrag zo worden er mogelijk onnodig meer kanalen gebruikt dan strikt noodzakelijk. Die kanaalbreedte heeft meer met de maximale doorvoer snelheid te maken dan met eventuele stabiliteit. Op deze manier kan 5 GHZ wifi ook snel vollopen. Eerlijk gezegd is 40 MHz genoeg dat hangt deels samen met hoeveel doorvoer snelheid wenselijk is.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De Sagemcom heeft wifi6 /ax, dus kan 160 MHz uitvoeren.

@Jaxx Heb je zelf wifi6 /ax apparaten in huis die dit ook aankunnen?

 

Welke Wifianalyzer gebruik je precies?

Jaxx
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Volgens mij  nog geen wifi 6 apparaten.

Tis iets van de laatste week en steeds als ik hem terug plaats op 20/40/80 en de smart wifi weer activeer springt ie terug naar 160mhz.

Wifi analyser gewoon  uit playstore.

Staat al ruim 2 maanden op telefoon.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Wifi analyser gewoon  uit playstore."

Ik zie er 200+ en dat zijn er te veel om uit te proberen, welke 160 MHz laat zien.

 

Ik heb er wel 1, maar die laat de 80 / 160 MHz niet zien.

Garihd

Level 16
  • 2021Posts
  • 72Oplossingen
  • 1105Likes

@Bert  schreef:

"Wifi analyser gewoon  uit playstore."

Ik zie er 200+ en dat zijn er te veel om uit te proberen, welke 160 MHz laat zien.

 

Ik heb er wel 1, maar die laat de 80 / 160 MHz niet zien.


https://play.google.com/store/apps/details?id=net.techet.netanalyzerlite.an

Deze kan dit laten zien. Dat is verder ook niet zo belangrijk.

Punt is dat het AI systeem die de modem/router en de pods aanstuurt op deze manier meerdere kanalen in beslag neemt.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Garihd Ik zie het hier nu ook op de 5 GHz met de Sagemcom.

Als je wifi6 /ax optimaal wilt gebruiken, dan is die 160 MHz wel nodig en daar ook voor gemaakt.

 

Ik merk dat de huidige wifipunten en wifiapparaten vrijwel geen last meer van elkaar hebben, zoals ten opzichte van vroeger toen 1 of 2 of 3  overlappingen al mis ging.

 

Nu is er met 12, 10 en 18 overlappingen op 1, 6 en 11 geen probleem op de 2,4 Ghz.

 

Bert_0-1675202483223.png

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Het kan zijn dat de modem met wifi “begint” op maximale van wifi6. zodra er een client verbinding maakt met een oudere wifi variant hoort het modem daarop aan te passen. M.a.w. als een client met wifi4 een verbinding maakt zal het modem zich daarop aanpassen. oftewel het modem past zich aan of hoort zich aan te passen op dat wat de client maximaal kan.

Garihd

Level 16
  • 2021Posts
  • 72Oplossingen
  • 1105Likes

Op die afbeelding wordt nergens 160Mhz gebruikt. Hooguit 40 mhz dit is 2,4 ghz  te zien aan de kanaal nummers, daar is maximaal 40 mhz mogelijk, 80mhz en 160mhz kan alleen bij 5 ghz.

 

Maar inderdaad wie via wifi zonodig de hoogst mogelijke snelheid wil halen zal 160 Mhz moeten gebruiken en is dus niet vriendelijk voor de buren.

 

@Karel. Dat aanpassen zal alleen gebeuren als de kanaal breedte is ingesteld op automatisch. Stel ik in mijn router een kanaal breedte in dan zal deze dat blijven uitzenden. De client zal dan enkel de kanaal breedte gebruiken wat die client aan kan.

De protocollen hebben enkel deels met de kanaal breedte van doen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Garihd "Maar inderdaad wie via wifi zonodig de hoogst mogelijke snelheid wil halen zal 160 Mhz moeten gebruiken en is dus niet vriendelijk voor de buren."

 

Ik wilde met mijn schermafbeelding aantonen dat de drukte van de wifi op de kanalen, tegenwoordig veel minder impact heeft dan vroeger, dan was er met een paar wifizenders op 1 kanaal al uitval en haperingen en nu ervaar ik die niet op de 2,4 en 5 GHz met veel gebruikte kanalen, hooguit een iets lagere snelheid en nu zitten er 10 / 12 / 18 wifizenders op 1 kanaal en ervaar ik geen problemen met de 2,4 en 5 GHz verbindingen.

Garihd

Level 16
  • 2021Posts
  • 72Oplossingen
  • 1105Likes

Een paar wifizenders op 1 kanaal geeft in theorie minder interferentie dan wanneer men er tussen gaat zitten, zoals die paar op 3 en 9 in de afbeelding. Of iedereen moet maximaal 20 MHz gebruiken.

 

Ik heb ooit in een flat gewoond dan is die afbeelding nog leeg te noemen, toch nooit of nauwelijks problemen ondervonden. 

 

Dat is verder of topic, het gaat nu om die bandbreedte die de sagemcom en de pods gebruiken.

 

Ik moet wel iets verbeteren. Een router of accespunt die zijn werk goed doet zal voor 2,4 ghz maximaal 20 MHz gebruiken als het te druk is. Dat hoort deze ook voor 5 ghz te doen dus van 160mhz terug schakelen naar 80mhz.

 

Dan komen we on topic dat AI systeem die de Pods en de sagemcom aanstuurt zal hier op moeten inspelen. 

Op zich is er niks mis mee dat de grootste kanaal breedte wordt gebruikt zolang het de DFS kanalen niet in de weg zit.

 

Kortom @Jaxx ik zou me daar niet te druk over maken.

Jaxx
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Ok thanks

Ga me er verder ook niet druk om maken is puur het modem wat deze breedte gebruikt de pods doen max 80 mhz.

Ik laat het zo verder vind het alleen vreemd dat tot 2 weken terug het modem ook max 80mhz gebruikte.

Garihd

Level 16
  • 2021Posts
  • 72Oplossingen
  • 1105Likes

Zover mij bekend is de 160 MHz al vanaf  wifi 5 802.11 ac mogelijk de Pods zouden dit in theorie dus ook kunnen gebruiken. Als een verbinding van maximaal 600Mb genoeg is dan voldoet die 80mhz prima en is er meer ruimte voor andere wifi gebruikers.  

 

Dat achterliggende systeem werkt verder goed, zelf ben ik er geen voorstander van, ik ben liever baas in eigen huis.

Screenshot_20230201_172514_Chrome.jpg

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Garihd "Op zich is er niks mis mee dat de grootste kanaal breedte wordt gebruikt zolang het de DFS kanalen niet in de weg zit."

 

@Jaxx Ook over de DFS kanalen hoef je je niet druk te maken of er moet een radar in je buurt zijn, maar dan worden ze automatisch verplaatst buiten de DFS door het modem.

Hier staat de 5 GHz automatisch altijd op de DFS kanalen, nu op 60, 108 en 124, behalve een periode dat hier een Awacs testvluchten uitvoerde in de regio.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic