1
Vraag
2
Reacties
peterathome

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Kan niet vanaf buiten verbinden met Synology NAS

Sinds de verhuizing van het kantoor hebben we Ziggo als provider. Om aan eisen zoals vast IP en stabiele FTP te kunnen voldoen is geadviseerd om Ziggo zakelijk PRO af te sluiten. We hebben nu beneden een Ubee UBC1318ZG als kabelmodem staan in bridge mode. Boven staat een Ruckus H510 die fungeert als router en AP. Voor de verhuizing hadden we een andere provider die gebruik maakte van een Frtizbox all-in one doos. Hierin konden we portforwarding aanzetten, en op die manier in combinatie met Netdrive buiten het netwerk de nas mounten als een locale drive. Volgens Ziggo is portforwarding niet mogelijk met de H510. Hiervoor zouden we zelf een andere modem voor moeten aanschaffen en die gebruiken in plaats van de H510. Binnen het netwerk is het geen probleem om de NAS te benaderen of te mounten op de stand manier.

Om toch snel in deze Corona tijd de NAS extern te kunnen benaderen, heb ik eerst geprobeerd QuickConnect aan de gang te krijgen. Wat ik ook doe, onderaan blijft in het rood staan:
Domeinnaam kan niet worden opgelost. Wijzig uw DNS serveradres naar 8.8.8.8 en probeer het opnieuw
Nu lijkt 8.8.8.8 me geen goed idee om in te stellen als “DNS-server handmatig configureren > voorkeurs-DNS-server”.

Ondertussen heb ik een Synology DDNS account aangemaakt op account.synology.com (bvmijn.synology.me). Hierin staat achter de naam geen groene punt (SYNOLOGY DDNS verbinding is normaal), maar een rode punt (Synology DDNS verbinding mislukt. Controleer uw netwerk status). Daar gaat dus iets mis, maar geen idee wat.

Ik ga naar de NAS externe toegang > DDNS > Toevoegen.
Serverprovider: synology
Hostname: vbmijn.synology.me
Dan staat er onder in het rood bij email: Kan synology accountgegevens niet opvragen
Ik denk dat dit het gevolg is van de rode munt in account.synology.com.

Dit is het moment waarop ik wil beginnen de haren uit mijn hoofd zou willen trekken, maar ook dat gaat niet lukken. Moet ik goed gaan zoeken.
De vraag is dus eigenlijk: wat krijg ik hier nu hoe het beste/snelste werkende?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het klinkt alsof er daadwerkelijk sprake was van DS-Lite, als ik 'Voor iedere FTP actie moet IPv6 omgezet worden naar IPv4.' en 'Volgens de medewerkers zou een IP elke 2 a 3 dagen wisselen.' lees. Nogmaals: het was niet nodig geweest om Zakelijk Internet Pro af te nemen. Modemprofiel laten omzetten naar IPv4 Only was voldoende geweest.

 

Zou je onderstaande stappen kunnen volgen (bron)?

 

  1. Check if QuickConnect is enabled.
    For DSM 6.2: Go to Control Panel > QuickConnect and ensure the Enable QuickConnect checkbox is ticked. Afterward, confirm the services you wish to access via QuickConnect are enabled at the Advanced tab.
    For DSM 7.0: Go to Control Panel > External Access > QuickConnect and ensure the Enable QuickConnect checkbox is ticked. Afterward, click Advanced Settings to confirm the services you wish to access via QuickConnect are enabled.
  2. Obtain the IP address via DHCP.
    Go to Control Panel > Network > Network Interface > LAN > Edit > IPv4. Select Get network configuration automatically (DHCP).2
  3. Set the DNS server value.
    Go to Control Panel > Network > General. Tick the Manually configure DNS server checkbox, and set the DNS server value to "8.8.8.8" or "8.8.4.4". If you are located in China, use "114.114.114.114" or "223.5.5.5" instead.
  4. Temporarily turn off the IPv6 setup.
    Go to Control Panel > Network > Network Interface > LAN > Edit > IPv6. Set IPv6 setup as Off and click OK.
  5. Temporarily disable the firewall.
    Go to Control Panel > Security > Firewall and untick the Enable firewall checkbox.
  6. Disable the MTU value configuration.3
    Go to Control Panel > Network > Network Interface and double-click on a LAN. At IPv4, make sure the Set MTU value manually checkbox is unticked. Click OK.
  7. Synchronize the time with an NTP server.
    Go to Control Panel > Regional Options > Time > Time Setting. Select another NTP server from the Server address drop-down menu, and click Update Now.

Bekijk in context

20 Reacties 20
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Voor zover ik kan zien is de H510 alleen een switch met access point en kan deze niet als router fungeren. Het kan dus eigenlijk niet anders dan dat de UBC1318ZG in router mode staat of dat je een router gebruikt die je niet in de tekst hierboven noemt.

 

Het klinkt alsof de NAS geen internetverbinding heeft. Hoe is deze aangesloten?

peterathome
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Je hebt gelijk, ik gebruik de verkeerde term.
En de UBC1318ZG staat in bridgemode

 
Van de H510 hangt 1 uitgang aan een tplink switch, waaraan verschillende pc's en de NAS hangen. Alle pc's hebben een prima internet verbinding die tussen de 300 en 800MB ligt. De NAS is gemount als drive en ook prima te bereiken binnen het netwerk. Binnen het netwerk zijn er dus geen problemen.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je in de webinterface (DSM) van de NAS een ping starten naar internet om de internetverbinding te controleren?

 

Overigens, wat betreft een statisch IP-adres aan WAN-zijde: ook bij andere abonnementen ontvang je een semi-statisch IPv4-adres dat zeer zelden verandert. Zakelijk Internet Pro was hiervoor niet nodig geweest. Hier al twee jaar hetzelfde adres met Internet Complete. DS-Lite is de enige uitzondering hierop, maar dat komt hoofdzakelijk in voormalig UPC-gebied voor en sowieso nooit in bridge mode, al weet ik van beide niet of ze van toepassing zijn.

peterathome
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Door het bekende thuiswerken kon ik het niet meteen testen.

We zijn begonnen met Ziggo zakelijk Giga Xtra.We hadden 2 problemen.
FTP was instabiel. Dat zou komen omdat er tijden FTP duizenden files van een hooguit een paar KB per stuk verstuurd worden. Voor iedere FTP actie moet IPv6 omgezet worden naar IPv4. Door het grote aantal files loopt de conversie queue vol. Het resultaat was dat tijdens FTP het hele kantoor geen vast of WiFi internet meer had.

 

Tweede was dat we een vast IP nodig hebben om dat toegang tot servers beveiligd zijn via een vast IP. Volgens de medewerkers zou een IP elke 2 a 3 dagen wisselen. Om bepaalde redenen heeft een VPN niet onze voorkeur. Beide problemen zouden veroorzaakt worden door Giga Xtra. Dit zakelijk abonnement is eigenlijk een consumenten abonnement met een zakelijk sausje eroverheen voor ZZP-ers, en niet bruikbaar voor professionele gebruikers. Het advies vanuit Ziggo was zakelijk Pro. FTP en statisch IP zijn nu opgelost, maar nu kunnen we de NAS niet meer van buiten het netwerk benaderen.

Als ik ga naar externe toegang > DDNS, en vul daar de DDNS server in, krijg ik de melding dat deze niet te bereiken is.

 

Als ik ga naar externe toegang > Routerconfiguratie krijg ik de melding:
Fout: De DNS-naamresolutie is momenteel abnormaal. Controleer of uw DNS-server in staat is om openbare domeinnamen op te lossen
Op deze melding heb ik gegoogled, maar de antwoord komen er op neer dat er iets in de router moet gebeuren.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Het klinkt alsof er daadwerkelijk sprake was van DS-Lite, als ik 'Voor iedere FTP actie moet IPv6 omgezet worden naar IPv4.' en 'Volgens de medewerkers zou een IP elke 2 a 3 dagen wisselen.' lees. Nogmaals: het was niet nodig geweest om Zakelijk Internet Pro af te nemen. Modemprofiel laten omzetten naar IPv4 Only was voldoende geweest.

 

Zou je onderstaande stappen kunnen volgen (bron)?

 

  1. Check if QuickConnect is enabled.
    For DSM 6.2: Go to Control Panel > QuickConnect and ensure the Enable QuickConnect checkbox is ticked. Afterward, confirm the services you wish to access via QuickConnect are enabled at the Advanced tab.
    For DSM 7.0: Go to Control Panel > External Access > QuickConnect and ensure the Enable QuickConnect checkbox is ticked. Afterward, click Advanced Settings to confirm the services you wish to access via QuickConnect are enabled.
  2. Obtain the IP address via DHCP.
    Go to Control Panel > Network > Network Interface > LAN > Edit > IPv4. Select Get network configuration automatically (DHCP).2
  3. Set the DNS server value.
    Go to Control Panel > Network > General. Tick the Manually configure DNS server checkbox, and set the DNS server value to "8.8.8.8" or "8.8.4.4". If you are located in China, use "114.114.114.114" or "223.5.5.5" instead.
  4. Temporarily turn off the IPv6 setup.
    Go to Control Panel > Network > Network Interface > LAN > Edit > IPv6. Set IPv6 setup as Off and click OK.
  5. Temporarily disable the firewall.
    Go to Control Panel > Security > Firewall and untick the Enable firewall checkbox.
  6. Disable the MTU value configuration.3
    Go to Control Panel > Network > Network Interface and double-click on a LAN. At IPv4, make sure the Set MTU value manually checkbox is unticked. Click OK.
  7. Synchronize the time with an NTP server.
    Go to Control Panel > Regional Options > Time > Time Setting. Select another NTP server from the Server address drop-down menu, and click Update Now.
peterathome
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
 Nogmaals: het was niet nodig geweest om Zakelijk Internet Pro af te nemen. Modemprofiel laten omzetten naar IPv4 Only was voldoende geweest.

Jammer van het advies wat Ziggo heeft gegeven. De maandelijkse kosten zijn hierdoor fors en onnodig gestegen.

 

Buiten dat, ik heb de stappen doorlopen. Ik zie nu overal groene bolletjes, en geen foutmeldingen meer. Vanavond kan ik testen of alles nu wel goed gaat. Ik zal het resultaat hier terug melden.
Voor nu, bedankt!

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Dat klinkt goed, ik ben benieuwd.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hoi @peterathome

Heel jammer dat er een verkeerd advies is gegeven 😞 sorry daarvoor! Fijn dat @tobiastheebe je al zo goed heeft geholpen! We horen het graag. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@peterathome Als je een Ziggo zakelijk abonnement hebt, dan mag je verwachten dat je zakelijk / professioneel geholpen wordt.

Als je dan uiteindelijk Zakelijk Pro hebt en je komt er nog niet uit en de oorspronkelijke uitermate simpele oplossing vindt je dan binnen 2 dagen op het Ziggo consumenten klant helpt klant forum, dan zou ik zeker een klacht indienen bij Ziggo Zakelijk en om een compensatie vragen voor een deel van de kosten, vanwege het simpele feit, dat alleen terugzetten naar IPv4 only je oorspronkelijke probleem al opgelost zou hebben.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ik mis iets in de setup. De ruckus is geen router volgens de specs. Bij ziggo zakelijk zou er wel een eigen router moeten zijn.  Waar zit die? En Welke DNS gebruikt je overige apparatuur?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@efok Dat miste ik ook, ik had het in het eerste bericht in dit topic al aangegeven.

peterathome
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

 

@tobiastheebe 
Het werkt! Ik kan nu extern (vanaf thuis) inloggen op het dashboard van de synology op kantoor. Via de ingebouwde filemanager van het dashboard kan ik in ieder geval bij mijn files. Geen top oplossing, maar het is voor nu werkbaar. De top oplossing is dat ik weer zoals voorheen thuis de NAS kan mounten als drive, maar voor nu kan ik vooruit.

 

@efok 
De setup is als volgt:
Kabelmodem: Ubee UBC1318ZG. Staat in bridge mode. Heb ik ook gezien in de instellingen.
Router en AP: Ruckus H510

De H510 verzorgt WiFi en heeft 4 netwerk aansluitingen en hangt aan de kabelmodem. Op 1 van deze netwerk aansluitingen hangt nu een grote switch waar alle pc's en NAS aanhangen.

 

@Bert 
Een klacht zou inderdaad wel op zijn plaats zijn. Bij het vorige Ziggo zakelijk Giga Xtra pakket zaten WiFi pods die ervoor zorgen dat we over op kantoor een download haalden van 800Mb/s. Nu we Ziggo zakelijk pro hebben, moeten we alle vorige zaken inleveren, inclusief de WiFi pods. Bij het duurdere Zakelijk Pro zitten geen WiFi pods. Tijdens installatie van Ziggo zakelijk pro heeft de installateur zo'n 25Mb/s over WiFi gemeten waar eerste 800Mb/s v met het goedkopere pakket werd gemeten. Dit schijnt binnen de tolerantie te liggen, en daar stopte het verhaal. van de installateur 

 

En nu verder.
Om de NAS extern te kunnen mounten moet de NAS via portforwarding te bereiken zijn. Volgens Ziggo ondersteunt de H510 dit niet, en moeten we zelf zorgen voor een andere router. Hier stopt de support van Ziggo. Enig idee welke router kan samenwerken met Ziggo?

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Fijn om te lezen. Om de NAS als station zichtbaar te maken in Verkenner kun je FTP of WebDAV gebruiken buiten het LAN.

 

Wat betreft de H510, dit blijft vreemd, nergens lees ik dat dit access point (ook) als router geconfigureerd kan worden. Bij zakelijke apparatuur is dit ook niet gebruikelijk omdat modem, router, switch en access points in een degelijk zakelijk netwerk allemaal losstaande apparatuur is.

 

Je kunt in principe elke router met tenminste twee gigabit ethernet-interfaces gebruiken om aan te sluiten op het modem in bridge mode. Zoek bijvoorbeeld eens op 'zakelijke router'.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

Ik zou dat routerverhaal zo vlug mogelijk nakijken.

 

Als het goed is heb je met Ziggo Zakelijk Pro 5 IP adressen? Ik weet niet of je meer als 5 PC/NAS hebt maar zoals het hier omschreven staat staan al je apparaten direct in verbinding met internet. Die Ruckus H510 is geen router maar een AP zoals anderen al zeggen.

 

In principe kan je voor jou setup je UB1318ZG gewoon uit bridge mode laten halen, dan heb je er een router tussen en dan moet het gewoon werken.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

@BertM3 Een switch gebruiken i.p.v. een router wordt zelfs omgeschreven als configuratie-optie in de handleiding voor de UBC1318ZG, in het hoofdstuk over Zakelijk Internet Pro. Echter lees ik ook in de handleiding dat deze adressen statisch zouden moeten worden geconfigureerd en ik verwacht niet dat dat hier gedaan is.

 

Bij Zakelijk Internet Pro wordt inderdaad met /29-subnets gewerkt. Dit levert vijf (voor de klant bruikbare) IP-adressen op. Verder is het (voor zover ik weet) niet mogelijk om het modem in router mode te gebruiken i.c.m. dit abonnement.

peterathome
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

WebDAV met NetDrive heeft altijd gewerkt op de oude locatie. Daar maakten we gebruik van xs4all met een fritzbox modem. In deze Fritzbox modem kon je portforwarding inschakelen wat een vereiste is om WebDAV te laten werken.

Na wat leeswerk krijg ik het idee dat WebDAV ook via quickconnect zou moeten werken i.p.v het externe IP, waarbij het poort probleem wordt omzeild. Dit ga ik weer proberen vanuit huis.

BertM3

Level 9
  • 267Posts
  • 10Oplossingen
  • 103Likes

@tobiastheebe 

Heb je gelijk in inderdaad. Alleen nog een andere optie, dat de PC's en NAS op IPv6 connecten. Dan ben je dus alsnog open naar internet. Volgens mij worden die adressen namelijk wel automatisch toegewezen.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2180Oplossingen
  • 15502Likes

Zou inderdaad kunnen dat de apparaten via SLAAC een adres hebben ingesteld.

peterathome
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

SLAAC, dat gaat mijn netwerkpet totaal te boven.

Ik heb geprobeerd om thuis via NetDrive NAS mappen te mounten via DDNS. Het lijkt inderdaad mogelijk om dit te doen via DDNS/quickconnect. Vul ik echter mijn synology.me servernaam met bijbehorende gebruikersnaam/wachtwoord, komt er vanuit NetDrive de melding dat er niet verbonden kan worden met synology.me. Het gaat via DDNS, dus het is geen poorten kwestie lijkt me.
Tijd om een account aan te maken op het forum van Synology.

Iedereen bedankt voor de hulp!
In ieder geval vooruitgang geboekt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic