Frans van der H

Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Kan mijn modem vervangen worden?

Ik zag meerdere mensen met dezelfde problematiek. Graag zou ook ik het huidige modem Connectbox omruilen voor de Ubee UBC1318ZG.

Reden zijn problemen met Puma chipset, geregeld werkt internet niet goed. veel spraakverwarringen in o.a. Teams. 

Dit speelt vooral als er meerdere mensen verbindingen actief hebben. Ik gebruik eigen router achter modem.

Huidige modem staan in bridge mode.  Ik woon in oud UPC gebied.

Kan iemand van Ziggo mij verder helpen?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Hallo @Frans van der H,

Top! Ik heb de monteur ingepland voor volgende week dinsdag 10 mei. Het tijdvak is overigens 08.00 - 13.00 uur. Hiervan volgt nog een bevestiging per e-mail. Schikt dit niet? Wijzig het dan naar een ander moment via Mijn Ziggo. 

Bekijk in context

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7281Likes

@Frans van der H Het Ubee modem met het doorgegeven serienummer is inmiddels geactiveerd door een van onze specialisten. Je zou dus internet moeten hebben op het moment dat je het modem aansluit. Houd er rekening mee dat het even duurt voordat het modem volledig online is. 

Bekijk in context

40 Reacties 40
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Voordat een UBC1318ZG kan worden toegestuurd moeten andere mogelijke problemen worden uitgesloten:

 

Zou je een of meerdere foto’s willen plaatsen van AOP (hoofdaansluiting in meterkast of woonkamer) en kabels, plus splitter(s) en signaalversterker, voor zover van toepassing?

Zou je tevens de downstream/upstream-gegevens van het modem willen plaatsen volgens deze instructies?

Frans van der H
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

FransvanderH_0-1651403115387.png

FransvanderH_2-1651403258798.png

FransvanderH_4-1651403409567.pngFransvanderH_5-1651403445047.png

FransvanderH_6-1651403480864.png

 

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

wat ik zoeizo zie is dat het AOP dat UPC kastje al zeer oud is en zeker weten moet worden vervangen 

 

 

ik kan niet met zekerheid zeggen of het modem op de 0db aansluiting op de versterker is aangesloten zoja is dit ook niet meer hedendaags en moet er naast een andere AOP ook een POA splitter komen

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zo te zien gebruik je een SmartWifi modem Giga.

 

Het AOP (VQ601R) is verouderd en had al vervangen moeten worden toen je dit modem in gebruik nam. Ook de rest van de installatie (splitter VQ1002 en versterker FDU-44) is verouderd.

 

Je hebt de twee tabellen onder 'D3.1 Downstream kanalen' niet geplaatst, waarschijnlijk is er nu teveel ruis aanwezig op het OFDM-kanaal.

 

@MR_CHIP De FDU-44 heeft op alle aansluitingen 4 dB versterking, waarschijnlijk wordt deze alleen voor TV gebruikt, gezien de splitter op het AOP.

Frans van der H
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi Tobias,

Er is weleens iemand van Ziggo geweest om dingen te checken, maar deze zijn nooit vervangen.

Hier ook de 2e tabellen :

FransvanderH_0-1651404550403.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Zoals verwacht zijn er uncorrectable errors aanwezig op het OFDM-kanaal, deze zouden 0 moeten zijn.

 

Het AOP en de splitter moeten in elk geval worden vervangen door een monteur. Persoonlijk zou ik ook de FDU-44 (laten) vervangen door een FRA-752X, hieraan zijn wel kosten (37,50 euro) verbonden.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) kan een monteursafspraak inplannen en komt binnen 1-2 dagen langs in dit topic.

Frans van der H
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bericht aan de Ziggo-Moderator:

Laat die monteur maar komen dan, want als daarna de boel weer gaat draaien...
Of moet ik dan alsnog via de klantenservice aanvragen.


Heeft een monteur ook een FRA-752x in zijn koffer? Waarbij ik me wel afvraag of dat van invloed is op de internetproblematiek. TV lijkt op zich over het algemeen redelijk storingsvrij. Alhoewel als je daarover nadenkt, zitten er ook wel wat dropouts en slechte connecties met Netflix e.d. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

De FDU-44 voldoet in principe nog prima voor TV, maar is wel op leeftijd. Het is de voorloper van de FRA-752N die inmiddels is vervangen door de FRA-752X. Uit voorzorg zou ik deze dus laten vervangen. De monteur zou inderdaad een FRA-752X moeten hebben in de bus. Daarnaast kan hij een (splitter met) retourbandfilter plaatsen om het modem en de TV's/decoders beter van elkaar te scheiden. Het AOP en de splitter zijn de voornaamste onderdelen die vervangen moeten worden.

 

Netflix maakt overigens gebruik van IP, dus via dezelfde route als 'regulier' internetverkeer, via de modemrouter.

Carlien
Community Moderator
Community Moderator
  • 2455Posts
  • 261Oplossingen
  • 1165Likes

Hi @Frans van der H! Uiteraard is het mogelijk om een monteur in te plannen die je komt helpen met de internetverbinding en hij kan zeker een versterker komen installeren. Die heeft hij gewoon bij zich. Ik stuur je de voorwaarden even door: Kies de juiste monteur (ziggo.nl)

Als je akkoord bent met de voorwaarden, plan ik een monteur voor je in die tussen 8.00-12.00 langs kan komen of tussen 12.00-18.00! Ik hoor graag van je! 

Frans van der H
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi Carlien,

Akkoord. Bij voorkeur  tussen 8 en 12

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Hallo @Frans van der H,

Top! Ik heb de monteur ingepland voor volgende week dinsdag 10 mei. Het tijdvak is overigens 08.00 - 13.00 uur. Hiervan volgt nog een bevestiging per e-mail. Schikt dit niet? Wijzig het dan naar een ander moment via Mijn Ziggo. 

Frans van der H
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Met de AOP aanpassing leek het allemaal wel wat beter te zijn geworden.

Echter als gevolge van een verandering van werk, was ik vooral op kantoor. Nu deze periode weer meer thuis ben gaan werken,  merk ik nog steeds vertragingen tijdens teams-vergaderingen. Mijn beeld bevriest en het duurt weer voordat de verbinding herstelt. 

Is een modemwissel niet een beste optie?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

Kun je de firewall-instellingen van het modem zo aanpassen dat alleen de optie 'Firewall beveiliging' is ingeschakeld voor IPv4 en (indien beschikbaar) IPv6? Zie de pagina Geavanceerde instellingen, Beveiliging, Firewall.

 

Voor de zekerheid: kun je nogmaals dezelfde gegevens en foto's plaatsen die je een jaar geleden hebt geplaatst, maar dan uiteraard van de actuele situatie? Bij de Connectbox Giga kan een probleem spelen met de DHCPv4-leasetijd op de WAN-interface, kun je ook de gegevens van de pagina Beheer, Informatie plaatsen? IPv4- en IPv6-adressen mag je onherkenbaar maken.

Frans van der H
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Modem stat in Bridge , ik zie verder geen firewall instellingen.

FransvanderH_0-1681845701115.pngFransvanderH_1-1681845760170.pngFransvanderH_2-1681845792416.pngFransvanderH_3-1681845943853.pngFransvanderH_4-1681846000058.pngFransvanderH_5-1681846129242.png

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In bridge mode zijn firewall-instellingen inderdaad niet beschikbaar en worden ook geen IPv4- en IPv6-adressen getoond op de pagina Beheer, Informatie omdat de eRouter (ingebouwde router van het modem) niet actief is en dit alles wordt afgehandeld door de eigen router.

 

Welk merk en type router gebruik je? Heb je al getest of de stabiliteit aanhoudt wanneer je een PC direct op het modem aansluit? Hiervoor moet je wel tijdelijk de router ontkoppelen en het modem vervolgens opnieuw opstarten, i.v.m. het MAC-filter op het modem.

 

De actuele downstream/upstream-waarden vertonen geen bijzonderheden. Kun je ook de gegevens van het tabblad Netwerk historie plaatsen?

Frans van der H
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Router is een Asus ZenWiFi AX 

Rechtstreeks op de Modem is niet direct aan de orde en zou nogal wat aanpassingen vereisen. In vergelijking met voorheen was dat overigens exact dezelfde configuratie. 

FransvanderH_0-1681909099905.png

FransvanderH_1-1681909155070.png

Hopelijk is dit toereikend. Vandaag overigens geregeld weer slechte connectie tijdens Teams, freezes en sound drops.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15502Likes

In de historie is alleen op 11-4 om 10:40 instabiliteit op het OFDMA-kanaal zichtbaar.

 

Rechtstreeks op de Modem is niet direct aan de orde en zou nogal wat aanpassingen vereisen. In vergelijking met voorheen was dat overigens exact dezelfde configuratie.

Kun je dit nader toelichten?

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

Hi @Frans van der H, hoe staat het er nu voor? Zie je nog een mogelijkheid om op @tobiastheebe zijn vraag terug te komen?

Frans van der H
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Hi Tobias,

 

Dat was wel toen ik ook thuis aan het werk was.

Vorig jaar was de modem ook als bridge ingesteld en aangezien daar niets aan veranderd is, zal daar geen andere uitkomst door komen.

Uitgelicht topic