Vraag
Reacties
Oplossing
Aankondigingen
Nieuw op de Community? Laat ons in 3 minuten weten wat je verwacht van je bezoek. Vul nu de vragenlijst in.
Reinier H
Level 2

Kan ik de Mediabox Next bedraad aansluiten op de TP Link Deco M4?

Hi, mijn Mediabox Next zit nu rechtstreeks via UTP kabel op mijn kabelmodem. Kan ik die UTP kabel gebruiken als ‘voeding’ voor een te plaatsen TP link M4 en vervolgens de Mediabox Next bedraad aansluiten op de nieuw te plaatsen TP Link M4? Mediabox Next / TV komen in dat geval vlak naast elkaar te staan.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ja, dat is mogelijk.

Aanbeveling is wel de Deco('s) in AP mode configureren via de pagina Meer → Geavanceerd → Bewerkingsmodus in de app. Dit voorkomt router achter router en een dubbel netwerk.

Bekijk in context

13 Reacties 13
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ja, dat is mogelijk.

Aanbeveling is wel de Deco('s) in AP mode configureren via de pagina Meer → Geavanceerd → Bewerkingsmodus in de app. Dit voorkomt router achter router en een dubbel netwerk.

jansmarcel
Level 16

zoals @tobiastheebe het beschrijft heb ik het werkend gehad icm een Next. Dit werkte voor de Next prima ik was alleen niet tevreden over de behaalde snelheid over wifi. Dus ik heb nu een vergelijkbare setup van een ander merk.

0 Kudos
Reinier H
Level 2
Topicstarter

Dien ik dan ALLE Deco’s in AP mode te configureren of alleen de betreffende nieuwe TP Link M4 naast de Nextbox en TV? Totaal heb ik op dit moment 3 M4’s waarvan 1 bedraad (master nabij de meerkast) en 2 onbedraad en daar komt due een bedrade M4 bij.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Houd er in geval van Internet Giga/Elite inderdaad rekening mee dat de Deco M4's niet meer dan 500~600 Mbps doorgeven.

De bewerkingsmodus router/AP mode is alleen van toepassing op de master Deco. Je hoeft dit dus niet voor alle Deco's afzonderlijk of specifiek de nieuwe Deco te configureren. Met AP mode kun je Deco's 1 + 4 ieder op een eigen poort van de modemrouter aansluiten. Je kunt Deco 4 ook op de draadloos verbonden Deco 2 of 3 aansluiten, maar dat is niet ideaal.

Reinier H
Level 2
Topicstarter

net als jansmarcel aangaf ben ik ontevreden over de WiFi snelheid.  Om te voorkomen dat ik een extra TP Link M4 moet aanschaffen laat ik de huidige Next aansturing in tact (dat betekent rechtstreeks aansluiten op de modem in de meterkast).  De huidige, nu nog draadloze M4 pod, in de woonkamer wil ik bedraad aansluiten.  Hiervoor heb ik even als test een UTP kabel uitgerold vanuit de modem in de meterkast en aangesloten op poort 2 van de M4 pod in de woonkamer.  Echter werkt dit niet, de Deco app blijft aangeven dat deze M4-pod nog steeds draadloos wordt aangestuurd? In de meterkast heb ik deze aangesloten op een vrije modem poort.

Wat doe ik verkeerd?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De Deco's moeten in AP mode zijn geconfigureerd voor deze aansluitwijze, is dat het geval?

0 Kudos
Reinier H
Level 2
Topicstarter

nee dat is niet het geval.  Ik zie ook dat ik de woonkamer pod heb aangesloten op de modem in plaats van de Deco M4 master, dát lijkt mij ook niet juist. Toch?  Waar kan ik de Master configureren in AP mode, ik vind dat niet terug in de app.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Met router mode gaat dit inderdaad niet lukken. Zie de pagina Meer → Geavanceerd → Bewerkingsmodus.

Reinier H
Level 2
Topicstarter

dank jullie @tobiastheebe en @jansmarcel ik verwacht dat ik hier nu wel uitkom, ik ga hier mee dit weekend mee aan de slag!  Nog een laatste vraagje: in de nieuwe situatie in AP modus heb ik dan 2 bedraade M4 pods (1x master nabij meterkast en 1x in de woonkamer); kan ik dan de 3e (en laatste) M4 pod wél nog onbedraad laten functioneren (een UTP daarheen leggen lukt niet)?

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Jazeker, wireless backhaul blijft mogelijk in AP mode.

Pasi
Level 19

Hallo,

in welke mode staat de Deco set? Is dat Wifi-Router of Access-Point mode? U kan dat instellen/controleren in de Deco app ( start de app, kies "meer", kies "Geavanceerd" en controleer "Bewerkingsmodus" ).

Als u de Deco's alleen hebt voor het verbeteren van wifi, dan is AccessPoint mode de enige juiste mode voor de Deco set. In AP mode staan bijna alle Deco functies uit en zijn de Deco's eigenlijk 'simpele' wifi stations, die samen een Mesh wifi netwerk vormen en zo geheel opgaan in de rest van uw netwerk
In deze mode kan u bijna niets instellen in de Deco set, maar dat is ook niet nodig, want de Ziggo Modem/Router ( natuurlijk dan in router mode ) blijft de 'baas' in uw netwerk en daar moet u alles instellen.

In Wifi-Router mode staan alle Deco functies wel aan. B.v. de firewall functie schermt het Deco wifi netwerk geheel af, de DHCP functie geeft de wifi verbonden apparaten een IP-nummer uit de 192.168.68.xxx range en met 'Parental Control' kan u e.e.a. instellen voor uw kinderen.
In deze mode kan u wel alle instellingen aanpassen, maar dat hoeft niet. Als u e.e.a. gaat aanpassen, dan is enige kennis daarvan beslist noodzakelijk!

Zowel de firewall, als de eigen IP-range kunnen verbindings-problemen veroorzaken, als u de Deco's in router mode in uw netwerk integreert. Juist omdat deze beide functies gemaakt zijn, om het wifi netwerk volledig los te koppelen en af te schermen van andere netwerken.

Leest u dit eens: Leidraad voor TP-Link DECO, misschien staan daar nog wat tips in die u nog niet kent.

Reinier H
Level 2
Topicstarter

Het werkt hoor! @tobiastheebe @jansmarcel  dank jullie wel voor al jullie geduldige antwoorden!

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Fijn om te lezen en graag gedaan.

0 Kudos