1
Vraag
2
Reacties
BuzzDoet

Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Kan ik de DHCP server van de Connectbox uitschakelen en een vast IP adres geven?

Ik heb gisteren een Connectbox ontvangen ter vervanging van mijn oude modem.

Ik heb echter een thuisnetwerk met behoorlijk wat netwerk appraratuur. In het thuisnetwerk draait ook een DHCP server.

 

Als ik mijn thuisnetwerk om moet gaan zetten naar de netwerk range van de Connectbox (192.168.178.x) ben  ik zeker een week bezig voor alles weer foutvrij draait.

Daarbij komt nog dat ik helemaal geen gebruik wil maken van de DHCP server van de Connectbox.

 

Dus mijn vraag is: Kan ik de DHCP server van de Connectbox uitschakelen en het IP adres van de Connectbox zelf instellen? Het  IP adres van de Connectionbox wordt dan bijvoorbeeld 92.168.230.1?

De Connectbox wordt dan de standaard Gateway in mijn netwerk.

 

Heeft iemand soortgelijke ervaring en misschien een een antwoord?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Als je in eerste instantie de DHCP-scope aanpast naar het gewenste subnet, stelt de modemrouter daarna het adres .1 voor zichzelf in. In bepaalde gevallen moet er door Ziggo eerst een aanpassing worden gedaan (andere firmware) voordat het subnet aangepast kan worden. Na het aanpassen van het subnet kun je de DHCP-server uitschakelen en je eigen DHCP-server weer gebruiken.

 

Het subnet dat je noemt valt niet binnen de RFC 1918-subnets. Op het SmartWifi modem (Connectbox is de oude naam) kan enkel een /24-subnet binnen 192.168.0.0/16 worden gebruikt voor het LAN.

Bekijk in context

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@BuzzDoet van harte welkom op de Ziggo Community. Goed dat je dit even komt vragen, het is een beetje technischer dan de gemiddelde vraag. 

Maar zoals je ziet, het komt goed. Ik weet hoe je dit verder kan aanvliegen. Zelf kan ik de configuratie niet aanpassen maar kan het wel laten doen. Dat verzoek is uitgezet en zal je toch na zo'n 24 uur moeten kunnen zien. Aldus: wordt vervolgt! 

Edit/update: soms kan het snel gaan. Ik kreeg een reactie, dit is de strekking: op dit moment ondersteunen we alleen de 192.168.x.x reeks op Compal Connectbox (staat nu ook al zo geconfigureerd). Begrijp ik goed dat je de 10.x.x.x reeks zou willen gebruiken?

 

Voor de Connectbox Giga (TG3492LG) moeten we het op dit moment nog handmatig instellen, helaas kan dat alleen door medewerkers van InHome gedaan worden. Voor de reguliere Connectbox (TG2492LG of CH7465LG) is standaard ingesteld dat je een subnet kan kiezen uit de 192.168.x.x reeks. Er zijn een paar uitzonderingen in deze reeks die door het modem zelf gebruikt worden, maar daar krijgt je een melding van als je deze probeert te configureren.

Kan je hier iets mee?

Bekijk in context

7 Reacties 7
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Als je in eerste instantie de DHCP-scope aanpast naar het gewenste subnet, stelt de modemrouter daarna het adres .1 voor zichzelf in. In bepaalde gevallen moet er door Ziggo eerst een aanpassing worden gedaan (andere firmware) voordat het subnet aangepast kan worden. Na het aanpassen van het subnet kun je de DHCP-server uitschakelen en je eigen DHCP-server weer gebruiken.

 

Het subnet dat je noemt valt niet binnen de RFC 1918-subnets. Op het SmartWifi modem (Connectbox is de oude naam) kan enkel een /24-subnet binnen 192.168.0.0/16 worden gebruikt voor het LAN.

AoxoMoxoA

Level 17
T.E.A.M.
  • 3836Posts
  • 80Oplossingen
  • 2888Likes

Om verwarring onder andere lezers te voorkomen: Ip-adres 92.168.230.1 bevat een tikfout waarbij het ip-adres 192.168.230.1 wordt bedoeld, hetgeen in een geldig subnet voor privé-gebruik valt.

BuzzDoet
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

@AoxoMoxoA Goed gezien, dit was inderdaad een tikfout. Als voorbeeld wilde ik inderdaad 192.168.230.1 geven.

BuzzDoet
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dank je @tobiastheebe een ander subnet en het uitschakelen van DHCP lost inderdaad mijn problemen op.

Weet jij waar/hoe ik de gewijzigde firmware kan aanvragen?

 

P.s. het genoemde IP adres bevatte een tikfout. Had 192.168.230.1 moeten zijn.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In eerste instantie kun je controleren of je het subnet naar 192.168.230.0/24 kunt aanpassen d.m.v. het wijzigen van de DHCP-scope. Levert dit een foutmelding op, dan kan een moderator de firmware/configuratie zo aanpassen dat dit wel mogelijk is.

 

Een moderator (Ziggo-medewerker) komt binnen enkele dagen langs in dit topic.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@BuzzDoet van harte welkom op de Ziggo Community. Goed dat je dit even komt vragen, het is een beetje technischer dan de gemiddelde vraag. 

Maar zoals je ziet, het komt goed. Ik weet hoe je dit verder kan aanvliegen. Zelf kan ik de configuratie niet aanpassen maar kan het wel laten doen. Dat verzoek is uitgezet en zal je toch na zo'n 24 uur moeten kunnen zien. Aldus: wordt vervolgt! 

Edit/update: soms kan het snel gaan. Ik kreeg een reactie, dit is de strekking: op dit moment ondersteunen we alleen de 192.168.x.x reeks op Compal Connectbox (staat nu ook al zo geconfigureerd). Begrijp ik goed dat je de 10.x.x.x reeks zou willen gebruiken?

 

Voor de Connectbox Giga (TG3492LG) moeten we het op dit moment nog handmatig instellen, helaas kan dat alleen door medewerkers van InHome gedaan worden. Voor de reguliere Connectbox (TG2492LG of CH7465LG) is standaard ingesteld dat je een subnet kan kiezen uit de 192.168.x.x reeks. Er zijn een paar uitzonderingen in deze reeks die door het modem zelf gebruikt worden, maar daar krijgt je een melding van als je deze probeert te configureren.

Kan je hier iets mee?

BuzzDoet
Topicstarter
Level 2
  • 7Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dank je @Jacob voor de snelle reactie.

Ik ben nu inderdaad in staat het door mij gewenste subnet (192.168.1.1) in te stellen.

 

Mijn probleem is opgelost!!

 

Nogmaals dank, Emiel

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic