Vraag
Reacties
Oplossing
quorky
Level 1

Kan ik de DHCP server splitsen?

Hoi allemaal,

Ik ben bang voor het antwoord maar ik stel toch de vraag. Ik heb het Technicolor TC7210 modem en wil graag het volgende:

• De DHCP server van het modem gebruiken voor de WLAN/Wifi
  • Op de LAN de DHCP van het modem uitschakelen zodat ik deze op mijn eigen Cisco 888 router kan gebruiken.

Reden? Ik ben zelf aan het oefenen met netwerken en daarbij hoort het werkend krijgen van een DHCP server op een Cisco Router.

Dat lukt ook wel maar niet als de DHCP-server op het modem actief is. Echter beschik ik momenteel niet over een los Access point waardoor ik daarvoor afhankelijk ben van het modem.

Ik hoor het graag.

Groetjes Paul
0 Kudos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW
Level 17
quorky

Nee, de DHCP van de TC7210 werkt binnen het gehele subnet; het Wifi-gedeelte kan niet afgesplitst worden.
Evenmin kan je met de TC7210 VLAN's creëren (om segregatie in een LAN-gedeelte te bewerkstellen).

Twee DHCP-server binnen één LAN werkt niet.
Of je zet de routers in cascade;
of je (laat) de TY7210 in bridge mode zetten (om er een "dom" modem van te maken) en zet er een router achter die wel al die mooie extra mogelijkheden hebt, zoals VLAN's, meerder (van elkaar gescheiden fysieke) LAN-poorten, waarop je afzonderlijke DHCP-servers installeren kan (in de afzonderlijke subnets).

Bekijk in context

8 Reacties 8
Meldingen
Aan Uit
efok
Level 17
Je kan toch een 2e (oefen) LAN maken achter de Cisco, met een eigen DHCP? Zet je de WAN kant van de Cisco op je modem LAN.
0 Kudos
quorky
Level 1
Topicstarter
Hoi Efok,

Dat kan en werkt ook allemaal, maar dan kan ik niet het internet op. Tevens wil ik deze test opstelling laten staan en later verder uitbreiden. Mijn desktop hangt er nu ook al achter.
0 Kudos
DennyW
Level 17
quorky wrote:
…………….. maar dan kan ik niet het internet op. …………

Routers in cascade (daisy chaining) zou geen beletsel mogen zijn om internet te kunnen bereiken. Mogelijk moet je de firewall (van de Cisco) vertellen dat de gateway mag doorsluizen naar een z.g. "intern"-IP-adres (private IP-adres conform RFC1918).
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
Heb je al allerlei zaken gewijzigd in de Cisco en uitgeprobeerd?

Zo ja, dan wordt het moeilijk zoeken en zou ik de Cisco helemaal resetten en dan weer aansluiten vanuit het modem naar de WAN van de Cisco.

Als het goed is krijgt hij dan een IP adres van het modem, de gateway en de DNS servers en zou je zo het internet op kunnen.

Als je dan een port forward wilt, dan heb je wel met 2 firewalls te maken, modem en Cisco.
0 Kudos
quorky
Level 1
Topicstarter
Als ik het internet op wil met twee DHCP servers kan dat wel maar deelt de tweede DHCP server geen IP adressen uit. Dus mijn test is dan false positief.

Maar back on topic, kan de DHCP van het modem alleen gebruikt worden voor het WiFi gedeelte?
0 Kudos
DennyW
Level 17
quorky

Nee, de DHCP van de TC7210 werkt binnen het gehele subnet; het Wifi-gedeelte kan niet afgesplitst worden.
Evenmin kan je met de TC7210 VLAN's creëren (om segregatie in een LAN-gedeelte te bewerkstellen).

Twee DHCP-server binnen één LAN werkt niet.
Of je zet de routers in cascade;
of je (laat) de TY7210 in bridge mode zetten (om er een "dom" modem van te maken) en zet er een router achter die wel al die mooie extra mogelijkheden hebt, zoals VLAN's, meerder (van elkaar gescheiden fysieke) LAN-poorten, waarop je afzonderlijke DHCP-servers installeren kan (in de afzonderlijke subnets).
quorky
Level 1
Topicstarter
Dankje Denny, dan ga ik een los access point halen en die in een apart VLAN plaatsen via mijn eigen router (na het in bridge modus zetten van het modem)
0 Kudos
DennyW
Level 17
quorky

Dank voor het bedanken quorky, maar controleer eerst wel of jouw eigen router inderdaad de mogelijk heeft afzonderlijke DHCP-servers toe te kennen aan afzonderlijke VLAN's. Niet elke VLAN implementatie laat dat namelijk toe.
Waarschijnlijk weet je dit wel, maar ik wil dit maar wel gezegd hebben omdat het geen "standaard-recept" dat iedereen blindelings kan toepassen.

Zo kan ik mijn router weliswaar wel meerdere subnets creëren, maar daar weer geen extra DHCP-server bij maken. De vier LAN poorten kan ik wel als afzonderlijke VLAN aanmerken, maar daar weer geen subnet aan koppelen.

N.B.: met het bridgen van het modem verlies je wel het recht op gebruik van de Ziggo WifiSpots.