1
Vraag
2
Reageer en help mee
r-han1905

Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Kan ik Ziggo aansprakelijk stellen voor brandgevaar Smart Wifi pods?

Hallo,

Alleerst los van mijn vraag, wil ik even zeggen dat ik de  SmartWifi Pods een geniale uitvinding vind.

ze hebben een sterk en scherpe  design. 

Wel zit ik met zorgen over brandgevaar van de SmartWifi Pods.

Aangezien je deze dag en nacht in het contact moet laten om er het beste uit te halen. Mensen zullen denken bij het lezen van dit dat gebeurt niet joh, of die kans is zo nihil. Toch denk ik hier anders over. Alles wat gemaakt is door de mens, kan na mijn mening iets mee gebeuren, al is de kans nihil. Toch is mijn vraag zoals de title aanduid, stel als dit gebeurt, als blijkt dat er brand ontstaan is door de SmartWifi Pods, en een betrouwbare erkende brand onderzoeker stelt vast dat dit komt door de SmartWifi Pods, kan ik dan hier voor  Ziggo aansprakelijk stellen? Ik ben iemand die heel graag goed voorbereid is. Elke keer wanneer ik voel dat de Pods heet zijn, maak ik me toch zorgen. Omdat ik 1 Pod in de slaapkamer van me ouders wil plaatsen ,maar het stelt me gewoon niet gerust dit te doen. Het voelt gewoon niet betrouwbaar. Het hoeft maar 1x fout te gaan, en die 1 keer is genoeg en dan vergeef ik het mezelf nooit. En wat me ook terug houd de Wifi Pods in de kamer van me ouders te plaatsen, is dat ik niet wil dat de Pod snachts ventilatie geluid maakt,dat die zoekt naar connectie. Want 1 me ouders worden heel snel wakker, en 2 het is simpelweg vrij irritant als dat ding naast je gaat loeien. Is met zekerheid te zeggen door een handmatige aanpassing in bv de app dat die er voor kan zorgen dat de Pod snachts niet gaan loeien? Of is dit niet met zekerheid te zeggen? 

Alvast bedankt voor de reactie's.

6 Reacties 6
AlexHelpt

Level 16
Expert
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 683Likes

Deze Pods zijn voor de Europese markt getest dus ja, ik ga er ook vanuit dat ze voldoen aan de Europese normen aangaande warmte- en stroomgeleiding 🙂 Ik zou me eerder zorgen maken om oudere elektronische apparatuur die inmiddels stof heeft verzameld maar nog steeds wordt gebruikt (veel gevaarlijker) of consumentenelectronica die niet aan onze 'Westerse' standaarden voldoen - lees: geïmporteerde meuk van o.a. AliExpress zonder correct Conformité Européenne-keurmerk (en dan weer niet te verwarren met het voor ons nietszeggende China Export-keurmerk).

Als je zegt dat je goed voorbereid bent, kan je daar eens naar kijken en de Pods met een gerust hart (laten) gebruiken 😉

Bert

Level 21
Super Expert
  • 64870Posts
  • 4534Oplossingen
  • 17459Likes

Dit is een vraag die je je voor alle apparatuur kan stellen.

Alle elektronische veroorzaakt min of iets meer warmte, ook het modem en telefoons.

Een producent / leverancier aansprakelijk stellen kan alleen als je een gebrek aan kunt tonen.

Zie voor de volledige omschrijvingen onderstaande pagina via de link:

Aansprakelijkheid voor producten | Wet & Recht (wetrecht.nl)

Wanneer is een producent aansprakelijk?

In een aantal situaties is er geen sprake van aansprakelijkheid voor producten. Zo is de producent onder meer niet aansprakelijk indien:

• Het aannemelijk is dat het gebrek in het product niet bestond toen het op de markt werd gebracht;
  • Het technisch simpelweg onmogelijk is om het gebrek te ontdekken voordat het product op de markt werd gebracht;
r-han1905
Topicstarter
Level 3
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Bedankt voor jullie reactie's Alex en Bert.

Maar terugkomend of ik Ziggo aansprakelijk kan stellen voor de brand. Zijn daar regels over?  

En ik las zoiets over dat de Pods snachts in nacht modus gaan. Wat houd dit precies in? Schakeld die zich dan helemaal of gedeeltelijk af?  Want ik heb soms ook nacht dienst en dan kom ik rond 3:00 thuis, en dan wil ik nog wel ff youtube chekken of games spelen. Want dat geloei snachts dat die zoekt naar connectie, en dat dat lampje gaat branden dat hoeft van mij hoeft.🤣

Bert

Level 21
Super Expert
  • 64870Posts
  • 4534Oplossingen
  • 17459Likes

@r-han1905 "Maar terugkomend of ik Ziggo aansprakelijk kan stellen voor de brand. Zijn daar regels over? "

Die regels staan in mijn eerdere bericht, de allerbelangrijkste:

In een aantal situaties is er geen sprake van aansprakelijkheid voor producten. Zo is de producent onder meer niet aansprakelijk indien:

• Het aannemelijk is dat het gebrek in het product niet bestond toen het op de markt werd gebracht;
  • Het technisch simpelweg onmogelijk is om het gebrek te ontdekken voordat het product op de markt werd gebracht;

Er zijn waarschijnlijk tig duizend pods in gebruik en ik lees geen gebreken, dus zal het product zonder gebreken in de markt gezet zijn en is er dus geen aansprakelijkheid van de fabrikant of leverancier en als je huis afbrand, zal je eigen verzekering de schade dekken.

@r-han1905 "En ik las zoiets over dat de Pods snachts in nacht modus gaan. "

Daar heb ik nog nergens iets over gelezen, waar heb je dit gelezen?

Ik heb er 's-nachts niets van gemerkt, de snelheid bleef hetzelfde.

robinhey

Level 8
Expert
  • 229Posts
  • 1Oplossingen
  • 67Likes

Alle elektrische apparaten zijn een brandrisico. Als je hiervan wakker ligt, kun je het beste zoveel mogelijk apparaten 's nachts uitzetten en als het even kan geen apparaten in een slaapkamer installeren. Maar wat je dan ook niet moet doen is bijvoorbeeld 's nachts je telefoon opladen als je slaapt.

Maar als een apparaat een CE keurmerk heeft, dan mag je er vanuit gaan dat er geen brandrisico is zolang je het apparaat gebruikt volgens de instructies. Voor eventuele brandschade dien je een brandschadeverzekering af te sluiten.

RoWi.

Level 20
Expert
  • 16013Posts
  • 689Oplossingen
  • 5096Likes

Persoonlijk vind ik een wifizender op een slaapkamer al not done even los van mogelijk brandgevaar. Ik ben niet zo heel panisch wat stralingen betreft, maar dit bewust plaatsen is een ander verhaal.

Hier liggen sinds enige tijd geen wifi apparaten meer op de slaapkamer en we slapen een stuk beter.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Polls
Kijk jij je favoriete programma het liefst live of op een later moment?

Uitgelicht topic