Goedendag,
In mijn thuisnetwerk heb ik een Ziggo Connect modem (wit) met daarin alle Wifi, DNS en DHCP functionaliteit uitgeschakeld. Dit wordt intern afgehandeld door o.a. een PI-hole met daarop unbound draaien. Recentelijk lijk ik overgezet te zijn op IPV4 en IPV6 (logisch en noodzakelijk), maar lijkt het erop dat DHCP (en daarmee indirect DNS) voor IPV6 niet uitschakelen valt met als gevolg dat verkeer buiten mijn pi-hole omgaat.
De suggestie in andere topics om dit aan te passen naar statefull heeft niet geholpen. In dit topic (https://community.ziggo.nl/t5/Internet/IPv6-DHCP-uitschakelen-in-LAN/td-p/1066940) zie ik de quote van @tobiastheebe staan: "Bij het nieuwe SmartWifi modem (zwart) is het wel mogelijk om voor zowel IPv4 als IPv6 de DNS-servers aan te passen."
Mijn vragen zijn:
1. Kan ik DNS/DHCP uitschakelen en zorgen dat al mijn verkeer via de Pi-hole kan lopen? En zo ja, waar vind ik de instelling in de modem of kan ik op verzoek via de klantenservice laten regelen?
2. Als bovenstaande niet mogelijk is; zou het mogelijk zijn om mijn bestaande modem om te wisselen voor de SmartWifi modem waar naar gerefereerd wordt?
Alvast bedankt!
Opgelost! Ga naar oplossing.
Bij de Connectbox (TG2492 of CH7465) is het niet mogelijk om Router Advertisement en DHCPv6 uit te schakelen. De DNS-servers van Ziggo (welke bij dit type modem niet kunnen worden aangepast) zullen dus altijd worden verspreid via DHCPv6.
De F3896 wordt (nog) niet op verzoek toegestuurd.
Die beperking was ik even uit het oog verloren. Wat mogelijk wel zou werken bij de F3896 is DHCPv4 door Pi-hole laten afhandelen, de DHCPv4-server van de modemrouter uitschakelen en IPv6 DNS instellen op het link-local-adres van Pi-hole. Wel een wat bewerkelijke oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Hallo,
ik heb lang geleden bijna hetzelfde gedaan maar dan voor een PI-Hole. De DHCP op mijn ( toenmalige ) ConnectBox liet regelmatig steken vallen, waardoor mijn netwerk apparaten willekeurig verdwenen waren of niet goed op het netwerk kwamen, omdat ze geen IP nummer kregen.
Omdat Ziggo alle zinnige opties uit haar routers heeft weg bezuinigd, kan men op de CB inderdaad geen eigen DNS instellen. Tevens is IPv6 niet uit te zetten, omdat deze 'lekt' vanuit het Ziggo netwerk en zo uw locale netwerk op kan.
Zover ik weet kan een eigen DNS alleen worden ingesteld op het zakelijk Ubee UBC1318ZG modem. M.b.t. IPv6, dit heb ik maar handmatig op alle netwerk apparaten uitgezet ( je moet toch wat 😮 ). Het is allemaal wat extra werk, maar het o.a. browsen en Youtube kijken zonder reclame maakt alles goed !
Wilt u toch alles in eigen hand houden ( en zelf alles in kunnen stellen ), dan kan u de Ziggo Modem/Router in bridge mode laten zetten en daarachter een eigen router plaatsen. Of de ZMR geheel vervangen door een eigen modem/router, b.v. een Fritz!Box. Let wel, dat u dan een router neemt, die Ziggo wil ondersteunen !
Bij de Connectbox (TG2492 of CH7465) is het niet mogelijk om Router Advertisement en DHCPv6 uit te schakelen. De DNS-servers van Ziggo (welke bij dit type modem niet kunnen worden aangepast) zullen dus altijd worden verspreid via DHCPv6.
De F3896 wordt (nog) niet op verzoek toegestuurd.
@Pasi bedankt voor je toevoeging. Voor IPV4 is het prima te regelen. Pi-hole is mijn DHCP server en die zend de DNS server (Pi-hole) uit naar het netwerk. Doordat ik de DHCPv6 functionaliteit niet kan uitzetten wordt deze inderdaad uitgestuurd naar het netwerk. Dit laatste wil ik dan via de Pi-hole laten lopen of eventuele in de nieuwe modem regelen.
@tobiastheebe Dank voor de informatie. Lees ik goed dat het met de F3896 wel mogelijk zou moeten zijn (los van het feit dat deze niet verstrekt wordt?
@lol244 schreef:@Pasi bedankt voor je toevoeging. Voor IPV4 is het prima te regelen. Pi-hole is mijn DHCP server en die zend de DNS server (Pi-hole) uit naar het netwerk. Doordat ik de DHCPv6 functionaliteit niet kan uitzetten wordt deze inderdaad uitgestuurd naar het netwerk. Dit laatste wil ik dan via de Pi-hole laten lopen of eventuele in de nieuwe modem regelen.
Wilt u toch alles in eigen hand houden ( en zelf alles in kunnen stellen ), dan kan u de Ziggo Modem/Router in bridge mode laten zetten en daarachter een eigen ( geheel willekeurige ) router plaatsen. Of de ZMR geheel vervangen door een eigen modem/router, b.v. een Fritz!Box ( voor coax ). Let wel, dat u dan een modem/router neemt, die Ziggo wil ondersteunen !
Onderstaande screenshot is afkomstig van een F3896.
Bridge mode + eigen router of FRITZ!Box Cable zijn inderdaad de meest eenvoudige opties om IPv6 DNS ook via Pi-hole te laten lopen voor alle apparaten binnen het LAN.
@tobiastheebe Dank! Fijn om te zien dat het hierin mogelijk is. Hopelijk komt deze voorspoedig beschikbaar voor klanten.
een eigen lokale dns server binnen het lan kunnen invullen/gebruiken op het ziggo modem wordt nooit mogelijk
@lol244 schreef:...Hopelijk komt deze voorspoedig beschikbaar voor klanten.
Alle nieuwe Ziggo modem/routers voor particulier gebruik zijn minimaal van opzet, want iedere cent die Ziggo daarop kan bezuinigen, zal worden bezuinigd.
Zakelijke modem/routers ( zoals een Ubee UBC1318ZG ) zijn 'normale' modem/routers, die voorzien zijn van vele opties. Maar de kans dat particulieren standaard een Ubee UBC1318ZG krijgen, is m.i. minimaal. De Ubee wordt heel af en toe uitgegeven i.v.m. sommige verbindings problemen.
Die beperking was ik even uit het oog verloren. Wat mogelijk wel zou werken bij de F3896 is DHCPv4 door Pi-hole laten afhandelen, de DHCPv4-server van de modemrouter uitschakelen en IPv6 DNS instellen op het link-local-adres van Pi-hole. Wel een wat bewerkelijke oplossing.
gewoon een eigen router is m.i de beste optie
Een goedkopere optie dan een eigen router is adguard dns instellen via het web en hun dns server gebruiken
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.