1
Vraag
2
Reacties
MadPatrick13

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Kan geen mail meer versturen van eigen mailserver

Hoi

Sinds vandaag kan ik geen mail meer versturen van mijn eigen mail server

Ik had dit al jaren via de smpt.ziggo.nl relay host werkend, maar sinds vandaag gaat er niets meer uit.

Ik krijg in de log enkel een melding van een status-defered en timeout 

Zojuist Ziggo gebeld, maar die kunnen me niet verder helpen en er is volgens hun niets geblokkeerd

relay=none, delay=2224, delays=2194/0.04/30/0, dsn=4.4.1, status=deferred (connect to smtp.ziggo.nl[xxx.xxx.xx.xx]:25: Connection timed out)

20 Reacties 20
Richard G.

Level 16
  • 1800Posts
  • 85Oplossingen
  • 962Likes

2de. Nee dat heeft niets met DNS te maken. Sendmail met authinfo file is ook prima zolang Ziggo dat maar begrijpt en als dat werkt is het dus in orde.

Uiteraard heeft jouw eigen e-mail adres op je eigen domein ook een usernaam en wachtwoord bijv. info@jouwdomein.nl en wachtwoord 12345. Maar dat wordt lokaal afgehandeld, stond er slechts als info bij, had ik misschien beter weg kunnen laten want dat is niet van belang. Dat maakte het misschien wat onduidelijk, dus negeer dat 2de maar, niet van belang.

Het belangrijkste is tegenwoordig gewoon een rDNS/PTR record en SPF record. Dat eerste wordt netjes afgevangen door de smarthost (of hosting provider als je diens smtp gebruikt) en het SPF record vereist bij een smarthost een aanpassing maar dat is je inmiddels al bekend.

Waar Ziggo op controleert i.c.m. smtp.ziggo.nl is officiële Ziggo authenticatie, dus jouw email@ziggo.nl e-mail adres en bijbehorend wachtwoord om van de smtp gebruik te kunnen maken.
Is dat in orde wordt je mail verstuurd. Het is dan aan de ontvangende partij om te kijken of alles in orde is. Vandaar ook die smtp.spf.ziggo.nl zodat de ontvanger kan zien dat ziggo gerechtigd is om namens jou mail te versturen.

Een eigen mailserver draaien is leuk, maar ik raad dit voor zakelijke gebruikers absoluut af, want als ik me niet vergis is het op deze manier voor elke Ziggo klant mogelijk om een mail uit naam van jouw domein te versturen (immers... smtp van Ziggo is volgens SPF gemachtigd....).
Nu ben ik dat nog niet tegen gekomen, maar het kan wel. Voordeel is dat je via de ontvangende partij dan wel weer eenvoudig achter het ip van de verzender kan komen en dan een klacht kunt indienen, maar zakelijk moet je zoiets eigenlijk gewoon niet willen. Doch dat is ieders eigen keuze natuurlijk.

Voor de rest is het thuis draaien van een eigen server een leuke hobby uiteraard, heb dat zelf vroeger ook gedaan met Postfix.
Ik weet niet hoe oud je Linux is, maar als ik me niet vergis ondersteund zelfs Centos 6.5 al TLS 1.2 (ook al is die al EOL). Dus misschien is een nieuwe install niet eens nodig. 😉

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic