Met vervolg: Dat was bij mij inderdaad de oplossing. https://support.eset.com/en/kb7728-unable-to-access-or-receive-emails-in-thunderbird-with-eset-produ...
ESET openen, Instellingen kiezen, vervolgens rechtsonder Geavanceerde instellingen aanklikken (of F5), menukeuze WEB EN E-MAIL kiezen.
SSL/TLS openklikken (blauw plusje)
SSL/TLS- protocolfiltering uitschakelen door vinkje aan te klikken.
Op OK drukken om op te slaan.
Vervolgens Thunderbird starten, kijken of alle mail binnenkomt.
Daarna weer naar ESET, zelfde stappen, als bovenstaand, om het vinkje weer aan te zetten bij SSL/TLS protocolfiltering. Niet vergeten op OK te klikken.
Vanaf dat moment staat alles weer goed en blijft ook de mail binnenkomen.
meer achtergronden in de reacties in de link naar het forum van ESET. https://forum.eset.com/topic/26517-problems-with-thunderbird-and-imaps/
N.b. het schijnt dat als je niet een ESET, maar de Ziggo F security virusscanner hebt, je daarbij een bankiersbeveiligings scherm per ongeluk nog in je browser open hebt staan (omdat je net daarvoor aan het internetbankieren bent geweest), je ook je mail in Thunderbird niet binnenkrijgt. Als je dat bankiersscherm afsluit, kun je wel weer bij je mail. Bijzonder.