1
Vraag
2
Reageer en help mee
Space

Raadgever
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Kan geen LAN DNS meer configureren in Gigabox

Hoi,

Ik kwam er zojuist achter dat het niet meer mogelijk is een LAN DNS te configureren in de Gigabox. Waarom is deze functionaliteit uitgeschakeld? Ik wil graag een lokale DNS gebruiken om de irritante advertenties echt overal weg te krijgen (naast natuurlijk adguard op elke lokale machine).

Ik kan natuurlijk wel op elke machine handmatig de DNS gaan instellen om dit te omzeilen, maar het slaat nergens op dat deze functionaliteit is uitgezet.

Voordat er iemand regeert met "heb je het modem al spanningsloos gemaakt?". Ja, en dat heeft hier 100% niks mee te maken. Dit is een bewuste keuze in de modemsoftware geweest.

11 Reacties 11
tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12368Posts
  • 753Oplossingen
  • 4769Likes

Kon je dit eerder wel aanpassen?

Tot nu toe ben ik op geen enkel type modemrouter van Ziggo, behalve de UBC1318ZG, deze instelling tegengekomen, zeker niet op de SmartWifi modems. Het is helaas nodig om een eigen DHCP-server te gebruiken voor het verspreiden van aangepaste DNS-servers.

Space
topicstarter
Raadgever
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb vroeger altijd een lokale DNS gedraaid, en dat op deze manier geconfigureerd, maar dat is door omstandigheden al weer even geleden (in ieder geval pre-Gigabit). Ik wilde dat nu weer configureren zoals toentertijd, maar dat is dus dichtgezet lijkt het.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12368Posts
  • 753Oplossingen
  • 4769Likes

Interessant, ik zie deze instellingen voor het eerst. Waarschijnlijk heeft het met een (automatische) firmware-upgrade van de modemrouter te maken.

Mogelijk kan een van de moderators (Ziggo-medewerkers) hierin iets betekenen, zij komen vanzelf langs in het topic.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 59510Posts
  • 3994Oplossingen
  • 14881Likes

Onjuiste tekst verwijderd.

Space
topicstarter
Raadgever
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dat is goed te horen.

Ik snap alleen de redenatie hierachter niet zo. Om een bepaald ip-adres NIET te accepteren, moet je meer logica (checken wat je houdige LAN range is, en dan daarop filteren). Het zou eenvoudiger zijn om alle ipv4 adressen te accepteren (buiten natuurlijk het ip van de gigabox zelf), en later bijv. een mogelijkheid inbouwen om hierop te filteren.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12368Posts
  • 753Oplossingen
  • 4769Likes

Het zou fraai zijn als de modemrouter zou beschikken over DNS relay/forwarding + eventueel caching. De DHCP-server kan dan het eigen adres van de modemrouter uitdelen als DNS-server.

Alle lookups vanuit het LAN komen hiermee eerst bij de modemrouter uit, welke ze vervolgens doorstuurt naar een van de DNS-servers. Het is daarmee niet nodig om voor elke lookup een NAT-vertaling te maken. (Ik laat IPv6 even buiten beschouwing.) Verder zorgt caching ervoor dat veelgebruikte lookups door de modemrouter zelf worden beantwoord en binnen het LAN blijven.

Bert
Super Expert
Super Expert
  • 59510Posts
  • 3994Oplossingen
  • 14881Likes

@Space Ik begreep je vraag verkeerd, ik dacht dat je die functie in het geheel niet meer zag.

Ik lees op dit forum dezelfde vragen waarom het een jaar gelden wel werkte en vanaf april vorig jaar ineens niet meer.

Ik heb nog nergens een antwoord kunnen vinden.

Space
topicstarter
Raadgever
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Dit is expliciet niet wat ik wil. Ik wil zelf de DNS kunnen beheren, en wat er eventueel wel en/of niet wordt geforward naar publieke dns servers. Dat zorgt dat ik veel ellende (reclame, malware) vrij eenvoudig kan blokken. Ook caching kan ik dan prima op mijn manier instellen, en volledig voorbij laten gaan aan het ziggo modem. Het enige wat het modem/gateway moet doen is ALLE DNS request afvangen en naar mijn lokale DNS server sturen. Daar kan ik prima een onderscheid maken tussen lokaal en niet lokaal verkeer.

tobiastheebe
Super Expert
Super Expert
  • 12368Posts
  • 753Oplossingen
  • 4769Likes

Mijn vorige reactie was min of meer off-topic. Voor jouw use case is het inderdaad van belang dat je een IP-adres binnen het LAN kunt opgeven als DNS-server. Op dit moment zou dat alleen mogelijk zijn met een eigen DHCP-server, zoals ik eerder aangaf. Zelf beheren van DNS-servers is al mogelijk op jouw modemrouter.

Space
topicstarter
Raadgever
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Zelf beheren is dus NIET mogelijk. Ja, alleen mits extern. Dat noem ik niet zelf beheren. Dan kan ik net zo goed de DNS afdwingen middels een GPO policy (of manueel natuurlijk), of nog de moeite nemen een DHCP server te configureren.

Matige service dit van Ziggo.

Desondanks wil ik iedereen die toch de moeite heeft genomen hier te reageren te bedanken, dat wordt gewaardeerd.

Pasi
Expert
Expert
  • 5667Posts
  • 331Oplossingen
  • 2502Likes

Om reclame e.d. af te vangen, heb ik een 'Raspberry Pi' met Pi-hole software geplaatst. Doordat de Pi-hole ook een hele goede DHCP functie heeft ( een veel betere dan in Ziggo apparatuur ), kan men die beter gebruiken.

Omdat de Pi-hole de DHCP is, wordt deze natuurlijk ook gelijk/automatisch de DNS. Zo krijgen alle apparaten die een IP nummer vragen, ook direct de juiste DNS server aangegeven.

Tevens werd mijn netwerk veel stabieler, omdat waarschijnlijk ( blijkbaar ) de DHCP in sommige Ziggo apparaten, toch niet erg best is.

Sinds het gebruik van de Pi-hole heel weinig reclame meer. Niet meer op websites, maar b.v. ook niet op YouTube of tijdens het starten van een filmpje daar.

Voor die +/- €60,- nu al bijna 2 jaar reclame vrij op alle internet apparaten, dus een prima aankoop.

@Space heeft uw 'reclame' oplossing ook een eigen DHCP functie, dan die dus gebruiken en de DHCP op/in het Ziggo apparaat uitzetten.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.