1
Vraag
2
Reacties
suriman

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Kan Ziggo voor mij uitzoeken of een e-mail naar mij is verzonden?

Besten,

Iemand beweert in december jl. een e-mail naar mij te hebben verzonden.
Deze heb ik echter nooit ontvangen en ik vraag mij af hoe ik kan achterhalen of de e-mail naar mij is verzonden..
Weet iemand of dit uberhaupt mogelijk is en bijvoorbeeld Ziggo door middel van logfiles kan achterhalen of er vanaf een bepaald e-mailadres een bericht naar mij is verstuurd?
Heeft iemand hier ervaring mee?
26 Reacties 26
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Nick999 wrote:
Persoonlijk vindt ik de opvatting van Arnoud al ver gaan. De AVG rept nl zelf met geen woord over logfiles. Op zich wel een leuke loophole want dan kun je van elke site die je bezoekt en elke (bedrijfspc) waar je bv een RDP verbinding probeert op te zetten, uittreksels uit de firewall en windows log eisen, want beide slaan je IP adres op en zouden dan ook gelijk onder de AVG vallen.
Prima manier om iets makkelijker in een systeem in te breken.



Hij schrijft ook ( was na aanleiding van hier en vb log file en link naar artikel in duitse it vakpers) dat het juist niet de log files zelf hoeven te zijn. Zo ook niet de gehele inhoud.
De strekking is ook omdat in NL e.a. niet uitdrukkelijk genoemd is zoals bijv logfiles, waar jouw persoongegevens instaan moet men inzage geven. Maar dus niet in kopie log file, wel in wat er op welke manier van jou staat, waarvoor dit gebruikt en mogelijk hoe wie er meer toegang toe hebben enz enz.

Zijn hier in DLD complete voorschriften voor het voorbereiden van info;s uit it systemen ten behoeve inzage verzoek.

Dat is nog steeds in ontwikkkeling en zal nog wel e.a. aan boetes en recht zaken geven voor dit gezet is , zo ook wijzigingen.
Nu is er al zoiets als men/bedrijf aan kan geven dat het overmatig veel werk en kosten geeft kan men er onderuit komen, yup jij weet net als ik dat in IT automatisch of via scriptje zoeken in log en daar samenvatting uit halen simpel is, dus daar zal zo een excuuus niet op gaan.

Waarom de inzage allemaal handig zou kunnen zijn o.a.:

OOk blunders of fouten die dan ineens zichtbaar worden , ho even iedereen mag van mij fouten maken is menselijk maar ga dit dan oplossen en vriendelijk mee om enz.

Waarom ik het aanhaal is zo kan men achter meer info's komen om bewijzen te verzamelen en wel ergens storingen op de juiste plaats op te laten lossen met zomin mogelijk tijdsverspilling als kastje naar de muur verwezen worden.

Contact momenten die ontkend worden bij aansprakelijkheid of vergoeding niet geleverde diensten., afspraken enz.

Zo ook kan bij "download / streams" indien je zeker bent dat die niet via jou aansluiting zijn gelopen je mogelijk meer tegenbewijs verzamelen, heb zoiets een keer bij de hand gehad aan moeten en kunnen tonen dat de pc's enz niet in gebruik waren enz.

Ik heb zelf meermaals ook al voor AVG wetje met succes om e.a. achteraf weer in orde te krijgen van inzage recht op juist en correct zijn persoonsgegevens gebruik gemaakt. Daarna komen dan ineens had niet zo gemogen , we weten niet waar dat vandaan kwam, ok uit coulance, en meer van dat soort geneuzel een echte schriftelijke sorry en toegeven dus niet, alleen waren de problemen best wel snel opgelost ineens.

Verder ook hier handig:
Men laat namelijk wat filesharing betreft diensten meesnijden en protocoleren tot in detail om "schade" te kunnen claimen en de rechter zegt best vaak dat dit in orde is hier in dld, maar het klopt bewezen lang niet altijd.
2 bewijzen hadden alleen wij al, dus er was niemand en alles stond uit, ander was aangeschreven met andere naam wel op dit adres en die vanaf een ip wat niet in ons gebied verdeeld wordt enz. ( let wel zelf dus verkeerd beschuldigd worden kost geld om via advocaat briefje te sturen en ervan af te komen, je raad het al is hier big bussines wat juristen en advocaten betreft die elkaar aan het werk houden de grootste lobby en netwerk in politiek hebben hier om dat in stand te houden)

Het is namelijk lopende band werk , precies dat wat nu in nl met fireworks is download en Ziggo ip's die kijken gewoon e.a. van de volgens mij reeds miljarden abmahn industrie hier af.

Dus niet alleen maar of je persoonsgegevens juist zijn en wat men er wel of niet mee doet, maar ook om jezelf beter te informeren en sterker te staan bij problemen kan zoiets handig zijn.

Net zoals WOB verzoeken e.a. op kunnen leveren, als men niet teveel wat eigenlijk niet zou mogen zwart maakt.

Wat ip adres blijft het wazig, yep bij opslaan dient men dat te melden en ook waarvoor AVG regels enz, maar bij opvragen zou je toch sterk moeten bewijzen dat jij die tijden alleen toegang had tot dat IP ( alleen jij dat ip kon gebruiken), dus andersom hiermee recht op inzage persoonsgegevns zal gelijk weer lastig zijn. :wink:


Bij download Ziggo klanten fireworks ben ik benieuwd als downloaders bij Ziggo zelf inzage in persoons gegevens Ziggo vragen log files info bewaarplicht delen enz,
Of ze dan daarmee weer aan kunnen tonen dat er wel meerdere op dat moment op die aansluiting ziggo klant connected waren.
En ook of en welke gegevens wanneer Ziggo aan fireworks heeft gegeven indien ze dat gaan of moeten doen
Zoja moet ( DLD) de aansluithouder aan kunnen tonen bijv dat de personen die ook van de aansluiting gebruik maken een instructie hebben gehad dat bijv filesharing niet mag ( JAAAA zover en nog verder gaat het hier) ook je kids dus en dat je als ouder goed oppast hoor enz enz, kan je dat, hoef je familie niet te beschuldigen en kan je er mogelijk bij de ene rechter onderuit komen bij de andere weer niet.

We hebben het hier geloof ik over opvragen info en bewijs verzonden mail, wat dan uitgekomen is op mogelijk e.a. via recht op inzage persoonsgegevens en log file infos.:wink:

Daarna offtopic AVG mogelijkheden recht op inzage persoonsgegevens in meer gevallen handig kunnen zijn dan je 123 zou denken.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
ik heb vandaag eens gebeld met de Autoriteit Persoonsgegevens en het grappige feit doet zich voor dat zij het zelf ook niet zo 1-2-3 weten. Normaal gesproken valt alle info die herleidbaar is naar een persoon, onder de AVG, maar er is kennelijk niet echt stilgestaan bij logfiles en de mogelijke problemen daarbij.

Wat ze wel aangaf is dat Ziggo een eigen Functionaris Gegevensbescherming heeft die misschien iets weet en anders adviseert ze om een klacht in te dienen omdat er ook nog helemaal geen jurisprudentie is over verplichte inzage van logfiles.

Overigens hoeft een emailadres niet altijd onder de avg te vallen.

Zelf denk ik dat je uiteindelijk gewoon een entry krijgt waarin staat dat er op x-x-2019 op xx:xx een mail afgeleverd is aan de server voor emailadres xx@xx.xx
Dit zonder afzender (want dat valt buiten de AVG) en uiteraard zonder topic/body.

Dus de vraag is dan of je er uberhaupt iets mee kan, want je krijgt waarschijnlijk ook alle spam entries etc in de log.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Wat je krijgt of niet krijgt daar is het juist spannend.
Want al krijg je niets mag dit niet, teweinig ook niet.

Wat is teweinig daar weet men het ineens niet meer, dat is waarom ik begonnen ben met dat van AVG recht op inzage te posten, en uit te breiden naar meer mogelijkheden die dat tooltje kan bieden hihi.

Het komt dus nu pas door bij sommige in NL zoals de uitvoerende en handhavende Autoriteit Persoonsgegevens dat er veel onduidelijk is gek he, wetten die door politiek gemaakt zijn zelden eenduidig en compleet zijn?

Ik kon dit voorspellen omdat in DLD men hier wel dieper op deze zaken ingaat.

Het is wel zo dat men mogelijk e.a. kan "inzien" wat men voorheen niet aan gedacht heeft, en men dus veel zorgvuldiger met persoonsgegevens om dient te gaan overal dan in eerste instantie in nl gedacht.
Leuke is men kan dus wat betreft info's service en support dienstverlening elk contactmoment waar ... minstens wat basis gegevens opvragen, dus ontkennen ik heb dan en dan gebeld gemeld enz dat dit niet bekend is zou dan eigenlijk niet of minder voor moeten gaan komen.
Kastje naar de muur sturen kan hiermee mogelijk als men beetje meer hardnekkig is ook opgelost gaan worden.
In elk goed CMS support system is dit overigens echt wel goed geregeld zover ik weet, dus kan de support ook bij ZIggo hiermee alleen maar beter worden. ( indien men de medewerkers goede begeleiding geeft hoe dat in te vullen)

Emailadres niet altijd onder avg, klopt maar daar moeten beide partijen dan wel e.a. aan tonen dat het wel of niet, en voor welke toepassing wanneer die emailadressen dan vastgelegd worden, verzameld zijn enz.

Je moet overigens dat kan ook lastig zijn wel aan kunnen tonen dat het jou emailadres is ofcourse, daarom zijn gehackte emailadress account zo interresant omdat ID fraude dan nog makkelijker kan zijn.
Men kan dan bijv. trachten aan te tonen kijk in kan in dat emailadres account inloggen dus kan alleen maar van mij zijn...:wink:
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik begin de discussie eigenlijk ook steeds interessanter te vinden. :sunglasses:
Kennelijk zij er door Brussel weer wetten en regels gemaakt waarvan zelfs nu de reikwijdte nog niet bekend is.
Ik heb ook even gekeken naar Duitsland waar verschillende rechtszaken zijn geweest en die gaan inderdaad nog veel verder door te stellen dat ook een Dynamisch IP adres onder persoonsgegevens valt, waarbij het niet eens van belang is of een bedrijf de mogelijkheden zou hebben om NAW gegevens bij het IP op te vragen.

Wellicht een leuk idee: vraag bij stichting Brein alle gegevens op die over je zijn opgeslagen zoals IP adres etc. Volgens de AVG zijn ze verplicht om die te verstrekken :grin:
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Nick999 wrote:
Ik begin de discussie eigenlijk ook steeds interessanter te vinden. :sunglasses:




Kennelijk zij er door Brussel weer wetten en regels gemaakt waarvan zelfs nu de reikwijdte nog niet bekend is.
Ik heb ook even gekeken naar Duitsland waar verschillende rechtszaken zijn geweest en die gaan inderdaad nog veel verder door te stellen dat ook een Dynamisch IP adres onder persoonsgegevens valt, waarbij het niet eens van belang is of een bedrijf de mogelijkheden zou hebben om NAW gegevens bij het IP op te vragen.

Wellicht een leuk idee: vraag bij stichting Brein alle gegevens op die over je zijn opgeslagen zoals IP adres etc. Volgens de AVG zijn ze verplicht om die te verstrekken :grin:



Offtopic maar yep ook daarbij zal.
Dat is o.a. 1 van de redenen waarom niet stichting brein dat fireworks scam opvragen Ziggo ip adressen doet.
Dan hoeft men hier zelf nog niet aan, en kan men indien de advocaten doorgaan profiteren... als fireworks zelfde dienst als men in dld gebruikt voor protocoleren dergelijk filesharing en net zo nauwkeurig gedaan is.
Ben ik benieuwd of dat soort schadeclaims ook in nl een big bussines appart voor de advocaten industrie gaat worden zoals in DLD het geval is.
Dus zeg maar het claimen en dan vooral de strijd die hiermee gepaard gaat, in dld zijn waren er dus advocaten die via kennis bevriend wel of niet eigen belang zaken starten en dan vanaf moment 1 al geld vangen advocaat kosten heb je namelijk al snel.
IN dld vinden beide kanten het wel fijn zo ze verdienen er allemaal veel geld mee.

Het begin is er reeds dus, daar heeft de politiek dus hun kiezers duidelijk weer voor het lapje gehouden.

Zeg maar het is in het belang van de NL advocatuur industrie als Fireworks hier e.a. gaat winnen, dus hoe zal de verdediging zijn enz. indien vriendjes op de juiste niveaus kan het net zo een gekkenhuis worden als in DLD
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Ook voor deze Ziggo klant zou een gerichte AVG aanvraag inzage recht enz wellicht meer informatie kunnen geven. bijv.

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/al-mijn-e-mail-spontaan-uit-mijn-ziggo-inbox-verdwenen-37041/index2.html#post372415

Zover ik weet is er een soort bewaarplicht, of men daar ook inzage toe kan krijgen vanuit avg weet ik niet ben gen jurist.

Ook dienen er wel degelijk door diensten van heel veel, backups en logs bewaard te worden ook al vanuit veiligheids oogpunt.
Dus ook daar staan persoongegevsn als emailadres en ipadres in , dat is juist mede doel van dit soort zaken en meen ik plicht.

Maar ok in NL is plicht uitvoering en handhaving van e.a. en stuk lakser dan in DLD.

geen enkele mailprovider kan volgens mij hardmaken dat er geen reserve kopie is, dat is namelijk alleen al supergevaarlijk met risico totaal uitval enz, en dan grof nalatig.
Al helemaal niet als Ziggo zelfschrijft
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/met-ziggo-mail-en-imap-altijd-een-backup-is-best-misleidend-pas-op-36993
Altijd een back-up Alle e-mail blijft veilig op de server van Ziggo staan. Je raakt nooit meer iets kwijt. Tenzij je zelf je e-mailberichten verwijdert natuurlijk.


Emails en emailservers kunnen nog op veel meer manieren hun mails en data verliezen namelijk meer dan alleen door wissen van klanten zelf!
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
OK hier gaat het een beetje maar dan goed bedoeld hoor op de spits wat avg betreft en berichtverkeer in bijv je mail enz

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/al-mijn-e-mail-spontaan-uit-mijn-ziggo-inbox-verdwenen-37041/index2.html#post372511


Uw onderneming/organisatie dient te bevestigen dat zij op hem of haar betrekking hebbende persoonsgegevens verwerkt en hem of haar een kopie te verstrekken (zoals naam, contactgegevens, berichten en uitgewisselde foto's)
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic