1
Vraag
2
Reageer en help mee
Frostflyer

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kan DHCP range Connectbox niet veranderen naar class A private range (10.0.0.x)

Sinds een week of vier valt met enige regelmaat doch zonder duidelijk ritme of oorzaak mijn internetverbinding weg. Zowel bedrade als niet bedrade clients (gsm, laptop, nas) kunnen niet meer op internet.

Hiervoor heb ik reeds contact gehad met Ziggo en zij hebben een monteur gestuurd. De monteur heeft op vrijdag 27 augustus de installatie op mijn adres gecontroleerd en stelde vast dat er bij mij thuis niets mis was in de aansluitingen. "Gelukkig" trad het probleem ook weer op nadat de monteur alles had gecontroleerd. De monteur krabde eens achter zijn oren en vertelde me dat hij het eigenlijk ook niet meer wist. Hij stuurde daarom via een soort interne messaging app een vraag aan een collega. Zijn collega controleerde eerst of er ergens in het modem een instelling niet goed stond, maar bevestigde al gauw dat er niets mis leek te zijn. Het zou echt gewoon moeten werken.

Echter, toen de monteur voor de volledigheid zijn collega ook vertelde dat ik in het Technicolor modem de DHCP range voor interne IP-adressen op 10.0.0.x had ingesteld, reageerde die collega vrijwel direct met een opmerking dat het te maken moest hebben met een "security bug" bij dit type modem. Of en wanneer dit gefixt zou worden, was nog niet duidelijk. De oplossing die werd voorgesteld, was om mij een nieuw (en ander type) modem toe te sturen. Daar zou de bug niet in zitten en daarmee zou het probleem opgelost (omzeild) zijn.

 

Inmiddels heb ik een Connectbox ontvangen en geïnstalleerd. Alles lijkt te werken: internet, telefoon en tv.

Echter, het lukt me niet om in de DHCPv4 server instellingen het start ip-adres te veranderen van 192.168.178.10 naar 10.0.0.10. (Foutmelding: Sorry, er is iets misgegaan. Probeer het later nog een keer. zoals in dit topic)

In eerste instantie mocht ik het niet eens aanpassen naar 192.168.0.10 (Foutmelding: Sorry, er is iets misgegaan. Probeer het later nog een keer. zoals in dit topic), maar een medewerker van de servicedesk heeft geregeld dat ik dit wel mocht/kon. Ik hoop dat ik met het instellen van de port forwarding rules niet met nog meer problemen te maken krijg... 😞

 

De foutmelding die ik steeds krijg (Sorry, er is iets misgegaan. Probeer het later nog een keer. zoals in dit topic) zou overigens volgens de Ziggo medewerkers komen doordat bepaalde instellingen zijn "dichtgezet." Geen idee of dit klopt, maar ik denk ik zet het er maar bij.

 

In dit gearchiveerde topic staat een gelijksoortig probleem vermeld.

 

De laatste keer dat ik belde, kort voor 20:00 uur werd ik met het spreekwoordelijke kluitje het riet ingestuurd: "Post uw vraag maar op community.ziggo.nl" en de hoorn ging op de haak. Teleurgesteld doe ik daarom hier dus voor de vijfde keer mijn verhaal.

 

TLDR: ik wil in mijn interne netwerk graag gebruik maken van de private class A range: 10.0.0.0 tot 10.255. 255.255.

 

Wie kan me helpen dit hardnekkige probleem op te lossen? @Paul jij misschien? Jij hebt destijds @timvgti weten te helpen... 🙂

9 Reacties 9
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit is een klant helpt klant forum waar Ziggo moderators/medewerkers, zij hebben Ziggo voor hun naam staan, meestal binnen een werkdag (ma-vr) langskomen in ieder topic.

Mogelijk vandaag nog en zij kunnen dieper in de systemen.

Mogelijk kunnen zij het config van je modem wijzigen om je in vervulling te laten gaan.

Zorg dat je postcode en huisnummer in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden.
Na klik op onderstaande link, op de volgende pagina naar beneden scrollen:
https://community.ziggo.nl/t5/user/myprofilepage/tab/personal-profile:personal-info

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Ziggo gebruikt 10.x.x.x wel in de internetstructuur. Doe b.v. maar eens een tracert 8.8.8.8 (onder Windows CMD of de equivalent hiervan bij een ander OS). Misschien zit e.e.a. elkaar "in de weg".

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@DennyW Agh, helemaal vergeten, alles modems hebben op die manier een interne verbinding met Ziggo.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Mogelijk is de meest efficiënte oplossing een eigen router. Als je alle ergernis en verloren tijd in acht neemt is een eigen router aan te bevelen.

Normaal zal men dan de Ziggo-modem-router in bridge-mode (laten) zetten, maar dat is niet voor ale situaties absoluut noodzakelijk. Portforwarden is bij zo'n cascade (dubbel NAT) opstelling wel een "uitdaging" dan wel ondoenlijk en voor gamers is het hopeloos.
Bij mij werkt het al jaren zonder (voor mij onoverkomelijke) problemen en ingeval men full dual stack IPv4 en 6 heeft, blijft IPv6 werken.

Frostflyer
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het was me inderdaad ook al opgevallen dat bij een tracert een 10.x.x.x ip-adres voorbijkomt. Om precies te zijn: 10.254.84.1

 

Gaat de private class A range met een eigen router, en het modem in bridge mode, dan wel goed komen? Of zou ik ook dan beter voor class B kunnen gaan?

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Even dit:

" Portforwarden is bij zo'n cascade (dubbel NAT) opstelling wel een "uitdaging" dan wel ondoenlijk en voor gamers is het hopeloos."

Ik blijf me verbazen over dergelijke uitspraken. Als expert hier op het forum moet je toch inmiddels wel weten dat je ook gewoon de DMZ van de Connectbox kunt gebruiken, dan heb je maar 1 plek voor forwards nodig en in de meeste gevallen (enkele uitzonderingen daargelaten) heb je dan ook totaal geen last van die dubbele NAT. Ik doe dit al vele jaren op deze manier.
Dus woorden als "ondoenlijk" en  "hopeloos" zijn echt uit den boze.

 

Voordeel bij router mode is dat je de gebruik kunt blijven maken van de Ziggo wifispots.

Bijkomend voordeel is dat als er iets is je altijd meteen rechtstreeks op het modem kunt testen en voor zaken die niet met elkaar hoeven te communiceren, bijv. je Nextbox die kun je dan ook nog rechtstreeks op het modem hangen want je hebt dan 3 poorten vrij.

 

@FrostflyerIn bridgemode moet dat werken, maar zoals gezegd, je hebt geen bridge nodig. Ik heb zelf een Fritzbox die standaard de 192.168.178.x range hebben, zelfde als Ziggo in oud Home gebied.
Connectbox heb ik gewoon standaard, dhcp een reservering gegeven voor de Fritzbox en DMZ naar dat ip adres gezet.

Fritzbox heb ik ingesteld in de 10 range en dat werkt allemaal perfect, ook met port forwarding in de Fritz en ook met gamen of zelf een gameserver hosten.

 

Maar in bridge mode krijg je router het externe ip en kun je dus ook een private range kiezen die je zelf wilt voor je interne netwerk.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Richard G. 

Je hebt volkomen gelijk.😊

Zelf vindt ik dubbele firewall wel grappig. Het verlies van het recht op gebruik van de WifiSpots heb ik inderdaad vergeten te vermelden als bijkomend nadeel van de z.g. bridge-mode. Normaliter gebruik ik de overgebleven LAN-poorten en de Wifi van de Ziggo-modem-router niet. Zou ik een Nextbox hebben gehad dan zou die inderdaad rechtstreeks aansluiten op de Ziggo-modem-router.

Met het in cascade schakelen van routers creëer je ook een extra subnet (en met meerdere routers dus ook meerdere subnets). Soms is dat juist handig, maar is toch voor veel mensen iets te moeilijk te begrijpen. (Gezien de vele vragen in dit forum over niet te benaderen netwerkprinters.)

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@DennyW 
Ik heb laatst last gehad met mijn Nextbox die na de voorlaatste firmware update met regelmaat niet meer wenste te werken op mijn Fritz, dus ik was wel blij met die overgebleven poorten.

Van dat extra subnet heb je geen last als je met DMZ werkt. DMZ is voor mensen ook best makkelijk in te stellen als je uitlegt waar dat zit. Hopeloos of ondoenlijk is dat echt niet. 😉

 

Echter ik begrijp wel dat het natuurlijk wel een stuk eenvoudiger en sneller als oplossing is om modem in bridge te zetten, hoeven ze niets aparts te doen, hetgeen voor de meesten wel handig is. Klopt zonder meer.


Maar in dit geval leek me uit de vraagstelling wel dat frostflyer er vermoedelijk wel weg mee weet.

 

Frostflyer
Topicstarter
Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

@Richard G.

De opstelling met een eigen router in de DMZ is inderdaad ook een goede optie, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. 😳

 

Dank je voor de tip. 👍

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic