1
Vraag
2
Reacties
RGJ

Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes

Juiste kanaalbreedte WiFi instellen: 20-40-80 MHz?

Ik heb sinds kort een nieuwe router van Ziggo, de zgn. Connectbox. Nu ben ik de WiFi instellingen aan het checken en vraag mij af wat de optimale instellingen zijn. Kanaal op 'Automatisch' of 'Handmatig' instellen, en welke kanaalbreedte: 20-40-80 MHZ? En wellicht nog andere tips. Alvast dank voor het meedenken!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Mijn voorkeur is een vast kanaal. Zoek met een WiFi-analyzer naar het minst bezette kanaal 1, 6 of 11 in de 2.4 GHz band. Zet de bandbreedte op 20 MHz. Zet ook in de 5 GHz band het kanaal vast tussen 36 en 52. De bandbreedte kunt u zo laten staan.

Bekijk in context

15 Reacties 15
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Mijn voorkeur is een vast kanaal. Zoek met een WiFi-analyzer naar het minst bezette kanaal 1, 6 of 11 in de 2.4 GHz band. Zet de bandbreedte op 20 MHz. Zet ook in de 5 GHz band het kanaal vast tussen 36 en 52. De bandbreedte kunt u zo laten staan.
RGJ
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes
Dank voor de tip Jan. Ik zie via de WiFi-analyser dat het netwerk van mijn buren op hetzelfde kanaal (1) actief is als mijn 2.4 GHz. Dat wordt dus even wisselen. Kanaal 11-14 zou het beste zijn volgens de analyser. Voor de 5 GHz geeft de analyser kanaal 149, 153, 157 en 161 aan als optimaal. Helaas kan ik die niet kiezen in de Connectbox. Dan toch maar 48 kiezen?
Overigens lijkt het alsof de Connectbox de eerder opgeslagen instellingen niet vasthoudt. Er staan nu ineens groene vinkjes bij 'Schakel 2,4 GHZ' en '5GHz' uit. Ook het WiFi-Gastnetwerk zou ik opnieuw in moeten schakelen. Zie bijlage. Vreemd toch?
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Dan kanaal 11 selecteren, als meest vrije kanaal. In de 5 GHz een kanaal kiezen tussen 36 en 52. De hogere kanalen kunnen worden onderbroken door o.a. militaire toepassingen. De vinkjes moeten natuurlijk wel bij "aan" staan om de WiFi te kunnen gebruiken. Ook het gastnetwerk kunt u als u dat wilt inschakelen. De WiFi wordt wel uitgeschakeld als de Connectbox in bridge staat.
BAM

Level 13
  • 844Posts
  • 54Oplossingen
  • 219Likes
beste RGJ,

Als je toch bezig bent kun je beide netwerken ook gelijk een aparte naam geven.
Dat maakt het gebruik ook iets overzichtelijker 😄

Wat Jan F. als tips geeft is duidelijk, gastnetwerk is fijn als je volk over de vloer hebt die op jouw connectie willen surfen. :beach_umbrella:


succes,

Bam
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Niet alle Wifi gebruikende apparaten kunnen werken op kanaal 12 en 13 en niet alle apparaten kunnen met dezelfde SSID namen op 2,4 en 5 GHz overweg.

Maar als de Wifi gebruikende apparaten al deze zaken wel kunnen, is het heel makkelijk als alles hetzelfde is, maar zet, als je meerdere Wifi punten hebt, wel ieder Wifipunt op een ander kanaal.

Het is een kwestie van uitproberen wat het best werkt in je situatie.
RGJ
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes
BAM Met beide netwerken bedoel je het normale netwerk en het gastnetwerk neem ik aan? 2.4 GHz staat nu op kanaal 11, en de 5 GHz op kanaal 48.
Jan F. Gastnetwerk is ingeschakeld en functioneert (hoewel het vinkje anders doet vermoeden).
Be rt Kan ik de 2.4 GHz en 5 GHz netwerken ook afzonderlijke namen geven?
Hoewel de vinkjes op 'Uit' staan, werkt WiFi gewoon prima, op alle netwerken. Ik heb overigens slechts één WiFi punt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Je kunt in je modem beide netwerken een andere naam geven in je modem, zoals BAM voorstelde.
Het is ook een goede keuze, je moet zelf kijken wat het best en makkelijks bij je werkt.

Ik begrijp niet welke vinkjes op uit staan?
RGJ
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes
Be rt De vinkjes in de screenshots bij één van mijn eerdere berichten.
RGJ
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes
Be rt De netwerknamen van zowel 2.4 als 5 GHz inmiddels aangepast! Ik zie dat die mogelijkheid er voor het Gastnetwerk niet is: er lijkt geen onderverdeling in 2.4 of 5 GHz.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Ik ken de Connect box niet goed genoeg om hierover een zinnig antwoord te geven, ik heb een ander modem. Ik denk dat het alleen 2,4 GHz is.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Zover ik na kan gaan. ( heb in de test periode, als test even een gastnetwerk aangemaakt) is dit alleen 2.4
RGJ
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes
robbo Dank voor de moeite!
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
RGJ wrote:
robbo Dank voor de moeite!
Koste geen moeite hoor:relaxed: Wat nog in de testperiode, voordat de cb uitgerold werd. Dus hoefde vandaag geen moeite te doen:wink:
Verwijderd account
Niet van toepassing
RGJ wrote:
Be rt De netwerknamen van zowel 2.4 als 5 GHz inmiddels aangepast! Ik zie dat die mogelijkheid er voor het Gastnetwerk niet is: er lijkt geen onderverdeling in 2.4 of 5 GHz.

Gastnetwerk gebruikt automatisch beide banden.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
N.N. wrote:
RGJ wrote:
Be rt De netwerknamen van zowel 2.4 als 5 GHz inmiddels aangepast! Ik zie dat die mogelijkheid er voor het Gastnetwerk niet is: er lijkt geen onderverdeling in 2.4 of 5 GHz.

Gastnetwerk gebruikt automatisch beide banden.


Ha ok... dat wist ik ook niet....
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic